A hétüléses változatban felénk kacsintgató Peugeot 5008 buszlimuzin igazi családi autó, amely nemcsak praktikus, de az 1,6 literes THP motorjával is felhívja magára a figyelmet. Ez a kocsi egyéniséggel rendelkezik, amely követeli a kihívásokat, és nem elégszik meg az egyszerű feladatokkal.
Képzeletünkben meg kellett tölteni az autót feleséggel, gyerekkel, játékokkal és mozgással, és persze öröm volt látni, ahogy az 5008-as meg tudott felelni a nagyobb családok által támasztott elvárásoknak. Hogy miképp? Az a cikkből kiderül.
Nincs ok a szégyenre: igényes külső
Vizsgálatunk első pontja a külsőre vonatkozott, és azt gyorsan megállapíthattuk, hogy az 5008-asnak nincs oka szégyenkezni: a forma modern, a részletek pedig igényesek, és harmonikusan illeszkednek a nagy egészhez. A Premium-felszereltségű csomaghoz ráadásul igencsak esztétikus krómdíszeket is kapunk, amiknél nem vitték túlzásba a díszítést, és megtalálták a tetszetős csillogós középutat.
Közelebbről nézve megállapítható, hogy szépre sikerültek a lámpák, és a tervezők frappánsan rejtették el az orr tömzsi mivoltát, így a kocsi minden nézetből képes arányosnak láttatni magát. A kialakításkor arra is ügyeltek, hogy az 5008-as megfeleljen a kor divatjának is: az oldalindexeket a visszapillantó tükörbe integrálták, és nappali menetfény került a lágyan megrajzolt fényszórókba. A mi tesztautónk gyöngyház színű fényezést kapott, amihez rendkívül jól állt a 17 col átmérőjű könnyűfém-felni, vagyis a külső összhatás igencsak jóra sikeredett.
Megnyugtató enteriőr
A kisördög persze ilyenkor bújik az emberbe, hogy amikor kinyitjuk az ajtót, valami úgyis elrontja majd a képet, de végül megnyugodhattunk, mert szerencsére az enteriőrrel sem volt probléma. Az 5008-asba behuppanva a legtöbb szemlélődőnek nem támad hiányérzete, mivel az egyszerűség mellé praktikusság társult. Az üléspozíció nem teherautós, ebben a Peugeotnak sikerült előnyt szerezni a kategóriatársakkal szemben.
A személyautós érzetet az is erősíti, hogy az övvonal nem túl alacsony és a középkonzol is felhasználóbarát lett. A sofőrnek kijár még a kormány magasságának és tengelyirányú helyzetének állítása is, így a tökéletes pozíció könnyedén megtalálható. A krómos hatású műanyag óracsoporton ráadásul azonnal megakadnak a tekintetek, és tovább erősíti a kellemes érzetet a fehér-piros megvilágítás is. Sajnos hiába érezte jól magát a szem, az agy beindult, és egyből arra gondolt, hogy ezek a krómkarikák és a műszerfal nem lehet túl tartós; erre az érzetre ráerősített az is, hogy kellemetlen hangot hallatott és mocorgott az egész a tesztelés közben.
Sajnos a fekete pontok a soron következő eszközök esetében sem maradhatnak el. Még mindig régiesnek tűnnek a PSA konszernnél már több mint tíz éve használt bajuszkapcsolók, amiknek ráadásul a működésük sem olyan kifinomult és pontos, mint amennyire az elvárható egy ilyen árkategóriában futó autótól. Hasonló véleményünk lehet a hifi és a tempomat távvezérlője láttán, amik az előbb említett bajuszkapcsoló évjáratába tartozhatnak.
A tervezés során a kormányoszlopra szerelték ezeket az eszközöket, tehát a vezetéskor is könnyen elérhetjük őket, viszont a kormánykerék küllői kitakarják a két modult, ezért előfordulhat, hogy már csak emlékezetből kapcsolgatunk egy nagyobb tekeréskor. Talán épp ezért is lett volna hasznosabb a modellben egy multifunkcionális kormány, amelyet egyszerűbb kezelni, és aminek a minősége is megnyugtatóbb.
A negatívumok után azonban nem felejthetjük el megemlíteni a jó pontokat sem. A vezetőülés kényelmes, a komforton pedig az állítható kartámasz is sokat dob, hiszen így könyökünk nem ütközik bele váltáskor. Egész pofásra sikeredett a középkonzol is, aminek minősége és összeszerelése példaértékű lehet a kategória más darabjaira nézve. A gombok precízen és megnyugtatóan működnek, a műanyag kulturáltan viselkedik, és első ránézésre a tartóssággal sem lesz gondja az üzembentartóknak.
