Bizonyára sokan tudják, hogy Golf Plus néven a németek kompaktjának előző generációiból elérhető volt a családosok számára még praktikusabb, egyterű kialakítású verzió is. Örömmel konstatálhatjuk, hogy a jelenlegi, hetedik generációs Volkswagen palettájáról sem feledkeztek meg a mérnökök, és ugyanazon filozófia mentén haladva, ám új névvel megalkották a Golf Sportsvant. Tesztünkben utánajárunk, vajon képes-e hozni az újdonság a márkától elvárt tökéletességet.
Bár a családi autók kedvelői számára talán kissé érthetetlen, de felmerül a kérdés, hogy volt-e egyáltalán értelme megalkotni a Sportsvant? Hiszen a szintén kifejezetten tágas, praktikus és kiváló teljesítményt nyújtó Golf kombival szemben papíron szinte semmilyen extrát nem tud felmutatni: ugyanúgy kizárólag öt üléssel kérhető, és csomagtér tekintetében sem nyújt többet. Ugyanakkor a tapasztalt családapák és az öregebb korosztály rögtön rávágná a logikus magyarázatot: nem csak pakolni, de beülni is jóval könnyebb a magasabb építésű Golfba.
Egyterű külső, kiváló belső
Az autó külalakját csak pár szó erejéig említenénk, hiszen azt mindenkinek saját szépérzékére bíznánk, hogy tetszik-e neki a Sportsvan. Kétségtelen, hogy a jól megszokott, letisztult, sokak számára kissé talán unalmas, de kétségtelenül modern formákkal találkozhatunk ezúttal is a Volkswagen újdonságán, mely még véletlenül sem szeretné letagadni hovatartozását. A normál Golfnál agresszívabbra húzott első fényszórók és hűtőrács mellett a magasabb építés és a hatalmas üvegfelületek tűnnek fel elsőként, melyek kiváló kilátást biztosítanak a négykerekűből.
Az utastérben helyet foglalva pedig ismét szembesülhetünk vele, hogy a családosok és az idősebbek számára bizony jobb választás lehet a Sportsvan laposabb testvéreinél. A beszállás könnyű és a magasabb felépítésnek köszönhetően a kényelmes üléspozíció is adott, ráadásul a tesztautónkból hiányzó Ergo Active vezetőüléssel szinte ingyen juthatunk hozzá a gerinctámaszhoz és a masszázsfunkcióhoz is. Bár a 191 ezer forintos ár nem túl baráti, ha ragaszkodunk az ülésfűtéshez is, már csak 60 ezer forintot kell hozzátennünk az összeghez és az előbb felsoroltak mellett állítható combtámaszt és Alcantara betéteket is kapunk, melyekkel együtt már nem is tűnik olyan vészesnek a tétel.
Persze nem csak beszállni könnyű az autóba: az ott eltöltött idő is igazán kellemes. A kormánykerék bőrborítása kifejezetten kellemes, az üléspozíció kiváló, minden kézre esik és az üléspozíció is hibátlan. Elsőre talán fel sem tűnik, de a német szakemberek még arra is gondoltak, hogy a kezelést megkönnyítve néhány fokkal a vezető felé fordítsák a középkonzolt, melynek így a leolvasását is megkönnyítették.
Kiváló helykínálat és praktikum
Praktikum tekintetében a hatalmas ajtózsebekkel és a jól kialakított tárolórekeszekkel kényeztet minket az egyterű, míg a személyre szabhatóság jegyében az első, középen található könyöklő magasságban és hosszirányban is állítható, míg a hátsó sor székei előre-hátra húzható és dönthető kialakítást kaptak. A helykínálatra ugyancsak nem lehet panaszunk: akár 190 centiméteres utasok is kényelmesen elférnek egymás mögött és mellett, ha pedig nincs szükségünk ekkora térre, akkor a hátsó ülések előrehúzásával a csomagteret növelhetjük. Utóbbival egyébként alaphelyzetben sincs probléma, hiszen ablakig pakolva 500 literes helyet kínál, de az üléseket síkba döntve akár 1,5 köbméternyi csomagot is bepakolhatunk.
