Az elmúlt években az autóeladások területén szépen lassan kezdte átvenni az uralmat a crossoverek kategóriája. Az egyszerre praktikus, biztonságérzetet adó, megemelt családi autóként és divatos, földutakon is használható mindenesként is funkcionáló szegmens tagjai bizony szépen lassan az egyterűektől is kezdik elhalászni a vásárlókat, hiszen amellett, hogy használhatóság területén nem sokban maradnak el, külsőt tekintve sokkal többet képesek nyújtani magasépítésű társaiknál. Így tehát számunkra is kezd egyre fontosabbá válni a családi SUV-k csoportja, melynek most két új szereplőjét mutatjuk be Önöknek egy összehasonlító teszt keretein belül. A Suzuki SX4 S-Cross és a Nissan Qashqai egyaránt második generációjába lépett nemrég, így éppen ideje összemérni az erejüket.
Családi SUV kívülről, belülről
A két autó hangulata legalább annyira eltérő, mint lime zöld és sötétkék metálfényezésük. A Nissant az S-Cross mellé téve a hazánkban készülő Suzuki jámbor vonásaival bizony háttérbe szorul a Qashqai dinamikus, agresszív tekintetű hobbiterepese mellett, de a külső megítélés egyéni ízlés kérdése. Persze meg kell vizsgálnunk a két autót jegy jóval objektívabb szempontból is: nézzük a méreteket.
Tengelytávban 46 milliméterrel veri ellenfelét a Qashqai, míg teljes hossz tekintetében még egy hajszállal többel. Ugyanezek az arányok megvannak a szélesség és a magasság tekintetében is, így egyértelművé téve, hogy a Nissan egy kicsivel nagyobb az S-Crossnál. Mindezek ellenére a száraz adatok tekintetében a Suzuki 430 literes csomagtere 29 literrel veri meg sötétkék ellenfelének hátsó üregét: kalaptartóig pakolva jobban kihasználható a zöld versenyző magasabb térkínálata, mint vetélytársának kissé szélesebb, de jóval laposabb megoldása. Nem szomorkodik sokáig a Nissan, hiszen variálhatóság tekintetében rögtön visszavág: ledöntött ülésekkel akár 1,5 köbméternyi helyet varázsolhatunk, ráadásul a térelválasztó elemeket felhasználva megakadályozhatjuk csomagjaink mozgolódását is. Az egyetlen gond ezzel az, hogy ezeket az elemeket nem tudjuk elrejteni, így vagy otthon kell hagynunk őket, vagy viselnünk kell, hogy elrabolják tőlünk a litereket.
Az SX4 tehát a csomagtér méretének tekintetében tudott némi előnyt szerezni, ám ha továbblépünk az utastér felé, ez máris szertefoszlik. Ugyan nagy problémákkal nem találhatjuk szembe magunkat, hiszen vannak puha anyagok, könnyű kiismerni a kezelhetőséget, minden kézre esik és a műszerezettség is kifejezetten letisztult. Azonban hiába minden, hiszen a Nissan összeszerelés, minőség és kidolgozás tekintetében is ráver ellenfelére, a sokkal magasabb szintű opcióiról nem is beszélve.
Tovább vizsgálódva megállapíthatjuk, hogy az S-Crossban jobb körkilátásnak örülhet a sofőr, a Nissan pilótáját ugyanakkor kényelmesebb fotel kényezteti, ami a jobban szigetelt utastérrel kézen fogva nagyobb komfortérzetet biztosít. Hátul helyet foglalva szintén a kék versenyző van előnyben: a Suzukiban hiába magasabb az ülés és nagyobb egy hajszálnyival a lábtér, a Qashqai panoráma tető nélkül jobb fejtere, kényelmesebb könyöklője és sokkal jobb elhelyezésű fejtámlája kényelmesebb utazást biztosít. Apropó, utóbbi bizony komoly gond az SX4-ben: 185 centis magasság felett bizony képtelen a fejet megtámasztani, sőt helyette az utas hátát nyomja a fejtámla, ami biztonság tekintetében sem nyerő megoldás.
A konkurensek széles kínálatát elnézve viszont továbbra is nagy kérdésként merül fel bennünk, hogy ezekbe a családi SUV-kba miért nem kerül hátra légbeömlő. A nyári nagy melegben még fontosabbá váló csekélység nélkül bizony a második sorban utazók komfortérzete sokat romlik. Őszintén reménykedünk benne, hogy egy esetleges jövőbeli frissítéssel megoldják ezeket a problémákat a mérnökök, hiszen egy családi használatra szánt járműben ezek nem csupán apróságok, hanem kifejezetten fontos részletek.
Erőforrások, menetdinamika, menetkomfort
Az összehasonlítóhoz megpróbáltuk a legkedvezőbb áru változatokat összeszedni, ami szerencsére sikerült is – legalábbis ami a hajtásláncokat illeti. A Suzukit az 1,6 literes, 120 lóerős szívómotor hajtja, melyhez ötfokozatú manuális váltót csatoltak, míg a Nissant az 1,2 literes, 115 lóerős turbó, amihez hatfokozatú, ugyancsak kézi kapcsolású szerkezet jár. Abban megegyezhetünk, hogy mindkét motor teljesítménye elegendő az elsőkerékhajtású (a Suzuki elérhető összkerékhajtással is) családi SUK-k mozgatásához a hétköznapokban, azonban egyik megoldással sem voltunk teljesen elégedettek.
