Kezdőoldal / Teszt / Türelmesen takarékos – Renault Scénic 1.5 dCi egyterű teszt
Türelmesen takarékos - Renault Scénic 1.5 dCi egyterű teszt

Az elmúlt években ráncfelvarráson átesett, kétféle hosszban is elérhető Renault Scénic továbbra is az egyterű kategória egyik legsikeresebb versenyzője, amit kiváló ár/érték arányával tovább javít. A ráncfelvarrott verziója rövidebb, ötszemélyes változata már járt szerkesztőségünkben is, mégpedig a régóta ismert, ám most szintén kissé átdolgozott 1.5 dCi erőforrással.

Frissített egyterű, apróbb változtatásokkal

Renault Scénic egyterű

Alig nyúltak hozzá

Ugyan mindenhol faragtak kicsit az autón, ettől függetlenül ne várjunk hatalmas változásokra. Kívülről az egyterű orra megkapta a Renault legújabb formanyelvének stílusát, melytől talán kissé elegánsabbá vált a francia. Hátul a vonalak ugyan nem igazán változtak, a fényszórók új belső elrendezésével mégis sikerült egy kis frissességet csempészni ide is.

Belül az átdolgozott, okosabb és USB-csatlakozóval ellátott rádió-kezelőegységen, a jobb felbontású képpel bíró, akár tolatókamerával is kérhető TomTom navigációs rendszeren, valamint néhány friss extrán (mint például a jól működő sávtartó automatika) kívül szintén nem sok újdonságról adhatunk számot.Ezzel persze nincs is probléma, ugyanis a továbbra is tanulást igénylő, de ezután könnyen kezelhető utastér eddig is a legjobbak közé emelte a Scénicet. A vonalak szépek, az anyagok minősége a kategóriához mérten kellemesek, és a legmagasabb, Privilége felszereltségi szinttel kifejezetten elegáns kombinációk közül is választhatunk autónk összeállításakor. Egyedül talán az itt-ott nyöszörgő műanyagokért emelhetünk hangot.

Nagyvonalú helykínálat, rengeteg praktikum

Elöl tökéletes méretű ülésekkel – amelyekhez érdemes megrendelni a 25 ezer forintos komfort-fejtámlát is – és helykínálattal találhatjuk szembe magunkat, amit a sok üvegfelületnek köszönhetően kiváló térérzet koronáz meg. A második sorban található különálló, tologatható/változtatható támlaszögű, kényelmes ülésekben helyet foglalva kizárólag az égi meszelők kívánhatnának egy kicsit tetemesebb lábteret. A fejmagasság tekintetében viszont még a langaléták sem panaszkodhatnak, bár a vezető-, és utasülés magasságát olyan széles tartományban állíthatjuk, hogy ha mindenképpen szeretnénk, hozzáérhet hajunk a tetőhöz. Mindezt egybevetve szükség esetén akár öt személy is egészen komfortosan utazhat a Scénic-ben, és ráadásul még sok helyük marad a csomagoknak is – igaz, a jó arasszal hosszabb Grand Scénic itt nagyobb helyet kínál.

Renault Scénic egyterű

A sima verzióban is sok minden elfér

A praktikum kapcsán érdemes még megemlíteni a számtalan nyitott és zárt tárolórekeszt, pohártartót, zsebet, a kihajtható asztalkát, a gyerekfigyelő tükröt, a nem túl igényes, ám hasznos és minden sort körbeölelő árnyékolót, vagy éppen a nagy kesztyűtartót. Ugyanakkor az akár másfél literes palackokat elnyelni képes térképzsebeket és az állítható kartámasszal ellátott, tologatható első dobozt, amely szintén óriási tárolót rejt – akkorát, amely fényképezőgépem mellett elnyelt egy kétliteres ásványvizes palackot is –, szintén ildomos megemlékezni. Akár még ezeken kívül is ezernyi helyet találhatunk (például a hátsó ülések alatt található fiókokat), ahová kisebb-nagyobb dolgainkat rejthetjük, de érdemes észben tartani, mit hova raktunk, különben hosszasan keresgélhetünk majd a zseniálisan és átgondoltan megtervezett francia egyterű utasterében.

