Kezdőoldal / Teszt / Nyugalmas óriás – Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD aut. teszt
/ '); ?>
Nyugalmas óriás - Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD aut. teszt

Erős dízel, nyugalomra intő menetdinamika

A hétüléses SUV tehát képes elnyelni az egész családot és minden csomagjukat is, de vajon van elég ereje is ahhoz, hogy mindezt mozgatni is tudja? A válasz egyértelmű igen, melyet a Hyundai 2,2 literes csúcsdízele szavatol nekünk 197 lóerejével és 436 Nm csúcsnyomatékával. Az öngyulladós erőforrás ugyan nem tudj letagadni hovatartozását, még hidegindításkor sem hallat kifejezetten zavaró hangokat, amik menet közben is a háttérben maradnak a körülményektől függetlenül. Márpedig a körülmények akár gyorsan is változhatnak, hiszen hiába az 1,9 tonnás üres test, a leginkább 2000-es fordulattól ficánkoló motor képes lendületesen megindítani a Grand Santa Fét. A kissé tétova hatfokozatú automataváltó ugyanakkor nem igazán támogatja a sportolást, viszont kényelmi szempontból mindenképpen áldásos a jelenléte.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Jópofa ötlet a típusjel mögé biggyesztett napocska

A fentebb említett adatok tudatában akár azt is gondolhatnánk, hogy a nagy testet mozgató erős dízel bizony igencsak torkos. Mi tagadás, a start-stop rendszer bizony hiányzott az autóból, hiszen a dugókban araszolva, értékes deciket tudott volna megspórolni az ilyen körülmények között akár 10 liter fölé is felkúszó adatból. Országúton viszont nem okoz csalódást a Hyundai, mellyel akár 5,5-6 liter környékén is vígan eljárhatunk, de az autópályán mutatott 8 liter alatti érték sem mondható rossznak, tekintve, hogy mindezt hat fővel és a maradék csomagtér 100%-os kihasználása mellett nyújtotta az óriás.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Látványos és könnyen kezelhető – kár a gyenge kormányásért

A 200 tagú ménes sokak szemében egyenesen sportautót varázsol a hatalmas hodályból, ők azonban hajlamosak megfeledkezni a hétüléses SUV egyéb adatairól, mint a sofőrrel együtt közel kéttonnás súly. Így mindent egybevetve a gyári 10 másodperc feletti 0-100-as sprint sem mondható rossznak, de a valóságban még ezt is képes felülmúlni a Santa Fe, mely bármilyen helyzetből magabiztosan húzza ki magát. Mindemellett tesztalanyunk sokkal inkább a nyugalom szigetének szimbóluma, mint egy erőfitogtató úthenger, így bár agresszivitásban, méretben és kis híján még minőségben is felér a sokak által élből elítélt prémium terepesek mellé, valamiért mégis máshogyan tekintenek rá a járókelők. Sokkal inkább egyfajta tiszteletet véltem felfedezni a szemükben, mint az előbb említett járművekkel szembeni megvetést. Egyet azonban le kell szögeznünk: nem a vezetési élmény miatt szeretünk bele a Grand Santa Fébe. Bár futóművének eltalált beállításai egészen nagy kanyarsebességre teszik képessé – amellett, hogy a nagy súly miatt kötelezően feszesebbre húzott felfüggesztés még így is ügyesen lépi át az úthibákat – a továbbra is kifejezetten plasztikus és pontatlan kormányzás teljesen kioltja bennünk a sortolási vágyat, mintha a mérnökök direkt akarták volna így, sugallva, hogy ez az autó nem erre való. Ellenben akár viszonylag komoly terepre is magabiztosan kimerészkedhetünk vele, hála összkerékhajtásának és emberes hasmagasságának.

