Eljött az idő: 8 év, és egy időközi frissítés után végre bemutatta az Audi hatalmas hétülésesének második generációját. A Q7-re már nagyon ráfért a megújulás, noha még manapság is jól fogyott a szépen lassan kissé elavulttá vált családi SUV.
Az autó formáit tekintve nem kell túl mély elemzésekbe bocsátkoznunk, hiszen az akár adaptív ledes fényszórókkal is elérhető újdonság esetében egyelőre még nem mutatkozik meg a négykarikások nemrég beígért, érzelmesebb formanyelve. A fénytestekkel egybeolvadó hűtőrács, a szögletes formák és a viszonylag egyszerű, de szép formákat kirajzoló hátsó lámpák tipikus Audis látványelemek. Az újdonság elődjénél hajszálnyival kisebb lett, így „mindössze” 5,05 méter hosszú, 1,97 méter széles és 1,74 méter magas, míg a tengelytávja 2,99 méter – ami a kiváló helykihasználás mellett hatalmas teret ígér az utastérben.
Ami azonban valóban tiszteletreméltó, az a 325 kilogrammos fogyókúra, ami azt jelenti, hogy a hatalmas hétüléses SUV súlya mind a 3.0 TDI (1995 kg), mind pedig a 3.0 TFSI (1970 kg) erőforrás esetében két tonna alatt marad, ez pedig nagy szó ebben a kategóriában. Ezt egyébként az alumínium ajtókkal, a vadonatúj alapokkal és az autó minden részletére kiterjedő fejlesztésekkel sikerült abszolválnia a mérnököknek, miközben a biztonság terén természetesen kiváló teljesítményre képes a minden lehetséges extrával kérhető Q7.
Az utastérben szintén nem hoz lehengerlő változásokat az autó – legalábbis a gyártó újabb modelljeihez hasonlítva. Ugyanakkor azt is meg kell jegyeznünk, hogy az ismerős formák ellenére rendkívül modernre sikeredett a műszerfal kialakítása. A középkonzol tetejére kerülő, természetesen lesüllyeszthető megjelenítő mellett immár a műszerfal helyett is egy hatalmas kijelzőt találhatunk, de a kezelőszervek többségét is lecserélték a gyáriak. A hétüléses SUV helykínálata a külső méretek hajszálnyi csökkenése ellenére belül minden irányban nőtt néhány centit, de az öt üléssel rendelkezésre álló 890 liternyi csomagtér is tiszteletre méltó, nem is beszélve a hátsó üléstámlák ledöntésével keletkező több mint 2 köbméternyi térről.
A mai világban az egyik legfontosabb szempont az újdonságok terén a számítástechnikai rendszerek arzenálja, melyekből nincs hiány az új Q7-ben. A legfrissebb MMI-vel operáló központi kijelző immár az Android Autoval és az Apple CarPaly-jel is kompatibilis, de ezek mellett még számtalan egyéb, internetes funkciót is kínál az óriás. A hátsó utasokat is új multimédiás rendszerrel örvendeztették meg a gyáriak, melynek az Audi Tablet nevet adták, és internetezési lehetőséget, bluetooth és NFC csatlakozást, 32 GB-os belső tárhelyet és még kamerát is kínálnak vele. A kiváló hangulatért a kifejezetten erre a célra beépített világítás és a Bose hangrendszer a felelős, melyet némi felár ellenében akár Bang & Olufsenre is cserélhetünk. A kiváló anyagokat pedig meg sem kell említenünk.
Biztonsági és vezetéstámogató rendszerek tekintetében is élen járnak az Audinál, amit a Q7-ben meg is mutatnak: az olyan fejlett rendszerek, mint a sebességkorlátozóval ellátott tempomat, az éberségfigyelő és a németek pre sense city névre hallgató megoldása már alapáron is járnak minden változathoz, de egy kis felár ellenében kaphatunk 360 fokos kamerarendszert és automata parkolóberendezést is. Ha még több elköltendő pénzünk van, akkor az újdonságnak számító keresztirányú forgalmat figyelő rendszert és utánfutósegédet is kérhetünk, de beikszelhetjük a dugóban kifejezetten kényelmes, megállásra és elindulásra is képes adaptív tempomatot is.
