Kezdőoldal / Teszt / Családi benzinest? Miért ne?! – Nissan Qashqai DIG-T 160 teszt
/ '); ?>
Családi benzinest? Miért ne?! - Nissan Qashqai DIG-T 160 teszt

A Nissan Qashqai igazi sikermodell, amely immáron minden kétséget kizáróan a japán márkának legfontosabb típusává nőtte ki magát. Igazi húzóember, az eladások nagy részét ugyanis ő teszi ki.  Már az első generáció is kelendő volt, a típus rátermettségét pedig az ugyancsak népszerű utód bizonyítja. A remek, 1,6 literes dízellel már nyúztuk a családi Nissan crossovert, de az 1,2 literes turbómotor is terítékre került már, ezúttal pedig hiánypótlóként egy izmosabb benzines került a Qashqai motorterébe az 1.6 DIG-T személyében.

Noha nem feltétlenül cél a dízelmotoros és benzines autók, illetve a két vásárlói tábor ellentétének kiélezése, azonban ezúttal egyszerűen kikerülhetetlenné válik a kérdés. Magyarországon alapvetően az új és a használt piacot tekintve is túlértékelt a dízelesek szerepe.

Nissan Qashqai

Modern forma, korrekt benzinmotor

Emellett eltagadhatatlan előnyökkel bír a benzinmotor a gázolajossal szemben, hiszen csendesebb, kulturáltabb, kibocsátás szempontjából tisztább és karbantartási igénye (főleg költség oldalon) kisebb, miközben a dízelmotor legnagyobb előnyét a fogyasztás jelenti. Azonban utóbbi szempontból a kétféle üzemanyaggal meghajtott erőforrások közötti különbség apadni látszik, kevésbé indokolt választássá téve a dízelt. Az éremnek két oldala van, és a döntést csakis a körülmények ismeretében lehet maradéktalan becsülettel meghozni.

Nissan Qashqai

Ízléses és modern a Qashqai műszerfala

Talán az éves futás a legfontosabb alap a kérdés eldöntésében, s természetesen az ízlés sem utolsó. Azonban a technika fejlődése, a benzinesek egyre takarékosabbá válása alapvetően meghatározza a jelent és jövőt, hiszen a dízelmotorok már nem tudnak mértékadóan, literekkel kevesebbet fogyasztani hasonló teljesítményű benzines társaiknál. A Qashqai mindeddig nem rendelkezett combos benzinmotorral, azonban a japánok ezúttal pótolták a hiányt és a Renault Clio R.S.-ből ismerős 1618 köbcentis turbómotort 163 lóerőre visszafogva igazán kellemesnek tűnő alternatívát ajánlanak.

A Nissan emelt hasmagasságú családi modellje közben töretlenül hódít, üde formáiról, fiatalos, de mégis határozott, karakteres kiállásáról nem feledkezhetünk meg. A tipikus front, az összetéveszthetetlen, nyilazott alakot öltő ledes nappali menetfények miatt messziről is felismerhető az autó. Nem utolsósorban a remekül passzoló indigókék szít is kiemeljük, hiszen örömteli tény, hogy a gyártók egyre több esetben biztosítanak élénk színeket, megtörve a sok-sok unalmas és egyszerű árnyalat térhódítását. Divatos, modern, mégis visszafogott az összkép, ami igazán univerzálissá varázsolja a crossover megjelenését.

Nissan Qashqai

Kékben kifejezetten jól mutat a praktikus ötajtós

Ahogy kívül jelentősen izgalmasabbá vált a nemrégiben megtörtént modellváltás alkalmával a típus, úgy az utastérben is hasonló diagnózissal élhetünk. A modernebb műszerezettség és a friss formák adottak, ráadásul örömteli, hogy a Nissan szakemberei mindezt úgy kivitelezték, hogy mindeközben felesleges csicsától, formai kicsapongásoktól mentes az összkép. Az anyagok és az összeszerelési minőség abszolút színvonalas,  csupán a 410 literes, első látásra kissé csekély méretűnek tűnő csomagtér tekintetében kényszerül az átlagosabbak közé a Qashqai.

Ergonómiai szempontból szintén nehéz a japánok üdvöskéjébe belekötni, egyedül a két képernyő töri meg némiképp a harmóniát, hiszen a mérőórák közé telepített fedélzeti számítógép panelje, illetve a 7 hüvelykes érintőképernyő rendszere nem egy nyelvet beszél – előbbi angolul, utóbbi magyarul kommunikál a vezetővel és utasaival. Örömteli azonban, hogy a manapság sok esetben elhagyott hűtővíz hőfokának kijelzője ezúttal részét képezi a csomagnak.

Nissan Qashqai

Árával sincs gond

Nem lehet panasz tesztalanyunk felszereltségét illetően sem, ugyanis a kötelező tételeken túl felül sávtartó asszisztens, tempomat és navigáció szerepel tesztalanyunkban, illetve nem feledkezhetünk meg az utasteret fénnyel ellátó és ezzel otthonosabbá tevő napfénytetőről sem. Utóbbi egészen korrekt összegért, 250.000 forintos áron rendelhető meg az autóhoz.

