Kipróbáltuk már, és most mégis újra meglovagoltuk a Peugeot egyik legnagyobb oroszlánját, az 5008-ast. A korábban megtapasztalt turbós benzines változat után most a kétliteres dízelmotor került alánk, így adódott is a kérdés a teszt végén: vajon melyiket érdemes megvásárolni, ha a franciák márkakereskedésében járunk?
A kérdés pedig azért is érdekes, mert Magyarországon a gázolajos hajtást igencsak túlértékelik az indokolthoz képest, és az eladási számok is jól mutatják, hogy a dízelmotor az újabb autóknál milyen népszerűséggel bír.
A Peugeot 5008 buszlimuzin esetében is egyértelmű választás lehetne a dízelmotor: a hétüléses, bő másfél tonnás autónál a józan ész a gázolajra voksolna – ha nem ismerné az ember a 1,6 THP-t, ami meglehetősen árnyalja a képet.
Így tehát a Nagy Kérdést meg kell válaszolni.
Változatlan külső
Az 5008-as külseje nem változott a benzinessel történt teszt óta, ezért ugyanazt mondhatjuk el róla most is: az autó stílusos, elegáns, és képes arra, hogy hangsúlyos jelenléte legyen az utakon. Persze egy gyöngyházfehér és egy piros változat között van különbség (általában a férfiaknak az első, hölgyeknek inkább a második tetszik), viszont a végeredményen ez csak kismértékben változtat.
Az egyterűhöz most is kaptunk panorámatetőt (már-már nehezebb nélküle kigurulni a gyárból, annyira könnyű és olcsó az igénylése), és bizony szükség is van rá: a rolót elhúzva az embernek az az érzése támadt, hogy komor sötétségbe került többedmagával. Roló nélkül a tetőn át érkező napfény jótékonyan árad be, és melegséggel önti el a belsőt; ez pedig jó…
Az 5008 potenciális vevői között valószínűleg sokan nagycsaládos háttérrel érkeznek a kereskedésbe, nekik pedig az üvegtető kötelező extra, hiszen a hátul ülő gyerkőcsereg így kedvére élvezheti az utazást, és minden irányba elbámészkodhat a biztonságos haladás során.
Kellemes utastér
Komolyabb változtatásokat az utastérben sem lehetett tapasztalni, azt viszont jó volt látni, hogy a korábban tesztelt változathoz képest a zaj a gumikéderek felől megszűnt; igaz a helyét átvette a műszerfalból érkező szolid ropogás, amely viszont kevésbé zavaró a mindennapokban.
Hogy mindez még elviselhetőbb legyen, az üléseket kényelmesre tervezték, ráadásul a vezetői pozíciót egész könnyedén beállíthatjuk. Az autón belüli hatalmat pedig tovább erősíti, hogy a belső tükör felett helyet kapott egy mini tükör, amellyel a hátsó üléseket lehet ellenőrizni.
A kategóriának megfelelően a hátsó részeken bőséges láb- és fejtér van, amit a sínen csúsztatható három utasülés variálásával még tovább növelhetünk. Erre szükség is lehet, ha a leghátsó sor is bekerül az autóba, hiszen így az ott ülőknek is megfelelő lábteret adhatunk a módosításokkal.
Panaszunk a csomagtérre sem lehet: már a plusz két ülés padlóba hajtásával is méretes csomagteret kapunk, amit csak tovább bővíthetünk, ha a sínen csúsztatható középső sort is megmozgatjuk; ez utóbbi ledöntésével akár egy köbméterrel nagyobb plusz raktérrel is gazdálkodhatunk.
Hogy a pozitívumok mellett negatívumot is említsünk: a kesztyűtartó kihasználhatóságát igencsak akadályozza a jobb sárvédő belógó burkolata, amivel valószínűleg nem tudtak mit kezdeni a tervezéskor, ezért csak félig-meddig számoljuk fel hibának.
Az 5008-asba épített hifi hangzása és működése a korrekt kategóriába tartozik, azonban a pendrive-ról beimportált zenék lejátszásával egy picit meggyűlt a rendszer baja (azok között csak lassan, egyenként tudott léptetni). Aki igazán zenekedvelő, annak egy kicsivel több extráért a gyári JBL prémiumszettet lehet ajánlani, amivel már tényleg minőségi lejátszást és irányítási lehetőséget kapunk.
Visszatérve a jó dolgokra: a teherautós érzés egyáltalán nem jelentkezik az 5008-as esetében, ebben pedig a magasan húzódó övvonal és a műszerfal játssza a legfontosabb szerepet. A finom lejtéssel megáldott középkonzol praktikus egyszerűséggel idézi fel a személyautós környezetet.
A kormány mögött függő távirányítók és kapcsolók viszont a PSA évtizedes termékei, amik egyáltalán nem működnek kifogástalanul az eltelt évek (tapasztalatai) ellenére, és nem végzik úgy a dolgukat, ahogy illene. Nem lehetünk elégedettek a hifi és a tempomat, illetve a tempolimit kapcsolójával sem. A gyakorlott sofőr ezeket már képes gyorsan kezelni, azonban a friss tulajdonosokat az őrületbe kergetheti a tény, hogy a kormány kitakarja ezeket előle.