Okos Head-Up Display az információban gazdag utazásért
Az óracsoport mögül gombnyomással elővarázsolható Head-Up Display igencsak látványos, és bár először használhatatlannak tűnhet, valójában sokat segíthet autópályázás közben. Az eszközzel mindig szem előtt tarthatjuk a sebességet, a követési távolságot, és információkat kaphatunk a tempomattal kapcsolatban. Persze a rendszernél vannak jobbak, azonban az átlátszó plexire kivetített adatok megfelelő társként asszisztálnak annak érdekében, hogy nekünk csak az aszfaltcsíkra kelljen koncentrálnunk.
Felár megfizetése esetén okos kijelzőt is kaphatunk a középkonzol tetejére, amely nemcsak a hifi adatait és a navigációs rendszer kijelzéseit mutatja, de informál a fogyasztásról és a megtett távolságról is. Ezek mellett erről a kijelzőről állíthatjuk a parkolási fényt, a menetfényt, a központi zárat és még számos egyéb funkciót. Hogy a személyes érzet is meglegyen, a Peugeot-nál gondoskodtak arról is, hogy a menü küllemét változtatni lehessen néhány színkombináció segítségével.
Módosítható a kijelző dőlésszöge is, ami azért sem mellékes, mert a fényerővel akadt némi probléma, és a változékony fényhatások nem kedveznek a modulnak; napsütésben túl halvány, sötétben pedig túl világos. Ez azért is szomorú, mert napjainkban még egy olcsóbb mobiltelefon is képes az aktuális fényviszonyokhoz hangolni a fényerősséget.
Gigászi raktér
Az utastér többi részét azonban nem érheti rossz szó: a franciák rengeteg helyet kialakítottak a kicsik játékainak és a nagyok végtagjainak, és ha minden ülést ledöntünk, akkor már-már gigászi 2,5 köbméteres rakteret kaphatunk az 5008-as hátsó részében.
További előny, hogy az első sorok ülései alatt fiókot találunk, a hátsó lábtérnél pedig fedeles rekeszt tettek a padlóba. A pakolást méretes rekesz segíti a középkonzol folytatásaként a két első ülés között, és akad hely az elektronika vezeték nélküli fülhallgatóinak is. Kicsit szomorú, hogy a kesztyűtartó nem sikerült tágasra, és mivel jobb oldalról belóg a borítás, a helyszín kihasználása minimálisra redukálódik. A szervizkönyv és egy használati utasítás persze még elfér benne, de ennél azért egy családapa-családanya többre vágyhat.
Hátrafelé haladva viszont elégedetten szemlélhetünk körbe: a hátsó üléssor három különálló széke egy sínen egyszerűen mozgatható, ráadásul állíthatjuk a dőlésszöget is. Szükség esetén a székeket kivehetjük, hogy kellően optimalizálhassuk a helykínálatot. Az első ülésekről lehajtható asztalka ugyanakkor nem használható megfelelően, és igencsak zavarja a működésében a felnőttek térde; talán a kicsik rajzolásban használhatják, de ezt nem tudtuk bebizonyítani.
A harmadik üléssorhoz érve aztán az érdeklődés ismét a csúcspont felé közelít, hiszen ezen a ponton a kategória nagyon sok tagja elvérzett már. Persze az utolsó sort az 5008-asnál sem a kosarasoknak készítették, de a padlóból könnyedén kihajtható ülésekre azért a kisebb családtagok probléma nélkül beférhetnek. Apró módosításokkal a kisebb magassággal és súllyal rendelkező felnőttek is jól érezhetik magukat, amiben a piros ponttal jutalmazható oldalsó könyöklő is sokat segíthet.
Jóárasított extrák
Plusz pénzért az első ülések fejtámláiba 7 colos monitorokat is kérhetünk annak érdekében, hogy a hátul ülők figyelmét lekössük egy-egy hosszabb út során; a srácok nemcsak filmet nézhetnek így, de játszhatnak is a csatlakoztatható játékkonzolokkal. A kocsiban szintén felárért JBL hifi is megszólalhat, és a Bluetooth-os telefonkapcsolat is egész korrekten működik.
Mintegy 125 ezer plusz forint befizetéséért pedig igencsak jóárasítva kaphatjuk meg az üvegtetőt, amivel a belső tér szokatlanul világossá és még tágasabbá varázsolható. Sokat dob a komfortérzeten az, hogy felnézhetünk az égbolt vagy a csillagok felé, ezért aki az 5008-as mellett teszi le a voksát, semmiképp se hagyja ki ezt az extrát. A túlságosan tűző nap sem veheti el a kedvünket, hiszen egy motor által mozgatott árnyékolóval máris lezárhatjuk a sugarak útját.
