A BMW már hosszú évek óta igyekszik belénk táplálni üzenetét, mely szerint autóik a sportosság és a vezetési élmény szobrai. Ezzel tulajdonképpen nem is szállhatunk vitába, hiszen modelljeik valóban hozzák azt, amit a marketingesek is közvetítenek. Ez azonban úgy látszik már nem elég manapság, és a bajorok elindultak egy másik úton is, melynek eredményeképp megszületett a márka első egyterűje, a 2-es Active Tourer, mely ráadásul alapból kizárólag az első kerekeken keresztül hajt.
Ezek után természetesen nem lepődünk meg azon sem, hogy a Magyarországon készülő Mercedes-Benz B-osztály esetében is egy frissítéssel jelentkeztek a gyáriak, hiszen az eddig a prémium egyterű kategóriában egyeduralkodónak számító típus komoly ellenfelet kapott az Active Tourer képében. A BMW-nél pedig manapság nem igazán tudnak hibázni, így komoly kihívóként kell számolni vele, de nézzük is, hogy mire képes.
Prémium egyterű BMW bőrben
Noha a bajor márka még soha nem készített a 2-es Active Tourerhez hasonló autót, mégis már első ránézésre könnyedén megállapíthatjuk a négykerekű hovatartozását. A formatervezők a tőlük megszokott stíluselemeket vetették be ezúttal is. A dobozformának köszönhetően természetesen kellett némi kreativitás, így például az első fényszórókat magasabbra húzták, míg az amúgy nem túl látványos vonalakat igyekeztek a hangsúlyos oldalvonalakkal feldobni.
Ugyan a hátsó lámpa is teljesen új, mégis könnyedén beazonosíthatjuk a márka kilétét ebből a szögből is – köszönhetően többek között a fénytestek grafikájának. Az ikonikus veséket talán már említenem sem kell, de a külső megfűszerezésére alkalmas króm díszléceket vagy éppen az M sportcsomag jelenlétét is megszokhattuk már a bajoroktól.
Amit azonban elvesz tőlünk a dobozforma látványban, azt az utastérben duplán adja vissza. Belül szintén a BMW-től már ismerős részletek köszönnek vissza, noha itt is alkalmaztak néhány változtatást a mérnökök. A jó kezelhetőség és a kiváló személyre szabhatóság természetesen ezúttal is magától értetődő, ráadásul mindehhez nem is kell a legdrágább extrákat kiválasztanunk a listáról. A kisebb képernyővel rendelkező, és jóval kedvezőbb árú navigáció például kiváló szolgálatot tesz, anélkül, hogy hiányolnánk a nagyobb változatot.
Rengeteg lehetőség, nagyszabású helykínálat
Ahogyan azt már előbb is említettem, a bajoroktól megszokott módon a lehetőségek tárháza szinte végtelen – már ami az extralistát illeti. Szerencsére azonban nem szaladt el a ló a BMW-vel, és a legfontosabb opciók bepipálásával viszonylag józan keretek között tudjuk tartani az árat. Persze ha valaki egy igazi luxusegyterűt szeretne, arra is van lehetőség, csupán meg kell fizetni az árát.
Ahogyan az lenni szokott, ezúttal is vannak kihagyhatatlan tételek a listán, mint például a hátsó ülések állítási funkciója. Viszonylag visszafogott, 100 ezer forintos ára már önmagában is indokolhatná a döntést, azonban ami ennél is fontosabb, hogy ennek segítségével könnyedén átszabhatjuk a hátsó sor és a csomagtér helykínálatának arányait, mely alaphelyzetben – talán kissé indokolatlanul nagymértékben – a második sor javára szolgál. Itt akár 180 centiméter felett is kényelmesen utazhatunk, azonban a csomagtér a kategória átlaga alatt van egy hajszállal, amin könnyen kozmetikázhatunk az említett extra megrendelésével. Az ülések síkba döntéséve egyébként máris 1,5 köbméternyi hely áll rendelkezésre.
A tesztautó konfigurációjának egyébként kifejezetten örültünk, hiszen amellett, hogy egy józan, 10 millió forint alatti modellt próbálhattunk ki, teljes képet kaphattunk az alapfelszereltséghez közeli példányok képességeiről is. Ezzel kapcsolatban pedig kifejezetten jó hír, hogy az autóban fellelhető anyagok minősége már ebben az esetben is kiváló, míg az alap szövet ülés kényelmére szintén nem lehet panaszunk. Mindezek mellett még rengeteg finomságot kapunk, ami persze el is várható, hiszen ezeknek köszönhetően minden alkalommal érezzük, hogy nem hiába fizettük meg a prémium egyterű felárát. Ugyanakkor, amint már említettük, akár több milliónyi opciót is belepakolhatunk az autóba, kezdve a vezetési segédrendszerektől egészen a biztonsági és a kényelmi extrákig.
