A Nissan X-Trail már 13 éve van a japánok kínálatában, és ezalatt két generációt is megélt, ám a családosok számára eddig kevéssé jelentett alternatívát, hiszen az SUV inkább a valódi terepjárói képességekre koncentrált a praktikum helyett. A legújabb generáció azonban szakít a hagyományokkal és sokkal inkább a manapság fontosnak számító divatos megjelenésre és családias tulajdonságokra koncentrál.
A Nissan és a hazai importőr célja az X-Traillel egyértelműen a piaci részesedés növelése, sőt, a magyar forgalmazó egyenesen 100%-os növekedést vár a típustól az eladások tekintetében. Elöljáróban csak annyit szeretnénk mondani, hogy a családi SUV mindent megkapott, hogy ez sikerüljön is neki. Az egyik legnagyobb „áldozatot” a szériában járó összkerékhajtás elhagyásával hozták meg a japánok, hogy ezzel szélesebb rétegeket szólítsanak meg. Persze aki mindenáron 4×4-es X-Trailt szeretne, annak továbbra is megvan a lehetősége beikszelni azt az opciós listán.
Impozáns adatok
A gyáriak döntése pedig egyáltalán nem mondható alaptalannak, ugyanis az autó kategóriájában az eladott példányok 45%-a bizony elsőkerékhajtással kerül ki az üzemekből, ami nem elhanyagolható mennyiség. A Nissan a családi SUV méreteit is átgondolta kicsit. Na persze itt nem a hosszról van szó, hiszen az mindössze 8 millimétert gyarapodott (4640 mm). A tengelytáv viszont – ezzel sokkal szellősebb belső teret ígérve – 76 milliméterrel lett nagyobb (2705 mm) az elődénél. Persze a terepjárási képességeket sem szerették volna teljesen elhagyni, így a hasmagasság változatlan maradt.
A Qashqai sikerei után nem véletlen, hogy az X-Trail esetében is arra jutottak a gyáriak, hogy közelebb hozzák az autót a divatos hobbiterepesek jelenlegi kínálatához. Ezzel ráadásul a szegmentálást is tökéletesen megoldották, hiszen aki eddig a kisebb testvér hétüléses, +2 verzióját választotta, annak ezentúl a jelenlegi Qashqainál 26 centivel hosszabb, családbarátabb nagytestvér jelenti majd a megoldást, ugyanis mostantól csak ő veszi át a hétüléssel SUV szerepét a kínálatban. Az adatokat tekintve pedig mindenki jól jár ezzel a lépéssel, ugyanis a hátsó utasok számára rendelkezésre álló 660 mm-es lábtér, a 26 centis úton, sínen mozgatható hátsó ülések és japánok csomagtértálca-rendszere mind-mind nagy előnyt jelent a családosok számára – az alapból 550 literes, bővítve pedig akár 2 köbméteres csomagtérről nem is beszélve.
Az autóba legfeljebb 2,6 méteres tárgyakat helyezhetünk el, ami felett a tetőcsomagtartó áll rendelkezésünkre. Újdonság még az elektromos csomagtérajtó, de a biztonság tekintetében is sokat fejlődött az X-Trail. A japánok pajzs névre keresztelt vezetéstámogató rendszerekből álló csomagja ugyanis immáron igencsak széles kínálattal bír: sávtartó és holttérfigyelő asszisztenst, éberség figyelőt, táblafelismerőt, automatikus távolsági fény vezérlést és ráfutásgátlót is tartalmaz, miközben a tolatásnál a mozgó tárgyak érzékelésével segíti a sofőrt az autó.
Az erőforrások kínálata egyelőre nem túl széles, konkrétan mindössze egy darab dízelt tettek elérhetővé a gyáriak. Az 1,6 literes, 130 lóerős és 320 Nm csúcsnyomatékkal bíró dCi, mely kiváló társa a hobbiterepesnek. A gyáriak által ígért adatok szerint kézi váltóval 4,9 literes, míg a továbbfejlesztett, Xtronic fokozatmentes automatával 5,1 litert vesz magához a gázolajos. Ha összkerékhajtással rendeljük az autót, akkor manuális váltó kíséretében 5,3 literre adódik az étvágy. Ha mindenképp benzinest szeretnénk, akkor sem kell sokáig várnunk. Hamarosan egy szintén 1,6-os, 163 lóerős szerkezet is csatlakozik a kínálathoz.
Gyakorlati értékelés: külső
Az eddig felsorolt száraz adathalmazt jobban megvizsgálva bizony okkal bizakodunk az X-Trail jó teljesítményében, úgyhogy nézzük is, mire képes az autó a gyakorlatban. Mielőtt azonban objektív véleményt alkotnánk az autóról, nézzük meg a szubjektív oldalát is, a külsőt. Mindamellett, hogy szerkesztőségünk tetszését elnyerte a családi SUV, a legtöbb ember pozitívan nyilatkozott róla, amely a japánok jelenlegi, dinamikus és látványos formanyelvének ismeretében nem is csoda – persze mindenkinek saját szépérzékére bízzuk, hogy mit gondol az X-Trail formatervéről.