Szépen összehangolt kormányzás és futómű
A műszerfal pár fájó pontja után viszont jó érzés volt látni, hogy a kormányzást és a futóművet szépen összehangolták, és a karakterisztikájuk passzol egymással a buszos légkörben. A pontos és könnyen irányítható kormány mellé olyan kerekeket kaptunk, amelyek nem rokkannak bele az úthibákba, és a felfüggesztés is egyszerre tud kényelmesen és stabilan viselkedni.
A combos motor és a jó beállítások miatt az 5008-as szépen kanyarodik, ehhez pedig megfelelő mennyiségű feszességet párosítottak a Peugeot mérnökei.
Motor és váltó
A kétliteres blokkra sokan mondták már, hogy enyhén vaddisznós: az 1000-es fordulatszámtól korrektül használható egység 1600 és 1800 között már igencsak vastag nyomatékkal fog, és alacsonyabb sebességi fokozatoknál is érezhető, hogy a motorból nem hiányzik a szufla.
A lovakban gazda erőforrás egészségesen húzza az 5008-ast, és csak 4500 felett törik le a nyomatékgörbe. Ilyenkor váltani kell, csakhogy váltani annyira nem kellemes a modellel: a hatsebességes szerkezet kicsit lötyögősre sikerült, ezért nagy élményt nem nyújt.
A fogyasztáshoz kanyarodva a dízel miatt mindenki azonnal álomszerű teljesítményt vár, és az 5008-as ezt némiképp teljesíteni is tudja. Vegyes használatban 5,7 literes értéket mértünk, a normakörnél viszont a hideg időjárás és a téli abroncsok miatt ez a szám megugrott (6,1 literre). Mindez még így is megfelelőnek számít, ha szem előtt tartjuk az 1590 kilós tömeget.
Még jobb viszont az, hogy a 2,0 HDi fogyasztása a városban sem megy 6,5 liter fölé. Csakhogy közbelép az 1,6 THP: a 156 lóerős, turbós benzines ugyanis képes felvenni a versenyt ezzel a teljesítménnyel. A lökettérfogat miatt a benzines rugalmassága persze nem ugyanaz, és a százas sprintet is lassabban veszi, azonban a normakörnél ő sem kívánta az üzemanyagot, és 6,3 literrel beérte száz kilométeren. Hiszik vagy sem, ez két deciliternyi differencia, amely egy benzines és egy dízeles párbaja során elismerésre méltó; még akkor is, ha odalépve a gázpedálra, illetve a városban azért a benzines étvágya visszatér.
A dízeles egyik hátránya, hogy a benzines változat kulturáltabb és jobb váltóval is rendelkezik, ezért a gázolajos 720 ezres felára meglehetősen borsos játéknak ígérkezik (főleg a 7,145 milliós alapár ismeretében). Ehhez még hozzájön az is, hogy a dízelre a szervizeléskor is többet kell költeni, tehát annyira nem jön ki az előnye.
Így tehát visszatérhetünk a Nagy Kérdésre: dízellel vagy benzinessel érdemes megvenni az 5008-ast? A mi válaszunk az, hogy mind a kettő jó választás, és leginkább a felhasználó beállítottsága és igénye dönti el, mit célszerű választani. A városi közlekedésre és a hosszabb utazásokra a dízelmotor az ideális, a hosszabb városközi utakhoz és a szűkösebb pénztárcákhoz ellenben a benzines passzol inkább. A benzines ráadásul felárért jobban felszerelhető, és néhány jó döntéssel korrekt és versenyképes autót kaphatunk.
Alapadatok | |
Márka: | Peugeot |
Modell: | 5008 2.0 HDi |
Motor felépítési módja: | Soros turbódízel motor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1997 cm3 |
Sűrítési arány: | 16:1 |
Teljesítmény (max.): | 150 LE (110 kW) / 3750 |
Forgatónyomaték: | 340 Nm / 2000 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5200 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt hosszlengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.4 |
Fordulókör | 11.1 m |
Fékek | |
Elöl: | 302 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 268 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Pirelli Sottozero W210 |
Méret elöl: | 215/50 R17 |
Méret hátul: | 215/50 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4529 mm |
Szélesség: | 1837 mm |
Magasság: | 1639 mm |
Tengelytáv: | 2727 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 679 – 1755 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 60 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1568 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 10.5 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 762 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.9 másodperc |
Végsebesség: | 195 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 52 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1950 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2550 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 7.02 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 10.81 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 47.6 dB |
100 km/h-nál: | 65.5 dB |
130 km/h-nál: | 67.8 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 6.5 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.4 liter/100 km |
Országút: | 4.8 liter/100 km |
Vegyes: | 5.7 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 151 g/km |
Árak | |
Alapár: | 7 145 000 Ft |
Tesztautó ára: | 7 821 000 Ft |