Kezdőoldal / Teszt / Peugeot 5008 buszlimuzin – Egy családbarát autó tesztje
/ '); ?>
Peugeot 5008 buszlimuzin - Egy családbarát autó tesztje

A hétüléses változatban felénk kacsintgató Peugeot 5008 buszlimuzin igazi családi autó, amely nemcsak praktikus, de az 1,6 literes THP motorjával is felhívja magára a figyelmet. Ez a kocsi egyéniséggel rendelkezik, amely követeli a kihívásokat, és nem elégszik meg az egyszerű feladatokkal.

Képzeletünkben meg kellett tölteni az autót feleséggel, gyerekkel, játékokkal és mozgással, és persze öröm volt látni, ahogy az 5008-as meg tudott felelni a nagyobb családok által támasztott elvárásoknak. Hogy miképp? Az a cikkből kiderül.

Nincs ok a szégyenre: igényes külső

Peugeot 5008 buszlimuzin

Harmonikus külső

Vizsgálatunk első pontja a külsőre vonatkozott, és azt gyorsan megállapíthattuk, hogy az 5008-asnak nincs oka szégyenkezni: a forma modern, a részletek pedig igényesek, és harmonikusan illeszkednek a nagy egészhez. A Premium-felszereltségű csomaghoz ráadásul igencsak esztétikus krómdíszeket is kapunk, amiknél nem vitték túlzásba a díszítést, és megtalálták a tetszetős csillogós középutat.

Közelebbről nézve megállapítható, hogy szépre sikerültek a lámpák, és a tervezők frappánsan rejtették el az orr tömzsi mivoltát, így a kocsi minden nézetből képes arányosnak láttatni magát. A kialakításkor arra is ügyeltek, hogy az 5008-as megfeleljen a kor divatjának is: az oldalindexeket a visszapillantó tükörbe integrálták, és nappali menetfény került a lágyan megrajzolt fényszórókba. A mi tesztautónk gyöngyház színű fényezést kapott, amihez rendkívül jól állt a 17 col átmérőjű könnyűfém-felni, vagyis a külső összhatás igencsak jóra sikeredett.

 

Megnyugtató enteriőr

Peugeot 5008 buszlimuzin

A belső láttán sem lehetett ok panaszra

A kisördög persze ilyenkor bújik az emberbe, hogy amikor kinyitjuk az ajtót, valami úgyis elrontja majd a képet, de végül megnyugodhattunk, mert szerencsére az enteriőrrel sem volt probléma. Az 5008-asba behuppanva a legtöbb szemlélődőnek nem támad hiányérzete, mivel az egyszerűség mellé praktikusság társult. Az üléspozíció nem teherautós, ebben a Peugeotnak sikerült előnyt szerezni a kategóriatársakkal szemben.

A személyautós érzetet az is erősíti, hogy az övvonal nem túl alacsony és a középkonzol is felhasználóbarát lett. A sofőrnek kijár még a kormány magasságának és tengelyirányú helyzetének állítása is, így a tökéletes pozíció könnyedén megtalálható. A krómos hatású műanyag óracsoporton ráadásul azonnal megakadnak a tekintetek, és tovább erősíti a kellemes érzetet a fehér-piros megvilágítás is. Sajnos hiába érezte jól magát a szem, az agy beindult, és egyből arra gondolt, hogy ezek a krómkarikák és a műszerfal nem lehet túl tartós; erre az érzetre ráerősített az is, hogy kellemetlen hangot hallatott és mocorgott az egész a tesztelés közben.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Az egyszerűség mellé praktikusság

Sajnos a fekete pontok a soron következő eszközök esetében sem maradhatnak el. Még mindig régiesnek tűnnek a PSA konszernnél már több mint tíz éve használt bajuszkapcsolók, amiknek ráadásul a működésük sem olyan kifinomult és pontos, mint amennyire az elvárható egy ilyen árkategóriában futó autótól. Hasonló véleményünk lehet a hifi és a tempomat távvezérlője láttán, amik az előbb említett bajuszkapcsoló évjáratába tartozhatnak.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Jól sikerült külső összhatás: piros pont a PSA-nak

A tervezés során a kormányoszlopra szerelték ezeket az eszközöket, tehát a vezetéskor is könnyen elérhetjük őket, viszont a kormánykerék küllői kitakarják a két modult, ezért előfordulhat, hogy már csak emlékezetből kapcsolgatunk egy nagyobb tekeréskor. Talán épp ezért is lett volna hasznosabb a modellben egy multifunkcionális kormány, amelyet egyszerűbb kezelni, és aminek a minősége is megnyugtatóbb.

A negatívumok után azonban nem felejthetjük el megemlíteni a jó pontokat sem. A vezetőülés kényelmes, a komforton pedig az állítható kartámasz is sokat dob, hiszen így könyökünk nem ütközik bele váltáskor. Egész pofásra sikeredett a középkonzol is, aminek minősége és összeszerelése példaértékű lehet a kategória más darabjaira nézve.  A gombok precízen és megnyugtatóan működnek, a műanyag kulturáltan viselkedik, és első ránézésre a tartóssággal sem lesz gondja az üzembentartóknak.

