Kezdőoldal / Teszt / Hétszemélyes bőrönd – Citroёn Grand C4 Picasso teszt
/ '); ?>
Hétszemélyes bőrönd - Citroёn Grand C4 Picasso teszt

A kompakt egyterűek egyértelműen nehéz helyzetben vannak, hiszen a vásárló szinte mindent elvár tőlük. Ne legyenek túl nagyok, de belül óriási tér kell, s a csomagtartóba is férjen be a család minden holmija, sőt, az sem baj, ha hétszemélyes, sőt, teljes értékű legyen. Mindeközben menjen jól és fogyasszon keveset, ha pedig a családapa egyedül gurul vele, nem hátrány, ha sportos. Ennyi kritériumnak nehéz megfelelni, sőt, kevesebb elvárást is csak kompromisszumokkal tudja teljesíteni bármely modell – ezek között próbál ügyesen lavírozni a Citroёn Grand C4 Picasso.

Citroёn Grand C4 Picasso

Kellemes kompromisszumokkal szolgál

A harmadik generációs modell az autós média egyöntetű véleménye szerint a legjobban sikerült az eddigiek közül. Az öt férőhellyel rendelkező kisebb modell a nagyobb testvér bemutatásával talán kissé okafogyott választásnak tűnik, hiszen feketén-fehéren nézve a dolgokat 200.000 Ft-ért a Grand kivitel személyében sokkal több hozzáadott értéket kapunk.

A Grand kivitel nem csak azért jó, mert hétszemélyes, sokkal nagyobb csomagtere révén praktikusabb is, ráadásul talán megjelenésében is több a harmónia, mint a kisebb variáns esetében. A hétszemélyes mivolta pedig bármennyire is feleslegesnek tűnik sokak számára, bizony nem egyszer adódik az életben olyan szituáció, amikor a két szükségülés igenis jól jön. Nem várhatjuk és nem is várjuk el kompakt mérete okán, hogy a hátsó sorban teljes értékű hellyel szolgáljon, azonban rövid távon gyermekek vagy kisebb növésűek számára tökéletes megoldást jelent.

Citroёn Grand C4 Picasso

Már a kompaktokhoz is beszivárog az LCD

A kompromisszum ezúttal kulcsszó, de nem a negatív értelemben, hiszen a kompromisszumok megkötése jó szolgálatot is tehet. Jómagam arra szavazok, legyen erős közepes, ahol tud, a csekélyebb kompromisszumok vállalása talán elfogadhatóbb bárki számára. Tesztalanyunk kiemelkedik az utcaképből, futurisztikus megjelenésével szinte megosztva a szemlélőket. Jellegzetesek a megosztott első fények, ahogy a háromdimenziós hatású, ledes hátsó lámpa is egyedi megjelenést nyújt.

Citroёn Grand C4 Picasso

Akad itt hely, s fény is bőven

A különcködő megoldások sora szerencsére nem korlátozódik a külsőre, az utastérben hasonlóan divatos, formabontó részletekre lelünk. Főleg a műszerfal vonalai térnek el a hagyománytól, a középre helyezett – immáron vetített – óracsoport pedig már a kezdetektől fogva a Picasso sajátja. A felvonultatott anyagok egyrészt jó minőségűek, textúrájuk, otthonosságot sugárzó világos színük pedig ugyancsak szívlelendő, amire ráadásul a sötétebb matériák jól rímelnek.

A két „tablet” a funkcionalitást szolgálja: kisebbik szolgál minden fontosabb funkció, így a klíma, a rádió, a navigáció és a telefon kezelésére, míg a nagyobbik a műszercsoportot helyettesíti. A két képernyőn megjelenő információkat háromféle stílusban képes tálalni az autó. Mindez jól hangzik, azonban a tömörített csomagok nem képesek gyorsabb kezelhetőségre, sőt, egyes funkciók esetében nehézkesebb bármilyen beállítást elvégezni, mint a hagyományosabb elrendezéssel. Egy tekerős kapcsolóval szinte vakon állítható a szellőztetés, míg itt az érintőkijelzőn több lépésből, lassabban oldható meg mindez, ráadásul többszöri odapillantást is igényel a művelet. Emellett a két képernyő közötti kapcsolat logikájában, például a navigáció kivetítése esetén szintén van hiba.

Citroёn Grand C4 Picasso

Jó kiállása van

Ellenben a kialakított helykínálat teljesen jó, a szegmenshez mérten mindenképpen. Az első sorban a váltókar kormányoszlopi integrálása tovább fokozza a térérzetet, nem is beszélve a méretes panoráma szélvédőről, a tetőablakról vagy a világos, otthonos kárpitozásról. Hátul három teljes értékű ülése várja az utasokat, míg a harmadik sor szükségülései valóban inkább gyermekek és 170 centi alattiak számára jelent megoldást.

