Kétségkívül van valami megnyerő az új generációs Fiatokban, ami elhozza még a leghidegebb pontokra is a taljános naplementét és sziesztától fűtött könnyed életstílust. Persze a Fiat számára ambivalens pillanatok ezek, hiszen miközben a márka nem hasít annyira Olaszországon kívül, addig az igencsak magasnak számító negyedéves profitját a Chryslernek köszönheti. Odahaza persze tömegével rajzanak ki a garázsokból a Puntók, Pandák, Lanciák és Alfa Romeók, azonban nehéz erősnek maradni az objektív tényezőkben (műszaki és gazdasági megfontolások).
Kérdés persze az, hogy az új Fiat 500L MultiJet egyterű képes-e megállni a helyét a nagyvilágban. Tesztünk során erre kerestük a választ.
Egy megnőtt 500-as
… és persze kaptunk egy méreteiben megnőtt kis 500-ast. Ahogy a modell régen még fiatal vásárlói is felcseperedtek időközben, úgy próbálta meg követni a Fiat a változó korok igényeit azzal, hogy egyterűre cserélte a kisautót. Nos, a formatervezésnek nem ártott a hízás, és nemcsak minket, hanem a tesztelés során összegyűlt bámészkodókat is megnyerte magának az 500L külseje.
Persze ahány ember, annyifajta ízlés, de igazán élmény volt látni testközelből az olaszos vonalakat, még akkor is, ha a hátsó rész aránytalansága és súlyossága egy kicsit elgondolkodtatott minket. Ettől eltekintve a külsőben számos csodás apró részletet fel lehet fedezni, a 17 colos felnik pedig sikeresen ellensúlyozták a karosszéria enyhén lomha stílusát.
Kívül-belül egyedi
Az egyediség ugyanakkor nem áll meg az enteriőrt illetően, főleg hogy az olaszok számára ez sem másodlagos szempont: még szemlélni is élmény a váltószoknya 500-as logóval gravírozott csatját vagy a kárpitozás feliratait. A kicsit szögletes kormánykerék fogása kellemesnek bizonyult, és bár az anyagminőség miatt elhúztuk a szánkat (gyorsan koszolódik, ráadásul sérülékeny és kicsit rideg). az összeszerelésben tapasztalható hiányosságok láttán ezt sajnos azonnal elfelejtettük. Az árkategóriához nem illik ez a hanyag munka, bár a praktikum kárpótol minket.
A gyorsan és könnyen kezelhető központi rendszert érintőképernyő vezérli, kedvenc zenéinket akár USB-s memóriatárolón keresztül is hallgatjuk, a Bluetooth-kapcsolatnak köszönhetően pedig biztonságosan telefonálhatunk, így az utazás örömét zökkenőmentesen kiélvezhetjük az utolsó cseppig.
Szabadság a volán mögött
A komfortról az alacsonyan hagyott övvonalak, a magas üléspozíciók és a méretes üvegfelületek is gondoskodnak, így az autó vezetése a nagyvárosokban sem okoz gondot. A lábtér hátul is tágas, legfeljebb a magasság jelenthet problémát a kicsit colosabb utastársaknak. A csomagtartó 343 literes, viszont a második üléssor padjai hétharmad-egyharmad arányban vízszintes irányban is állíthatóak, sőt, a dőlésszögük is szabályozható, hogy minden helyzetre megfelelő megoldást kapjunk a pakolás során.
Az 500L volánja mögött az első, amit éreztünk, az a szabadság volt, és egy pillanatra úgy tűnt a nagy belmagasságnak köszönhetően, mintha furgonban ülnénk egy családi egyterű helyett. A kényelmet és a szabadosságot azonban negatív irányba terelgeti az ehhez az autóhoz kevés 1248 köbcentis dízelmotor, amely 1500-as fordulatszámon 200 Nm-es nyomatékon tetőzik. Ez a teljesítmény igencsak karcsú függetlenül attól, hogy a modell százon 13,7 másodperces eredményt ért el, ami jobb, mint a gyári adat. A kis hengerűrtartalom viszont így is kevés, és a motor inkább csak 3000-es fordulatszám felett talál magára, ott meg gyorsan nyugdíjazza is magát. A gázolajos blokkok nyomatékos jellegét itt szinte lehetetlen észrevenni, hiányzik a rugalmasság is, ezért ezen a téren komolyan elöntött minket a szomorúság.
Ha eltekintünk azonban a motortól, akkor az 500L MultiJet még tartogat számunkra meglepetéseket: a 41,9 decibeles alapjárati hangerő rendkívül halknak számít, és a fogyasztás is kedvező. Városi forgalomban a 4 liter az átlag, a szerpentines hegyi emelkedőkön pedig még a nagy nyúzás után is nehéz volt átlépni a 6 literes határt. A normakör 4,6 literes, a teszt 5,1 literes átlagai ráadásul kis szórásról tesznek tanúbizonyságot, ami azt is eredményezi, hogy a hétköznapok során takarékos kis autót kaphatunk a fenekünk alá.
