
Ha megnézzük merre tart az autóipar, meg kell állapítanunk, hogy bár a kategóriák – ha nehezen is – egyelőre még elválaszthatóak egymástól, ám minden gyártó arra törekszik, hogy a teljes modellpalettáját alkalmassá tegye a sportos vezetési stílustól kezdve a terepjáráson át a családi használatig. Lássuk be, olyan öszvér nem létezik, mely ezeket a tulajdonságokat mind magáénak tudja, és talán jobb is ez így. Szerencsére ezt a Citroën is felismerte, és az új C4 Picassóból egy igazi családi egyterűt faragott.
Kompromisszummentes, modern családi egyterű
A kompromisszum általában azt jelenti, hogy valamiről le kell mondanunk egy másik dolog miatt, ami nem mindig szül megfelelő megoldásokat. Mi úgy tartjuk, hogy lehet élni kompromisszumok nélkül is, hiszen ha valaki egy igazi családi egyterűt szeretne, az egy kényelmes, praktikus és takarékos autóra vágyik. Ezt már önmagában sem könnyű összehozni a mérnököknek, és ha ezt még megpróbálják megfejelni sportossággal is, az biztosan kompromisszumokkal jár.
A C4 Picasso előző generációja nem sikerült a legjobbra, de szerencsére a Citroën mérnökei tökéletes érzékkel nyúltak a ceruzájuk után, és egy alapjaiban más, teljesen új, könnyű platformra épülő modellt álmodtak meg. Természetesen azért maradt valami a régebbi Picassók hagyományaiból is, méghozzá a családcentrikus hozzáállás, mellyel a vadonatúj generáció egy kompromisszummentes egyterű lett, mely ősei negatív tulajdonságait ledobva magáról, továbbra is magában hordozza azok értékes részeit.
A Citroën egy érdekes trükkel élt az újdonság esetében, melynek első főfényszóróját első ránézésre alig észrevenni, hiszen a LED-es nappali menetfényt és irányjelzőket tartalmazó csíkszerű lámpatest tűnik az autó igazi „szemének”. Ez az ötletes megoldás azonban csak egy a sok közül az autó modern és jövőbemutató formatervi megoldásai közül. A hátsó lámpatest például háromdimenziós, az ablakokat fémkerettel vették körbe, és ezek mellett elérhető az egyterűhöz a tesztautón is látható modern felni, melyekkel valóban egyedi összképet biztosítottak a formatervezők a Picassónak.
Példaértékű utastér
Az utastérbe bepillantva az egyterűek előnyeinek legjavát produkálja a Citroën újdonsága. Már első ránézésre is kifejezetten világos és otthonos helyet biztosít a családnak. A rengeteg fényen persze nem kell meglepődnünk, hiszen a panoráma napfénytető és a fejünk fölé húzódó szélvédőt leszámítva is óriási üvegfelületekkel találkozhatunk minden irányba. A Picasso hatalmas gyomrában jelen lévő mogyoróbarna kontraszt csak tovább fokozza az otthonosságot, miközben növeli a térérzetet is.
Az ellenfelek legyűréséhez bizony az elődnél jobb minőségű anyagokra kellett váltania a franciáknak, és szerencsére ezt ők is pontosan tudták. Ennek megfelelően a felhasznált anyagokat nem is érheti kritika. Puhák, kellemes textúrájúak, és az összeszerelésük szempontjából is minőségi ugrásnak lehetünk szemtanúi, habár néha még hallhatunk egy kis nyöszörgést a műanyagok irányából.
Praktikum szempontjából egy vérbeli egyterűhöz méltóan szintén sokat nyújt a C4 Picasso. A hátsó ülés előtti padlóba rejtett rekesz, a komplett hátfalat magába foglaló – és így jó pakolhatóságot biztosító – csomagtérajtó, a hátsó ülésekhez tartozó lehajtható asztalkák, a végtelen variációban használható három különálló ülés és az ezernyi tárolórekesz mind-mind óriási hasznára válhat a felhasználóknak.
