A kis egyterűk kategóriájában jeleskedő Citroën C3 Picassóról a francia márka úgy érezte, nem ártana elvégezni egy ráncfelvarrást, hogy felhívják a vásárlók figyelmét. Azt kell mondanunk, jó irányba sikerült indulniuk a gyáriaknak. Ugyan a belső tér ergonómiai bakijait nem orvosolták, arra elég volt a frissítés, hogy továbbra is a legjobbak közé tartozhasson a kis egyterű.
Látványos külső, esztétikus belső
A feltűnő, bumfordian aranyos, nőies formákon nem sokat faragtak a formatervezők, bár egymás mellé állítva a két autót, máris jól látszik, hogy a frissített verzió előnyére változott. Az utca népe továbbra is élénk érdeklődéssel fordul a törpebusz után, hiszen franciásan lágy és szép ívű vonalaival egyterű létére igencsak impozáns látványt nyújt a kisebbik Picasso.
A belső tér látványa olyannyira jól sikerült már az első alkalommal is, hogy a ráncfelvarrás során nem is nyúltak hozzá a tervezők – bár megtehették volna, de erről később. A kis családi autó tele van apró formajátékokkal, melyekből a legérdekesebbek talán a légbeömlőkre jutottak, de említhetnénk még a világos kárpitokat, a fémesen csillogó betéteket, az alumíniumszerű szegéllyel bevont rádiógombokat, vagy a klímakonzol fehérre lakkozott tekerőit. Ráadásul nem panaszkodhatunk az anyagok minőségére sem, hiszen a kellemes, megfelelően alacsony üléspozícióban elhelyezkedő vezetőülésben helyet foglalva mindenfelé kellemes tapintású borításokkal találkozunk.
Ergonómiai bakik, figyelmes részletek
Fentebb említettem, hogy vannak olyan részletei az utastérnek, melyekre ráfért volna egy kis javítás. Ez a terület pedig nem más, mint az ergonómia. A legnagyobb hibaként talán a műszerfal világítását állító, mindenféle kivilágítást mellőző kis gombocska, melyet sikerült a vezetőtől olyannyira messze elhelyezni, hogy ha a naplemente után lejjebb szeretnénk venni a fényerőt, és egyedül ülünk az autóban, akkor jobban tesszük, ha megállunk, hiszen akár balesetveszélyes is lehet a menet közbeni tapogatózás. Emellett már el is törpülnek az olyan apró hibák, mint a klíma hőfokkijelzőjét eltakaró kormány, vagy a rádió nagyon mélyen helyezkedő kezelőgombjai.
Azért annyira nem kell megijednünk, hiszen ezek a hibák megszokhatóak, ráadásul az olyan pozitív tulajdonságok, mint a 220 ezres navigáció bluetooth-os kihangosítójának működése – ami a tárcsázás ideje alatt csak lehalkítja a zenét, hogy csak a másik fél válasza után némítsa le azt – melengeti az ember szívét. Ilyen még a frissítéssel plusz 35 ezer forintért járó tolatókamera, mely az amúgy is jól átlátható Picasso manőverezhetőségét még tovább javítja. A családnak is járnak hasonló pozitívumok, mint a gyermekfigyelő tükör, az első ülések háttámlájából kihajtható asztalka, vagy a tologatható hátsó üléssor.
Méretes, jól vezethető egyterű, kellemes erőforrással
A méretekre nem lehet panasz, hiszen az egész család könnyedén megtalálhatja a helyét a C3 Picassóban. Az ülések kényelmesek, és a vezetőülésben is könnyű megtalálni a helyes pozíciót. A hátsó ülések tologathatóak, így a csomagteret is az igényeinkre tudjuk szabni, mely egyébként legkisebb állásában 385 literes, de némi döntögetés után akár meghaladhatja az 1,5 köbmétert is.
