Az ember a szürke hétköznapok világában néha hajlamos elveszíteni a lendületét. Ezekben az esetekben már az ébredés is maga a katasztrófa, és legtöbbször nem is akarunk kibújni a meleget adó ágyból. A felismerés pedig, hogy hétfő van, mindezt egy még magasabb – vagy éppen alacsonyabb – szintre képes helyezni. Sajnos én sem vagyok kivétel ez alól, és éppen ilyen érzelmekkel ébredtem az egyik szomorú hétfői napon, amelyen az egyetlen mozgató erőt az adta, hogy ezt a hetet egy vadonatúj Kia Soul társaságában tölthetem el, pedig akkor még nem is sejtettem, hogy az a hét teljesen más lesz.
A kis családi autó érkezését már azóta vártam, amióta a hazai bemutatón megmutatta számunkra, hogy bizony érdemes számolni vele. A kíváncsiságom pedig csak tovább fokozódott, sőt, komoly érdeklődéssé „vadult” az első kilométerek megtétele után, hogy aztán a teszthét végére kibontakozva elmondhassam, bizony szomorú szívvel kellett visszaszolgáltatnom az importőrnek a Soul (magyarul lélek) névre hallgató jókedvű Kiát. Mindezt látva, gondolom Önök is érzik, érdemes közelebbről is megismerkedni a komoly szándékokkal érkező autóval – olvassanak hát tovább!
Egyedi külső, komolyabb tálalásban
A Soul első generációjának legnagyobb vonzereje bevallottan a külső megjelenése volt, mely az új generáció esetében is nagy hangsúlyt kapott. Tesztalanyunk első ránézésre alig különbözik elődjétől, amit hasonlóan szögletes formáinak köszönhet. Ennek azonban nem szabad bedőlni, hiszen ha egymás mellé állítjuk a két autót, bizony rengeteg újítást vélhetünk felfedezni az alapjaitól újjáépített családi autón, mely így sokkal komolyabb hatást kelt. A Kia orrán például morcosabbra húzott fényszórókat és lökhárítókat találhatunk, melyek bár a jópofa összképet nem torzítják, mégis csempésznek egyfajta férfiasságot is a leginkább crossoverekre hajazó négykerekűbe. Ezzel pedig elérték a formatervezők, hogy a hölgyek számára is jó szívvel ajánlható Soul immár az urakat is nagyobb hanggal szólítsa meg, persze mindkét nem képviselőiből inkább a fiatalabbakra koncentrálva. Mindeközben, ha éppen arról van szó, a jókedvű színek és díszítőelemek segítségével mindkét csoport könnyedén a saját képére formálhatja az autót.
A Kia újdonsága egyébként mindössze 4,1 méter hosszú, habár a legtöbb szemlélődő ennél jóval nagyobbnak gondolja. Ez pedig nyilván nem véletlen: a koreai mérnökök a magas felépítéssel és a sarkos formákkal operálva keltenek bennünk nagyautós összképet. A Soul egyébként eléggé megosztóra sikerült, na persze ez sokkal inkább pozitívum saját kategóriájában, hiszen egy divatosnak szánt négykerekű esetében hatalmas hátrány a közömbösség. Tesztalanyunk esetében ráadásul a mosolygós nézők tábora jóval nagyobbra hízott, mint a fanyalgóké. A legnagyobb öröm azonban a látványos dél-koreai esetében az, hogy az elődjével ellentétben ezúttal nem kell beérnünk a stílusos külsővel, mi több, az erősségek sora még közel sem ért véget.
Belül sem átlagos családi autó
A korai ébredés számomra igazi katasztrófa tud lenni, amin azon a bizonyos héten a Soul látvány tudott csak enyhíteni. Az örömködés pedig az autóban helyet foglalva sem hagy alább, hiszen az előd túljátszott és gyenge minőségű utastere után az újdonság ezen a téren is klasszisokkal jobb lett, egyenest a kategória élmezőnyébe katapultálva magát. Habár a fekete és a homokszín uralja a belsőt, a hangulat egyáltalán nem vált komorrá. A formák itt is igazán egyedire sikerültek, azonban a külsővel ellentétben itt a szögletes megoldások helyett sokkal inkább lágy és kerek vonalakat alkalmaztak a mérnökök. A dél-koreaiak legújabb multimédiás rendszere került az autóba, melyet a középkonzolon található, hatalmas érintőképernyőn keresztül kezelhető, és minden dicséret megilleti. A felépítése logikus, megfelelő sebességgel működik és látványban is hozza a kötelezőt, míg az egyszerű irányítást a kijelző melletti menügombokkal segítették elő.