Az előbb felsoroltakon kívül nem találhatunk különbséget a normál Golfhoz képest, ami ebben az esetben természetesen dicséretet jelent a Sportsvan számára. Mindenfelé kellemes anyagokkal, példás összeszereléssel és kiváló ergonómiával találhatjuk szembe magunkat – egyedül talán a hét gombot használó tempomat kezelésének elsajátítása igényel némi időt. Egyetlen esetben azonban kifejezetten mérgesek lehetünk a Volkswagenre: a gyártó legújabb központi rendszere még mindig nem ismeri a magyar nyelvet, ami az idősebb korosztály megszólítása miatt kiemelten fontos lenne. Ezen persze nem lenne nehéz változtatni, ám amíg az eladások jól alakulnak, a hazai importőr nem erőlteti meg magát az ügy érdekében.
Meglepően jó hajtáslánc és menettulajdonságok
Az újdonság menet közben is képes levenni minket a lábunkról. Az egyterűs felépítésből szinte semmit nem érezni út közben, amit nagyrészt a kiváló hajtásláncnak és az alacsonyan tartott tömegnek köszönhetünk. Az 1,3 tonna alatti érték ugyanis kiemelkedő a szegmensben, amit az is jól mutat, hogy kombi testvérénél mindössze 40 kilogrammal nehezebb a Sportsvan. Mindez pedig a kanyarokban is meghálálja magát: hiába volt mindössze 195 mm széles, csökkentett légellenállású abroncsokkal felszerelve a tesztautó, így is magabiztosan és semlegesen teljesítette a kissé gumis érzetű, de pontos kormányzással kiadott utasításokat.
A kifejezetten kényelmesre hangolt futómű mellett pedig kiemelkedőnek számítanak ezek az eredmények, melyek leginkább a többlengőkaros hátsó futóműnek köszönhetők. Nem véletlen tehát, hogy tesztjeinkben többször is ostoroztuk a sokszor igencsak kényelmetlen és ügyetlen csatolt lengőkaros megoldásokat, hiszen a Sportsvan bebizonyította, hogy előbbi képes egyszerre határozott, élénk, biztonságos és kényelmes lenni.
Persze nem csak a rugózási kényelem képes eladni az autót, a Volkswagen szakemberei rengeteg időt töltöttek a hajtáslánc tökéletesítésével is. Ez pedig már az elindulás pillanatában bebizonyosodik, hiszen a kuplung működése – a tanulóvezetők álmaként – annyira kifinomult, hogy megszokási időre sincs szükség. Még a kíméletlen bánásmódot is kiválóan, rángatásmentesen tolerálja, ami rendkívül finom váltásokat tesz lehetővé. Mindehhez a hatfokozatú váltó is hozzájárul, mely kiválóan kapcsolható akár sportos, akár kényelmes sofőrök számára is.
A hajtáslánc egyik legfontosabb láncszeme persze az 1,4 literes turbós benzines, mely ezúttal már 125 lóerőt présel ki magából. A kellemes motor még terhelten is képes elegendő dinamikával felruházni a Sportsvant, teljesítménye pedig egyenletesen épül fel. Már alapjárattól elkezd húzni, 2000 felett pedig kövér platót rajzolva teszi feleslegessé a magasabb fordulaton történő hajszolást, aminek persze meg is vannak a jótékony hatásai.
Fogyasztás, árak
A jótékony hatások pedig természetesen a benzinkútnál jelentkezhetnek, ahol minden alkalommal mosolyra görbülhet a szánk. A közel 10 centis magasság és elhanyagolható súlykülönbség a Golf kombihoz képest ugyanis teljes mértékben lényegtelenné válik a fogyasztás tekintetében, a Sportsvan ugyanis egy decivel sem kér többet annál. Autópályás tempónál 6 liter körüli értékeknek örülhetünk az egyterű esetében, míg országúton akár 5 liter alatt is eljárhatunk. Az 5,6 literes vegyes körünk jól mutatja, hogy nem feltétlenül éri meg a kulturálatlanabb, 110 lóerős 1,6 literes dízelre voksolni, főleg annak 520 ezer forintos felárát látva.