Az 1,6 literes gázolajos erőforrást sem hagyták érintetlenül a gyárban. Az erősebbik dízelhez már hatfokozatú kézi váltót is lehet társítani, ami autópályán is kellemes fogyasztást biztosít. A jól és precízen kapcsolható egységgel és a kissé felpumpált erőforrással nem elég, hogy jobban megy, de még kevesebbet is fogyaszt a C3 Picasso, ami 5,1 literes minimumra adódott a teszt során. Ez nem minden, hiszen a tesztautónkban megtalálható motor kifejezetten kulturált is. A 112 lóerős 1.6 HDi működésének hangjaiból és mozdulataiból alig érezünk valamit az utastérben, amivel kiemelkedő menetkomfortot nyújt kategóriájában a kis egyterű.
A kormányzás jól súlyozott és pontos, míg a frissítéssel érezhető mértékben keményítettek a futóművön, mely azonban továbbra is sokkal inkább kényelmesre van hangolva, mint sportosra. A kanyarvadászatot tehát kevésbé támogatja az autó, viszont az úthibákat könnyedén veszi, de sajnos a csatolt lengőkaros megoldás negatívumait – nagyobb tempójú kanyaroknál az úthibákon elpattog – nem tudja levetkőzni.
Árak, konkurensek, összegzés
A tesztalanyunkban lévő legerősebb öngyulladós csak a legmagasabb felszereltségi szinten érhető el, melyhez azonban a navigáción kívül minden fontosabb extrát megkapunk. Így, a márka árlistájában fixen elérhető kedvezménnyel 5,235 milliót kóstál a C3 Picasso, mely előnyös ajánlat. Ha mégis olcsóbb megoldást szeretnénk, akkor a még takarékosabb 90 lóerős dízelhez 335 ezer forinttal olcsóbban is hozzájuthatunk, de szerintünk megéri az erősebb erőforrást választani.
Főleg, ha megnézzük a konkurensek árait. A 110 lóerős 1.7 CDTi-vel szerelt Opel Meriva hasonló felszereltséggel majdnem félmillió forinttal drágább. A Kia Venga 115 lóerős dízel változatát ugyan már 4,75 millióért hazavihetjük, de az opciós listát böngészve bizony nem találunk olyan extrákat, mint a navigáció, vagy a C3 Picasso hasonló fejlett megoldásai. A kissé korosodó Skoda Roomstertől az árlista láttán azonnal elmehet a kedvünk, noha németes precizitásával sokak számára vonzó lehet.
A frissített Citroën C3 Picasso tehát újra reflektorfénybe kerülhet, noha eddig is a kategóriájának egyik legjobb ajánlata volt. A 112 lóerős dízellel szerelve az említett ergonómiai hibákon kívül szinte semmibe nem lehet belekötni. A kis egyterű tehát hozza a a szegmens vásárlói által elvárt szintet, sőt sok helyen akár még fölé is tud nőni.
Alapadatok | |
Márka: | Citroën |
Modell: | C3 Picasso 1.6 HDi 110 (2013) |
Motor felépítési módja: | Soros dízelmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1560 cm3 |
Sűrítési arány: | 16.4:1 |
Teljesítmény (max.): | 112 LE / 3600 |
Forgatónyomaték: | 270 Nm / 1750 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5300 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú, kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.95 |
Fordulókör | 10.6 m |
Fékek | |
Elöl: | 266 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 249 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Michelin Alpin A4 |
Méret elöl: | 185/65 R15 |
Méret hátul: | 185/65 R15 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4078 mm |
Szélesség: | 1730 mm |
Magasság: | 1621 mm |
Tengelytáv: | 2540 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 385-1506 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 50 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1318 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 11.77 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 489 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10.9 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 10.7 másodperc |
Végsebesség: | 184 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 59 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1700 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2200 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 7.4 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 13.3 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 47.1 dB |
100 km/h-nál: | 65.5 dB |
130 km/h-nál: | 68.1 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 5.8 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 6.1 liter/100 km |
Országút: | 4.1 liter/100 km |
Vegyes: | 4.8 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 125 g/km |
Árak | |
Alapár: | 5 235 000 Ft |
Tesztautó ára: | 5 745 000 Ft |