A népszerű motor: 1,6 THP
Azonban igazán népszerűvé a modell inkább az 1,6 literes THP motor miatt lesz, amely már számos típusnál bizonyított. Az 1598 köbcentis, feltöltött benzinmotor sikere azért is pikantéria, mivel sokan gondolják azt, hogy ilyen jellegű autóhoz csak dízelt szabad párosítani. A mostani esetben azonban inkább a fordítottja igaz, és a kis turbós egységről bátran elmondható, hogy magabiztosan mozgatja a viszonylag nagy testet.
A hatsebességes kézi váltó jól kapcsolható, talán csak az utolsó két fokozatnál akadnak gondok. A motorhoz társított 156 lóerő elegendőnek bizonyult a tesztelés több pontján, és a turbó miatt már 2000-es fordulatszámnál is vehemens húzást lehetett tapasztalni. Szintén pozitív, hogy már a legalsóbb fordulatokon is nagyobb erő érkezik a vezető segítségére, ezért a kiugrásoknál komoly asszisztot kaphatnak a dinamikusabb sofőrök.
A kellemes meglepetések sora pedig folytatódott azt követően, hogy az 5008-assal elgurultunk a benzinkúthoz. Az ember elsőre azt is hihette volna, hogy a nagy homlokfelület és a nagy tömeg miatt az 1,6-os motor kicsit kívánós lesz, azonban meghökkenve tapasztaltuk, hogy normakörön a kocsi 6,77 literrel koplalt. A teszt során, a klímát használva és a gázpedálra oda-oda lépve végül 7,8 liternél állapodtunk meg, amit pozitív tulajdonságnak könyvelhettünk el.
A fogyasztás kijelzésekor is kiválóan asszisztált a fedélzeti számítógép, hiszen pontosságáért nem csak tisztelni, de szeretni is lehet.
Rossz szavunk a futóműre sem lehetett, mivel az nagy segítséget jelentett a dinamikus haladásban. A kocsi nagyon szépen vette a kanyarokat, nem billegett, és nagyobb sebességgel fordulva sem volt gond, az ESP a háttérbe vonulva tette a dolgát. Kanyaroknál és úthibáknál azonban előjött az 5008 egyik nagyobb hibája, mégpedig a kérlelhetetlen nyöszörgés, ami még a minimális íveken és kisebb zökkenőkön is hallható volt.
A hang forrásaként a gumikédert lehet megjelölni, és a legrosszabb az, hogy ez a zavaró tényező komoly mértékben rontja a vezetési élményt. Ezen még lehetett volna javítani a gyártósoron, és bár apróságnak tűnik, sajnos nehéz mellett elmenni.
Ettől függetlenül az összkép pozitívnak tekinthető; hiába a nyüszögés és az átgondolatlan részletmegoldások, a jó motor, a jó váltó, az ügyes futómű és a praktikus utastér kellemes buszlimuzinná teszi az 5008-ast.
Sajnos az elemzés végére maradó ár egy kicsit elrontja az eddigieket, mivel azzal a Peugeot visszarántotta magát a talajra. A tesztelésnél használt modellért 7,815 millió forintot kell leszurkolni, ami a konkurens modelleket nézve igencsak magasnak tűnik. A Renault Scénic-et és a Citroen Grand Picassót is kisebb kiadás megszerezni, ami még akkor is rossz hír, ha a felsorolt típusok azért nem minden esetben versenyképesek az 5008-assal.
Versenyképesek az okosan megválasztott extrákkal maradhatunk, így pedig a kecske is jól jár, meg a káposzta is megmarad.
Alapadatok | |
Márka: | Peugeot |
Modell: | 5008 1,6 THP |
Motor felépítési módja: | Soros benzinmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1598 cm3 |
Sűrítési arány: | 11.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 156 LE (115 kW) / 6000 |
Forgatónyomaték: | 240 Nm / 1400 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6700 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt hosszlengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.75 |
Fordulókör | 11 m |
Fékek | |
Elöl: | 302 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 268 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Michelin Primacy HP |
Méret elöl: | 215/50 R17 |
Méret hátul: | 215/50 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4529 mm |
Szélesség: | 1837 mm |
Magasság: | 1639 mm |
Tengelytáv: | 2727 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 679-1755 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 60 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1460 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 9.36 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 735 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 9.6 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 9.45 másodperc |
Végsebesség: | 195 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 45 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2250 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 3000 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 8.56 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 11.49 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 38 dB |
100 km/h-nál: | 64.3 dB |
130 km/h-nál: | 67.9 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.8 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 9.8 liter/100 km |
Országút: | 5.7 liter/100 km |
Vegyes: | 7.1 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 167 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 305 000 Ft |
Tesztautó ára: | 7 815 000 Ft |