Kezdőoldal / Teszt / Fiat 500L MultiJet egyterű – A nagy teszt
Fiat 500L MultiJet egyterű - A nagy teszt

Kétségkívül van valami megnyerő az új generációs Fiatokban, ami elhozza még a leghidegebb pontokra is a taljános naplementét és sziesztától fűtött könnyed életstílust. Persze a Fiat számára ambivalens pillanatok ezek, hiszen miközben a márka nem hasít annyira Olaszországon kívül, addig az igencsak magasnak számító negyedéves profitját a Chryslernek köszönheti. Odahaza persze tömegével rajzanak ki a garázsokból a Puntók, Pandák, Lanciák és Alfa Romeók, azonban nehéz erősnek maradni az objektív tényezőkben (műszaki és gazdasági megfontolások).
Kérdés persze az, hogy az új Fiat 500L MultiJet egyterű képes-e megállni a helyét a nagyvilágban. Tesztünk során erre kerestük a választ.

Egy megnőtt 500-as

Fiatl 500L MultiJet egyterű

Izzó olaszos vonalak

… és persze kaptunk egy méreteiben megnőtt kis 500-ast. Ahogy a modell régen még fiatal vásárlói is felcseperedtek időközben, úgy próbálta meg követni a Fiat a változó korok igényeit azzal, hogy egyterűre cserélte a kisautót. Nos, a formatervezésnek nem ártott a hízás, és nemcsak minket, hanem a tesztelés során összegyűlt bámészkodókat is megnyerte magának az 500L külseje.

Persze ahány ember, annyifajta ízlés, de igazán élmény volt látni testközelből az olaszos vonalakat, még akkor is, ha a hátsó rész aránytalansága és súlyossága egy kicsit elgondolkodtatott minket. Ettől eltekintve a külsőben számos csodás apró részletet fel lehet fedezni, a 17 colos felnik pedig sikeresen ellensúlyozták a karosszéria enyhén lomha stílusát.

Kívül-belül egyedi

Fiat 500L MultiJet egyterű

Kívül-belül csábító

Az egyediség ugyanakkor nem áll meg az enteriőrt illetően, főleg hogy az olaszok számára ez sem másodlagos szempont: még szemlélni is élmény a váltószoknya 500-as logóval gravírozott csatját vagy a kárpitozás feliratait. A kicsit szögletes kormánykerék fogása kellemesnek bizonyult, és bár az anyagminőség miatt elhúztuk a szánkat (gyorsan koszolódik, ráadásul sérülékeny és kicsit rideg). az összeszerelésben tapasztalható hiányosságok láttán ezt sajnos azonnal elfelejtettük. Az árkategóriához nem illik ez a hanyag munka, bár a praktikum kárpótol minket.

A gyorsan és könnyen kezelhető központi rendszert érintőképernyő vezérli, kedvenc zenéinket akár USB-s memóriatárolón keresztül is hallgatjuk, a Bluetooth-kapcsolatnak köszönhetően pedig biztonságosan telefonálhatunk, így az utazás örömét zökkenőmentesen kiélvezhetjük az utolsó cseppig.

Fiat 500L MultiJet egyterű

Hazai táj, külföldi báj

Szabadság a volán mögött

A komfortról az alacsonyan hagyott övvonalak, a magas üléspozíciók és a méretes üvegfelületek is gondoskodnak, így az autó vezetése a nagyvárosokban sem okoz gondot. A lábtér hátul is tágas, legfeljebb a magasság jelenthet problémát a kicsit colosabb utastársaknak. A csomagtartó 343 literes, viszont a második üléssor padjai hétharmad-egyharmad arányban vízszintes irányban is állíthatóak, sőt, a dőlésszögük is szabályozható, hogy minden helyzetre megfelelő megoldást kapjunk a pakolás során.

Fiat 500L MultiJet egyterű

Minden ponton lágy vonalvezetés

Az 500L volánja mögött az első, amit éreztünk, az a szabadság volt, és egy pillanatra úgy tűnt a nagy belmagasságnak köszönhetően, mintha furgonban ülnénk egy családi egyterű helyett. A kényelmet és a szabadosságot azonban negatív irányba terelgeti az ehhez az autóhoz kevés 1248 köbcentis dízelmotor, amely 1500-as fordulatszámon 200 Nm-es nyomatékon tetőzik. Ez a teljesítmény igencsak karcsú függetlenül attól, hogy a modell százon 13,7 másodperces eredményt ért el, ami jobb, mint a gyári adat. A kis hengerűrtartalom viszont így is kevés, és a motor inkább csak 3000-es fordulatszám  felett talál magára, ott meg gyorsan nyugdíjazza is magát. A gázolajos blokkok nyomatékos jellegét itt szinte lehetetlen észrevenni, hiányzik a rugalmasság is, ezért ezen a téren komolyan elöntött minket a szomorúság.

Ha eltekintünk azonban a motortól, akkor az 500L MultiJet még tartogat számunkra meglepetéseket: a 41,9 decibeles alapjárati hangerő rendkívül halknak számít, és a fogyasztás is kedvező. Városi forgalomban a 4 liter az átlag, a szerpentines hegyi emelkedőkön pedig még a nagy nyúzás után is nehéz volt átlépni a 6 literes határt. A normakör 4,6 literes, a teszt 5,1 literes átlagai ráadásul kis szórásról tesznek tanúbizonyságot, ami azt is eredményezi, hogy a hétköznapok során takarékos kis autót kaphatunk a fenekünk alá.