Régi ismerős, kisebb fejlesztésekkel

Renault Scénic egyterű

Pörgetni kell a kis dízelt

A nyolcszelepes 1,5 literes dízelt már régóta használja a Renault, és pályafutásom során nekem is volt már szerencsém hozzá. A találkozásaink alatt szerzett tapasztalataimból kiindulva kissé féltem attól, hogy a kis öngyulladós nem lesz képes kellő dinamikával mozgatni a Scénicet. Sajnos félelmem részben valóra is vált. Noha 105-ről 110 lóerőre növelték a teljesítményt, míg a csúcsnyomatékot 240 Nm-ről 260-ra fokozták, ráadásul átírták a vezérlést és start/stop rendszerrel is ellátták az erőforrást – amivel egyébként az eddigi 5,1 helyett 4,1 literes átlagfogyasztást ígértek -, így sem váltja meg a világot.

Ugyan az elérhető teljesítmény és nyomaték papíron elegendőnek tűnik az autó mozgatásához, mindez nem áll rendelkezésünkre alapjárattól. A kis dízel turbója hiába tölt szépen egyenletesen és viszonylag gyorsan, alacsony fordulaton így is lomhán viselkedik a Scénic. A gyakorlatban ez főleg az álló helyzetből történő elindulásnál jelenthet gondot, amikor például egy kereszteződésben gyorsabb „kilövésre” lenne szükségünk. Nos, sajnos ilyen esetekben súlyos másodperceket veszíthetünk a startnál, hogy aztán ezek elteltével kedvet kapjon a viszonylag kulturált motor.

Menettulajdonságok, fogyasztás

Persze ne számítsunk nagy meglódulásra ekkor sem, hiszen a gyári 13 másodperces 0-100-as sprintnél még pár tizeddel lassabb produkció önmagáért beszél. A nagyobb, de mégis könnyebb Dacia Lodgy ugyanezzel az erőforrással bizony hamarabb érte el a bűvös határt. A takarékosság kedvéért a váltó is hosszabb áttételt kapott, ami szintén nem igazán kedvez a dinamikának: az eddig hatodikban 2100-zat forgó erőforrás most már csak 1800 fordulaton pörög. A teszthét alatt arra jutottunk, hogy a mérnökök nem csak a motort, hanem a hátsó futóművet is megpiszkálták kicsit: az eddig fennálló farkitörésre való hajlam alábbhagyott a típus esetében. A továbbra is az egyszerű, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldásokkal dolgozó felfüggesztés persze most is inkább a komfortot szolgálja, mint a lendületes haladást.

Renault Scénic egyterű

Belül továbbra is kellemes a környezet

Az autó viselkedése ugyanakkor már egészen jóindulatú: az előbb említett, terhelésváltásra jelentkező farcsóválásokat ügyesen fojtja el a szériában járó menetstabilizáló, így teljesen jól kezelhetővé vált az egyterű. Kanyardinamika terén persze továbbra sem ildomos az olyan sokkal sportosabb konkurensekhez hasonlítani a Scénicet, mint az Opel Zafira, vagy a Ford Grand C-Max. Miközben a felfüggesztésen csiszoltak, a kormányzás továbbra is nyugodt és könnyű, sőt, kis sebesség mellett talán kissé érzéketlenné és túlszervózottá is válik – ami persze az átlagember számára inkább erény, mintsem megvetendő, főleg, hogy a pontossággal semmi baj nincs.

Renault Scénic egyterű

Befér a család összes csomagja

Megszokott körünkön – melyen az autó vegyes fogyasztását mérjük – sajnos nem tudtuk teljesíteni a gyár által megadott, szinte lehetetlennek tűnő 4,1 literes értéket, de ettől függetlenül elmondhatjuk, hogy autópályán és városban 6 liter környékén, országúton pedig 4,5-5 liter alatt közlekedhetünk a Renault-val, vagyis összességében takarékosnak nevezhető a Scénic kis dízele. Mindezek ellenére az 1,5-ösnél 300 ezer forinttal drágább, 130 lóerős (320 Nm), remek formában lévő és szinte megegyező fogyasztási értékeket hozó 1,6 literes dCi motor sokkal jobb választás lehet az egyterűhöz. Ez főleg akkor igaz, ha hosszú távra vásárolunk, vagy gyakrabban használjuk telepakolva az autót. Ezen kívül szintén érdemes átgondolni a hosszított ’Grand’ változat választását, mely öt üléssel 150, héttel pedig 300 ezer forinttal kerül többe az általunk tesztelt kivitelnél, ám cserébe még annál is jobban variálható és több csomagot képes elnyelni, a véleményünk szerint arányosabb formákról nem is beszélve.