Visszatérve egy kicsit a Nissn jelenlegi formanyelvéhez, az új Qashqai által útjára indított stílus bizony egyértelműen felismerhető az újdonság tekintetében is – olyannyira, hogy szemből sokan össze is keverhetik a két autót. A visszatérő elemek közül a motorháztetőn és a hűtőmaszkon fellelhető V alakot formázó domborulat, az agresszívra húzott első fényszórók és az azok belső élén végighúzódó ledes nappali menetfények a leginkább felismerhető pontok.
Utastér, hajtáslánc
A vezetőülésben helyet foglalva egyből megállapíthatjuk, hogy az első fotelek kényelme igazán kielégítő. Egy kis körültekintés után pedig a jó ergonómia az, ami rögtön feltűnik, ami szintén a Qashqaiból lehet ismerős. A japánok által előrevetített prémiumos hangulat pedig egyáltalán nem ámítás, az X-Trail utastere kellemes anyagokból építkezik és az összeszerelésre sem lehet panaszunk – egyedül kicsit keményebb terepre tévedve hallhatunk némi zörgést a tetőablak irányából. A belsővel kapcsolatban fentebb említett adatok szintén nem túlzóak: a hét személy befogadására képes kabin kényelmes és tágas, ahogyan a csomagtér sem okoz csalódást. Persze a leghátsó sort leginkább kisebb növésű felnőtteknek vagy gyermekeknek ajánlhatjuk jó szívvel – ahogyan a kategória összes többi tagjának esetében is.
Ahogyan azt vártuk, a japánok 1,6-os dízelje kiegyensúlyozott társa tud lenni a hobbiterepesnek. Fogyasztása kedvező, kulturáltság tekintetében kellemes és a kellő dinamikát is biztosítja a nagytestű családi SUV mozgatásához. Utóbbihoz egyébként kell is a 130 lóerős teljesítmény, de mindezek ellenére a későbbiekben szívesen köszöntenénk egy még izmosabb verziót, akár egy nagyobb erőforrás, akár a jelenlegi szerkezet feljebb skálázott változatának képében. A kézi váltó ugyancsak jó partnernek bizonyul, pontosan és precízen kapcsolható. Egyedüli gyengepontként talán a fulladékonyságot róhatjuk fel a hajtásláncnak, a kuplung fogáspontja és az alacsony fordulaton kissé vérszegény motor következménye lehet.
Felfüggesztés, terepképességek
A futómű is harmonikus képet mutat a kényelem-dinamizmus tengelyen, tehát még földúton sem ráz igazán, nem üt fel a felfüggesztés, de kanyarban sem hagy minket cserben az autó. Az összekerékhajtás az előző generációkból ismert rendszer, ami kétkerekes, automata vagy állandó négykerekes üzemmódban használható; zárható differenciálmű nincs az autóban, a vezérlés a kerekek fékezgetésével próbálja fokozni a haladási képességét puhább talajon.
Ugyan a hobbiterepesek közül bőven az élmezőnybe tartozik terepképességek tekintetében az X-Trail, azért igazán komoly körülményeknek nem érdemes alávetni. A 19 colos felnik és a szép lökhárítók épségének megőrzése céljából inkább kerüljük el a kockázatos útvonalakat. Összességében azonban lazább terepre, földutakra vagy jobb minőségű erdei ösvényekre nyugodtan rátérhetünk, hiszen ezek nem jelentenek gondot az autónak.
Árak, összegzés
A kétkerékhajtású, kézi váltós alapverzió 7.490.000 forintról indul, ami elsőre soknak tűnhet, azonban már a bőséges alapfelszereltség kompenzálja ezt, ráadásul félmilliós kedvezménnyel csökkenti 7 millió alá a belépőmodell árcéduláját az importőr. A legjobb választás azonban szerintünk a bi-led fényszórót és automata, kétzónás klímát, ülésfűtést és jobb kárpitokat tartalmazó közepes szint (Acenta) bizonyul, míg az elektromos ülésállítással, 360 fokos kamerával, navigációval, biztonsági pajzzsal és minden jóval megtömött csúcsverziót 10 millió forintért vihetjük haza. A 3. üléssor felára 300.000 forint, míg a fokozatmentes automatáért 600 ezret, az összkerékhajtásért 750 ezret kell pluszban a kereskedésben hagynunk.
A japánok egyértelműen jó úton haladnak az utóbbi időszakban, amit a Qashqai sikerei bizony már alátámasztottak. Most az X-Trailen a sor, hogy bizonyítson, amire minden esélye megvan. Valódi gyengepontja talán a szűkös motorpaletta, ami eltántoríthatja az erősebb verziókat kereső vásárlókat, de nekik sem kell már sokáig várni. Az akár hét üléssel is kérhető családi SUV-ra büszke lehet a gyártó, hiszen praktikumával, ergonómiájával és jó összeszerelési minőségével, kellemes anyagaival és barátságos hajtásláncával az első találkozás alkalmával meggyőzött minket az X-Trail, de a végső ítélettel várjuk ki a tesztet.