Zseniális hangolású futómű: magyar utakra tervezve

Fiat 500L MultiJet egyterű

Könnyen és gyorsan kezelhető központi rendszer

Nem lehet szó nélkül elmenni a futómű zseniális hangolása mellett, és még a budapesti utakon ülve is kellemes érzés fogott el minket a kiválóan rugózó, úthibákat elnyelő beállításnak köszönhetően. Ettől függetlenül a MultiJet nem billegős, a kocsi pedig ívmenetben is magabiztos. Az egyetlen problémát itt is inkább a lusta motor jelentette, amely nem tudott elég erőt biztosítani kigyorsításkor, és mivel a felgyorsítás során is tohonya volt, a felfüggesztést csak kisebb mértékben lehetett tesztelni.

A volánra sem lehet rosszat mondani, és akinek gyengéje a parkolás, azt a “City” funkció fogja majd kisegíti a precíz manőverezést igénylő szituációkban.

Hogy valami negatívumok is mondhassunk: az ötfokozatú manuális váltó már inkább átlag alattinak számít, és ebben a hosszú kar az egyik ludas. Ha csak a mechanikus tulajdonságok alapján néznénk, akkor a váltót középkategóriásnak sorolnánk be. Persze ha megszokjuk, akkor a kapcsolások során nincs gond, és a gyors munkavégzést sem akadályozzák a problémás részek, így a városi forgalomban kedvünkre cikázhatunk ezzel a családi igáslóval.

Fiat 500L MultiJet egyterű

Családos fiataloknak ideális választás

Az olcsó extrákon nem érdemes spórolni

Ismét csak megszívtuk a fogunkat, de a berendezés a komolyabb manőverek során megzörren néha, viszont az autó hangulata és a vezetés élménye kárpótol minket. Még az árazás sem tántoríthat el: az 1,4 literes benzinmotoros változat már 3,8 millió forintért a miénk lehet. A dízeles, 1,3 literes változat akciósan 5,1 millióról indul, és innentől már az igényeink szabják meg a végállomást. Az 1,6 literes gázolajos modell plusz 20 lóerővel és 120 Nm-rel 370 ezer további forintért elvihető, ami jó megoldásnak számít, hiszen ez a motor már bírja szusszal a keményebb igénybevételt is.

Fiat 500L MultiJet egyterű

Szusszal sajnos nem mindig bírja

Nem érdemes spórolni az extrákon, ha már a Fiat 500L MultiJetet választjuk, azokat ugyanis rendkívül értékarányosan adja a forgalmazó (még a Daciánál is olcsóbban). Csak úgy gyorsan összefoglalva: ülésfűtés 35 ezerért, tolatókamera 50 ezerért, eső- és sötétedésérzékelő 60 ezerért, elektromos deréktámaszt 25 ezerért. Megéri, mi megmondtuk.

Mivel egyedi modellről van szó, nehéz az összehasonlítás, az 500L MultiJet ugyanis valahol az egyterűek, a kompaktok és a divatmodellek között áll félúton. Amennyiben mégis meg akarunk nevezni egy-két konkurenst, akkor az Opel Merivát és társait hozhatnánk fel, valamint még a MINI Countrymane említhető egy lapon vele. A méretek hasonlóak, és ha az árakat nézzük, akkor valahol fél és egymillió között lehet a Fiat előnye. A MINI-nek persze jobb az értéktartása, dinamikusabb a viselkedése és élménydúsabb a vezetése, de a Fiat a praktikummal és a helykínálattal képes győzedelmeskedni a többiek felett.

Fiat 500L MultiJet egyterű

Helye van a piacon

Ha objektíven nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy a Fiat 500L MultiJetnek helye van a piacon, és a modell versenyképes. A termékben megtalálható a potenciál, azonban ehhez több kell annál, mint amennyit a forgalmazót és a gyártó tesz. A rajongók elhanyagolása és a szakmával szemben tanúsított távolságtartás igencsak megnehezíti a modell dolgát, amely némi szenvedéllyel és ügyesebb háttérmunkával kiléphetne a passzivitás álarca mögül.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Fiat
Modell: 500L 1.3 Mjet
Motor felépítési módja: Soros dízelmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1248 cm3
Sűrítési arány: 16,8 :1
Teljesítmény (max.): 85 LE (62 kW)/3500
Forgatónyomaték: 200 Nm/1500
Legmagasabb fordulatszám: 5200
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Ötfokozatú manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt lengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.9
Fordulókör 11.1 m
Fékek
Elöl: 284 mm b.h. tárcsa
Hátul: 251 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Goodyear Eagle F1
Méret elöl: 225/45 R17
Méret hátul: 225/45 R17
Karosszéria
Hosszúság: 4147 mm
Szélesség: 1784 mm
Magasság: 1658 mm
Tengelytáv: 2612 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 343-1310 liter
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1290 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 15.17 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 585 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 14.9 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 13.7 másodperc
Végsebesség: 165 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 45 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2200 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2860 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 10 mp
Zajszint
Alapjárat: 41.9 dB
100 km/h-nál: 65.5 dB
130 km/h-nál: 68.3 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 5.1 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 5 liter/100 km
Országút: 3.7 liter/100 km
Vegyes: 4.2 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
Árak
Alapár: 5 100 000 Ft
Tesztautó ára: 5 770 000 Ft

Kapcsolódó bejegyzések:

Előző cikkToyota Verso egyterű - Egy szolid japán tesztje Következő cikkNissan Qashqai+2 egyterű - 4X4-es teszt

ugrás fel