Ötüléses kivitel, népszerű dízelmotor és lendületes forma: megérkezett a Kia közepes egyterűje, a hamvaiból feltámasztott Carens, amellyel a dél-koreai márka igencsak kemény fába vágta a fejszéjét. A kategóriában rengeteg konkurens verseng a vásárlók kegyeiért, és a tucatnyi ellenfél között nem könnyű megtalálni a számításokat. A kérdés persze az, hogy ettől függetlenül miképp vizsgázott a Kia büszkesége, és hogy mekkora eséllyel indul a kategóriák küzdelmében.
Okos és minőségi fejlesztések: a meglévőre építő cégpolitika előnye
Nem mondunk újdonságot azzal, ha kiemeljük: a Kia elképesztő eredményeket produkál az utóbbi években, és a márka szinte szárnyal az autóiparban. A Hyundai-jal együtt a koreai konszern 2012-ben mintegy 6,6 millió autót értékesített, amellyel az ötödik helyre tornázta fel magát a gyártók igencsak kíméletlen versenyében. Elismerésre méltó egy valaha még lesajnált, de mára igencsak irigyelt összetartó családtól.
A Kia öt év alatt megduplázta az értékesítést, és 2005 óta megötszörözte saját értékét, ami meglehetősen borsos 3,9 milliárd dollárt jelent napjainkban. A márka népszerűsége leginkább Európában (és persze Magyarországon) kiemelkedő, így nem véletlen, hogy koreaiak erősítettek a családi egyterűek körében. Ehhez persze okos lépésre volt szükség, és a modelldömping elkerülése mellett a minőségi, okos fejlesztéseket tűzték ki célul.
A koreai márka letett a radikális fejlesztésekről, hogy a már kész építőkockákból emeljen biztos várat, és hogy a vásárlók számára a már kialakított ideális modellel vonuljon a csatatérre. A Carens új generációjában a típust ismerők számára nem sok meglepetés rejlik, mégis, a modell igencsak erős ajánlatnak tűnik, és ott próbál meg hódítani, ahol a leggyengébb a vásárlói szív.
Sportos formaterv
A sportos formaterv például jó kiindulásnak számít, amit tovább erősít az alapfelszerelésként is megkapható LED-es nappali fények, valamint az opciósnak kikiáltott LED-es hátsó lámpatestek. A lendületes vonalvezetéssel a koreaiak célja az volt, hogy ne csak dinamikus, de meggyőző is legyen a modell.
A tengelytáv 2,75 méter, a hossz 4,525 méter, így a Carens okosan belőtte magát valahova pont középre a középkategóriás egyterűek palettáján. A kellemes manőverezhetőség mellett kifejezetten előnyös az ügyes térkihasználás, aminek hála hatalmas a belső,jó és közvetlen a kilátás, valamint a vezetés természetesnek és élménydúsnak ígérkezik.
Jól ismert műszerfal, tágas helykínálat
Az információ átadásáról a már ismert műszerfal gondoskodik, aminek előnye a jó variálhatóság és a helykínálat. A Kia Carens egyterű kapcsán nemcsak az ülések széles körű mozgatási lehetőségek, hanem a jól átlátható karosszéria is pozitívumok közé tartozik. Az alapszinten 536 literes csomagtér a hétüléses változatnál 103 literesre zsugorodik, miközben két fő utaztatása és a hátsó sorok variálása esetén már 1,7 köbméter áll rendelkezésre. Előny még, hogy az anyósülés is síkba dönthető, amivel akár 2,15 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk az autóban.
Külön öröm volt látni azt is, hogy a Kia igyekszik odafigyelni a nagyobb méretű igények kielégítésére is, ezért felár megfizetése esetén már kérhető az elektromosan hosszabbítható combtámasz és az ülésszellőztetés, valamint a márka többi modelljénél igényelhető egyéb opció is beszerezhető a vásárláskor.
A közepes felszereltségű tesztautónál persze nem minden volt elérhető, de panaszra így sem volt okunk. Elégedettséggel töltött el a jó összeszerelési minőség, amely még a rosszabb útviszonyok között sem nyöszörgött, és csendes belsővel ajándékozta meg a sofőrt.
Kényelmesek voltak az ülések is, viszont nem sikerült túl optimálisra a fejtámasz kialakítása. Ráfutásos ütközéskor valószínűleg ideálisak, de az anyósülésen történő szundikálást nem szolgálják megfelelően. Sajnos a könyöktámasz sem elégíti ki mindenki igényeit, hiszen az alacsonyabbak hátrányba kerülnek amiatt, hogy az eszköz túlságosan hátra került (egy 180 centis üldögélő utazó is legfeljebb csak könyökét tudja ráhelyezni).
