Kezdőoldal / Teszt / Kis családi mindenes – Mazda CX-3 teszt
/ '); ?>
Kis családi mindenes – Mazda CX-3 teszt

A crossoverek kategória tagadhatatlan népszerűségnek örvend, s immáron nem csupán kompakt, hanem kisebb méretben is érkeznek a gyártóktól tetszetős megoldások. A crossoverek popularitása nem csupán a tetszetős formáknak köszönhető, hanem a praktikusabb, a családi használatnak megfelelőbb kialakítás is fokozza az irántuk táplált birtoklási vágyat. Ezúttal a Mazda sem marad ki, s a CX-3 személyében kifejezetten divatos tesztalanyt köszönthettünk szerkesztőségünknél.

Mazda CX-3

Küllemével is csábít a Mazda kis családi crossovere

Az alapvető receptet a Mazda utóbbi években sikerre vitt összetevői adják ezúttal is, azaz a formákat illetően a Kodo tervezői filozófia, a hajtásláncok tekintetében pedig a SKYACTIV technológia megoldásai tükröződnek vissza a kisméretű crossoverben. A CX-3 a Mazda2 padlólemezére épül, ennek megfelelően a 2,26 méteres tengelytávolság is maradt, nem túl kedvező helykínálatot sejtetve. Sajnos az autó erre nem cáfol rá, s a kis 2-eshez hasonlóan a kategória szűkebb tagjai közé tartozik. Persze szerencsére nem olyan vészes a helyzet, hiszen négy átlagos növésű felnőtt kényelmesen helyet foglalhat benne, miközben a kettős padlójú, 350 liter befogadóképességű csomagtér ugyancsak hozza a kategória átlagát.

Az utastérben a formaterv ismerős, nyilván nem véletlenül: a műszerfal és a középkonzol szinte teljesen egyezik a 2-esével, épp ezért a kialakítás és az ergonómia abszolút jó pontot érdemel. Az ülések kényelme ugyanígy maradéktalan, azonban egy középső kartámasz hiánycikk a CX-3 első sorában helyet foglalva. Az összeszerelés és az anyagok minősége példás, s a japánok érintős / kontrolleres központi rendszere is remekül teszi a dolgát, opcionálisan iGO navigációval szerelve.

Mazda CX-3

Formailag és minőségét tekintve sem köthetünk bele

Noha a padlólemez, illetve a belső tér elemei a 2-esből származnak, a hajtásláncok a nagyobbik testvérből, a 3-asból érkeznek, közülük pedig szerkesztőségünk garázsába a kétliteres, 120 lóerős teljesítményű verzió állt be, elsőkerékhajtással és kézi váltóval. A korábbi Mazda3 teszt, illetve a CX-3 kisebbe tömege ismeretében már látatlanban biztosak voltunk benne, hogy az egyik legjobb hajtásláncot kaparintottuk meg, s valóban, ár/érték arányt tekintve aligha találunk ennél a konfigurációnál jobbat, amibe akár már 4,5 millió forint alatt beülhetünk. Ráadásul a menetteljesítményeket és a fogyasztást tekintve a 3-aséval egyező adatok állnak rendelkezésre, így a nagyjából azonos árak mellett leginkább a tetszési index határozza meg a végső döntést.

Mazda CX-3

A még életben maradó kevés szívómotor egyike

Az alap négyhengeres benzinmotor hangja igazán kellemes, főleg magas fordulaton kezd szép harsonába a kétliteres benzines, miközben képességei messze túlmutatnak a száraz, 120 lóerős adaton. Mindezt a kerek 9 másodperces 0-100-as sprint remekül alátámasztja, s már 2000 1/perc alól is kifejezetten jól húz a japán szív. A 204 Nm kiválóan tükrözi a rugalmasságot, a start-stop rendszer pedig kellő gyorsasággal teszi a dolgát – ez a motor pont olyan kellemes választás, amit kár kihagyni.