Zseniális hangolású futómű: magyar utakra tervezve
Nem lehet szó nélkül elmenni a futómű zseniális hangolása mellett, és még a budapesti utakon ülve is kellemes érzés fogott el minket a kiválóan rugózó, úthibákat elnyelő beállításnak köszönhetően. Ettől függetlenül a MultiJet nem billegős, a kocsi pedig ívmenetben is magabiztos. Az egyetlen problémát itt is inkább a lusta motor jelentette, amely nem tudott elég erőt biztosítani kigyorsításkor, és mivel a felgyorsítás során is tohonya volt, a felfüggesztést csak kisebb mértékben lehetett tesztelni.
A volánra sem lehet rosszat mondani, és akinek gyengéje a parkolás, azt a „City” funkció fogja majd kisegíti a precíz manőverezést igénylő szituációkban.
Hogy valami negatívumok is mondhassunk: az ötfokozatú manuális váltó már inkább átlag alattinak számít, és ebben a hosszú kar az egyik ludas. Ha csak a mechanikus tulajdonságok alapján néznénk, akkor a váltót középkategóriásnak sorolnánk be. Persze ha megszokjuk, akkor a kapcsolások során nincs gond, és a gyors munkavégzést sem akadályozzák a problémás részek, így a városi forgalomban kedvünkre cikázhatunk ezzel a családi igáslóval.
Az olcsó extrákon nem érdemes spórolni
Ismét csak megszívtuk a fogunkat, de a berendezés a komolyabb manőverek során megzörren néha, viszont az autó hangulata és a vezetés élménye kárpótol minket. Még az árazás sem tántoríthat el: az 1,4 literes benzinmotoros változat már 3,8 millió forintért a miénk lehet. A dízeles, 1,3 literes változat akciósan 5,1 millióról indul, és innentől már az igényeink szabják meg a végállomást. Az 1,6 literes gázolajos modell plusz 20 lóerővel és 120 Nm-rel 370 ezer további forintért elvihető, ami jó megoldásnak számít, hiszen ez a motor már bírja szusszal a keményebb igénybevételt is.
Nem érdemes spórolni az extrákon, ha már a Fiat 500L MultiJetet választjuk, azokat ugyanis rendkívül értékarányosan adja a forgalmazó (még a Daciánál is olcsóbban). Csak úgy gyorsan összefoglalva: ülésfűtés 35 ezerért, tolatókamera 50 ezerért, eső- és sötétedésérzékelő 60 ezerért, elektromos deréktámaszt 25 ezerért. Megéri, mi megmondtuk.
Mivel egyedi modellről van szó, nehéz az összehasonlítás, az 500L MultiJet ugyanis valahol az egyterűek, a kompaktok és a divatmodellek között áll félúton. Amennyiben mégis meg akarunk nevezni egy-két konkurenst, akkor az Opel Merivát és társait hozhatnánk fel, valamint még a MINI Countrymane említhető egy lapon vele. A méretek hasonlóak, és ha az árakat nézzük, akkor valahol fél és egymillió között lehet a Fiat előnye. A MINI-nek persze jobb az értéktartása, dinamikusabb a viselkedése és élménydúsabb a vezetése, de a Fiat a praktikummal és a helykínálattal képes győzedelmeskedni a többiek felett.
Ha objektíven nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy a Fiat 500L MultiJetnek helye van a piacon, és a modell versenyképes. A termékben megtalálható a potenciál, azonban ehhez több kell annál, mint amennyit a forgalmazót és a gyártó tesz. A rajongók elhanyagolása és a szakmával szemben tanúsított távolságtartás igencsak megnehezíti a modell dolgát, amely némi szenvedéllyel és ügyesebb háttérmunkával kiléphetne a passzivitás álarca mögül.
Alapadatok | |
Márka: | Fiat |
Modell: | 500L 1.3 Mjet |
Motor felépítési módja: | Soros dízelmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1248 cm3 |
Sűrítési arány: | 16,8 :1 |
Teljesítmény (max.): | 85 LE (62 kW)/3500 |
Forgatónyomaték: | 200 Nm/1500 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5200 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Ötfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.9 |
Fordulókör | 11.1 m |
Fékek | |
Elöl: | 284 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 251 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Goodyear Eagle F1 |
Méret elöl: | 225/45 R17 |
Méret hátul: | 225/45 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4147 mm |
Szélesség: | 1784 mm |
Magasság: | 1658 mm |
Tengelytáv: | 2612 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 343-1310 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 50 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1290 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 15.17 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 585 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 14.9 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 13.7 másodperc |
Végsebesség: | 165 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 45 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2200 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2860 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 10 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 41.9 dB |
100 km/h-nál: | 65.5 dB |
130 km/h-nál: | 68.3 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 5.1 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 5 liter/100 km |
Országút: | 3.7 liter/100 km |
Vegyes: | 4.2 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 110 g/km |
Árak | |
Alapár: | 5 100 000 Ft |
Tesztautó ára: | 5 770 000 Ft |