Kezdőoldal / Teszt / A kompromisszumok összhangja – Dacia Lodgy 1.5 dCi buszlimuzin teszt
A kompromisszumok összhangja - Dacia Lodgy 1.5 dCi buszlimuzin teszt

Kitűnő hajtáslánc

Dacia Lodgy buszlimuzin

Jól működik a Renault dízelje

Tesztautónkban a Renault-tól származó 1,5 literes turbódízele teljesített szolgálatot, ráadásul 107 lóerős verzióban. Ezt a teljesítményt négyezres fordulaton képes leadni az erőforrás, míg 240 Nm-es csúcsnyomatékát már 1750-es főtengelyfordulat mellett képes felmutatni. A hangszigetelés pegy újabb olyan pont, melyen spórolni tudtak a mérnökök a drágább konkurensekkel szemben, ugyanakkor a Lodgy 1262 kilogrammos tömege – mely viszonylag szerénynek számít – jól elfedi az alsóbb fordulatszám-tartományokban tapasztalható kulturálatlanságot. Erős túlzás lenne azt mondani, hogy a turbós gázolajos kiteljesedése teljesen egyenletes lenne, de még induláskor is van benne elég szufla, sőt 2000-es fordulat felett még jobban magára talál.

A 11,6 másodperces 0-100-as sprintre, és 175 km/h-s végsebességre képes buszlimuzin a gyorsítások alkalmával erősödő kerregése fordulaton eltűnik, és ilyenkor nyugalmas utazást biztosít számunkra a Lodgy. A gyáriak általígért 4,4 literes vegyes átlagfogyasztás kissé túlzottnak bizonyult, de a hétszemélyes óriás étvágya így is kiemelkedően alacsonynak mondható. Az általunk irányadónak tartott körön kereken 5 litert vett magához 100 kilométerenként a Dacia, de a teszthét végén sem mutatott többet a kijelző 5,4 liternél, ami valóban példás eredmény, főleg ebben a kategóriában.

Dacia Lodgy buszlimuzin

A színes képernyő feldobja az összképet

Ezekhez a kiemelkedő eredményekhez persze nem csak maga az erőforrás kell, hiszen a könnyedén és pontosan járó hatfokozatú manuális váltó hosszú végáttétele legalább olyan fontos ebből a szempontból. Örömünknek talán csak az vethet gátat, hogy kormánytól a pedálokig minden fontos kezelőszer mentes a tartástól és az ellenállástól, így a kuplung könnyedén esik be a lábunk alatt, és a gázpedált is csak lábunk visszafogásával tudjuk visszatartani a padlóval való ütközéstől. A fékpedálra is ez mondható el, de egy kis megszokás után nem érheti panasz az adagolhatóságot. Míg az ABS alapfelszereltség, addig a legalsóbb szinteken az elektronikus menetstabilizálóért 85.000 forintot kell fizetni, amit mindenkinek nagyon ajánlunk.

Kényelmes utazóautó

Dacia Lodgy buszlimuzin

Mindenhol megállja a helyét

A futómű kiválóan rugózza ki az úthibákat, ami azonban ebben az esetben egyet jelent a magas test nagy oldaldőlési hajlamával. Emellett terheletlenül jól érezhető, hogy a hátul keményebb futómű miatt a kanyar ívére történő borulás furcsán háromnegyedes. Lehet próbálgatni a határait a Lodgynak, mely erre alulkormányozottsággal reagál, de a hétköznapi használatban mindig semlegesen viselkedik, ráadásul egy-egy nagyobb billenéssel vissza is fogja a sofőr esetleges versenyzős próbálkozásait.

Mindezek ellenére a kellemes hajtáslánccal és a hozzá kapcsolt korrekt váltóval akár még élvezetessé is válhatna az autózás, azonban a teljes mértékben érzéketlen és bizonytalan hidraulikus szervokormány ellehetetleníti a dolgot. Nem szabad azonban csüggedni, hiszen a Lodgynak egyébként sem ez a feladata, ellenben a karosszériájának tökéletes átláthatósága nagy segítséget jelent a kisebb helyeken történő manőverezéskor és parkoláskor, amikor még a könnyen forgó volán is jól jöhet.