A helykínálat terén szintén nincs okunk panaszra, bár a sok előnnyel bíró három különálló ülés a hátsó sorban azért kicsit megbosszulja önmagát. A tengernyi láb- és fejtér mellett ugyanis a szélsők válltere kissé korlátozva van az autók kompakt kialakítása miatt. Mindez persze csak a megtermettebb felnőtt utasokat zavarja, de őket is kárpótolja valamelyest a Picasso a B-oszlopokban található légbefúvókkal.
Futurisztikus vezetői környezet
A műszerfal a mai trendeket követve megszabadult a gomboktól, és mindössze két képernyőt bocsát rendelkezésünkre: egy fent középen az óracsoportnak, egy érintőképernyős pedig lent a középkonzolon, mellyel a multimédiás rendszert és a klímát tudjuk irányítani. A látvánnyal nincs semmi probléma, a fent található 12 colos HD panel gyönyörű és folyamatos képet ad, ráadásul kedvünkre választhatunk a rendelkezésünkre bocsátott két alaptéma közül. Már csak méreteiből kiindulva is egyértelművé válik, hogy rengeteg információt képes megjeleníteni számunkra a navigációtól kezdve a csatlakoztatott telefon adatian át egészen a fogyasztásig és a zenéig, ráadásul mindezt személyre szabhatóan.
A középkonzolon található kisebb érintőképernyős felületen kezelhetjük a klímát, a navigációt és a multimédiás rendszert. Itt azonban sajnos már nem olyan jó a helyzet. A felbontás mellett a folyamatossággal is akadtak gondjaink, mely ugyan nem teszi használhatatlanná a rendszert, de vezetés közben a kellőnél hosszabb időre elvonhatja a figyelmünket az útról. A beállításokat is ezen a képernyőn tudjuk kezelni, melyeknek bosszantó tulajdonsága az, hogy például a tempomat által tartott helyköz, vagy az automata reflektor beállításait minden leállításnál elfelejti a rendszer, ráadásul sokszor felesleges plusz munkát jelent egyesével aktiválni a különböző dolgokat.
Immár a Citroën is rendelkezik olyan vezetéstámogató opciós tételekkel, mint a sávtartó asszisztens, az automata fényszóró, a holttérfigyelő, vagy az automata parkolórendszer. Ez mind dicséretes, noha utóbbi működése sajnos nem tökéletes: általában jól bemanőverez mind párhuzamos, mind merőleges parkolásnál, de például egy kisteherautó platója könnyedén meg tudja zavarni, mely esetben csak a fokozott figyelem menthet meg minket a koccanástól.
Takarékos erőforrás, kényelmes hangolás
Az általunk tesztelt egyterű újdonság mikrohibrid technológiás 1.6 e-HDi erőforrása egy kifejezetten takarékos darab, mely a Picassóban sem vall szégyent. A kis lökettérfogatú turbódízel 115 lóereje első hallásra kicsit kevésnek tűnhet egy nagy családi modellhez, ám tesztünk során még az autót teletömve is bizonyította rátermettségét, és képes volt kellő dinamikával mozgatni a járművet – köszönhetően a megfelelő váltó-áttételezésnek. Azért a hatfokozatú szerkezet hosszú utolsó gangjának köszönhetően így is mindössze 1700-as forog a motor 100 km/h-nál.
A minden körülmények között takarékos modell országúton képes akár 3,8 liter gázolajjal is beérni 100 kilométeren, ám autópályás tempónál sem mutat többet 6 liternél a digitális mutató. A sok városi útvonalat tartalmazó tesztünk során kiváló, 5,4 literes étvággyal okozott örömet számunkra a Picasso, melyhez ennél nagyobb motor nem is szükséges.
