
Kitűnő hajtáslánc
Tesztautónkban a Renault-tól származó 1,5 literes turbódízele teljesített szolgálatot, ráadásul 107 lóerős verzióban. Ezt a teljesítményt négyezres fordulaton képes leadni az erőforrás, míg 240 Nm-es csúcsnyomatékát már 1750-es főtengelyfordulat mellett képes felmutatni. A hangszigetelés pegy újabb olyan pont, melyen spórolni tudtak a mérnökök a drágább konkurensekkel szemben, ugyanakkor a Lodgy 1262 kilogrammos tömege – mely viszonylag szerénynek számít – jól elfedi az alsóbb fordulatszám-tartományokban tapasztalható kulturálatlanságot. Erős túlzás lenne azt mondani, hogy a turbós gázolajos kiteljesedése teljesen egyenletes lenne, de még induláskor is van benne elég szufla, sőt 2000-es fordulat felett még jobban magára talál.
A 11,6 másodperces 0-100-as sprintre, és 175 km/h-s végsebességre képes buszlimuzin a gyorsítások alkalmával erősödő kerregése fordulaton eltűnik, és ilyenkor nyugalmas utazást biztosít számunkra a Lodgy. A gyáriak általígért 4,4 literes vegyes átlagfogyasztás kissé túlzottnak bizonyult, de a hétszemélyes óriás étvágya így is kiemelkedően alacsonynak mondható. Az általunk irányadónak tartott körön kereken 5 litert vett magához 100 kilométerenként a Dacia, de a teszthét végén sem mutatott többet a kijelző 5,4 liternél, ami valóban példás eredmény, főleg ebben a kategóriában.
Ezekhez a kiemelkedő eredményekhez persze nem csak maga az erőforrás kell, hiszen a könnyedén és pontosan járó hatfokozatú manuális váltó hosszú végáttétele legalább olyan fontos ebből a szempontból. Örömünknek talán csak az vethet gátat, hogy kormánytól a pedálokig minden fontos kezelőszer mentes a tartástól és az ellenállástól, így a kuplung könnyedén esik be a lábunk alatt, és a gázpedált is csak lábunk visszafogásával tudjuk visszatartani a padlóval való ütközéstől. A fékpedálra is ez mondható el, de egy kis megszokás után nem érheti panasz az adagolhatóságot. Míg az ABS alapfelszereltség, addig a legalsóbb szinteken az elektronikus menetstabilizálóért 85.000 forintot kell fizetni, amit mindenkinek nagyon ajánlunk.
Kényelmes utazóautó
A futómű kiválóan rugózza ki az úthibákat, ami azonban ebben az esetben egyet jelent a magas test nagy oldaldőlési hajlamával. Emellett terheletlenül jól érezhető, hogy a hátul keményebb futómű miatt a kanyar ívére történő borulás furcsán háromnegyedes. Lehet próbálgatni a határait a Lodgynak, mely erre alulkormányozottsággal reagál, de a hétköznapi használatban mindig semlegesen viselkedik, ráadásul egy-egy nagyobb billenéssel vissza is fogja a sofőr esetleges versenyzős próbálkozásait.
Mindezek ellenére a kellemes hajtáslánccal és a hozzá kapcsolt korrekt váltóval akár még élvezetessé is válhatna az autózás, azonban a teljes mértékben érzéketlen és bizonytalan hidraulikus szervokormány ellehetetleníti a dolgot. Nem szabad azonban csüggedni, hiszen a Lodgynak egyébként sem ez a feladata, ellenben a karosszériájának tökéletes átláthatósága nagy segítséget jelent a kisebb helyeken történő manőverezéskor és parkoláskor, amikor még a könnyen forgó volán is jól jöhet.
A hatalmas buszlimuzin tehát a hátsó ülések támlájától eltekintve egy kényelmes utazóautó, aminek kiváló dízelmotorja könnyedén és hatékonyan teszi a dolgát. Éppen ezért a Dacia egyterűje nem csak családosoknak, hanem taxisoknak és cégeknek is kitűnő választás lehet a jutányos árak és a könnyű fenntarthatóság miatt.
Árak, összegzés
A sok szempontból kompromisszumkészséget kívánó Lodgy legnagyobb előnye és egyben legvonzóbb tulajdonsága minden bizonnyal az ára: 1,6 literes benzines szívómotorral és 82 lóerővel már 2,79 millió forintért hozzájuthatunk. Ezért az árért azonban a legalacsonyabb szintet kapjuk, amibe még klímát sem rendelhetünk, illetve a plusz két ülést is elfelejthetjük. A sokkal vonzóbb, általunk is tesztelt dízelmotor gyengébbik, 90 lóerős példánya alapáron már 3,69 millió, amit plusz 17 lóerővel megdobva már 4,34 millióért kínálnak. Minden jóval ellátott tesztalanyunk pedig már 4,76 milliót kóstál, ami ugyan elsőre soknak tűnik, megvizsgálva a Lodgy által nyújtott értékeket és szegmens többi résztvevőjének árát – amik ugyan sokkal kifinomultabbak – egyszerűen nem találunk ellenfelet neki. A szintén jó ár/érték aránnyal bíró Chevrolet Orlando alaphangon is 1,5 millió forinttal kerül többe, mint a Dacia, ez az összeg pedig már megér némi áldozatot.
A Lodgy tehát a piac egyik legígéretesebb szereplője, ami sokoldalúságával és jutányos árcédulájával nem csak a családosokat, de a cégeket is könnyedén elcsábíthatja. A spórolásnak persze ebben az esetben is van látszatja, ami néhol megmosolyogtatóan egyszerű megoldásokat takar. Ezekkel szemben áll azonban a tágas utas- és csomagtér valamint a végtelen praktikum, amikért cserébe megbarátkozunk a hibákkal is. A gyenge hangszigetelés miatt néha kulturálatlanul morgó motor mindezt ügyesen kompenzálja a teljesítményével valamint takarékosságával. A legnagyobb kompromisszumot talán az esetlen kezelőszervekkel és a középső sor háttámláival való megbarátkozással kell kötnünk, de ha a megfelelő módon töltjük meg élettel a hatalmas testet, minden bizonnyal kárpótolni fog minket a hibáiért.
Alapadatok | |
Márka: | Dacia |
Modell: | Lodgy 1.5 dCi |
Motor felépítési módja: | Soros dízelmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 8 |
Lökettérfogat: | 1461 cm3 |
Sűrítési arány: | 15,2 :1 |
Teljesítmény (max.): | 107 LE (79 kW)/400 |
Forgatónyomaték: | 240 Nm/1750 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5000 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt „H” torziós rúddal |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 3.3 |
Fordulókör | 11.1 m |
Fékek | |
Elöl: | 280 mm tárcsa |
Hátul: | 9″ dob |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental ContiEcoContact |
Méret elöl: | 195/55 R16 |
Méret hátul: | 195/55 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4498 mm |
Szélesség: | 1751 mm |
Magasság: | 1682 mm |
Tengelytáv: | 2811 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 207-2617 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 50 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1262 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 11.79 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 664 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 11.6 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 11.65 másodperc |
Végsebesség: | 175 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 55 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1800 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2340 főtengelyfordulat/perc |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 5.4 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 5.3 liter/100 km |
Országút: | 4 liter/100 km |
Vegyes: | 4.4 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 116 g/km |
Árak | |
Alapár: | 4 190 000 Ft |
Tesztautó ára: | 4 760 000 Ft |