Kezdőoldal / Teszt / A koronázatlan király – Mercedes-Benz V-osztály kisbusz menetpróba
/ '); ?>
A koronázatlan király - Mercedes-Benz V-osztály kisbusz menetpróba

A Mercedes-Benz sohasem viccel, így amikor azt állították, hogy az új V-osztály egy új szintre emeli a luxus személyszállítást, azt nagyon is komolyan gondolták. Nemrég lehetőségünk nyílt arra, hogy egy rövid menetpróba erejéig kipróbálhassuk a csillagosok legújabb kisbuszát, amiről elöljáróban annyit elmondhatok: nem csalódtunk benne.

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

Hátulról is próbálták feldobni

Az első generáció esetében még Vito, a másodiknál Viano, míg a jelenlegi, legújabb modellnél már a palettába sokkal jobban illeszkedő V-osztály elnevezést használta fel a Mercedes kisbuszának jelölésére. Az egyelőre még nem elérhető, ám hamarosan érkező áruszállító változat egyébként – ahogyan eddig is – továbbra is a Vito nevet fogja majd viselni a könnyebb megkülönböztethetőség jegyében. A stuttgartiak eddig minden ciklusváltásnál képesek voltak a típust a szegmens első helyére katapultálni mind a luxus és a menettulajdonságok területén is. A kisebb frissítéseket leszámítva már 2003 óta piacon lévő Vianot pedig kezdték utolérni az ellenlábasok, amire válaszul a csillagosok megalkották a V-osztályt, hogy ismét egyeduralkodóként magasodjanak a vetélytársak fölé.

A legelegánsabb kisbusz

A vadonatúj, 5,14 méter hosszú, 193 centi széles és 1880 milliméter magas V-osztály stílusjegyeit egyértelműen a gyártó legújabb személyautóinak formái ihlették, így a lágyan megrajzolt elemek, mint az első fényszóró és a lökhárító többek között például a most megjelent C-osztályról, vagy S-osztályról lehetnek ismerősek a szemlélődőknek. Az első világítótest természetesen LED-es fényforrásokkal is kérhető, aminek esetében a nappali menetfényt biztosító fénycsík szintén egyértelművé teszi a kisbusz hovatartozását – ha a hatalmas csillag a hűtőrácsban nem lenne elég valakinek.

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

Igazi Mercedes-Benz

A befoglaló formákat tekintve természetesen a stuttgarti formatervezők sem tudtak csodát művelni, hiszen a kisbuszok jellegzetes szögletes formáit nem lehet levetkőzni, ugyanakkor az autó oldalán végigfutó fénytörő vonalak kifejezetten kellemes látvány nyújtanak. A hatalmas, függőleges hátfalon szintén nehéz látványosat produkálni, de a német mérnököknek így is sikerült egyedire szabniuk a V-osztály hátsóját. Az egyébként nyitható szélvédő alsó sarkainak levágásával, az alsó élre került króm díszcsíkkal, a látványos grafikájú LED-es lámpákkal és a szépen tagolt lemezekkel elegánssá varázsolták az egyébként unalmas formákat.

Belül is verhetetlen

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

A kisbuszok királya

A hatalmas ajtókat kitárva igazi luxuskörnyezet fogad bennünket. Az általunk kipróbált Avantgarde példány viszonylag magas felszereltséggel bírt, ám már a legolcsóbb modellekhez is olyan kényelmi extrák járnak, mint a multifunkciós kormány, a központi kijelző, az USB és Bluetooth kapcsolódási lehetőség, a félautomata TEMPMATIC klíma vagy a komfortülések. A középkonzol formái szintén a fent említett modellekét veszi alapul, ami a kitűnő összeszerelési minőséggel és a kiváló anyaghasználattal karöltve igazi luxust nyújt a sofőr számára. A műszerfal is egy az egyben a személyautókból érkezett, ami a szép felbontású, színes kijelzőnek köszönhetően tovább javítja a közérzetet.

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

Az új C-osztályból lehet ismerős a műszerfal

Az Avantgarde szinten már a bőrülések is szériában járnak, ahogyan a hangulatvilágítás és a bőrkormány is. A helykínálat bőséges, habár ezzel nincs egyedül mezőnyében a V-osztály. Ugyanakkor a könnyedén testre szabható ülések és a jól variálható utastér már komoly előnyt jelent a Mercedes számára. A rendkívül nagy tartományban mozgatható hátsó ülések szintén plusz pontot jelentenek, ahogyan a kellemes vezetési pozíció is piros pontot érdemel. A kezeink között járt darab egyébként 7 üléssel rendelkezett: elöl értelemszerűen kettő, a középső sorban szintén kettő, míg hátul három személy foglalhatott helyet benne, királyi kényelemben. A még így is kicsivel több, mint egy köbméternyi csomagteret a hátsó szélvédő felnyitásával is megközelíthetjük, amivel az Avantgarde szinten egy csomagtérelválasztóval fogjuk szembe találni magunkat, amely két eredeti, Mercedes-Benz dobozt rejt magában a kisebb tárgyak szállításához. Az óriási és nehézkes csomagtérajtó egyébként felárért elektromosan is mozgatható, amelyért ebben az esetben megéri kiadni a plusz összeget.