Ahogyan már az elején kitárgyaltuk, szerencsére nem esett bele abba a hibába a Citroën, hogy sportosnak akarta láttatni a Picassót. Ennek megfelelően a futómű hangolása is puhára, és ezzel együtt kényelmesre sikerült, míg a kormányzás is kissé érzéketlen, de ezzel együtt könnyedén kezelhető és kis erőt igényel. Meglepetésre a hátsó felfüggesztés csatolt hosszlengőkaros maradt, ám abból legalább a jobbikfajta, így csak a nagyobb úthibákon érezteti negatív tulajdonságait a konvencionális futómű. A kényelem ellenére a Picasso mégis képes viszonylag nagy tempóval bevenni a kanyarokat, hiszen nem billen és stabilan tartja a kijelölt ívet.
Árak, összefoglalás
Ugyan az alapmotoros C4 Picasso kedvezménnyel már 5 millió forint alatt is elhozható bármelyik kereskedésből, mi továbbra is az 1.6 Hdi verzió megvásárlását tudjuk ajánlani, mely bőségesen, ám józanul felszerelve 7,1 millió forintot kóstál ellenben a 8,5 milliót is túlszárnyaló tesztautónkkal. A Citroën kereskedéseiben egyébként most általánosan félmilliós árelőnnyel juthatunk hozzá az újdonsághoz, míg néhány példány esetében akár 590.000 forint is pénztárcánkban maradhat.
A C4 Picasso talán elsőszámú ellenfele az 1,5 literes 110 lóerős turbódízellel felszerelt Renault Scénic, mely hasonlóan józan, ám bőséges felszereltséggel 6,7 millió forintért hozható el a kereskedésből, mindössze a xenon fényszórókról kell lemondanunk esetében. A Toyota Verso csak kétliteres, 124 lóerős dízelt kínál, mellyel 7 millió fölé kúszik az ára, és szintén nem kapunk hozzá xenon világítást, viszont a 115 lóerős gázolajos Ford C-Max ugyan a Picassónál kevesebb praktikummal, és kisebb helykínálattal, de valamivel olcsóbban, 6,8 millióért kapható.
A Citroënnek tehát egyértelműen sikerült felemelnie az előző generációval romlásba forduló C4 Picassót, és tágas, kényelmes, világos és praktikus belső terével, illetve kellemes erőforrásával újra vonzóvá tették a típust. A gombok száműzésének ötlete szintén előremutató, ám ebben az esetben egy, a jelenleginél jobb megoldást is választhattak volna, de ezt a hibát egy szoftverfrissítéssel a jövőben könnyen orvosolhatják a franciák. Összességében elmondhatjuk, hogy a franciák újdonsága az egyterűek piacának élmezőnyébe lépett ezzel a produkcióval.
Alapadatok | |
Márka: | Citroen |
Modell: | C4 Picasso 1.6 e-HDi |
Motor felépítési módja: | Soros turbódízel motor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 8 |
Lökettérfogat: | 1560 cm3 |
Teljesítmény (max.): | 115 LE (84 kW) / 3600 |
Forgatónyomaték: | 285 Nm / 1750 |
Legmagasabb fordulatszám: | 0 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt hosszlengőkar |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 3 |
Fordulókör | 10.9 m |
Fékek | |
Elöl: | 283 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 268 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Michelin Premacy HP |
Méret elöl: | 205/55 R17 |
Méret hátul: | 205/55 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4428 mm |
Szélesség: | 1826 mm |
Magasság: | 1613 mm |
Tengelytáv: | 2785 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 537 – 1709 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 57 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1298 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 11.3 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 642 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 11.8 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 11.4 másodperc |
Végsebesség: | 189 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 58 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1700 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2200 főtengelyfordulat/perc |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 5.4 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 4.5 liter/100 km |
Országút: | 3.8 liter/100 km |
Vegyes: | 4 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 105 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 360 000 Ft |
Tesztautó ára: | 8 535 000 Ft |