Nissan Qashqai

A hátsó helykínálatra sem lehet panasz

A típus dízelként és kis, turbós benzinessel már megjárta szerkesztőségünk garázsát, így az autó legizgalmasabb, legnagyobb újdonsága a 163 lóerős és 240 Nm maximális nyomatékot tudó 1,6-os, négyhengeres turbómotor. A kedvező adatok ismeretében kellemes képességekre számítottunk, s nem kellett csalódnunk a Nissan újdonságában: noha kis fordulaton a vártnál haloványabban lódul meg az autó, 2000 felett már szépen dolgozik és tisztességesen épül fel a teljesítménye, nem utolsósorban kifejezetten tetszetős hanggal társulva. A motor erőteljesebb verzióinak tesztelését követően egyedül a fogyasztással kapcsolatban fogalmazódott meg némi aggodalom, azonban a Qashqai ezúttal hamar elkergette a komor felhőket.

Mindezt alátámasztandó, a Nissan családi modellje 5 liter alatt is kihozható városon kívül, a város forgatagában 6 liter körül harap, míg autópályán a legtorkosabb, mikor is 6,5-7 liter gurul le a torkán. Nem meglepő, hogy ennek ismeretében az új motor abszolút ajánlott a Qashqaihoz, sőt, váltó miatt sem fáj a fejünk. A 100 km/h-nál 2000-es fordulatot biztosító szerkezet közepesen hosszú uton, de pontosan kapcsolható.

Nissan Qashqai

Kevés hibája van a Nissan újdonságának

Mindezek mellett a futómű és a kormányzás átlagos képet fest, inkább a komfortra hangolt, de közben mégsem lassú e szerkezetek összjátéka révén a kanyarvétel. A kormány esetében az állítható rásegítés segítségével talán Sport módban a legkorrektebb az érzés, azonban az elektromos szervózás jellegzetességei természetesen nem tűnnek el. Azonban ez mit sem von le az autó előnyeiből, hiszen a Qashqait kifejezetten jó vezetni, kényelmes, s akár utazóautónak is alkalmas lehet. Megjegyzendő, hogy multilink futóművet csak a DIG-T 160 kap a benzinesek közül, a gyengébb verziók az egyszerűbb és kevésbé ügyes csatolt lengőkaros megoldást tudják magukénak.

Nissan Qashqai

Ergonomikus, egyszerű, de mégsem unalmas kialakítás

A Nissan a 163 lovas benzinmotorral szerelt verzió árazásával sem lőtt mellé, hiszen a józan normafelszereltséggel könnyedén 7 millió forint alatt marad az autó, míg a jobban felszerelt, üvegtetős változatok is kihozhatóak 8 millió környékén, ráadásul emellett még kedvezményt is biztosít a forgalmazó. A 115 lóerőt tudó 1,2-es benzinesnél 700.000-rel kóstál többet a jóval combosabb, de nem torkosabb verzió, míg a dízeleknél minden esetben alacsonyabb összegért hozható el tesztelt turbós. A 110 lóerős dízelnél modellnél 90.000-rel, míg az általunk is tesztre fogott 130 lovas dCi-nél 590.000 forinttal kerül kevesebbe az izmos benzinmotor, amely fogyasztása révén és a felárak ismeretében már megfontolandó konkurenciát képez a dízelmotorosoknak is.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Nissan
Modell: Qashqai DIG-T 160
Motor felépítési módja: Soros, turbós benzinmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1618 cm3
Sűrítési arány: 10.5:1
Teljesítmény (max.): 163 LE (120 kW) / 5600
Forgatónyomaték: 240 Nm / 2000
Legmagasabb fordulatszám: 0
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Multilink
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.7
Fordulókör 10.7 m
Fékek
Elöl: B.h. tárcsa
Hátul: Tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Continental PremiumContact
Méret elöl: 215/55 R18
Méret hátul: 215/55 R18
Karosszéria
Hosszúság: 4380 mm
Szélesség: 1806 mm
Magasság: 1590 mm
Tengelytáv: 2646 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 401 liter
Üzemanyagtartály mérete: 65 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1483 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 9.1 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 520 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 8.9 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 8.4 másodperc
Végsebesség: 200 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 50 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2000 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2600 főtengelyfordulat/perc
Gyorsulás
0-40 km/h: 2.32 mp
0-60 km/h: 3.86 mp
0-80 km/h: 5.65 mp
0-100 km/h: 8.36 mp
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 7.6 mp
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 6.5 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 7.4 liter/100 km
Országút: 4.8 liter/100 km
Vegyes: 5.8 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 134 g/km
Árak
Alapár: 6 290 000 Ft
Tesztautó ára: 7 960 000 Ft
Előző cikkA legsportosabb prémium egyterű - BMW 218i Active Tourer teszt Következő cikkKis családi mindenes – Mazda CX-3 teszt

ugrás fel