A crossoverek kategória tagadhatatlan népszerűségnek örvend, s immáron nem csupán kompakt, hanem kisebb méretben is érkeznek a gyártóktól tetszetős megoldások. A crossoverek popularitása nem csupán a tetszetős formáknak köszönhető, hanem a praktikusabb, a családi használatnak megfelelőbb kialakítás is fokozza az irántuk táplált birtoklási vágyat. Ezúttal a Mazda sem marad ki, s a CX-3 személyében kifejezetten divatos tesztalanyt köszönthettünk szerkesztőségünknél.
Az alapvető receptet a Mazda utóbbi években sikerre vitt összetevői adják ezúttal is, azaz a formákat illetően a Kodo tervezői filozófia, a hajtásláncok tekintetében pedig a SKYACTIV technológia megoldásai tükröződnek vissza a kisméretű crossoverben. A CX-3 a Mazda2 padlólemezére épül, ennek megfelelően a 2,26 méteres tengelytávolság is maradt, nem túl kedvező helykínálatot sejtetve. Sajnos az autó erre nem cáfol rá, s a kis 2-eshez hasonlóan a kategória szűkebb tagjai közé tartozik. Persze szerencsére nem olyan vészes a helyzet, hiszen négy átlagos növésű felnőtt kényelmesen helyet foglalhat benne, miközben a kettős padlójú, 350 liter befogadóképességű csomagtér ugyancsak hozza a kategória átlagát.
Az utastérben a formaterv ismerős, nyilván nem véletlenül: a műszerfal és a középkonzol szinte teljesen egyezik a 2-esével, épp ezért a kialakítás és az ergonómia abszolút jó pontot érdemel. Az ülések kényelme ugyanígy maradéktalan, azonban egy középső kartámasz hiánycikk a CX-3 első sorában helyet foglalva. Az összeszerelés és az anyagok minősége példás, s a japánok érintős / kontrolleres központi rendszere is remekül teszi a dolgát, opcionálisan iGO navigációval szerelve.
Noha a padlólemez, illetve a belső tér elemei a 2-esből származnak, a hajtásláncok a nagyobbik testvérből, a 3-asból érkeznek, közülük pedig szerkesztőségünk garázsába a kétliteres, 120 lóerős teljesítményű verzió állt be, elsőkerékhajtással és kézi váltóval. A korábbi Mazda3 teszt, illetve a CX-3 kisebbe tömege ismeretében már látatlanban biztosak voltunk benne, hogy az egyik legjobb hajtásláncot kaparintottuk meg, s valóban, ár/érték arányt tekintve aligha találunk ennél a konfigurációnál jobbat, amibe akár már 4,5 millió forint alatt beülhetünk. Ráadásul a menetteljesítményeket és a fogyasztást tekintve a 3-aséval egyező adatok állnak rendelkezésre, így a nagyjából azonos árak mellett leginkább a tetszési index határozza meg a végső döntést.
Az alap négyhengeres benzinmotor hangja igazán kellemes, főleg magas fordulaton kezd szép harsonába a kétliteres benzines, miközben képességei messze túlmutatnak a száraz, 120 lóerős adaton. Mindezt a kerek 9 másodperces 0-100-as sprint remekül alátámasztja, s már 2000 1/perc alól is kifejezetten jól húz a japán szív. A 204 Nm kiválóan tükrözi a rugalmasságot, a start-stop rendszer pedig kellő gyorsasággal teszi a dolgát – ez a motor pont olyan kellemes választás, amit kár kihagyni.
Sajnos nagyobb tempónál már nem képes csendes maradni a kis családi Mazda: a 100 km/h-nál 2300-at forgó motor épp 65 dB alá fér be, tovább gyorsítva pedig a zajszint is fokozódik. Ellenben az étvágy megelégedésre szolgál, hiszen még városban és autópályán is 7 liter körül marad a CX-3 fogyasztása, a lakott területet elhagyva pedig 5 liternél kevesebb benzinnel is beéri 100 km-en.
A futómű az egyszerűsége (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) ne tévesszen meg senkit, ugyanis az általa mutatott produkció több mint korrekt. Alapvetően sportosan feszes a hangolása, de ennek ellenpólusaként remekül csillapítja a hibákat is. Viselkedése mindeközben klasszikus, enyhe orrtolással jelzi a számára már túl nagy kanyartempót, de gázelvétellel játékba hozható a fara. A fék jól adagolható, a kormány pedig egészen pontos (bár nem túl közvetlen), tehát a vezetési élmény adott. A váltó közepesen rövid utakon jár, azonban pontossága mellé szegődött némi akadósság is, ami a gyorsabb gangolások közepette a harmadik fokozat kapcsolását hiúsíthatja meg.
Summa summarum, a CX-3 személyében kiváltképp versenyképes autót ismerhettünk meg, amely több szempontból is a kategóriája élvonalába lépett elő. A külső-belső még objektíven nézve is stílusos és dögös, a minőséget ugyancsak nem érheti szó, míg a hajtáslánc a jóféle szívómotorral abszolút dicséretet érdemel, ahogy az ügyes futómű is.
A közepes szintű, metálfénnyel és sok-sok extrával szerelt tesztautó ára 6,15 millió forint, de 6,3-ért már navigációval is rendelkező példány kapható. Utóbbi esetében már ülésfűtés, automata klíma 16-os felni és LED-es fényszórók is szerepelnek a csomagban. A racionális vásárlók választása az 5,4 millió forintos áron vihető Challenge verzió, amely ugyan néhány százalékkal drágább versenytársainál, ezt képességeivel bőven kompenzálni tudja.
Alapadatok | |
Márka: | Mazda |
Modell: | CX-3 G120 |
Motor felépítési módja: | Soros, szívó benzinmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1998 cm3 |
Sűrítési arány: | 14,0:1 |
Teljesítmény (max.): | 120 LE (88 kW) / 6000 |
Forgatónyomaték: | 204 / 2800 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6500 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Differenciálmű | Nyitott |
Váltómű | Hatfokozatú kézi, S/S |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.7 |
Fordulókör | 11.4 m |
Fékek | |
Elöl: | 295 mm-es b.h. tárcsák |
Hátul: | 281 mm-es tömör tárcsák |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Dunlop Enasave EC300+ |
Méret elöl: | 215/60 R16 |
Méret hátul: | 215/60 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4275 mm |
Szélesség: | 1765 mm |
Magasság: | 1535 mm |
Tengelytáv: | 2570 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 350-1260 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 48 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1155 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 9.6 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 535 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 9 másodperc |
Végsebesség: | 192 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 127 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 3000 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 43 főtengelyfordulat/perc |
Zajszint | |
Alapjárat: | 38.5 dB |
100 km/h-nál: | 65 dB |
130 km/h-nál: | 68 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.1 liter/100 km |
AutoPult normakör (min.): | 6.2 liter/100 km |
Mérési körülmények: | Száraz aszfalt, 32 Celsius fok, szélcsend |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.4 liter/100 km |
Országút: | 4.9 liter/100 km |
Vegyes: | 5.9 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 137 g/km |
Árak | |
Alapár: | 4 459 000 Ft |
Tesztautó ára: | 6 019 000 Ft |
Autó Pult normafelszereltség 2.0 | 6 139 000 Ft |