Elegendő erő, elfogadható fogyasztás

A V-osztályba mindössze egy erőforrást szerelnek, ám azt három teljesítményszinten kínálják. A 2,1 literes, négyhengeres turbódízel leggyengébb változata a V200 CDI névre hallgat, és 136 lóerőt valamint 330 Nm nyomatékot bocsát a sofőr rendelkezésére. Az általunk próbált, eggyel erősebb verzió a V220 CDI, mely már 163 tagú ménest és 380 Nm-nyi nyomatékot szabadít a világra, míg a legerősebb V250 BlueTec vezetője már 190 lónak parancsolhat, és 440 Nm nyomatékot ereszthet rá a kerekre. Míg előző kettő alapáron hatfokozatú manuális váltóval, addig utóbbi már a Mercedes 7G-TRONIC PLUS hétfokozatú automatájával érkezik szériában.

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

Jól kezelhető a COMAND rendszer

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

Akár ekkora helyünk is lehet

Az általunk tesztre fogott V220 CDI szintén ezt a szerkezetet tartalmazta – felár ellenében. A 163 lóerős erőforrás a jól működő váltóval összhangban kitűnő társa a hatalmas kisbusznak. Bár az alapból is közel 2,1 tonnás jármű mozgatása nem könnyű feladat, a turbódízel sikeresen birkózik meg vele. A kormányról is vezérelhető automataváltó jól teszi a dolgát, bár néha kissé tovább hagyja pörögni a motort, ami a nagy tömeggel magyarázható. A dinamika már a középső teljesítményszinten is elegendő a V-osztály számára, amit mi sem bizonyít jobban, mint a személyautós, 10,8 másodperces 0-100-as sprint – ami manuális váltó esetén 1 másodperccel rosszabb. A futómű és a kormányzás is kellemes. A nagyobb úthibákon is szépen átlépő V a kis kormány segítségével könnyedén és pontosan terelgethető. Rövid, leginkább városi próbautunk során a fogyasztás sem szökött az egekbe – ami a széria Start/Stop rendszernek is köszönhető -, bár 8 liter körüli értékével így is jóval meghaladta a lehetetlennek tűnő 6,3 literes gyári adatot.

Rengeteg extra, összegzés

Az autó opciós listájára nézve meg kell, hogy állapítsuk, a Mercedes-Benz nem hazudtolta meg önmagát. A V-osztály megkapott minden elérhető vezetéstámogató rendszert, amit csak lehetett. Hogy csak néhányat említsek: elérhető hozzá az oldalszél hatását csökkentő asszisztens, a ráfutásgátló vagy a táblafelismerő rendszer, de 360 fokban látó kamera, adaptív fényszóróvezérlés, sávtartó segéd, vagy távolságkövető tempomat is. Ezek közül mi egyedül a DISTRONIC PLUS névre hallgató adaptív tempomatot próbáltuk ki, aki tökéletesen működött autópályás szakaszunk során. A központi COMAND rendszer is megbízhatónak bizonyult, aminek felépítése és kezelése szintén egy az egyben át lett emelve a gyártó személyautóiból, beleértve az érintőpados kezelőgombot is.

Mercedes-Benz V-osztály kisbusz

Megérdemli az elismerést

Sajnos hazánkban egyelőre még nem lett beárazva az újdonság, de a most kifutó Viano árából kiindulva 11-13 millió forint környékén lehet majd a V200 CDI indulóára. A V-osztály tehát a kisbuszok szegmensének koronázatlan királyává lépett elé, ugyanis gazdag felszereltsége, látványos külső és belső tulajdonságai, a hozzá elérhető rengeteg extra és a „prémiumérzés” segítségével igazi csillagként tündököl a kategóriában. Mind a nagycsaládosok luxusautójának, mind a cégek elnöki kisbuszának tökéletes választás lehet a V-osztály. Alig várjuk, hogy egy tüzetesebb tesztnek is alávethessük az új uralkodót.

Előző cikkA mindenes családi SUV - Peugeot 3008 2.0 HDi 150 teszt Következő cikkDízelmozdonyt a családnak - Ford S-Max 2.0 TDCi egyterű teszt

ugrás fel