Apróbb hibák, kiváló menettulajdonságok
A rengeteg pozitívum mellett azért találni néhány hibát is a 2-es Active Tourerben. A vastag A-oszlop például a 90 fokos kanyarok esetében bizony gyalogosnyi helyeket takar ki, míg az igencsak borsos, 326 ezer forintba kerülő LED-es fényszórók szintén nem bizonyították, hogy megérik az árukat. Ezek mellett kisebb hibaként írható még fel a listára, hogy a csomagtérajtó nem nyílik elég magasra, ám ebben az esetben az autó védelmére szólhat, hogy nincsenek éles, kiálló részei, így legfeljebb egy-egy puhább műanyagba verhetjük be a fejünket. Az oldalsó könyöktámasszal is meggyűlhet a baja a magasabb sofőröknek, ugyanis az nem nyúlik eléggé hátra a kényelmes elhelyezkedéshez.
Ezek azonban megbocsátható hibák, főleg a minőségi utastér és a kiváló helykínálat láttán. A prémium egyterű természetesen út közben is hozza az elvárható formát. A sokak által különös orgánuma miatt nem kedvelt háromhengeres erőforrásra ezúttal egy szavunk sem lehet, hiszen a kategória leghalkabb képviselőjét köszönthetjük az újdonságban. Ebbe az idilli képbe csupán az egyébként jól szigetelt futómű rondíthat bele némileg, de szerencsére csak az igazán rossz minőségű utakon hallhatunk alulról néha zavaró dübögést.
Ezen az apróbb kellemetlenségen kívül azonban nem lehet rossz szavakkal illetni a felfüggesztést, amely a márka hagyományainak megfelelően az átlagosnál valamivel feszesebb hangolást kapott, ezzel biztosítva a sportosabb sofőrök számára a magabiztos kanyarvételeket – miközben azért a komfort terén sem kell nagyobb kompromisszumokat kötnünk. A kormányzás szintén kedvez az élménydús autózáshoz, így összességében akár még élvezetesnek is nevezhetjük az autó vezethetőségét.
Kellemes háromhengeres erőforrás, átlagos fogyasztás
Ha a sportos menettulajdonságok nem lennének elegendőek számunkra, akkor a kiválóan sikerült 1,5 literes háromhengeres egység orgánuma teheti fel az i-re a pontot, hiszen magas fordulaton igazán érces dallamokat csalogathatunk elő a kipufogóból. Mindemellett a hasonló erőforrásokra jellemző kulturálatlan vibrációt is elfelejthetjük, így kijelenthetjük, hogy a BMW-nél kiváló munkát végeztek a mérnökök. Mindezt egyébként a rengeteg szigetelőanyag és a tökéletes kiegyensúlyozás segítségével sikerült elérniük – így akár azt is hihetnénk, hogy egy négyhengeres szerkezet hajtja az autónkat, amíg meg nem halljuk a magasabb fordulaton jellegzetes hangokat.
Utóbbi azonban viszonylag ritkán fog megtörténni hétköznapi használat során, hiszen a 1,5 literes turbós már alapjáraton is kellemesen megindul, 1500-as fordulattól pedig egyenletesen növekedve egészen 6000-ig kiválóan húz. Noha a papíron 136 lóerő és 220 Nm nem hozza lázba az embert, az autó képes meglepetéseket okozni: a sofőrrel együtt több mint 1,5 tonnás négykerekű 9,3 másodperc alatt vágtázik 100 km/h-s tempóra, ami a maga nemében kiváló eredmény.
Ez persze önmagában nem indokolta volna az eddigi 1,6 literes négyhengeres lecserélését, melyet hivatalosan a fogyasztás mérséklése miatt váltott a kisebb motor. Ez azonban sajnos nem úgy sikerült, mint ahogyan a gyáriak azt beígérték. A BMW által megadott 4,9 literes adat túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen és ez sajnos a gyakorlatban is megmutatkozik. Ezt az értéket még országúton sem volt képes hozni az autó. A valódi körülményeket tükröző vegyes tesztkörünkön 5,9 literre volt képes a 2-es Active Tourer, de a városban, rövidebb távokon ez az adat akár 7 literre is felkúszhat. Ezen a ponton azért érdemes kiemelni, hogy ezek nem rossz eredmények, hiszen a körülbelül a kategória átlagának felelnek meg, viszont messze állnak attól, amit a gyáriak ígérnek.