Meg is érkeztünk a Sportsvan leggyengébb – vagy talán inkább legerősebb – pontjához, az árakhoz. Bár az egyterű kiváló kvalitásaival minden dicséretet kiérdemel, a kasszánál mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha szeretnék élvezni mindezt. Gazdagon felszerelve, de felesleges extrákat mellőzve 7,4 millió forintért vihetjük haza a 125 lóerős Volkswagent, aminél bizony nem nehéz jutányosabb ajánlatokat találni. Ráadásul nem csak a vételárak tekintetében szaladhat el a ló, hiszen a szervizelés költségei is meglepetést okozhatnak, amivel a gyártó semmissé is teheti fogyasztásbeli előnyét a konkurensekkel szemben.
Konkurensek, összegzés
Csak, hogy néhány példát említsünk: a nemrég tesztelt Kia Carens 1,6 literes szívómotorral az importőri akcióval együtt akár már 6 millióért is hazavihető, a szintén 1,6-os Citroën C4 Picasso a maga 120 lóerejével és kedvezőbb felszereltségével 6,7 millióért lehet a miénk (szintén mindenkinek járó kedvezménnyel), míg a Peugeot 3008 7,1 helyett most 6,1 millió forinttól érhető el. A legerősebb ellenlábas azonban ismét a kiváló ár/értékkel rendelkező Renault Scénic lehet, melyhez ugyan nem jár xenon fényszóró, viszont kedvezményes áron már kifejezetten alacsony összegért, 5,4 millióért hazavihetjük, amivel a gyengébb kvalitások ellenére is vonzó ajánlat lehet a Sportsvannel szemben.
Mindez azonban az autó értékelésén semmit nem változtat: nehéz olyan érvet találni, melynek nyomán a Sportsvan ne lenne kiváló autónak nevezhető. A jól megszokott, tökéletesre törekvő filozófia mentén megalkotott kompakt egyterű testvéreinél praktikusabb kialakítással és szellősebb utastérrel teszi indokolttá magát, miközben semmilyen téren nem kell kompromisszumot kötnünk. A magasabb építésű verzió ugyanis nem hangosabb és nem is szomjasabb a normál Golfoknál, így kiváló megoldás azok számára, akik szükségesnek érzik a magasabb üléspozíciót vagy a jobban variálható belteret – és persze ezért némi plusz költséget is fizetni. Tesztalanyunk ráadásul még a márkán belül is magasra helyezi a lécet, így ha valakinek nincs szüksége feltétlenül hét ülésre, akkor a Tourannal szemben is magabiztosan ajánlhatjuk a Sportsvant, mely így méltán kaphatja meg az ötüléses egyterűek kategóriájának koronáját.
A tesztautót köszönjük a Porsche M5 kereskedésnek. Érdeklődés esetén forduljanak hozzájuk bizalommal.
Alapadatok | |
Márka: | Volkswagen |
Modell: | Golf Sportsvan 1.4 TSI 125 |
Motor felépítési módja: | Soros benzines turbómotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1395 cm3 |
Sűrítési arány: | 10.5:1 |
Teljesítmény (max.): | 125 LE (92 kW) / 5000 |
Forgatónyomaték: | 200 Nm / 1400 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6500 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.7 |
Fordulókör | 11.1 m |
Fékek | |
Elöl: | 280 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 255 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Michelin Energy Saver |
Méret elöl: | 195/65 R15 |
Méret hátul: | 195/65 R15 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4338 mm |
Szélesség: | 1807 mm |
Magasság: | 1578 mm |
Tengelytáv: | 2685 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 500 – 1520 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 50 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1270 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 10.16 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 610 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 9.9 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.6 másodperc |
Végsebesség: | 200 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 45 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2150 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2790 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 7.9 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 13 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 39 dB |
100 km/h-nál: | 64 dB |
130 km/h-nál: | 67 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 6 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 6.9 liter/100 km |
Országút: | 4.5 liter/100 km |
Vegyes: | 5.4 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 125 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 277 840 Ft |
Tesztautó ára: | 7 386 550 Ft |