Az autóipar próbált gyorsan reagálni a gazdasági válságra, minek következtében egyre több olyan jármű született, melyeknek célja, hogy beférjen az egész család, gazdaságos legyen a fenntartás és mindenekelőtt megfizethető áron tudjanak hozzájutni a vásárlók. Ezeknek az első képviselője a Dacia autója volt, mely szép karrierjének köszönhetően a Renault által tulajdonolt márka már több modellt is piacra dobott, köztük két családi modellt is.
Kisáruszállítóból családi autó
Legutóbb a Dokker járt nálunk, melynek eredeti funkciója bizony nem a család kiszolgálása – hacsak nem egy költözésről beszélünk –, hanem az igásló szerepének a betöltése, hiszen eredetileg egy dobozos haszonjárműről beszélünk. A Daciánál azonban egy kissé érthetetlen logika folytán a hétüléses családi egyterűjüknek, a Lodgynak ellenfelet állítva hátulra is üléseket szereltek a Dokkerbe.
Ez már csak azért is érdekes, mert tesztünk alanya gyakorlatilag semmivel nem tud többet adni testvérénél, leszámítva a tolóajtókat és a két részben nyíló hátsó ajtókat, amik legfeljebb szubjektív értelemben jelenthetnek pluszt. Még a jámbor orrkialakításuk is szinte megegyezik, beleértve a kissé bumfordi fényszórókat és a sötét műanyag elemekből álló hűtőmaszkot. Ezekre a vonalakra nem lehet panaszunk, ellenben a hátsó részre mintha már elfogyott volna az ötlet, hiszen a tervezők végtelenül egyszerű vonalakból állították össze a családi autó farát. Mindezek ellenére az összhatás nem tükrözi azt a mérhetetlen spórolást, ami a Dokker megalkotása mögött jelen volt.
Igénytelen belső, bosszantó hibák
Míg kívülről nem találjuk annyira szembetűnőnek a Dacia olcsó megoldásait, belülről annál inkább szembesülnünk kell ezekkel a hibákkal. Spórolni persze ügyesen is lehet, de a Dokker esetében sajnos ez nem sikerült a mérnököknek. Az ismerős műszerfal nem okoz nagy meglepetést, hiszen a legtöbb francia-román modellben már találkozhattunk vele: krómmal körülvett, egyszerű órák, hatalmas és kemény műanyag felületek, korrekt ergonómia és tisztességes kezelőszervek jellemzik a vezetői környezetet.
Eddig nem is számítottunk másra, ám a vezetőülésben helyet foglalva egy kifejezetten bosszantó, már-már ingerküszöbünk határát súroló hibára lehetünk figyelmesek: a vezetőülés bizony nincs rendesen rögzítve, ami azt jelenti, hogy minden gyorsítás és lassítás alkalmával hintázik egyet alattunk a fotel. Persze mondhatnánk, hogy ez egyéni hiba, de sajnos már több autónál is tapasztaltuk ezt a biztonságérzetet is rontóproblémát.
Ez pedig csak egy a megannyi szemet szúró baki közül, hiszen az első biztonsági öv magasságállítója burkolat nélkül rontja a közérzetet, a különböző csavarokról, konzolokról és burkolatlan fém elemekről nem is beszélve. Ezek mellett is találni még negatívumot, mint a ruháink szakítására képes rugó a hátsó ajtó pántján, a hátul csak billenthető ablakok vagy a menet közben minden körülmények között folyamatosan zavaró hangok. A hibákat persze némileg könnyebb elviselni az árcédula láttán, és a praktikumot sem érheti panasz, hiszen mindent elnyel az autó, de a mérleg nyelve még így is bőven a mínusz felé mutat.
Vannak jó pontjai
Talán egy kissé meglepő, hogy a Dacia egy hibák tömkelegét felsorakoztató modellel állt elő, hiszen az eddigi tapasztalataink alapján az ár/érték arányban verhetetlen márka modelljei bizony teljesíthető kompromisszumokat nyújtottak, ellentétben a Dokkerrel. Persze nem várhatjuk el, hogy minden arannyá váljon, amihez a Renault segítségével nyúl a francia-román gyártó.
A sok-sok negatívum mellett azért vannak biztató pontok is a járműben, hiszen az átlátható műszerfal, és az olcsó és kiváló LG érintőképernyős multimédiás rendszerre nem lehet panaszunk, ahogyan az 1,2 literes 115 lóerős turbós négyhengeres erőforrás is jól teljesít. Az ötfokozatú váltóval fürgének és takarékosnak nevezhető motor a hosszú áttételezés miatt 130-nál mindössze 2950 1/perces fordulaton pörög. Ez magyarázza, hogy hogyan képes a Dokker országúton 6 literes, autópályán pedig 7 liter alatti átlagot produkálni 100 kilométeren, miközben városban sem eszik többet 7-7,5 liternél. Mindemellett a dinamika terén is bizonyított a Dacia autója, hiszen tapasztalataink alapján akár néhány kompakt modellt is maga mögé tud utasítani.
A kormányzás és a futómű terén már nem ilyen kiemelkedő a családi autó. Az átlagos produkció mellett inkább kényelmesnek mondanánk a hangolást, mint feszesnek, így nem túl tempós kanyarokra és nagyobb oldaldőlésre kell számítanunk a Dokker terelgetése közben. Ezek persze nem róhatóak fel egy alapjában véve dobozos autó esetében.
Árak, összegzés
Az 1,2 literes TCe-vel szerelt Dokker alapára 3.440.000 forint, amivel kategóriájában verhetetlen ajánlatot nyújt, és pont emiatt, valamint a hatalmas minőségi különbségeknek köszönhetően a konkurenseket nem is sorolnánk fel részletesebben. A valódi ellenlábasát ugyanis házon belül kell keresni a hétszemélyes Lodgy személyében, ami bővebb extralistával, 5 üléssel és ugyanezzel az erőforrással mindössze 130.000 forinttal kerül többe. Ezzel az árképzéssel pedig alá is írta a Dacia a személyszállító Dokker halálos ítéletét, hiszen míg munka céljából, igáslónak elfogadhatóak a modell paraméterei, addig a család szállítására már kevés, amit nyújt.
Ezzel a típussal tehát bizonyította a Dacia, hogy minden nekik sem sikerülhet. A rengeteg csúnya és elfogadhatatlan megoldás elveszi az emberek kedvét a modell megvásárlásától, pedig a gyártó érintőképernyős rendszere, a szemnek kellemes műszerfal és a kiváló motor mind-mind pozitívumként sorakozik fel. Az árképzéssel pedig duplán mellélőttek a szakemberek, hiszen a praktikumban és minőségben is többet nyújtó, szinte azonos áron kínált Lodgy mellett senkinek sem ajánlanánk a Dokkert.
Alapadatok | |
Márka: | Dacia |
Modell: | Dokker 1.2 TCe |
Motor felépítési módja: | soros, turbós benzinmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1198 cm3 |
Sűrítési arány: | 10.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 115 LE (85 kW) / 4500 |
Forgatónyomaték: | 190 Nm / 2000 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Ötfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt hosszlengőkar |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 3.2 |
Fordulókör | 11.1 m |
Fékek | |
Elöl: | 280 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | Dob |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental EcoContact |
Méret elöl: | 185/65 R15 |
Méret hátul: | 185/65 R15 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4363 mm |
Szélesség: | 1751 mm |
Magasság: | 1814 mm |
Tengelytáv: | 2810 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 800 – 3000 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 50 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1205 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 10.48 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 618 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10.7 másodperc |
Végsebesség: | 175 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 44 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2270 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2950 főtengelyfordulat/perc |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.3 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.2 liter/100 km |
Országút: | 5.4 liter/100 km |
Vegyes: | 6.1 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 140 g/km |
Árak | |
Alapár: | 3 440 000 Ft |
Tesztautó ára: | 3 785 000 Ft |