Árak, konkurensek, összegzés
Az árak tekintetében ügyesen kalkuláltak a szakemberek, ugyanis a tesztünkön is szereplő 218i Active Tourer józan felszereltséggel számolva 8,7 millióért kelleti magát, ami éppen 300 ezer forinttal olcsóbb, mint a csillagos gyártó hazánkban gyártott modellje. Persze a B-osztály védelmében érdemes azt is megjegyezni, hogy a plusz összegért szélesebb körű garanciális szolgáltatásokat nyújt a Mercedes. A választás tehát nem könnyű a prémium egyterű kategóriában.Érdemes ugyanakkor megemlékeznünk egy másik kihívóról is, mely ugyan nem kifejezetten prémium, kvalitásait és méreteit tekintve mégis tökéletes alternatíva lehet az eddig emlegetett párosnak. Talán már önök is kitalálták, hogy a Volkswagen Golf Sportsvanről van szó, mely az 1,4 literes 125 lóerős turbóssal szerelve hasonló felszereltséggel 7,7 millióért hozható el.
Egymillió forint ugyan sok pénz, de a spórolásnak természetesen ezúttal is ára van, hiszen megannyi finomságról kell lemondanunk, ha a wolfsburgi versenyzőt választjuk, kezdve a gyengébb minőségű anyagoktól egészen a plusz szolgáltatásokig. Ha pedig nem sajnáljuk rá a pénzt, akkor egy igazán egyéni és sportos családi autóval lehetünk gazdagabbak a 2-es Active Tourer képében, hiszen a rengeteg választható extra mellet kizárólag ez a modell kínál akár 231 lóerős teljesítményt. Annak is van alternatíva, aki a tesztautónknál nagyobb, ám az előbb említettnél kisebb erőre vágyik, 192 lóerővel is megrendelhetjük az autót, egymilliós felár ellenében.
Elsőkerékhajtásra és praktikus kialakításra váltva is megőrizte értékeit a BMW. A 2-es Active Tourerben ez leginkább a multimédiás rendszerek és egyéb extrák terén érhető tetten, de dinamikában szintén a kategória átlaga fölé sikerült helyezni az autót. Az új háromhengeres turbómotor kiválóan teljesít a hétköznapokban, melyet jellegéhez mérten különös kulturáltsága koronáz meg. Fogyasztásban viszont nem képes kimagasló eredményekre: a négyhengeres erőforrással szerelt konkurensek ugyanúgy vagy akár még jobban teljesítenek. A praktikus, bőséges helykínálattal rendelkező utastérnek csupán néhány apróságot írhatunk a hibalistájára, összességében pedig a hangulattal és a minőséggel együtt egy potens alternatívát kapott a Mercedes B-osztály, arról nem is beszélve, hogy egy kiváló modellel bővült a kategória kínálata.
Alapadatok | |
Márka: | BMW |
Modell: | 218i Active Tourer |
Motor felépítési módja: | Soros benzines turbómotor |
Hengerszám: | 3 |
Szelepszám: | 12 |
Lökettérfogat: | 1499 cm3 |
Sűrítési arány: | 11.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 136 LE (100 kW) / 4500-6000 |
Forgatónyomaték: | 220 Nm / 1250 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6700 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 |
Fordulókör | 11.3 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsa |
Hátul: | Tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Goodyear Ultragrip 8 RSC |
Méret elöl: | 205/60 R16 |
Méret hátul: | 205/60 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4342 mm |
Szélesség: | 1800 mm |
Magasság: | 1555 mm |
Tengelytáv: | 2670 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 468 – 1510 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 61 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1325 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 9.74 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 515 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 9.3 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.3 másodperc |
Végsebesség: | 200 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 47 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2100 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2730 főtengelyfordulat/perc |
Gyorsulás | |
0-40 km/h: | 1.96 mp |
0-60 km/h: | 3.99 mp |
0-80 km/h: | 6.26 mp |
0-100 km/h: | 9.34 mp |
0-120 km/h: | 13.5 mp |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 8.8 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 13.8 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 39 dB |
100 km/h-nál: | 63.5 dB |
130 km/h-nál: | 66.5 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 6.1 liter/100 km |
Országút: | 4.3 liter/100 km |
Vegyes: | 4.9 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 115 g/km |
Árak | |
Alapár: | 7 364 000 Ft |
Tesztautó ára: | 9 477 400 Ft |