Kezdőoldal / Teszt / Nyugalmas óriás – Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD aut. teszt
/ '); ?>
Nyugalmas óriás - Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD aut. teszt

Néha igazán jóleső érzés tud lenni, amikor gondolatainkban elveszve azon kapjuk magunkat, hogy bizony messze elkalandoztunk manapság igencsak stresszes és rohanó világunk zavaró problémáitól. Ezt az emelkedett hangulatot talán már csak az tudja fokozni, ha mindezt a világ tetején élhetjük meg, ahol azt érezzük, senki nem akar és nem is tudna bántani, egyszerűn csak körülleng minket a nyugalom és a biztonság megnyugtató fellege, amit nem akarunk magunk mögött hagyni.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Hátul visszavettek az agresszivitásból

Ilyen és ehhez hasonló gondolatok törtek utat az agyamban, amikor a Hyundai Grand Santa Fe kényelmes és a motor leállításakor a kiszállás megkönnyítése érdekében automatikusan hátracsúszó bőrfoteljéből kellett magam mögött hagynom. Mindez persze nem véletlen, hiszen az általam is képviselt fiatalabb korosztály számára talán vonzóbb tud lenni egy sportosabb modell, de a dél-koreai óriás még a mi fejünket is képes könnyedén elcsavarni. Ezt pedig fővárosunk zsúfolt útjain bizonyította, hiszen a szokásos délutáni forgatag közepén is képes volt földöntúli nyugalommal elárasztani az utasteret és engem – még úgy is, hogy ilyen körülmények között a fogyasztási adatok és a manőverezés némi homlokráncolásra adhatnak okot a majd’ ötméteres autóban.

Agresszív és egyben visszafogott hétüléses SUV

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Lazább terepen is könnyen elboldogul

A teszthét alatt egyértelművé vált számomra, hogy egy ilyen hatalmas, hétüléses SUV terelgetése bizony egy igazi életforma, melynél a családosok számára nehéz jobbat elképzelni – legalábbis az én olvasatomban. A magyarázat pedig egyszerű: amellett, hogy nagyobb nyugalmat és biztonságot nyújt, legalább annyi praktikummal van felvértezve, mint egyterű társai, terepjárási képességeiről nem is beszélve, melyet összkerékhajtásának köszönhet. Az éremnek persze ezúttal is két oldala van, hiszen a Hyundai megkéri az árát óriási igáslovának, ami még akkor is soknak tűnhet, ha objektív szempontok alapján bizony kategóriájának egyik legjobb ár/érték arányú autójáról beszélünk – de erről majd később.

Térjünk rá inkább a külsőre, melynek megítélésében kiemelten fontos szerepet játszhat az első benyomás, még ha nem is szabad messzemenő következtetést levonni. A Hyundai formatervezőiben azonban nem kell csalódnunk, hiszen a ’folyékony szobrászat’ formanyelv képviselőjeként a Grand Santa Fe képes mélyen szántó érzelmeket felszínre hozni. Ez pedig nagy erény, hiszen egy ekkora négykerekű esetében a főbb arányoktól kezdve a kis részletekig mindennek stimmelnie kell, hogy összeálljon a megfelelő összkép. Szemből mindezt az agresszív, tekintélyparancsoló, de egyben lágy vonalakkal megáldott krómozott hűtőrács, ledes nappali menetfény és xenon fényszóró tesz teljessé.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Hatalmas autó

A Grand előtaggal ellátott Santa Fe hossza 4915 milliméter, mellyel 22,5 centit ver rá alapváltozatára, melynek kellemes arányait sikerült megőriznie, azonban hátsójának agresszivitásából veszített valamelyest. Ez utóbbit a rövidebb verzió cicás hátsó lámpáinak, hátul meredeken emelkedő övvonalának és szélesen terpesztő „vállának” elhagyása bizonyítja, melyekről természetesen okkal mondtak le a mérnökök. Méghozzá a leghátsó sorban utazók komfortjának növelése érdekében, akiknek így nagyobb és világosabb tér jutott.