Árak, konkurensek, összegzés

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Ha kell, akár szaladni is tudnak a mutatók

Ahogyan szinte mindig, most is a végére maradt a feketeleves. A teszt elején már említettem, hogy a hétüléses SUV bizony nem olcsó mulatság, amit jól bizonyít 14.999.000 forintos árcédulája. Fontos azonban megemlíteni, hogy ezért az összegért (a 168 ezer forintos metálfény és a 105 ezer forintos, alapárastól csak színében eltérő barna kárpit kivételével) minden luxust megkapunk, ami a képeken látható autóban szerepel. Arról nem is beszélve, hogy az eddig taglalt extrák mellé még olyan jól működő vezetéstámogató és kényelmi rendszereket is kapunk, mint a tolatókamera, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a lejtmenetvezérlés, az automata parkolórendszer (mely csak párhuzamosan tud beállni), az esőérzékelős ablaktörlő, a fűthető kormánykerék és az elektromos mozgatású csomagtérajtó. Habár a holttérfigyelő, az adaptív tempomat és az egyébként gyengécske távolsági menetfény automata vezérlése még hiányzik a repertoárból.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Jól variálható és hatalmas csomagtér – elektromos nyitás/zárás is jár

Ha tehát jobban megvizsgáljuk a helyzetet, mégsem tűnik olyan veszélyesen drágának a Grand Santa Fe, aminek ráadásul nem is igazán tudunk ellenfelet állítani. Legnagyobb kihívója talán éppen kisebb testvére, mely szintén hét ülés, de kevesebb hellyel és némely extrát nélkülözve 1 millió forinttal olcsóbban érhető el. Rajta kívül talán csak a prémiumkategóriában böngészve találhatunk hasonló tulajdonságokkal bíró vetélytársat, ebben az esetben azonban akár tesztalanyunk árának dupláját is a kereskedésben hagyhatjuk. Ha mindenképpen hét személy szállítására alkalmas autót keresünk, akkor az egyterűek szegmensében kutakodhatunk, ahol jóval olcsóbban is találhatunk kihívókat, akik azonban nem érhetnek fel a Hyundai kvalitásaihoz, így kijelenthetjük, hogy a Grand Santa Fe ár/érték arányban bizony nem nyújt rossz teljesítményt, arról nem is beszélve, hogy egyedülálló a piacon.

Hyundai Grand Santa Fe hétüléses SUV

Nem olcsó, de megéri az árát a Grand Santa Fe

A Hyundai nem lőtt mellé a Grand Santa Féval, mely kisebb testvéréhez képest ugyan veszített némelyest agresszivitásából, luxusban képes volt fölé nőni. Utóbbiból pedig ha akarnánk sem adhatnánk alább, hiszen a dél-koreai óriás mindössze egy hajtáslánccal és felszereltségi szinttel kapható. Még ha sokan meg is kérdőjelezik a Grand verzió létjogosultságát – mondván a normál Santa Fe is kapható hét üléssel – számunkra bizonyított az autó, melynek ugyan vannak kisebb-nagyobb megbocsátható hibái, belülről áradó nyugalma és királyi kényelme képes elfeledtetni velünk a világ gondjait.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Hyundai
Modell: Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD au
Motor felépítési módja: Soros turbódízel
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 2199 cm3
Sűrítési arány: 16,0:1
Teljesítmény (max.): 197 LE (145 kW)/3800
Forgatónyomaték: 436 Nm / 1800
Legmagasabb fordulatszám: 5000
Erőátvitel
Tipus: Négykerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú automata
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Multilink
Kormányfordulat végállástól végállásig 3
Fékek
Elöl: 320 mm b.h. tárcsa
Hátul: 302 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Kumho Crugen Premium
Méret elöl: 235/55 R19
Méret hátul: 235/55 R19
Karosszéria
Hosszúság: 4915 mm
Szélesség: 1885 mm
Magasság: 1695 mm
Tengelytáv: 2800 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 634-1842 liter
Üzemanyagtartály mérete: 71 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1916 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 9.65 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 714 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 10.3 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 9.5 másodperc
Végsebesség: 200 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 59 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1750 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2300 főtengelyfordulat/perc
Zajszint
Alapjárat: 41.9 dB
100 km/h-nál: 64 dB
130 km/h-nál: 67.4 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 8.5 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 9.7 liter/100 km
Országút: 5.9 liter/100 km
Vegyes: 7.3 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 192 g/km
Árak
Alapár: 14 999 000 Ft
Tesztautó ára: 15 272 000 Ft

Kapcsolódó bejegyzések:

Előző cikkA kétarcú családi autó - Kia Carens 2.0 GDI Aut. teszt Következő cikkElső osztály - Mercedes-Benz V 250 BlueTEC kisbusz teszt

ugrás fel