A motorháztető alatt is frissített egységeket találhatunk: dízelfronton egyelőre csak a 3.0 TDI áll a vásárlók rendelkezésére, de az egyből két teljesítményszinttel is. A gyengébbik 218 lóerőt és 500 Nm-es csúcsnyomatékot kínál, míg az izmosabbik 272 vadlovat bocsát a sofőr rendelkezésére, 600 Nm-es csúcsnyomatékkal karöltve. Utóbbi egységgel szerelve a hétüléses SUV képes akár 6,3 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsítani, és meg sem áll egészen 234-ig, miközben a gyáriak szerint vegyes körülmények között beéri mindössze 5,7 liter gázolajjal 100 kilométeren.
Ha mégis a hagyományosabb üzemanyagra szavaznánk, úgy máris két opció tárul a szemünk elé egy 2,0 literes és egy 3,0 literes TFSI képében. A kisebbik erőforrás 252 lóerővel és 370 Nm maximális nyomatékkal kényezteti gazdáját, míg a másfélszer akkora hengerűrtartalommal rendelkező testvére már 333 paripát és 440 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít a sofőr számára. A nagyobbik egység így képes 6,1 másodperces 100-as sprintre, míg a végsebessége csak az elektronikus korlátozás miatt adódik 250 km/h-ra. Mindezek mellett 7,7 literes vegyes átlagot ígér az Audi. Legyen szó akármelyik erőforrásról, a négykarikások alapáron adják a kiváló quattro összkerékhajtást és az új fejlesztésű, nyolcfokozatú automataváltót is.
Ha még ez sem lenne elég, az új generációs Q7-ben jelenik meg először a németek négykerékkormányzási rendszere is, melyet felárért kaphatunk meg az óriáshoz. Az ilyen megoldásoknál megszokott módon a mindössze 5 fokban forduló hátsó kerekek kisebb sebességnél az elsőkkel ellenkező, míg nagyobb tempónál azokkal megegyező irányba fordulnak, ezzel segítve a hatalmas test irányváltoztatását. Az Audi egy hétfokozatú funkcióválasztót is beépített, melynek segítségével takarékos, komfortos, automata, dinamikus, egyéni, allroad és magasított/offroad üzemmódok közül választhatunk, ezzel az aktuális körülményekhez igazítva az adaptív légrugókat, az elektromechanikus szervókormányt, az automataváltót és a motorkarakterisztikát is.
A prémiumgyártókkal szembeni elvárásoknak megfelelően a Q7 kínálatából nem maradhatott ki a konnektorról tölthető hibrid variáns sem, mely az e-tron quattro névre hallgat. Az újdonság kizárólag elektromos üzemmódban képes akár 50 kilométert is megtenni, míg összteljesítménye nem kevesebb mint 373 lóerő, ami mellé tetemes, 700 Nm-es csúcsnyomaték társul. Az Audi mindezt a 3.0 TDI 258 lóerejéből és az elektromotorok 94 kW-os teljesítményéből legózta össze. A hatalmas SUV így az elektromos rendszer óriási plusz súlya ellenére is kereken 6 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s tempót, ám a végsebességet ez esetben már 225 km/h-ban limitálták. A Q7 e-tron különlegessége az autóba épített hőszivattyú, mely képes minimálisra csökkenteni a klímaberendezés energiaigényét, hogy az akkumulátorok tartalékait maximálisan a hajtásra tudja koncentrálni az autó.
Az újdonságot nemrégiben láthatta először a nagyközönség a Detroiti Autószalonon, míg Európában először a márciusi genfi seregszemlén csodálhatják majd meg az érdeklődők, hogy nem sokkal később már az utcákon is találkozhassunk vele. Az Audi igyekezete nem csoda, hiszen a prémiumok között hatalmas a harc az SUV-k kategóriájában, amit jól mutat a nemrég megújult BMW X5, az általunk is bemutatott vadonatúj Volvo XC90 és a hamarosan érkező, és immár GLE néven debütáló frissített Mercedes-Benz M-osztály – noha közülük csak a svéd versenyző kínál az Audihoz hasonlóan hét ülést.