Zavaró az is, hogy a hátul ülők alacsonyra kerültek, ezért a magasabb urak és hölgyek combját nem tudja megfelelően alátámasztani az ülés. Cserébe ugyanakkor bőséges láb- és fejteret kapunk, valamint állítható a háttámla dőlésszöge is. A kedélyes percekről a külön légbefúvó (is) gondoskodik.
Megfelelő motorok gondoskodnak a hajtásról
A motorkínálatot négyfajta hajtás jelenti: két benzines és két dízeles adja az európai vásárlók alá lovat. Az általunk tesztelt 1,7 literes dízeles változatból egy 115 lóerős (maximálisan 260 Nm-es forgatónyomatékkal bíró) és 136 lóerős (330 Nm leadására képes) módozat kapható a márkakereskedőknél. Mind a két benzinmotor befecskendezéses, és hatfokozatú kézi váltó jár hozzájuk alapból.
300 ezer plusz forint megfizetésével mind a benzines, mind a dízeles változatnál megkaphatjuk a hatsebességes bolygóműves automata váltót, viszont ezzel a lépéssel negatívan befolyásoljuk a menetdinamikai adatokat és fogyasztást.
A kézi váltós 1,7 litere dízelmotor kicsit fulladékonyan viselkedett, azonban némi gyakorlással ezen a problémán is túl lehet jutni, és a tapasztalat sokat segíthet.
Pozitívumok viszont, hogy a motor minden tartományban finom és kulturált, és ha elengedjük a száguldozás vágyát, akkor 1500-as fordulatszámon is szépen váltogathatunk a fokozatok között, ezáltal pedig egészséges fogyasztáson tarthatjuk az egyterűt. Országúton és kisvárosias környezetben öt liter alatt is mehetünk, autópályán viszont már számolni kell a 6,5-7 literrel. Bár érezhető, hogy nem egy kétliteres modell volt a fenekünk alatt, és a dinamikusabb áttételekre szükség is volt, alapjában véve nem zavaró a kisebb hengerűrtartalom.
Egy kicsit megnyomva a gázpedált már érezhető a kellemes dinamika, amivel sebességbe kerül a kocsi, és a százas sprint 9,5 másodperc alatt megvolt (a gyári 10,4-et lepipáltuk). A szervókormány kicsit még most is pontatlan és egyenetlen, ami azért is szomorú, mert az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű igen szépen teljesít, és az úton tartja a karosszériát.
Az úthibák sem jönnek át, és a semlegesen orrtolós beállít miatt a viselkedés kiszámítható és jól csillapít a futómű.
Kedvező árfekvés
Utolsóként persze meg kell vizsgálni a költségeket, hiszen az sem mellékes egy családi autónál. A fogyasztásról láthattuk, hogy kedvező, és a vételár kapcsán sem kell szégyenkezni. A legjobb választásnak a 136 lóerős dízel bizonyul a maga 6,85 millió forintos árával.
Összehasonlításképp a Renault Grand Scénic 1.6 dCi akciósan is 7,4 millió (igaz, navigációs is kapunk hozzá, ez a Kiánál plusz 450 ezer forint). A Volkswagen Touran vagy a Ford Grand C-Max 140 lóerős és kétliteres dízelmotors modellje 8 millióért hozható el, míg az Opel Zafira Tourer 8,8 millió listaáron.
Alapadatok | |
Márka: | Kia |
Modell: | Carens 1.7 CRDi |
Motor felépítési módja: | Soros, turbódízel motor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1685 cm3 |
Sűrítési arány: | 17.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 136 LE (100 KW) / 4000 |
Forgatónyomaték: | 330 Nm / 2000 |
Legmagasabb fordulatszám: | 4900 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 |
Fordulókör | 11 m |
Fékek | |
Elöl: | 280 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 275 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Nexen nblue HD |
Méret elöl: | 205/55 R16 |
Méret hátul: | 205/55 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4525 mm |
Szélesség: | 1805 mm |
Magasság: | 1610 mm |
Tengelytáv: | 2750 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 492 – 1650 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 58 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1492 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 10.97 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 760 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10.4 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.5 másodperc |
Végsebesség: | 191 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 50 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2000 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2600 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 6.7 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 9.6 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 45.2 dB |
100 km/h-nál: | 65.8 dB |
130 km/h-nál: | 68.7 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 5.2 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 5.7 liter/100 km |
Országút: | 4.3 liter/100 km |
Vegyes: | 4.8 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 127 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 149 000 Ft |
Tesztautó ára: | 7 099 000 Ft |