Okos Head-Up Display az információban gazdag utazásért

Az óracsoport mögül gombnyomással elővarázsolható Head-Up Display igencsak látványos, és bár először használhatatlannak tűnhet, valójában sokat segíthet autópályázás közben. Az eszközzel mindig szem előtt tarthatjuk a sebességet, a követési távolságot, és információkat kaphatunk a tempomattal kapcsolatban. Persze a rendszernél vannak jobbak, azonban az átlátszó plexire kivetített adatok megfelelő társként asszisztálnak annak érdekében, hogy nekünk csak az aszfaltcsíkra kelljen koncentrálnunk.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Megbízható rendszerek segítik az autózást

Felár megfizetése esetén okos kijelzőt is kaphatunk a középkonzol tetejére, amely nemcsak a hifi adatait és a navigációs rendszer kijelzéseit mutatja, de informál a fogyasztásról és a megtett távolságról is. Ezek mellett erről a kijelzőről állíthatjuk a parkolási fényt, a menetfényt, a központi zárat és még számos egyéb funkciót. Hogy a személyes érzet is meglegyen, a Peugeot-nál gondoskodtak arról is, hogy a menü küllemét változtatni lehessen néhány színkombináció segítségével.

Módosítható a kijelző dőlésszöge is, ami azért sem mellékes, mert a fényerővel akadt némi probléma, és a változékony fényhatások nem kedveznek a modulnak; napsütésben túl halvány, sötétben pedig túl világos. Ez azért is szomorú, mert napjainkban még egy olcsóbb mobiltelefon is képes az aktuális fényviszonyokhoz hangolni a fényerősséget.

Gigászi raktér

Az utastér többi részét azonban nem érheti rossz szó: a franciák rengeteg helyet kialakítottak a kicsik játékainak és a nagyok végtagjainak, és ha minden ülést ledöntünk, akkor már-már gigászi 2,5 köbméteres rakteret kaphatunk az 5008-as hátsó részében.

Peugeot 5008 buszlimuzin

2,5 köbmétert nyerhetünk az okos tili-tolival

További előny, hogy az első sorok ülései alatt fiókot találunk, a hátsó lábtérnél pedig fedeles rekeszt tettek a padlóba. A pakolást méretes rekesz segíti a középkonzol folytatásaként a két első ülés között, és akad hely az elektronika vezeték nélküli fülhallgatóinak is. Kicsit szomorú, hogy a kesztyűtartó nem sikerült tágasra, és mivel jobb oldalról belóg a borítás, a helyszín kihasználása minimálisra redukálódik. A szervizkönyv és egy használati utasítás persze még elfér benne, de ennél azért egy családapa-családanya többre vágyhat.

Hátrafelé haladva viszont elégedetten szemlélhetünk körbe: a hátsó üléssor három különálló széke egy sínen egyszerűen mozgatható, ráadásul állíthatjuk a dőlésszöget is. Szükség esetén a székeket kivehetjük, hogy kellően optimalizálhassuk a helykínálatot. Az első ülésekről lehajtható asztalka ugyanakkor nem használható megfelelően, és igencsak zavarja a működésében a felnőttek térde; talán a kicsik rajzolásban használhatják, de ezt nem tudtuk bebizonyítani.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Peugeot 5008 buszlimuzin

A harmadik üléssorhoz érve aztán az érdeklődés ismét a csúcspont felé közelít, hiszen ezen a ponton a kategória nagyon sok tagja elvérzett már. Persze az utolsó sort az 5008-asnál sem a kosarasoknak készítették, de a padlóból könnyedén kihajtható ülésekre azért a kisebb családtagok probléma nélkül beférhetnek. Apró módosításokkal a kisebb magassággal és súllyal rendelkező felnőttek is jól érezhetik magukat, amiben a piros ponttal jutalmazható oldalsó könyöklő is sokat segíthet.

Jóárasított extrák

Plusz pénzért az első ülések fejtámláiba 7 colos monitorokat is kérhetünk annak érdekében, hogy a hátul ülők figyelmét lekössük egy-egy hosszabb út során; a srácok nemcsak filmet nézhetnek így, de játszhatnak is a csatlakoztatható játékkonzolokkal. A kocsiban szintén felárért JBL hifi is megszólalhat, és a Bluetooth-os telefonkapcsolat is egész korrekten működik.

Mintegy 125 ezer plusz forint befizetéséért pedig igencsak jóárasítva kaphatjuk meg az üvegtetőt, amivel a belső tér szokatlanul világossá és még tágasabbá varázsolható. Sokat dob a komfortérzeten az, hogy felnézhetünk az égbolt vagy a csillagok felé, ezért aki az 5008-as mellett teszi le a voksát, semmiképp se hagyja ki ezt az extrát. A túlságosan tűző nap sem veheti el a kedvünket, hiszen egy motor által mozgatott árnyékolóval máris lezárhatjuk a sugarak útját.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Pofás kis családi igásló

A népszerű motor: 1,6 THP

Azonban igazán népszerűvé a modell  inkább az 1,6 literes THP motor miatt lesz, amely már számos típusnál bizonyított. Az 1598 köbcentis, feltöltött benzinmotor sikere azért is pikantéria, mivel sokan gondolják azt, hogy ilyen jellegű autóhoz csak dízelt szabad párosítani. A mostani esetben azonban inkább a fordítottja igaz, és a kis turbós egységről bátran elmondható, hogy magabiztosan mozgatja a viszonylag nagy testet.

