A Nissan Qashqai igazi sikermodell, amely immáron minden kétséget kizáróan a japán márkának legfontosabb típusává nőtte ki magát. Igazi húzóember, az eladások nagy részét ugyanis ő teszi ki. Már az első generáció is kelendő volt, a típus rátermettségét pedig az ugyancsak népszerű utód bizonyítja. A remek, 1,6 literes dízellel már nyúztuk a családi Nissan crossovert, de az 1,2 literes turbómotor is terítékre került már, ezúttal pedig hiánypótlóként egy izmosabb benzines került a Qashqai motorterébe az 1.6 DIG-T személyében.
Noha nem feltétlenül cél a dízelmotoros és benzines autók, illetve a két vásárlói tábor ellentétének kiélezése, azonban ezúttal egyszerűen kikerülhetetlenné válik a kérdés. Magyarországon alapvetően az új és a használt piacot tekintve is túlértékelt a dízelesek szerepe.
Emellett eltagadhatatlan előnyökkel bír a benzinmotor a gázolajossal szemben, hiszen csendesebb, kulturáltabb, kibocsátás szempontjából tisztább és karbantartási igénye (főleg költség oldalon) kisebb, miközben a dízelmotor legnagyobb előnyét a fogyasztás jelenti. Azonban utóbbi szempontból a kétféle üzemanyaggal meghajtott erőforrások közötti különbség apadni látszik, kevésbé indokolt választássá téve a dízelt. Az éremnek két oldala van, és a döntést csakis a körülmények ismeretében lehet maradéktalan becsülettel meghozni.
Talán az éves futás a legfontosabb alap a kérdés eldöntésében, s természetesen az ízlés sem utolsó. Azonban a technika fejlődése, a benzinesek egyre takarékosabbá válása alapvetően meghatározza a jelent és jövőt, hiszen a dízelmotorok már nem tudnak mértékadóan, literekkel kevesebbet fogyasztani hasonló teljesítményű benzines társaiknál. A Qashqai mindeddig nem rendelkezett combos benzinmotorral, azonban a japánok ezúttal pótolták a hiányt és a Renault Clio R.S.-ből ismerős 1618 köbcentis turbómotort 163 lóerőre visszafogva igazán kellemesnek tűnő alternatívát ajánlanak.
A Nissan emelt hasmagasságú családi modellje közben töretlenül hódít, üde formáiról, fiatalos, de mégis határozott, karakteres kiállásáról nem feledkezhetünk meg. A tipikus front, az összetéveszthetetlen, nyilazott alakot öltő ledes nappali menetfények miatt messziről is felismerhető az autó. Nem utolsósorban a remekül passzoló indigókék szít is kiemeljük, hiszen örömteli tény, hogy a gyártók egyre több esetben biztosítanak élénk színeket, megtörve a sok-sok unalmas és egyszerű árnyalat térhódítását. Divatos, modern, mégis visszafogott az összkép, ami igazán univerzálissá varázsolja a crossover megjelenését.
Ahogy kívül jelentősen izgalmasabbá vált a nemrégiben megtörtént modellváltás alkalmával a típus, úgy az utastérben is hasonló diagnózissal élhetünk. A modernebb műszerezettség és a friss formák adottak, ráadásul örömteli, hogy a Nissan szakemberei mindezt úgy kivitelezték, hogy mindeközben felesleges csicsától, formai kicsapongásoktól mentes az összkép. Az anyagok és az összeszerelési minőség abszolút színvonalas, csupán a 410 literes, első látásra kissé csekély méretűnek tűnő csomagtér tekintetében kényszerül az átlagosabbak közé a Qashqai.
Ergonómiai szempontból szintén nehéz a japánok üdvöskéjébe belekötni, egyedül a két képernyő töri meg némiképp a harmóniát, hiszen a mérőórák közé telepített fedélzeti számítógép panelje, illetve a 7 hüvelykes érintőképernyő rendszere nem egy nyelvet beszél – előbbi angolul, utóbbi magyarul kommunikál a vezetővel és utasaival. Örömteli azonban, hogy a manapság sok esetben elhagyott hűtővíz hőfokának kijelzője ezúttal részét képezi a csomagnak.
Nem lehet panasz tesztalanyunk felszereltségét illetően sem, ugyanis a kötelező tételeken túl felül sávtartó asszisztens, tempomat és navigáció szerepel tesztalanyunkban, illetve nem feledkezhetünk meg az utasteret fénnyel ellátó és ezzel otthonosabbá tevő napfénytetőről sem. Utóbbi egészen korrekt összegért, 250.000 forintos áron rendelhető meg az autóhoz.