Az utastér minőségi anyagainak és a rengeteg extrának köszönhetően a Soul akár a magasabb kategóriákban is bőven megállná a helyét. Az opciós listán – és tesztautónkban is – szerepel például Infinity hangrendszer, melynek orgánumára nem lehet panaszunk, a különlegesen kialakított, légbeömlők felett „lebegő” hangszóróiról nem is beszélve. Kiemelhetnénk ugyanakkor a szegmensben szintén nem éppen hétköznapi, hátsó utasoknak járó ülésfűtést, kormányfűtést vagy automata parkolórendszert is. A műszerfal feletti árnyékolón, a jó fogású, bőr multikormányon és a jó üléspozíciót nyújtó, hosszabb távon is kényelmesnek mondható, bár deréktámaszt nélkülöző üléseken található sárga kontrasztvarrás kifejezetten hangulatossá teszi a belső összképét. Az utastér ráadásul nem csak látványos és ergonomikus, hanem funkcionális is, hiszen a Soult másodpercek alatt könnyedén megismerhetjük.
Bár a családi autó jelzőbe könnyedén bele lehetne kötni, hiszen tesztalanyunk méreteit tekintve nem igazán tartozik az egyterűek szegmenséhez, ugyanakkor az általa nyújtott, igazán impozánsnak bizonyuló első és hátsó helykínálatot megvizsgálva jó választásnak bizonyulhat a Soul erre a célra is. A rövid hátsó túlnyúlást elnézve persze joggal félhetünk a csomagtér méretét illetően, az utasoknak szánt hatalmas tér mellett a 354 liternyi poggyásztér sem mondható rossz eredménynek a kategóriában, ráadásul az ülések ledöntése után sík padlóra pakolhatjuk az akár 1,37 köbméternyi csomagunkat. A csomagtérajtó egyébként sokakat megtréfált, hiszen az elsőre egyértelműnek tűnő nyitógomb meghúzásával bizony csak az igencsak sérülékeny helyre került tolatókamerát tépázzák meg a próbálkozók, hiszen valójában a fedél alján, egy kis bemélyedésben találhatjuk a megoldást.
Átlagos erőforrás, átlagos fogyasztással
A tökéletesség persze az autók világában sem létező fogalom, így a Soulnak is megvannak a maga gyengepontjai, melyek közül a motorháztető alatt található szerkezet emelhető ki leginkább. Le kell szögeznünk már az elején, hogy az 1,6 literes négyhengeres turbódízelnél láttunk már rosszabb megoldásokat is a kategóriában, de azt azért kijelenthetjük, hogy a 128 lóerős erőforrás dinamikai szempontból nem tartozik a jobbak közé. Habár papíron biztatónak tűnnek a számok, a valóságban nem mindig képes azt a lendületet hozni a Kia amit elvárnánk tőle. Az erő elég későn érkezik meg, ráadásul hamar el is tűnik, ezáltal a városi forgatagban bizony gyors váltókezelésre van szükség, ha tartani szeretnénk a tempót. A hatfokozatú kézi váltó ezért cserébe jó váltási érzetet nyújt, és még a sportos, gyorsabb mozdulatokat is támogatja.
Az előbb elmondottak ellenére az általunk mért 10,7 másodperces 0-100-as sprintre nem lehet rossz szavunk, és az előzéseknél is biztos társnak bizonyul az 1,6-os, amennyiben a megfelelő fokozatot választjuk a manőverhez. A hangszigetelés is jól sikerült a gyáriaknak, amelyet azzal bizonyít a Soul, hogy még hidegindításkor és alacsony fordulaton sem bántja a fület a tipikus dízeles orgánum. A fogyasztás tekintetében szintén átlagos értékekkel találkozhatunk: vegyes használatban akár 5,4 literrel is megelégedhet a magas építésű Kia. Országúton ez a szám akár 5 liter alá is csökkenhet, de autópályázás mellett is korrektnek mondható, épphogy 6 liter feletti értékekkel találkozhatunk. A városi környezetben megfigyelhető 5,5-6 literes étvágyon a start-stop rendszerrel javíthatunk valamelyest, mely 100 ezer forintot kóstál.
Gyenge kormányzás, kiváló futómű
A Hyundai-Kia párosnál rendszeresen tapasztalt hibán sajnos ezúttal sem sikerült változtatni: a kormányzás ezúttal is érzéketlen és plasztikus. Bár tesztautónk gombokkal tömött multikormányán megtalálható a kormányrásegítés állítására szolgáló kapcsoló, érdemben azzal sem tudunk segíteni a helyzeten. Még Sport állásban sem lesz elég közlékeny és lineáris a volán, ami a gyorsabbra vett fordulókban bizony képes megzavarni a sofőrt. Persze az autó rendeltetését és célközönségét tekintve ezt nem róhatjuk fel nagy problémaként a Soulnak, hiszen a legtöbb vásárló számára is igencsak másodlagos.