Citroёn Grand C4 Picasso

Kellemes anyagok, jó színek

Igazán tetszetős és hasznos figyelmesség, hogy a második sor nem pusztán egyszerű, lehajtható asztalkát kapott, de kapcsolható ledes fényforrás is tartozik ehhez. Ugyancsak az odafigyelés mértékét jelzi a hátsó tetőpanel, amely a harmadik sor számára szolgáltat légbefúvást és fényt.

Azonban nem csupán az utastér, a műszaki tartalom is érdekes: a PSA konszern 1.6 e-THP erőforrásával érkezett meg az autó szerkesztőségünk garázsába. A 9 lóerővel gyarapodott 1,6 literes turbómotor a dinamizmus ígérete (165 lóerő) mellett járáskultúrájával felhívja a figyelmet magára, ugyanis alapvetően csöndes, kellemes morajlású, míg odalépve kifejezetten szép, morgós orgánummal festi alá a nekilódulást. Az erejével nincs gond, azonban az is tény, hogy ekkora bódéba szerelve már nem képes a várt fürgeségre – bizonyíték erre a gyárilag megadott 8,8 szekundumos 0-100-as sprint, amelyet méréseink szerint csak 9,2 másodperc alatt fut meg az autó.

Citroёn Grand C4 Picasso

Hátulról már hagyományosabb

A THP motorok eddig robotizált váltószerkezetet kaptak, ám ezúttal új fejlesztésű, ráadásul az ígéretek szerint gyorsabb kapcsolást biztosító bolygóműves váltót köszönthettünk tesztalanyunkban. A kapcsolások valóban finoman történnek, ám olykor-olykor tétova a váltó, illetve némely esetben indokolatlanul hagyja magas fordulatszámon dolgozni az erőforrást. Ennek ellenére azonban hatékonyságban jó párost alkotnak, hiszen 7,4 literes étvágyat produkáltak a teszthét alatt, ami egy lendületes hétszemélyestől nem rossz adat.

Citroёn Grand C4 Picasso

Jellegzetes francia modell

A futómű ugyancsak kellemes eredményt hoz, hiszen nem rontották el a franciák felesleges feszesítéssel, inkább helyes úton maradva a lágyabb, komfortosabb hangolás mellett döntöttek, amely még az egyszerűbb konstrukció mellett is kifejezetten jól sikerült. A kormányzás sajnos szokás szerint kissé plasztikus, de az elektromos szervók korában mindez már nem meglepő tény.

Akármennyire is dízelmotorral menő dolog manapság egyterű autót, de lényegében bármilyen kategóriájú modellt venni, a benzines választás ráadásul még automatával sem elvetendő a komfortos Grand C4 Picasso esetében. Tágas, otthonos utasterével egyértelműen hódít, de természetesen a kevésbé átgondolt megoldásai mellett sem mehetünk el csukott szemmel.

Citroёn Grand C4 Picasso

Az egyterűek között jó választás, benzinessel is

Mindezért a Citroёn 7,74 millió forintos induló árat szabott meg, míg a sok-sok extrával megtömött tesztalanyunk már 9,3 milliós árlistát kapott. Persze egy józanul felszerelt példány 8 millióból is kihozható, amivel a konkurencia árszintjéhez érkezik a hétszemélyes C4 Picasso, ráadásul hivatalosan meghirdetett kedvezménnyel még tovább mérsékelhető az első pillantásra súlyosabbnak ható, de arányos árazás.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Citroën
Modell: Grand C4 Picasso e-THP 165 EAT
Motor felépítési módja: Soros, turbós benzinmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1598 cm3
Sűrítési arány: 10.5:1
Teljesítmény (max.): 165 LE (121 kW) / 6000
Forgatónyomaték: 240 Nm / 1400
Legmagasabb fordulatszám: 6500
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Differenciálmű Nyitott
Váltómű Hatfokozatú bolygóműves aut.
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt hosszlengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 3
Fordulókör 11 m
Fékek
Elöl: B.h. tárcsa
Hátul: Tömör tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Michelin Premacy HP
Méret elöl: 205/55 R17
Méret hátul: 205/55 R17
Karosszéria
Hosszúság: 4597 mm
Szélesség: 1826 mm
Magasság: 1634 mm
Tengelytáv: 2840 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 170 – 1843 liter
Üzemanyagtartály mérete: 57 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1320 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 8 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 830 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 8.8 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 9.3 másodperc
Végsebesség: 201 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 51 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1950 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2500 főtengelyfordulat/perc
Zajszint
Alapjárat: 39.5 dB
100 km/h-nál: 63.5 dB
130 km/h-nál: 66 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.3 liter/100 km
AutoPult normakör (min.): 6.1 liter/100 km
Mérési körülmények: 24 Celsius fok, szélcsend
Fogyasztás (gyári):
Város: 7.4 liter/100 km
Országút: 4.6 liter/100 km
Vegyes: 5.6 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 130 g/km
Árak
Alapár: 7 740 000 Ft
Tesztautó ára: 9 280 000 Ft
Autó Pult normafelszereltség 2.0 8 075 000 Ft
Előző cikkKis családi mindenes – Mazda CX-3 teszt

ugrás fel