A Nissan Qashqai2 egyterű az a modell, amelyről egyszerre mondhatóak el negatív és pozitív dolgok egy-egy aprólékos elemzés után. Közvetlen konkurenseihez képest igencsak szűkös a helykínálata és régimódi a berendezése, azonban kifogástalan futóműve és kompromisszumoktól mentes hangolása megnyerő a hobbiterepjárókat kedvelők körében. Az egyre nagyobb crossover-őrületet meglovagoló modellt folyamatosan fejlesztették az évek során, és mára jó kétmilliót le is adtak eredeti árából annak érdekében, hogy a válságot átvészelhesse a márka.
A külső maradt: elegancia és irigylésre méltó forma
A Qashqai igazi mindenesnek számít: a modell kapcsolható négykerék-meghajtással és hétüléses kialakítással próbálja meghódítani a célcsoport tagjait, és a kevésbé vagány konkurensek szívét könnyedén fájdítja a rá jellemző praktikummal. Függetlenül attól, hogy a Qashqai már megérett egy újabb (belső) ráncfelvarrásra, az autó kiváló tulajdonságokkal rendelkezik.
A külcsín időtlen, és a formák még mindig hozzák azt a tetszetős könnyedséget, amit oly sokan maguk alá képzelnének úton-útfélén (pedig nem számít újdonságnak, és volt időnk megszokni a vonalait). Az extra két üléssel megrakott típus ráadásul még megnyerőbb a súlyosnak tetsző farával, és az egységes, határozott fellépésével. A 18 hüvelykes felnik már messziről szemet szúrnak, és jótékonyan emelik ki a modell sportos imázsát. A Qashqai+2 a megnyúlt tengelytávolsággal ott igyekszik kompenzálni, ahol eddig a legtöbb kritikát kapta: a plusz 13, összességében pedig plusz 21 centiméter segítségével mintegy 40 literrel gyarapodott a csomagtartó. Az alapból 450 literes terület az üléssorok alakításával akár 1520 literesre is bővíthető.
Régies enteriőr: az ajtókon belül nosztalgia
Sajnos, a pozitívumok véget érnek azzal, hogy kinyitjuk a Qashqai ajtaját. A berendezések és az enteriőr igencsak régiesnek hat, mintha az autó a kilencvenes évek nosztalgiáját szeretné visszaidézni. Szerencsére a felhasznált anyagok és az összeszerelés megfelelő, bár ezeket a pontokat sem nevezhetjük hibátlannak és kiemelkedőnek. A műanyag rideg és taszító, ráadásul látványosan és gyorsan koszolódik; a műszaki felszereltség egyáltalán nem tűnik innovatívnak, legyen szó akár a 360 fokos kamerarendszerről vagy a navigációról. A képernyő mérete és felbontása értékelhetetlen, a napfény bezavar, és a Bose középszerű hangszisztémája sem arat majd osztatlan sikert.
A vezetői ergonómia ellenben a Qashqai-ban számít a leginkább személyautósnak a konkurensekhez képest, és már-már sportos érzetünk is támadt haladás közben. A tervezők viszont túlságosan rágörcsöltek erre is, hiszen a kuplungpedál olyan kemény beállítást, ami mellett még a versenyautóknál edződött sofőrök is megnyalnák a szájuk szélét (bár nem egy élmény lefulladni; a Qashqai-jal pedig megtörténhet ez velünk az első időszakokban). Az, hogy egy családi autóban a csúsztatás kifejezetten izzadtságszagú legyen, nem éppen előnyös, a hölgyeknek pedig elég kényelmetlen lehet a tengelykapcsoló zárási pontjának magas állása. Nem akar az ember vészmadár lenni, de az is megtörténhet, hogy a gyengébbik nem képviselőinek egy életre elmegy a kedvük a modelltől.
Korrekt dízelmotor, irigylésre méltó dinamizmus
Győzelmet arat ugyanakkor a kiváló dízelmotor, amely könnyedén küldi nyugdíjba elődjét, és mutat fityiszt a konkurenseknek. A Nissanban félig-meddig Renault dübörög, hiszen a két márka barátságának jegyében a Qashqai-ba egy 1,6 literes Energy dCi-t raktak, ami csendesen és kulturáltan asszisztál a munkához. A 130 lóerős motor 320 Nm-es csúcsnyomatékra képes, de még így is meglepő a dinamizmusa és a magas fordulatszáma. A másfél tonnáig felhízlalt Qashqai 11,5 másodperc alatt van százon a mi méréseink szerint, ezzel pedig egy szekundumot sikerült verni a gyári adatokra (hipp, hipp, hurrá!).
