Kezdőoldal / Hírek / Hallott már az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerről?
Hallott már az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerről?

2014. november 1-től az EU-ban csak abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) is ellátott személyautókat lehet forgalomba hozni.

Mire jó a abroncsnyomás-ellenőrző rendszer?

A TPMS segít a megfelelő abroncsnyomás – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében, és megtartásában.

Alacsony nyomás esetén, a gumiabroncs jobban kopik, és nagyobb terhelés miatt túlságosan fel is melegszik. 10%-kal alacsonyabb guminyomás kb. 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt is. A nagyobb terhelés a nagyobb gördülési-ellenállás miatt keletkezik, amely természetesen hátrányosan hat ki a jármű fogyasztására is – az autó lapos gumikkal többet fogyaszt.

Ha túl magas az abroncsnyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó tapadása és így a stabilitása, ráadásul a futómű is gyorsabban kopik.

Kétféle TPMS rendszerrel létezik:

  • Indirekt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer

    Az autó ABS szenzoraiból nyeri az adatokat
    A rendszer előnye:

    • Nem kell minden abroncsok belsejébe érzékelőket szerelni.

    A rendszer hátrányai:

    • Nem annyira pontos mint a direkt rendszer.
    • Álló helyzetben nem mér
    • A téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert.
  • guminyomás ellenőrző rendszerDirekt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer

    Az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást.
    A rendszer előnye:

    • 0,1 bar pontosságú, megbízhatóbb
    • Minden abroncs nyomását külön-külön elemzi a rendszer, ami eltérésekre figyelmeztet.
    • Képes figyelembe venni, hogy a jármű mozog, vagy egy-helyben áll.
    • Defekt esetén időben értesülhet a vezető, meg tud állni, így a gumiabroncsot nem fogja tönkretenni azzal, hogy lapos kerékkel még kilométereket autózik gyanútlanul.

    A rendszer hátrányai:

    • * Drága a abroncsnyomás-ellenőrző készlet. Kb. 60.000 Ft
    • Téli / nyári szerelt abroncs esetén 2 garnitúrára is szükség lehet.

Az újonnan forgalomba helyezett járművek esetén a direkt rendszer az elterjedtebb.

A szenzorok cseréje, kalibrálása, elemeinek cseréje szaktudást igényel, ezért csak megbízható gumiszerelő műhelyben végeztessen gumiszerelést, ahol a tárgyi és személyi feltételek is adottak.

A keréknyomás-ellenőrző rendszer mindenképpen fokozza a közlekedés biztonságot, üzemanyag megtakarítás érhető el vele azáltal, hogy optimális nyomású abroncsokkal járnak az autók.

Akit a jogszabály érdekel az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel kapcsolatban: 661/2009/EK

Mennyi üzemanyagot lehet megtakarítani?

* Az optimális abroncsnyomással járva akár fél liter üzemanyag is megtakarítható 100 km-en, ami éves szinten 20.000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva 100 liter üzemanyag-megtakarítást jelent. Ez számszerűsítve  35-45.000 Ft-os tételt jelent.

Persze ezen felül a gumiabroncs élettartama is megnő, amivel szintén megtakarítás érhető el.

téli gumi fékút

Kép forrás: hta.org.hu

Mindig az évszaknak megfelelő abronccsal járjon!

Végül de nem utolsó sorban érdemes megemlíteni azt a tényt is, hogy a téli gumi nem azt jelenti, hogy csak hóban, latyakban, télen használható. A téli gumi már ősszel is ajánlott, amikor a hőmérséklet 7 ºC alatti. A nyári gumi télen életveszélyes, mint ahogy a téli gumi használata is nyáron.

A téli gumi 7 ºC jobb tapadást és így jobb kanyarstabilitást, rövidebb fékutat eredményez mint azonos körülmények között a nyári gumi.
Konkrétan 50 km / óra sebességről téli gumival 7 méterrel is rövidebb lehet a fékút!

Egy elgondolkodtató kisfilm:

Előző cikkFelfrissült a családi hibrid Toyota - íme az új Prius+ Következő cikkA legerősebb Qashqai - 163 lóerős motor a családi SUV-ban

ugrás fel