A hatsebességes kézi váltó jól kapcsolható, talán csak az utolsó két fokozatnál akadnak gondok. A motorhoz társított 156 lóerő elegendőnek bizonyult a tesztelés több pontján, és a turbó miatt már 2000-es fordulatszámnál is vehemens húzást lehetett tapasztalni. Szintén pozitív, hogy már a legalsóbb fordulatokon is nagyobb erő érkezik a vezető segítségére, ezért a kiugrásoknál komoly asszisztot kaphatnak a dinamikusabb sofőrök.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Kiválóan dolgozó hatsebességes váltó

A kellemes meglepetések sora pedig folytatódott azt követően, hogy az 5008-assal elgurultunk a benzinkúthoz. Az ember elsőre azt is hihette volna, hogy a nagy homlokfelület és a nagy tömeg miatt az 1,6-os motor kicsit kívánós lesz, azonban meghökkenve tapasztaltuk, hogy normakörön a kocsi 6,77 literrel koplalt. A teszt során, a klímát használva és a gázpedálra oda-oda lépve végül 7,8 liternél állapodtunk meg, amit pozitív tulajdonságnak könyvelhettünk el.

A fogyasztás kijelzésekor is kiválóan asszisztált a fedélzeti számítógép, hiszen pontosságáért nem csak tisztelni, de szeretni is lehet.

Rossz szavunk a futóműre sem lehetett, mivel az nagy segítséget jelentett a dinamikus haladásban. A kocsi nagyon szépen vette a kanyarokat, nem billegett, és nagyobb sebességgel fordulva sem volt gond, az ESP a háttérbe vonulva tette a dolgát. Kanyaroknál és úthibáknál azonban előjött az 5008 egyik nagyobb hibája, mégpedig a kérlelhetetlen nyöszörgés, ami még a minimális íveken és kisebb zökkenőkön is hallható volt.

A hang forrásaként a gumikédert lehet megjelölni, és a legrosszabb az, hogy ez a zavaró tényező komoly mértékben rontja a vezetési élményt. Ezen még lehetett volna javítani a gyártósoron, és bár apróságnak tűnik, sajnos nehéz mellett elmenni.

Peugeot 5008 buszlimuzin

Pozitív összkép

Ettől függetlenül az összkép pozitívnak tekinthető; hiába a nyüszögés és az átgondolatlan részletmegoldások, a jó motor, a jó váltó, az ügyes futómű és a praktikus utastér kellemes buszlimuzinná teszi az 5008-ast.

Sajnos az elemzés végére maradó ár egy kicsit elrontja az eddigieket, mivel azzal a Peugeot visszarántotta magát a talajra. A tesztelésnél használt modellért 7,815 millió forintot kell leszurkolni, ami a konkurens modelleket nézve igencsak magasnak tűnik. A Renault Scénic-et és a Citroen Grand Picassót is kisebb kiadás megszerezni, ami még akkor is rossz hír, ha a felsorolt típusok azért nem minden esetben versenyképesek az 5008-assal.

Versenyképesek az okosan megválasztott extrákkal maradhatunk, így pedig a kecske is jól jár, meg a káposzta is megmarad.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Peugeot
Modell: 5008 1,6 THP
Motor felépítési módja: Soros benzinmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1598 cm3
Sűrítési arány: 11.0:1
Teljesítmény (max.): 156 LE (115 kW) / 6000
Forgatónyomaték: 240 Nm / 1400
Legmagasabb fordulatszám: 6700
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt hosszlengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.75
Fordulókör 11 m
Fékek
Elöl: 302 mm b.h. tárcsa
Hátul: 268 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Michelin Primacy HP
Méret elöl: 215/50 R17
Méret hátul: 215/50 R17
Karosszéria
Hosszúság: 4529 mm
Szélesség: 1837 mm
Magasság: 1639 mm
Tengelytáv: 2727 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 679-1755 liter
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1460 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 9.36 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 735 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 9.6 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 9.45 másodperc
Végsebesség: 195 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 45 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2250 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 3000 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 8.56 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 11.49 mp
Zajszint
Alapjárat: 38 dB
100 km/h-nál: 64.3 dB
130 km/h-nál: 67.9 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.8 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 9.8 liter/100 km
Országút: 5.7 liter/100 km
Vegyes: 7.1 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 167 g/km
Árak
Alapár: 6 305 000 Ft
Tesztautó ára: 7 815 000 Ft

Kapcsolódó bejegyzések:

Előző cikkKia Venga 1.4 egyterű teszt - Arany középút? Következő cikkPeugeot 5008 buszlimuzin – 2.0 HDi a kényelmes utazásokhoz

ugrás fel