A Kia Soul első generációjának bemutatásakor 2008-ban a koreai gyártó elsőszámú célja nem az eladási darabszámok rekordjának döntögetése volt, hanem inkább egy új stílus bevezetése, amivel az akkoriban unalmasnak tartott modellpalettájukat érdekesebbé tudták tenni. Egy másik megközelítésből pedig a presztízsüket szerették volna növelni az érdekes kis családi autó gyártásba küldésével.
A dél-koreaiak elképzelése pedig bevált, hiszen a Soul – ha nem is mindenhol – képes volt felkavarni az állóvizet: több formatervezési díjat is kapott, és összességében 700 ezer darabot adtak el belőle. Sajnos a hazai piacon ebből szinte semmit nem észleltünk, ugyanis itthon nem övezte nagy érdeklődés a négykerekűt, mely egyértelműen nem igazán sorolható kategóriába, ám a kisebb családok igényeit kitűnően képes ellátni. Az új generáció érkezése pedig már nagyon időszerű volt, hiszen tavaly összesen egy darabot sikerült eladni Magyarországon a látványos Kiából, amely a kategória vezetőjének 417 példányos értékesítése mellett igencsak lehangoló. A gyáriak pedig pontosan tudták, hogy a divatkategóriának számító szegmensben csakis a megújulással lehet előrébb jutni, így a tavalyi Frankfurti Autószalonon bemutatott vadonatúj Soul minden porcikájában megújult.
A stílus maradt, minden más megújult
A Soulra pillantva elsőre bizony sokak számára nem fog feltűnni a hatalmas megújulás, hiszen bár a családi autó minden porcikája kicserélődött, a dobozszerű formák megmaradtak. Ettől függetlenül természetesen minden irányból átrajzolták kissé a Kiát, amely leginkább profilból hajaz elődjére, összességében azonban sokkal modernebb és igényesebb képet mutat nekünk.
Az építkezést valóban az alapoktól kezdték az új Soul tekintetében, hiszen a padlólemez is vadonatúj. A K-platform névre keresztelt alap megőrizte az elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros felfüggesztéseket, ám az előbb említettek segédkeretet kaptak, valamint új rúgókat és lengéscsillapítókat szereltek az autóba. A hangszigetelésen is javítottak a tervezők, és a futómű beállításai is sokat javultak, így sokkal kényelmesebb, halkabb és harmonikusabb lett a négykerekű futása. A karosszéria merevsége 30 %-kal javult, köszönhetően a magas szilárdságú acélnak, ami a biztonság tekintetében is fejlődést hoz.
Az újdonság 4,14 méteres hosszához 257 centiméteres tengelytáv társul, ami azt jelenti, hogy az elődhöz képes 2-2 centivel nőtt mindkét értéke a Kia Soulnak. A szélesség tekintetében 15 milliméterrel lett hosszabb az autó, így elérve az 1,8 méteres adatot, míg magassága 1 centit csökkent, így 160 centire adódik. További piros pontként könyvelhetjük el a 2 centivel keskenyebb A-oszlopokat, melyek az eddig is jó kilátást csak tovább javítják. Nem utolsó szempont az sem, hogy az összeállítható variációk terén is fejlődött a Soul, ami előnyt jelenthet számára az ellenlábasokkal szemben. A 11 vidám alapszín mellett már 4 kéttónusú fényezést is választhatunk a négykerekűhöz, sőt a gyártó elérhetővé tett egy jópofa SUV csomagot, és ezeken felül is rengeteg kiegészítőből válogathatunk. A kerekek tekintetében 7 választási lehetőségünk van, melyek 16, 17 és 18 colos méretekben is elérhetőek.
Minőségi fejlődés, tágas utastér
Az autó kockás formájának köszönhetően praktikumban és térben nem szenvedünk hiányt, amit bizonyított rövid üléspróbánk is. A Soul magasabb felépítésének köszönhetően nem csak a lábtér és a széltében mért térkínálattal lehetünk megelégedve, hanem a fejtérrel is. A panorámatetővel azonban vigyázni kell, hiszen ez mind elöl, mind pedig hátul 4 centimétert vesz el az értékes helyből. A 354 literesre nőtt csomagtartó alapból kétszintes, ráadásul az 1/3-2/3 arányban ledönthető üléstámlák segítségével akár 1367 literesre is hízhat a tér. Ezek az értékek egyébként a kategória átlagát hozzák. Az utastér egyébként nem csak méreteiben lett jobb, hanem az összeszerelési és az anyagminősége is sokat javult, ami az előd gyengébb teljesítménye után fontos szempont volt a tervezőknek is – látszik is a fejlődés.