A hatalmas buszlimuzin tehát a hátsó ülések támlájától eltekintve egy kényelmes utazóautó, aminek kiváló dízelmotorja könnyedén és hatékonyan teszi a dolgát. Éppen ezért a Dacia egyterűje nem csak családosoknak, hanem taxisoknak és cégeknek is kitűnő választás lehet a jutányos árak és a könnyű fenntarthatóság miatt.

Árak, összegzés

A sok szempontból kompromisszumkészséget kívánó Lodgy legnagyobb előnye és egyben legvonzóbb tulajdonsága minden bizonnyal az ára: 1,6 literes benzines szívómotorral és 82 lóerővel már 2,79 millió forintért hozzájuthatunk. Ezért az árért azonban a legalacsonyabb szintet kapjuk, amibe még klímát sem rendelhetünk, illetve a plusz két ülést is elfelejthetjük. A sokkal vonzóbb, általunk is tesztelt dízelmotor gyengébbik, 90 lóerős példánya alapáron már 3,69 millió, amit plusz 17 lóerővel megdobva már 4,34 millióért kínálnak. Minden jóval ellátott tesztalanyunk pedig már 4,76 milliót kóstál, ami ugyan elsőre soknak tűnik, megvizsgálva a Lodgy által nyújtott értékeket és szegmens többi résztvevőjének árát – amik ugyan sokkal kifinomultabbak – egyszerűen nem találunk ellenfelet neki. A szintén jó ár/érték aránnyal bíró Chevrolet Orlando alaphangon is 1,5 millió forinttal kerül többe, mint a Dacia, ez az összeg pedig már megér némi áldozatot.

Dacia Lodgy buszlimuzin

Vannak árnyoldalai, de megbocsáthatóak a hibák

A Lodgy tehát a piac egyik legígéretesebb szereplője, ami sokoldalúságával és jutányos árcédulájával nem csak a családosokat, de a cégeket is könnyedén elcsábíthatja. A spórolásnak persze ebben az esetben is van látszatja, ami néhol megmosolyogtatóan egyszerű megoldásokat takar. Ezekkel szemben áll azonban a tágas utas- és csomagtér valamint a végtelen praktikum, amikért cserébe megbarátkozunk a hibákkal is. A gyenge hangszigetelés miatt néha kulturálatlanul morgó motor mindezt ügyesen kompenzálja a teljesítményével valamint takarékosságával. A legnagyobb kompromisszumot talán az esetlen kezelőszervekkel és a középső sor háttámláival való megbarátkozással kell kötnünk, de ha a megfelelő módon töltjük meg élettel a hatalmas testet, minden bizonnyal kárpótolni fog minket a hibáiért.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Dacia
Modell: Lodgy 1.5 dCi
Motor felépítési módja: Soros dízelmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 8
Lökettérfogat: 1461 cm3
Sűrítési arány: 15,2 :1
Teljesítmény (max.): 107 LE (79 kW)/400
Forgatónyomaték: 240 Nm/1750
Legmagasabb fordulatszám: 5000
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt „H” torziós rúddal
Kormányfordulat végállástól végállásig 3.3
Fordulókör 11.1 m
Fékek
Elöl: 280 mm tárcsa
Hátul: 9″ dob
Kerekek
Abroncs típusa: Continental ContiEcoContact
Méret elöl: 195/55 R16
Méret hátul: 195/55 R16
Karosszéria
Hosszúság: 4498 mm
Szélesség: 1751 mm
Magasság: 1682 mm
Tengelytáv: 2811 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 207-2617 liter
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1262 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 11.79 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 664 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 11.6 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 11.65 másodperc
Végsebesség: 175 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 55 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1800 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2340 főtengelyfordulat/perc
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 5.4 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 5.3 liter/100 km
Országút: 4 liter/100 km
Vegyes: 4.4 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
Árak
Alapár: 4 190 000 Ft
Tesztautó ára: 4 760 000 Ft

Kapcsolódó bejegyzések:

Előző cikkA prémium egyterű - Mercedes-Benz B180 BlueEfficiency teszt Következő cikkA józanság szava - Chevrolet Orlando 1.4 Turbo hétüléses teszt

ugrás fel