Prémium utastér, óriási helykínálat

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Széles skálán állíthatjuk az üléseket

A külső tekintetében sokat nyújtó Hyundai belül talán még ennél is többre képes. Elég csak az autó mellé lépnünk és a kulcsnélküli nyitást és indítás végző rendszer máris kihajtja a tükröket, aktiválva ezzel az aljukon és a kilincsek mögött található lámpácskákat. A már említett, elektromosan mozgatható, deréktámasszal, fűtéssel és szellőztetéssel is ellátott fotelek finom ölelésében a leghűvösebb és a legforróbb napok sem jelentenek akadályt. Az ergonomikus elrendezésű és látványos középkonzol kezelőszervei könnyen kezelhetőek, ahogyan az érintőképernyővel ellátott, navigációs központi rendszer is kiváló teljesítményt nyújt, igaz a megjelenítés lehetne kicsit látványosabb. Az összeszerelés minősége néhány európai gyártó számára is példaként szolgálhatna, egy zörrenést sem hallunk sehonnan a Grand Santa Féban. Az anyagok szintén inkább dicséretet érdemelnek, habár a kezelőszervek környékén fellelhető, karcolódásra hajlamos fekete műanyag helyett egy finomabb megoldást is el tudnánk képzelni. A kéken világító, jól olvasható műszerfali órák és a köztük található, szép képet nyújtó és sok információt megjelenítő kis kijelző szintén pozitív pont.

Az autó méreteit látva talán külön ki sem kell emelnünk, hogy a helykínálat több mint elegendő. A 60/40 arányban felosztott középső üléssor szélső helyei szintén fűthetőek és az egész pad széles tartományban csúsztatható – a háttámlák dőlésszögének beállításáról nem is beszélve. A Grand verzió elkészítésekor a gyáriak különösen nagy hangsúlyt fektettek a leghátul – a csomagtér padlójából külön-külön előhajtható üléseken – helyet foglalók kényelmére is. Igaz, térdeinket magasra kell húzni, de cserébe 175 centiig elegendő hely van a már-már teljes értékű ülőhelyeknek is tekinthető harmadik sori székeken, ráadásul a külön szabályozható klíma mellé elegendő fény is jut az itt utazóknak. Egyedül a valóban nagy erőfeszítést igénylő bejutás okozhat problémákat, hiszen amellett, hogy csak az egyik oldalról lehet bejutni leghátra és ott is elég kis nyíláson, az ülés előre hajtása hölgyek számára már igencsak nagy kihívásnak bizonyul, miközben a férfiaktól is nagy erőfeszítést igényel. Mindezt azonban ügyesen feledteti a Grand Santa Fe a káprázatosan nagy, félig kicsúsztatható üvegtető letaglózó látványával.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Már-már prémiumos utastér

Tesztalanyunk nem csak az utasok számára nyújt elég helyet, hiszen csomagjainkat is több mint elegendő helyre pakolhatjuk el, kezdve az alaphelyzetben 634 literes csomagtartóval, mely még a plusz két ülést felhajtva is képes elnyelni egy kisebb kirándulásra elég táskát, ráadásul egy 220 Voltos csatlakozót is találunk benne. A hatalmas ajtózsebektől a középkonzol alatt található tálcán, a könyöklő alatt lévő óriási rekeszen át egészen a csomagtérpadló rejtett zugáig – ahová könnyedén elrejthetjük a kihúzható kalaptartót, ha éppen nincs rá szükségünk – a lehetőségek végtelen száma tárul elénk, hogy akár hosszú percekig tartó expedíciót indíthassunk egy-egy apróság után, amit elrejtettünk valahová.

Ha kíváncsiak rá, mire képes menet közben az óriás, lapozzanak!

Kapcsolódó bejegyzések:

Előző cikkA kétarcú családi autó - Kia Carens 2.0 GDI Aut. teszt Következő cikkElső osztály - Mercedes-Benz V 250 BlueTEC kisbusz teszt

ugrás fel