2014. november 1-től az EU-ban csak abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) is ellátott személyautókat lehet forgalomba hozni.
Mire jó a abroncsnyomás-ellenőrző rendszer?
A TPMS segít a megfelelő abroncsnyomás – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében, és megtartásában.
Alacsony nyomás esetén, a gumiabroncs jobban kopik, és nagyobb terhelés miatt túlságosan fel is melegszik. 10%-kal alacsonyabb guminyomás kb. 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt is. A nagyobb terhelés a nagyobb gördülési-ellenállás miatt keletkezik, amely természetesen hátrányosan hat ki a jármű fogyasztására is – az autó lapos gumikkal többet fogyaszt.
Ha túl magas az abroncsnyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó tapadása és így a stabilitása, ráadásul a futómű is gyorsabban kopik.
Kétféle TPMS rendszerrel létezik:
-
Indirekt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer
Az autó ABS szenzoraiból nyeri az adatokat
A rendszer előnye:- Nem kell minden abroncsok belsejébe érzékelőket szerelni.
A rendszer hátrányai:
- Nem annyira pontos mint a direkt rendszer.
- Álló helyzetben nem mér
- A téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert.
-
Direkt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer
Az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást.
A rendszer előnye:- 0,1 bar pontosságú, megbízhatóbb
- Minden abroncs nyomását külön-külön elemzi a rendszer, ami eltérésekre figyelmeztet.
- Képes figyelembe venni, hogy a jármű mozog, vagy egy-helyben áll.
- Defekt esetén időben értesülhet a vezető, meg tud állni, így a gumiabroncsot nem fogja tönkretenni azzal, hogy lapos kerékkel még kilométereket autózik gyanútlanul.
A rendszer hátrányai:
- * Drága a abroncsnyomás-ellenőrző készlet. Kb. 60.000 Ft
- Téli / nyári szerelt abroncs esetén 2 garnitúrára is szükség lehet.
Az újonnan forgalomba helyezett járművek esetén a direkt rendszer az elterjedtebb.
A szenzorok cseréje, kalibrálása, elemeinek cseréje szaktudást igényel, ezért csak megbízható gumiszerelő műhelyben végeztessen gumiszerelést, ahol a tárgyi és személyi feltételek is adottak.
A keréknyomás-ellenőrző rendszer mindenképpen fokozza a közlekedés biztonságot, üzemanyag megtakarítás érhető el vele azáltal, hogy optimális nyomású abroncsokkal járnak az autók.
Akit a jogszabály érdekel az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel kapcsolatban: 661/2009/EK
Mennyi üzemanyagot lehet megtakarítani?
* Az optimális abroncsnyomással járva akár fél liter üzemanyag is megtakarítható 100 km-en, ami éves szinten 20.000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva 100 liter üzemanyag-megtakarítást jelent. Ez számszerűsítve 35-45.000 Ft-os tételt jelent.
Persze ezen felül a gumiabroncs élettartama is megnő, amivel szintén megtakarítás érhető el.
Mindig az évszaknak megfelelő abronccsal járjon!
Végül de nem utolsó sorban érdemes megemlíteni azt a tényt is, hogy a téli gumi nem azt jelenti, hogy csak hóban, latyakban, télen használható. A téli gumi már ősszel is ajánlott, amikor a hőmérséklet 7 ºC alatti. A nyári gumi télen életveszélyes, mint ahogy a téli gumi használata is nyáron.
A téli gumi 7 ºC jobb tapadást és így jobb kanyarstabilitást, rövidebb fékutat eredményez mint azonos körülmények között a nyári gumi.
Konkrétan 50 km / óra sebességről téli gumival 7 méterrel is rövidebb lehet a fékút!
Egy elgondolkodtató kisfilm: