Kezdőoldal / Teszt / Családi autó szeretne lenni – Dacia Dokker 1.2 TCe teszt
/ '); ?>
Családi autó szeretne lenni - Dacia Dokker 1.2 TCe teszt

Az autóipar próbált gyorsan reagálni a gazdasági válságra, minek következtében egyre több olyan jármű született, melyeknek célja, hogy beférjen az egész család, gazdaságos legyen a fenntartás és mindenekelőtt megfizethető áron tudjanak hozzájutni a vásárlók. Ezeknek az első képviselője a Dacia autója volt, mely szép karrierjének köszönhetően a Renault által tulajdonolt márka már több modellt is piacra dobott, köztük két családi modellt is.

Kisáruszállítóból családi autó

Dacia Dokker családi autó

Hátra nem jutott túl sok izgalom

Legutóbb a Dokker járt nálunk, melynek eredeti funkciója bizony nem a család kiszolgálása – hacsak nem egy költözésről beszélünk –, hanem az igásló szerepének a betöltése, hiszen eredetileg egy dobozos haszonjárműről beszélünk. A Daciánál azonban egy kissé érthetetlen logika folytán a hétüléses családi egyterűjüknek, a Lodgynak ellenfelet állítva hátulra is üléseket szereltek a Dokkerbe.

Ez már csak azért is érdekes, mert tesztünk alanya gyakorlatilag semmivel nem tud többet adni testvérénél, leszámítva a tolóajtókat és a két részben nyíló hátsó ajtókat, amik legfeljebb szubjektív értelemben jelenthetnek pluszt. Még a jámbor orrkialakításuk is szinte megegyezik, beleértve a kissé bumfordi fényszórókat és a sötét műanyag elemekből álló hűtőmaszkot. Ezekre a vonalakra nem lehet panaszunk, ellenben a hátsó részre mintha már elfogyott volna az ötlet, hiszen a tervezők végtelenül egyszerű vonalakból állították össze a családi autó farát. Mindezek ellenére az összhatás nem tükrözi azt a mérhetetlen spórolást, ami a Dokker megalkotása mögött jelen volt.

Igénytelen belső, bosszantó hibák

Míg kívülről nem találjuk annyira szembetűnőnek a Dacia olcsó megoldásait, belülről annál inkább szembesülnünk kell ezekkel a hibákkal. Spórolni persze ügyesen is lehet, de a Dokker esetében sajnos ez nem sikerült a mérnököknek. Az ismerős műszerfal nem okoz nagy meglepetést, hiszen a legtöbb francia-román modellben már találkozhattunk vele: krómmal körülvett, egyszerű órák, hatalmas és kemény műanyag felületek, korrekt ergonómia és tisztességes kezelőszervek jellemzik a vezetői környezetet.

Dacia Dokker családi autó

Tágra nyitja magát

Eddig nem is számítottunk másra, ám a vezetőülésben helyet foglalva egy kifejezetten bosszantó, már-már ingerküszöbünk határát súroló hibára lehetünk figyelmesek: a vezetőülés bizony nincs rendesen rögzítve, ami azt jelenti, hogy minden gyorsítás és lassítás alkalmával hintázik egyet alattunk a fotel. Persze mondhatnánk, hogy ez egyéni hiba, de sajnos már több autónál is tapasztaltuk ezt a biztonságérzetet is rontóproblémát.

Dacia Dokker családi autó

Előröl nem érheti panasz

Ez pedig csak egy a megannyi szemet szúró baki közül, hiszen az első biztonsági öv magasságállítója burkolat nélkül rontja a közérzetet, a különböző csavarokról, konzolokról és burkolatlan fém elemekről nem is beszélve. Ezek mellett is találni még negatívumot, mint a ruháink szakítására képes rugó a hátsó ajtó pántján, a hátul csak billenthető ablakok vagy a menet közben minden körülmények között folyamatosan zavaró hangok. A hibákat persze némileg könnyebb elviselni az árcédula láttán, és a praktikumot sem érheti panasz, hiszen mindent elnyel az autó, de a mérleg nyelve még így is bőven a mínusz felé mutat.

Vannak jó pontjai

Talán egy kissé meglepő, hogy a Dacia egy hibák tömkelegét felsorakoztató modellel állt elő, hiszen az eddigi tapasztalataink alapján az ár/érték arányban verhetetlen márka modelljei bizony teljesíthető kompromisszumokat nyújtottak, ellentétben a Dokkerrel. Persze nem várhatjuk el, hogy minden arannyá váljon, amihez a Renault segítségével nyúl a francia-román gyártó.