Picit zavaró ugyanakkor a kelletlen karakterisztika, amelynek köszönhetően a nyomaték java úgy 2000-es fordulatszámon köszönt be egy erős lökéssel; ez alatt a fordulatszám alatt enyhén szenved a motor.
A fogyasztásra áttérve ismét egy előnyös dolgot jegyezhetünk fel a noteszünkbe: az 1,6 literes négyhengeres 6,3 literes étvággyal vette a normaköröket, ami bizony remek eredménynek számít. Városon kívülre kerülvén, 90 km/órás sebességnél ez az szám 4,5 literre esett vissza, és a gyorsforgalmi utakon sem került nagyon 6 liter fölé. Sokat segített ennek elérésében a kiváló váltó, amelynek megköszönhetjük, hogy 130 km/órás sebességnél 2600-as fordulatszámon foroghatott turbódízel. A Start/stop-rendszer okosan dolgozik és nyomja le a városi fogyasztást, és a műszerfal által nyújtott információk szerint 100 kilométer megtétele során akár 100-150 gramm szén-dioxidtól is megkímélhetjük a környezetet.
Élményszerű, pontos kormányzás
A felfüggesztésről elől MacPherson, hátul egy többlengőkaros rendszer gondoskodik, és a kettő együtt ügyesen oldja meg a különböző feladatokat. A Qashqai futóműve szépen kiegyenlíti az úthibákat, és a kanyarokban tapasztalható oldaldőlés mellett is stabilan mozog. A négykerék-meghajtású modell rendkívül semleges, talán csak a markánsabb gázelvételre reagál egy kicsit furcsán azzal, hogy elkezdi riszálni a fenekét; de ez is gyorsan elmúlik a kis időkéséssel besegítő menetstabilizátor segítéségével. A kormányzás amúgy élményszerű, és a pontosság jellemzi.
Az összkép tehát ezen a téren is erős: a hajtáslánc és a futómű piros pontot kap, mivel a nálunk elérhető crossoveres palettán az egyik leginkább kompromisszummentes járművévé teszik a Qashqai-t. A típus vezethetőségét épp ezért nyugodtan mondhatjuk személyautósnak, ami viszont nemcsak előny, de hátrány is tud lenni. A Nissan Qashqai ugyanis a felszerelhetősége miatt nem tudja hozni azt a pluszt, ami egy hobbiterepjárót vonzóvá tehet a nagyérdemű számára.
A műszaki alapok kiforrottak, de a belső rendkívül maradi, hiányoznak az innovációk és az extrák is csak középszerűek. Miközben más márkáknál már elérhető az önállóan parkoló rendszer, addig a Qashqai-hoz egy rossz képminőséggel, életlenül szerencsétlenkedő navigációt kapunk, amely minden, csak nem hatékony segítség. Az ilyen és ehhez hasonló hiányosságok miatt nem tud a Qashqai+2 a világ legteljesebb autója lenni, ugyanakkor még van remény arra, hogy ezeket javítva mégis nagy lépést tehetnek előre a márkánál.
A modell alsó hangon 5,26 millió forintba kerül, a tesztelt motorral felszerelt „Acenta” azonban már 7 millió forint fölé kúszik. A „360” elnevezésű ellátmánnyal ez az ár 7,61 millió lesz, amelyhez még 650 ezret kell leszurkolni, ha összkerék-meghajtást szeretnénk. A hétüléses felár 660 ezer forint.
Alapadatok | |
Márka: | Nissan |
Modell: | Qashqai+2 4×4 1.6 dCi |
Motor felépítési módja: | Soros turbódízel motor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1598 cm3 |
Sűrítési arány: | 15.4:1 |
Teljesítmény (max.): | 130 LE (96 kW) / 4000 |
Forgatónyomaték: | 320 Nm / 1750 |
Legmagasabb fordulatszám: | 4500 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Kapcsolható négykeré |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 |
Fordulókör | 11 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsa |
Hátul: | Tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental SportContact2 |
Méret elöl: | 215/55 R18 |
Méret hátul: | 215/55 R18 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4541 mm |
Szélesség: | 1783 mm |
Magasság: | 1646 mm |
Tengelytáv: | 2765 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 450-1520 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 65 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1540 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 11.84 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 565 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 11.6 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.9 másodperc |
Végsebesség: | 189 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 39 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2000 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2600 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 6.8 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 10.3 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 44.5 dB |
100 km/h-nál: | 64.5 dB |
130 km/h-nál: | 68.6 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 6.3 liter/100 km |
AutoPult normakör (min.): | 5.35 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 6.2 liter/100 km |
Országút: | 4.7 liter/100 km |
Vegyes: | 5.3 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 139 g/km |
Árak | |
Alapár: | 7 740 000 Ft |
Tesztautó ára: | 8 385 000 Ft |