Sajnos nagyobb tempónál már nem képes csendes maradni a kis családi Mazda: a 100 km/h-nál 2300-at forgó motor épp 65 dB alá fér be, tovább gyorsítva pedig a zajszint is fokozódik. Ellenben az étvágy megelégedésre szolgál, hiszen még városban és autópályán is 7 liter körül marad a CX-3 fogyasztása, a lakott területet elhagyva pedig 5 liternél kevesebb benzinnel is beéri 100 km-en.

A futómű az egyszerűsége (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros) ne tévesszen meg senkit, ugyanis az általa mutatott produkció több mint korrekt. Alapvetően sportosan feszes a hangolása, de ennek ellenpólusaként remekül csillapítja a hibákat is. Viselkedése mindeközben klasszikus, enyhe orrtolással jelzi a számára már túl nagy kanyartempót, de gázelvétellel játékba hozható a fara. A fék jól adagolható, a kormány pedig egészen pontos (bár nem túl közvetlen), tehát a vezetési élmény adott. A váltó közepesen rövid utakon jár, azonban pontossága mellé szegődött némi akadósság is, ami a gyorsabb gangolások közepette a harmadik fokozat kapcsolását hiúsíthatja meg.

Mazda CX-3

Négy 180 centis felnőtt és 350 liter csomag fér el benne

Summa summarum, a CX-3 személyében kiváltképp versenyképes autót ismerhettünk meg, amely több szempontból is a kategóriája élvonalába lépett elő. A külső-belső még objektíven nézve is stílusos és dögös, a minőséget ugyancsak nem érheti szó, míg a hajtáslánc a jóféle szívómotorral abszolút dicséretet érdemel, ahogy az ügyes futómű is.

A közepes szintű, metálfénnyel és sok-sok extrával szerelt tesztautó ára 6,15 millió forint, de 6,3-ért már navigációval is rendelkező példány kapható. Utóbbi esetében már ülésfűtés, automata klíma 16-os felni és LED-es fényszórók is szerepelnek a csomagban. A racionális vásárlók választása az 5,4 millió forintos áron vihető Challenge verzió, amely ugyan néhány százalékkal drágább versenytársainál, ezt képességeivel bőven kompenzálni tudja.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Mazda
Modell: CX-3 G120
Motor felépítési módja: Soros, szívó benzinmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1998 cm3
Sűrítési arány: 14,0:1
Teljesítmény (max.): 120 LE (88 kW) / 6000
Forgatónyomaték: 204 / 2800
Legmagasabb fordulatszám: 6500
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Differenciálmű Nyitott
Váltómű Hatfokozatú kézi, S/S
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt lengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.7
Fordulókör 11.4 m
Fékek
Elöl: 295 mm-es b.h. tárcsák
Hátul: 281 mm-es tömör tárcsák
Kerekek
Abroncs típusa: Dunlop Enasave EC300+
Méret elöl: 215/60 R16
Méret hátul: 215/60 R16
Karosszéria
Hosszúság: 4275 mm
Szélesség: 1765 mm
Magasság: 1535 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 350-1260 liter
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1155 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 9.6 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 535 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 9 másodperc
Végsebesség: 192 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 127 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 3000 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 43 főtengelyfordulat/perc
Zajszint
Alapjárat: 38.5 dB
100 km/h-nál: 65 dB
130 km/h-nál: 68 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.1 liter/100 km
AutoPult normakör (min.): 6.2 liter/100 km
Mérési körülmények: Száraz aszfalt, 32 Celsius fok, szélcsend
Fogyasztás (gyári):
Város: 7.4 liter/100 km
Országút: 4.9 liter/100 km
Vegyes: 5.9 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 137 g/km
Árak
Alapár: 4 459 000 Ft
Tesztautó ára: 6 019 000 Ft
Autó Pult normafelszereltség 2.0 6 139 000 Ft
Előző cikkCsaládi benzinest? Miért ne?! - Nissan Qashqai DIG-T 160 teszt Következő cikkHétszemélyes bőrönd - Citroёn Grand C4 Picasso teszt

ugrás fel