Dacia Dokker családi autó

A műszerfal kellemes

A sok-sok negatívum mellett azért vannak biztató pontok is a járműben, hiszen az átlátható műszerfal, és az olcsó és kiváló LG érintőképernyős multimédiás rendszerre nem lehet panaszunk, ahogyan az 1,2 literes 115 lóerős turbós négyhengeres erőforrás is jól teljesít. Az ötfokozatú váltóval fürgének és takarékosnak nevezhető motor a hosszú áttételezés miatt 130-nál mindössze 2950 1/perces fordulaton pörög. Ez magyarázza, hogy hogyan képes a Dokker országúton 6 literes, autópályán pedig 7 liter alatti átlagot produkálni 100 kilométeren, miközben városban sem eszik többet 7-7,5 liternél. Mindemellett a dinamika terén is bizonyított a Dacia autója, hiszen tapasztalataink alapján akár néhány kompakt modellt is maga mögé tud utasítani.

Dacia Dokker családi autó

Burkolatlan a biztonsági öv magasságállítója

A kormányzás és a futómű terén már nem ilyen kiemelkedő a családi autó. Az átlagos produkció mellett inkább kényelmesnek mondanánk a hangolást, mint feszesnek, így nem túl tempós kanyarokra és nagyobb oldaldőlésre kell számítanunk a Dokker terelgetése közben. Ezek persze nem róhatóak fel egy alapjában véve dobozos autó esetében.

Árak, összegzés

Az 1,2 literes TCe-vel szerelt Dokker alapára 3.440.000 forint, amivel kategóriájában verhetetlen ajánlatot nyújt, és pont emiatt, valamint a hatalmas minőségi különbségeknek köszönhetően a konkurenseket nem is sorolnánk fel részletesebben. A valódi ellenlábasát ugyanis házon belül kell keresni a hétszemélyes Lodgy személyében, ami bővebb extralistával, 5 üléssel és ugyanezzel az erőforrással mindössze 130.000 forinttal kerül többe. Ezzel az árképzéssel pedig alá is írta a Dacia a személyszállító Dokker halálos ítéletét, hiszen míg munka céljából, igáslónak elfogadhatóak a modell paraméterei, addig a család szállítására már kevés, amit nyújt.

Dacia Dokker családi autó

Családi autónak jobb a Lodgy

Ezzel a típussal tehát bizonyította a Dacia, hogy minden nekik sem sikerülhet. A rengeteg csúnya és elfogadhatatlan megoldás elveszi az emberek kedvét a modell megvásárlásától, pedig a gyártó érintőképernyős rendszere, a szemnek kellemes műszerfal és a kiváló motor mind-mind pozitívumként sorakozik fel. Az árképzéssel pedig duplán mellélőttek a szakemberek, hiszen a praktikumban és minőségben is többet nyújtó, szinte azonos áron kínált Lodgy mellett senkinek sem ajánlanánk a Dokkert.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Dacia
Modell: Dokker 1.2 TCe
Motor felépítési módja: soros, turbós benzinmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1198 cm3
Sűrítési arány: 10.0:1
Teljesítmény (max.): 115 LE (85 kW) / 4500
Forgatónyomaték: 190 Nm / 2000
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Ötfokozatú manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt hosszlengőkar
Kormányfordulat végállástól végállásig 3.2
Fordulókör 11.1 m
Fékek
Elöl: 280 mm b.h. tárcsa
Hátul: Dob
Kerekek
Abroncs típusa: Continental EcoContact
Méret elöl: 185/65 R15
Méret hátul: 185/65 R15
Karosszéria
Hosszúság: 4363 mm
Szélesség: 1751 mm
Magasság: 1814 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 800 – 3000 liter
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1205 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 10.48 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 618 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 10.7 másodperc
Végsebesség: 175 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 44 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2270 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2950 főtengelyfordulat/perc
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.3 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 7.2 liter/100 km
Országút: 5.4 liter/100 km
Vegyes: 6.1 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 140 g/km
Árak
Alapár: 3 440 000 Ft
Tesztautó ára: 3 785 000 Ft
Előző cikkKia Carens egyterű teszt - 1.7 CRDi a nyugodt családoknak Következő cikkFriss erővel - Citroën C3 Picasso 1.6 HDi egyterű teszt

ugrás fel