A Soulban ugyanis a formákkal, az anyagokkal és az összeszereléssel kapcsolatban sem lehet panaszunk, a hangszigetelésről nem is beszélve, ami a Kia ígérete szerint azonos tempónál 3 decibellel lesz halkabb elődjénél, ami jelentős különbség. Az igényesség fokozásának érdekében a sima fekete kárpitok mellett egy szürke-fekete és egy sötétbarna-fekete kéttónusú verzió is elérhető mind szövet, mind pedig (mű)bőr változatban. A vásárlók számára további 3 színes betét áll rendelkezésére, amelyekhez az előző generációból örökölt és továbbfejlesztett jókedvű hangulatvilágítások is járnak. Az extralistán minden fellelhető, amire szüksége lehet a tulajdonosoknak: költhetnek kulcsnélküli rendszerre, panorámatetőre, xenon fényszórókra, automata távfény asszisztensre, önparkolóra, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztensre, első-hátsó ülésfűtésre, szellőztethető első ülésekre, kormányfűtésre, Infinity hifire, vagy akár tolatókamerás, fejlett érintőképernyős navigációs rendszerre.
Megújult családi autó változatlan motorkínálattal
Az új Soul tehát tetőtől talpig megújult, vagy mégsem? A Kia mérnökeinek sajnos a motorpaletta megújítására már nem maradt erejük, így bár teljesen új az autó, a hajtásláncok maradtak a régiek. Ez pedig ugyan nem jelent óriási problémát, benzines fronton nem lettünk volna ellene, hogy kicseréljék a régi 1,6-os szívómotort egy új kis turbós egységre. Egyébiránt két erőforrással gazdálkodik az újdonság: az előbb említett közvetlen befecskendezéses 1,6-os benzines 132 lóerőt és161 Nm-t produkál, míg az azonos hengerűrtartalmú turbódízel 128 lóerőt és 260 Nm nyomatékot állít elő. Mindkét szerkezet esetében alapáron hatgangos manuális váltó jár, míg opcionálisan egy szintén hatsebességes automata is elérhető. Nem csak teljesítményben állnak közel egymáshoz a hajtásláncok, hiszen a menetdinamikai mutatók is közel azonosak: az erőforrás és a váltó függvényében 11-12 másodperces 100-as sprinttel és 177-185 km/h közötti végsebességgel számolhatunk.
A fogyasztás terén azonban már nagyobbak az eltérések, hiszen a benzines még a 100 ezer forintos ECO csomaggal – amellyel tartalmazza a start-stop rendszert – is 6,5 literes gyári adatot kapunk 100 kilométerre, ami az előbb említett csomag nélkül még rosszabb, 7,3 litert jelent. Ezzel szemben a dízel start-stop nélkül is megelégszik 5 literrel (ECO csomaggal 4,8 liter). Az automataváltó szintén sokat ront az értékeken, hiszen míg előbbi verzió étvágya így már 7,6 literre nő, addig az öngyulladós erőforrás is már 6 litert vesz magához, ami rendkívül elavult eredmény ebben a kategóriában. Másrészt persze meg lehet érteni a Kiát is, hiszen egy új motorcsalád kifejlesztése rengeteg költséggel jár, a koreaiaknak pedig spórolniuk kell valahol, de ettől függetlenül már nagyon rászorulnának az újabb hajtásláncokra.
Árak és egy kis meglepetés
Nézzük is meg mennyit kell otthagynunk a kereskedésekben, ha egy új Kia Soullal szeretnénk hazamenni. Kezdésként egy fontos információ, hogy az importőr már a bevezetéskor 400 ezer forintos bruttó árkedvezményt biztosít a kis családi autóhoz. Ez pedig azt jelenti, hogy a benzines modellhez már 3,9 millió forintért hozzájuthatunk, míg a gázolajos verzióért több mint egy millió forinttal többet, 5,04 milliót kell fizetnünk. Ez a különbség persze nem véletlen, hiszen az öngyulladós mellé magasabb alapfelszereltség is társul, ami azt jelenti, hogy a jó ár/érték arányú csomagok (Comfort/Comfort plusz csomag) majdnem 200 ezer forinttal jutányosabbak esetében. Az automataváltó 300 ezer forintba kerül, a metálfényezésért 120 ezret, a tolatókamerával együtt kapható navigációs rendszerért pedig 450 ezret kérnek a Kiánál. A dél-koreaiak által kínált 7 éves garanciával pedig a Soul esetében is számolhatunk.
A Kia azért tartogat egy kis meglepetést számunkra. A motorok terén ugyan nem kapunk semmi újat a gyártótól, viszont ősszel – egyelőre ismeretlen áron – érkezik a kis családi autó elektromos változata Soul EV néven. A 110 lóerőt és 285 Nm nyomatékot produkáló villanymotor 145 km/h-ig tudja felgyorsítani az autót, amely praktikumából nem veszít semmit a plusz csomagok miatt sem. A vadonatúj fejlesztésű 27 kWh kapacitású és mindössze 282 kilogramm tömegű akkumulátorok akár 200 kilométeres hatótávot lehetővé tesznek a négykerekűnek, amely a szegmens legerősebb szereplőjévé teszi a Soult ebből a szempontból. A legnagyobb öröm pedig az számunkra, hogy az elektromos Kiát ősztől hazánkban is forgalmazzák majd. Alig várjuk a tesztautót.