Árak, konkurensek, összegzés

Renault Scénic egyterű

Továbbra is kitűnő választás

Szó se róla, valamelyest azért drágább lett a Scénic a frissítéssel, de még így is a földön maradtak a franciák, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy az egyterű megéri az árát. Az importőr jelenlegi, minden kivitelre értendő 400 ezer forintos akciójával a Scénic 1.5 dCi 5,4 millió forinttól vihető haza, elvárható szintre extrázva 5,7 millió forintos árcédulát találunk rajta. Felszereltségi szintből négyet, extrákból pedig sokfélét kínál a Renault.

A konkurencia a közel azonos áron kínált, ám hasonló teljesítményű dízelmotorral nem kapható Chevrolet Orlandón kívül jóval drágább, ráadásul objektíven nézve senki sem kínál annyival többet a Renault egyterűjénél, maximum a jóval borsosabb áron kínált, s egyébként sokkal nagyobb Opel Zafira. A Dacia Lodgy a nagyobb, elérhetőbb pénzért kínált családi nagyautókra vágyók számára alternatíva lehet, de szolgáltatások terén jóval kevesebbet kínál, mint a Scénic, így ha mindenáron költséghatékonyak akarunk maradni, akkor csak az előbb említett Chevrolet Orlando marad. Az amerikai ráadásul 163 dízel lóerőt és alapáron hétüléses kialakítást nyújt 5,8 millió forintért – ami kitűnő ajánlat, főleg, hogy a Renault-ból is inkább az összesen 450 ezer forinttal drágább erősebb és nagyobb verziót ajánlanánk.

Renault Scénic egyterű

Itt változott a legtöbbet

Válasszuk a rövidebb, vagy a hosszabb változatot, a Renault Scénic továbbra is a kategória talán legjobb versenyzője: utastere igényes és átgondolt, remekül használható, és a csomagok számára is bőven elegendő helyet kínál a típus. Mindeközben csendes, kulturált, és a ráncfelvarrás után továbbra sem tökéletes futóműve is javult valamelyest. Az 1.5 dCi motor a minimális igényeket ugyan kielégíti, de mindenképp érdemes lehet áldozni a 130 lovas 1.6 dCi-ért, miközben a hosszabbik Grand változat is megéri az árát.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Renault
Modell: Scénic 1.5 dCi
Motor felépítési módja: Közös nyomócsöves soros turbódízel
Hengerszám: 4
Szelepszám: 8
Lökettérfogat: 1461 cm3
Sűrítési arány: 15,3:1
Teljesítmény (max.): 110 LE (81 kW) / 4000
Forgatónyomaték: 260 Nm / 1750
Legmagasabb fordulatszám: 5000
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Differenciálmű Nyitott
Váltómű Hatfokozatú, manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt lengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 3.2
Fordulókör 11.1 m
Fékek
Elöl: 296 mm átmérőjű b.h. tárcsák
Hátul: 274 mm átmérőjű tárcsák
Kerekek
Abroncs típusa: Continental PremiumContact2
Méret elöl: 205/55 R17
Méret hátul: 205/55 R17
Karosszéria
Hosszúság: 4366 mm
Szélesség: 1845 mm
Magasság: 1640 mm
Tengelytáv: 2702 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 522-1870 liter
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1385 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 13.02 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 582 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 12.5 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 12.7 másodperc
Végsebesség: 180 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 56 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1800 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2350 főtengelyfordulat/perc
Zajszint
Alapjárat: 46.9 dB
100 km/h-nál: 64.9 dB
130 km/h-nál: 68.2 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 5.8 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 4.5 liter/100 km
Országút: 3.9 liter/100 km
Vegyes: 4.1 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km
Árak
Alapár: 5 390 000 Ft
Tesztautó ára: 6 960 000 Ft
Előző cikkFiat Freemont egyterű - Egy kétliteres kettős állampolgár tesztje Következő cikkMINI Countryman Cooper SD egyterű teszt - Dízel és automata nem jó barát?

ugrás fel