A típus dízelként és kis, turbós benzinessel már megjárta szerkesztőségünk garázsát, így az autó legizgalmasabb, legnagyobb újdonsága a 163 lóerős és 240 Nm maximális nyomatékot tudó 1,6-os, négyhengeres turbómotor. A kedvező adatok ismeretében kellemes képességekre számítottunk, s nem kellett csalódnunk a Nissan újdonságában: noha kis fordulaton a vártnál haloványabban lódul meg az autó, 2000 felett már szépen dolgozik és tisztességesen épül fel a teljesítménye, nem utolsósorban kifejezetten tetszetős hanggal társulva. A motor erőteljesebb verzióinak tesztelését követően egyedül a fogyasztással kapcsolatban fogalmazódott meg némi aggodalom, azonban a Qashqai ezúttal hamar elkergette a komor felhőket.
Mindezt alátámasztandó, a Nissan családi modellje 5 liter alatt is kihozható városon kívül, a város forgatagában 6 liter körül harap, míg autópályán a legtorkosabb, mikor is 6,5-7 liter gurul le a torkán. Nem meglepő, hogy ennek ismeretében az új motor abszolút ajánlott a Qashqaihoz, sőt, váltó miatt sem fáj a fejünk. A 100 km/h-nál 2000-es fordulatot biztosító szerkezet közepesen hosszú uton, de pontosan kapcsolható.
Mindezek mellett a futómű és a kormányzás átlagos képet fest, inkább a komfortra hangolt, de közben mégsem lassú e szerkezetek összjátéka révén a kanyarvétel. A kormány esetében az állítható rásegítés segítségével talán Sport módban a legkorrektebb az érzés, azonban az elektromos szervózás jellegzetességei természetesen nem tűnnek el. Azonban ez mit sem von le az autó előnyeiből, hiszen a Qashqait kifejezetten jó vezetni, kényelmes, s akár utazóautónak is alkalmas lehet. Megjegyzendő, hogy multilink futóművet csak a DIG-T 160 kap a benzinesek közül, a gyengébb verziók az egyszerűbb és kevésbé ügyes csatolt lengőkaros megoldást tudják magukénak.
A Nissan a 163 lovas benzinmotorral szerelt verzió árazásával sem lőtt mellé, hiszen a józan normafelszereltséggel könnyedén 7 millió forint alatt marad az autó, míg a jobban felszerelt, üvegtetős változatok is kihozhatóak 8 millió környékén, ráadásul emellett még kedvezményt is biztosít a forgalmazó. A 115 lóerőt tudó 1,2-es benzinesnél 700.000-rel kóstál többet a jóval combosabb, de nem torkosabb verzió, míg a dízeleknél minden esetben alacsonyabb összegért hozható el tesztelt turbós. A 110 lóerős dízelnél modellnél 90.000-rel, míg az általunk is tesztre fogott 130 lovas dCi-nél 590.000 forinttal kerül kevesebbe az izmos benzinmotor, amely fogyasztása révén és a felárak ismeretében már megfontolandó konkurenciát képez a dízelmotorosoknak is.
Alapadatok | |
Márka: | Nissan |
Modell: | Qashqai DIG-T 160 |
Motor felépítési módja: | Soros, turbós benzinmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1618 cm3 |
Sűrítési arány: | 10.5:1 |
Teljesítmény (max.): | 163 LE (120 kW) / 5600 |
Forgatónyomaték: | 240 Nm / 2000 |
Legmagasabb fordulatszám: | 0 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.7 |
Fordulókör | 10.7 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsa |
Hátul: | Tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental PremiumContact |
Méret elöl: | 215/55 R18 |
Méret hátul: | 215/55 R18 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4380 mm |
Szélesség: | 1806 mm |
Magasság: | 1590 mm |
Tengelytáv: | 2646 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 401 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 65 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1483 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 9.1 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 520 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 8.9 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 8.4 másodperc |
Végsebesség: | 200 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 50 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2000 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2600 főtengelyfordulat/perc |
Gyorsulás | |
0-40 km/h: | 2.32 mp |
0-60 km/h: | 3.86 mp |
0-80 km/h: | 5.65 mp |
0-100 km/h: | 8.36 mp |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 7.6 mp |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 6.5 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.4 liter/100 km |
Országút: | 4.8 liter/100 km |
Vegyes: | 5.8 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 134 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 290 000 Ft |
Tesztautó ára: | 7 960 000 Ft |