Erős dízel, nyugalomra intő menetdinamika
A hétüléses SUV tehát képes elnyelni az egész családot és minden csomagjukat is, de vajon van elég ereje is ahhoz, hogy mindezt mozgatni is tudja? A válasz egyértelmű igen, melyet a Hyundai 2,2 literes csúcsdízele szavatol nekünk 197 lóerejével és 436 Nm csúcsnyomatékával. Az öngyulladós erőforrás ugyan nem tudj letagadni hovatartozását, még hidegindításkor sem hallat kifejezetten zavaró hangokat, amik menet közben is a háttérben maradnak a körülményektől függetlenül. Márpedig a körülmények akár gyorsan is változhatnak, hiszen hiába az 1,9 tonnás üres test, a leginkább 2000-es fordulattól ficánkoló motor képes lendületesen megindítani a Grand Santa Fét. A kissé tétova hatfokozatú automataváltó ugyanakkor nem igazán támogatja a sportolást, viszont kényelmi szempontból mindenképpen áldásos a jelenléte.
A fentebb említett adatok tudatában akár azt is gondolhatnánk, hogy a nagy testet mozgató erős dízel bizony igencsak torkos. Mi tagadás, a start-stop rendszer bizony hiányzott az autóból, hiszen a dugókban araszolva, értékes deciket tudott volna megspórolni az ilyen körülmények között akár 10 liter fölé is felkúszó adatból. Országúton viszont nem okoz csalódást a Hyundai, mellyel akár 5,5-6 liter környékén is vígan eljárhatunk, de az autópályán mutatott 8 liter alatti érték sem mondható rossznak, tekintve, hogy mindezt hat fővel és a maradék csomagtér 100%-os kihasználása mellett nyújtotta az óriás.
A 200 tagú ménes sokak szemében egyenesen sportautót varázsol a hatalmas hodályból, ők azonban hajlamosak megfeledkezni a hétüléses SUV egyéb adatairól, mint a sofőrrel együtt közel kéttonnás súly. Így mindent egybevetve a gyári 10 másodperc feletti 0-100-as sprint sem mondható rossznak, de a valóságban még ezt is képes felülmúlni a Santa Fe, mely bármilyen helyzetből magabiztosan húzza ki magát. Mindemellett tesztalanyunk sokkal inkább a nyugalom szigetének szimbóluma, mint egy erőfitogtató úthenger, így bár agresszivitásban, méretben és kis híján még minőségben is felér a sokak által élből elítélt prémium terepesek mellé, valamiért mégis máshogyan tekintenek rá a járókelők. Sokkal inkább egyfajta tiszteletet véltem felfedezni a szemükben, mint az előbb említett járművekkel szembeni megvetést. Egyet azonban le kell szögeznünk: nem a vezetési élmény miatt szeretünk bele a Grand Santa Fébe. Bár futóművének eltalált beállításai egészen nagy kanyarsebességre teszik képessé – amellett, hogy a nagy súly miatt kötelezően feszesebbre húzott felfüggesztés még így is ügyesen lépi át az úthibákat – a továbbra is kifejezetten plasztikus és pontatlan kormányzás teljesen kioltja bennünk a sortolási vágyat, mintha a mérnökök direkt akarták volna így, sugallva, hogy ez az autó nem erre való. Ellenben akár viszonylag komoly terepre is magabiztosan kimerészkedhetünk vele, hála összkerékhajtásának és emberes hasmagasságának.
Árak, konkurensek, összegzés
Ahogyan szinte mindig, most is a végére maradt a feketeleves. A teszt elején már említettem, hogy a hétüléses SUV bizony nem olcsó mulatság, amit jól bizonyít 14.999.000 forintos árcédulája. Fontos azonban megemlíteni, hogy ezért az összegért (a 168 ezer forintos metálfény és a 105 ezer forintos, alapárastól csak színében eltérő barna kárpit kivételével) minden luxust megkapunk, ami a képeken látható autóban szerepel. Arról nem is beszélve, hogy az eddig taglalt extrák mellé még olyan jól működő vezetéstámogató és kényelmi rendszereket is kapunk, mint a tolatókamera, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a lejtmenetvezérlés, az automata parkolórendszer (mely csak párhuzamosan tud beállni), az esőérzékelős ablaktörlő, a fűthető kormánykerék és az elektromos mozgatású csomagtérajtó. Habár a holttérfigyelő, az adaptív tempomat és az egyébként gyengécske távolsági menetfény automata vezérlése még hiányzik a repertoárból.
Ha tehát jobban megvizsgáljuk a helyzetet, mégsem tűnik olyan veszélyesen drágának a Grand Santa Fe, aminek ráadásul nem is igazán tudunk ellenfelet állítani. Legnagyobb kihívója talán éppen kisebb testvére, mely szintén hét ülés, de kevesebb hellyel és némely extrát nélkülözve 1 millió forinttal olcsóbban érhető el. Rajta kívül talán csak a prémiumkategóriában böngészve találhatunk hasonló tulajdonságokkal bíró vetélytársat, ebben az esetben azonban akár tesztalanyunk árának dupláját is a kereskedésben hagyhatjuk. Ha mindenképpen hét személy szállítására alkalmas autót keresünk, akkor az egyterűek szegmensében kutakodhatunk, ahol jóval olcsóbban is találhatunk kihívókat, akik azonban nem érhetnek fel a Hyundai kvalitásaihoz, így kijelenthetjük, hogy a Grand Santa Fe ár/érték arányban bizony nem nyújt rossz teljesítményt, arról nem is beszélve, hogy egyedülálló a piacon.
A Hyundai nem lőtt mellé a Grand Santa Féval, mely kisebb testvéréhez képest ugyan veszített némelyest agresszivitásából, luxusban képes volt fölé nőni. Utóbbiból pedig ha akarnánk sem adhatnánk alább, hiszen a dél-koreai óriás mindössze egy hajtáslánccal és felszereltségi szinttel kapható. Még ha sokan meg is kérdőjelezik a Grand verzió létjogosultságát – mondván a normál Santa Fe is kapható hét üléssel – számunkra bizonyított az autó, melynek ugyan vannak kisebb-nagyobb megbocsátható hibái, belülről áradó nyugalma és királyi kényelme képes elfeledtetni velünk a világ gondjait.
Alapadatok | |
Márka: | Hyundai |
Modell: | Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD au |
Motor felépítési módja: | Soros turbódízel |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 2199 cm3 |
Sűrítési arány: | 16,0:1 |
Teljesítmény (max.): | 197 LE (145 kW)/3800 |
Forgatónyomaték: | 436 Nm / 1800 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5000 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Négykerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú automata |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 3 |
Fékek | |
Elöl: | 320 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 302 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Kumho Crugen Premium |
Méret elöl: | 235/55 R19 |
Méret hátul: | 235/55 R19 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4915 mm |
Szélesség: | 1885 mm |
Magasság: | 1695 mm |
Tengelytáv: | 2800 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 634-1842 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 71 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1916 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 9.65 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 714 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10.3 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.5 másodperc |
Végsebesség: | 200 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 59 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1750 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2300 főtengelyfordulat/perc |
Zajszint | |
Alapjárat: | 41.9 dB |
100 km/h-nál: | 64 dB |
130 km/h-nál: | 67.4 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 8.5 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 9.7 liter/100 km |
Országút: | 5.9 liter/100 km |
Vegyes: | 7.3 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 192 g/km |
Árak | |
Alapár: | 14 999 000 Ft |
Tesztautó ára: | 15 272 000 Ft |