Cserébe – ha már szóba jöttek tempós kanyarok – tesztalanyunk felfüggesztésének hangolása példásan sikerült. A magas felépítésű autóval úgy tudunk dinamikusan, zavaró oldaldőlést mellőzve haladni, hogy közben az úthibákon is kényelmes és puha marad a futómű. Persze a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés nem tudja meghazudtolni önmagát, így bár a Kia közel állt a csodához, egy-egy nagyobb kátyút elkapva a kanyarokban bizony képes megmakacsolni magát az autó hátulja, de viselkedése még ekkor is kellően kiszámítható és semleges.
Árak, konkurensek, összegzés
Autós újságírói munkám során megfigyeltem, hogy legyen szó bármilyen négykerekűről, az elsők között kérdeznek rá az autó árára az érdeklődők. Ebben persze nincs is semmi furcsa, hiszen valóban fontos szempont az árcédula, és nagy örömömre a Kia Soul esetében nem is kellett nagy csalódásokat okoznom. A nagyobb kategóriák kapuit döngető, sok-sok jóval felszerelt tesztautónk ára ugyanis kevéssel 6,5 millió alá esik, amiből ráadásul most további 400 ezer forintot is enged az importőr minden változat esetén. Természetesen további extrákkal is felszerelhetjük az autót, mint a 600 ezer forintos Kényelem csomag (bőrülések, elektromos ülésállítás a vezető oldalán, ülésszellőztetés elöl) vagy a 800 ezer forintos Techno csomag (xenon kanyarfényszóró, automatikus parkolórendszer, panorámatető, 17 colos keréktárcsák), de hatfokozatú automataváltót is kérhetünk 300 ezer forint ellenében. A legjobban felszerelt dízel Soul így akciósan 7,5 milli alatt elvihető, aminél a benzines verzió akár 900 ezer forinttal is olcsóbb lehet, amin megéri elgondolkodni. Az átlagos igényeket kielégítő példány kedvezményesen 5,2 millióért lehet a miénk, ami jó ajánlat egy hasonlóan nagy helykínálatot és garantált jókedvet nyújtó autóért.
Ugyan jó pár konkurense akad a Soulnak – habár a legtöbbjük crossovernek mondja magát, ellenben tesztalanyunkkal – ekkora teret és praktikumot a kategóriában kevés jármű esetében tapasztalhatunk. A Kia igazi családbarát típussal örvendeztetett meg minket, de azért a rend kedvéért egy gyors felsorolás erejéig emlékezzünk meg társairól is: a Peugeot 2008, a Renault Captur, a Nissan Juke, a Citroen C4 Cactus vagy éppen a Fiat 500L jelenthet konkurenciát a dél-koreai versenyzőnek, habár helykínálat tekintetében leginkább csak az olasz ellenlábas veszi fel a kesztyűt, előzi is meg valamelyest tesztalanyunkat. Az 500L 1,3 literes dízellel, józan felszereltség mellett 5,33 millióért vihető haza.
Összességében tehát kijelenthetjük, hogy a Kia ismét óriási lépést tett előre a vadonatúj Soul bemutatásával, mely minden tekintetben rengeteget fejlődött. Ugyan kívül-belül sokat komolyodott az autó, továbbra is képes mosolyt csalni az arcokra, miközben a férfiak számára is jóval vonzóbbá vált. A minőségi utastérrel és nagyautós extrákkal megáldott járműre azonban ráférne egy újabb erőforrás, de a legtöbb téren így is képes állni a sarat. Stílusos hölgyeknek, ambiciózus úriembereknek és fiatal családoknak egyaránt kiváló választás lehet a négykerekű, mely az árával sem próbál ijesztgetni bennünket. Ennél már csak a hamarosan érkező elektromos verzió dobbanthat nagyobbat – alig várjuk, hogy kipróbáljuk.
Alapadatok | |
Márka: | Kia |
Modell: | Soul 1.6 CRDI |
Motor felépítési módja: | Soros turbódízel motor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1582 cm3 |
Sűrítési arány: | 17.3:1 |
Teljesítmény (max.): | 128 LE (94 kW) / 4000 |
Forgatónyomaték: | 260 Nm / 1900 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5000 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 |
Fordulókör | 10.6 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsa |
Hátul: | Tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Nexen Nblue HD |
Méret elöl: | 205/60 R16 |
Méret hátul: | 205/60 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4140 mm |
Szélesség: | 1831 mm |
Magasság: | 1605 mm |
Tengelytáv: | 2570 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 354 – 1367 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 54 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1383 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 10.8 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 537 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 11.2 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 10.7 másodperc |
Végsebesség: | 180 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 50 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1950 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2550 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 8.7 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 12.8 mp |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 6.7 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 6.1 liter/100 km |
Országút: | 4.4 liter/100 km |
Vegyes: | 5 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 132 g/km |
Árak | |
Alapár: | 5 444 000 Ft |
Tesztautó ára: | 6 499 000 Ft |