Az S-Cross a szerethető, tradicionálisabb irányzatot követi: a szívó egyhatos alapjáraton halk, szépen húz, nagy kedvvel pörög. Az ötsebességes váltóval gyorsan és könnyedén lehet bánni, a dinamikusnak érződő erőforrást jókedvűen lehet vele dolgoztatni. Ugyanakkor vannak hátulütői, mint például a nagyobb sebességnél hiányzó hatodik fokozat: az amúgy is morcosabb motor ilyenkor bizony elég hangosan adja tudtunkra a tempósabb haladást. Másrészt viszont, ha azt parancsoljuk neki, kellően megindul a lime zöld Suzuki. A gyári 11 másodperces adatra méréseink szerint kereken egy szekundumot ver rá a 0-100 km/h-s sprinten.
A Nissan újdonsága ennek a produkciónak pont az ellenkezőjét mutatja. Az élénknek ismert erőforrást a nagyobb tömeg bizony jócskán visszafogja, amit 12,3 másodpercre eső mérésünk is alátámasztottak: éppen annyival tért el a 100-as roham eredménye a gyári értéktől, amennyivel az SX4 esetén, csak éppen az ellenkező irányba. A korábbi pozitív tapasztalatainkból kiindulva nem lennénk meglepve, ha ez a hervasztó eredmény egy műszaki hibából fakadt volna, amit teszt alatt előkerülő start-stop rendszer hibaüzenete is alátámaszthat. A rugalmasság terén hasonlóan szerepelt a két modell, ami azonban a Qashqai turbós motorjának nagyobb nyomatéka miatt szintén érdekes lehet, ugyanis a 190 Nm-nyi erővel bizony le kellett volna lépnie az S-Crosst. Amit azonban menetdinamikában nem kapunk meg, azt a kulturált és csendes viselkedés visszaadja nekünk. A hatfokozatú váltóról azonban ez már nem mondható el: nagy baj ugyan nincs vele, de kissé kelletlenül és hosszú utakon jár.
A fogyasztási adatok terén is meglepetések értek minket: hiába a kisebb hengerűrtartalom és a hatsebességes váltó, a Qashqai erőforrása kevésbé hatékony, mint a Suzuki egyhatosa. Ebben persze szerepe lehet a könnyebb tömegnek is, ugyanakkor azonos körülmények között fél literrel kér kevesebbet az S-Cross, míg dinamikusabb haladás esetén ez a különbség akár 1-1,5 literre is gyarapodhat. A Nissan 6,1 literes vegyes átlaga ugyan jól hangzik, de ha kicsit is szeretjük mélyebbre nyomni a gázpedált, máris 8-assal kezdődő értékeket kaphatunk.
Hiába az azonos futómű-kialakítás, a rugózás és kormányzás terén a Qashqai klasszisokkal jobban teljesít ellenfelénél. A Suzuki hátsó csatolt lengőkaros futóműve nem végzi túl jól a dolgát: úthibákon hajlamos oldalirányba elmozdulni, és annak ellenére is igencsak keményeket üt, hogy a hangolása egyáltalán nem sportos. Ezt pedig még inkább hangsúlyossá teszi, hogy az óriási, 19 colos kerekekkel szerelt Nissan még így is sokkal kellemesebben rugózta ki az úthibákat, és kanyarban is sokkal stabilabban viselkedett, a kanyarsebességről nem is beszélve. Ha mindez még nem lenne elég, az SX4 kormánya érzéketlenül, teljesen plasztikusan, ráadásul pontatlanul működik, ami autópályán még zavaróbbá tud válni. Így azt kell mondanunk, hogy ugyan az erőforrás terén nem remekel, összességében mégis a Qashqai érdemli ennek a fejezetnek a győzelmét.
Költségek, összefoglalás
Ha az árakat még meg sem nézzük, a Suzuki a fogyasztás okán máris előnyből indul a Nissan ellen. Amint megpróbáljuk belekeverni a versenybe az árazást, máris egy nagy akadályba ütközünk, méghozzá a japán gyártók tipikus, csomagos politikájába, ami nehézzé teszi az összehasonlítást. Ennek „köszönhetően” sajnos nem tudjuk az extrákat külön-külön megrendelni, másrészt legalább jó ár/érék arányt biztosít a csomagos rendszer. Az alapárak tekintetében vannak különbségek: míg az SX4 szerény alapfelszereltséggel 4,5 millióért kelleti magát, addig a Nissan fix 500 ezer forintos kedvezménnyel és kellemesebb extrázással 4,99 millióért érhető el.
Ha elindulunk felfelé akkor megállapíthatjuk, hogy a Nissannál olcsóbban mérik a jobban felszerelt példányokat, míg ha a Suzuki full extrás modelljének árát vesszük alapul, akkor a vetélytárs ugyanannyiért jóval magasabb szintet kínál (navigáció, vezetői segédrendszerek csomagja, ledes fényszórórendszer, 360 fokos kamerarendszer stb.) Azt persze ne felejtsük, hogy a Suzukinál is sűrűn futhatunk bele akár 500-700 ezer forintos kedvezményekbe, amikkel együttesen azért győztesként kerül ki a fejezet végén az S-Cross.
Összességében megállapíthatjuk tehát, hogy a családi SUV-k kategóriájának két új versenyzője teljesen más filozófiát képvisel. Ugyanakkor hiába végez kicsit hátrébb takarékosság és menetdinamika terén a Qashqai, a magasabb minőségi kvalitások, a kényelmesebb utastér és futómű, valamint a bőségesebb felszereltség miatt így is ő viszi el a pálmát. Ha kizárólag a költségek oldaláról szeretnénk megfogni a dolgot, akkor azonban érdemes lehet elgondolkodni az új SX4 S-Crosson is.
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T (2014) | Suzuki SX4 S-Cross 1.6 |
Alapadatok | ||
Márka: | Nissan | Suzuki |
Modell: | Qashqai 1.2 DIG-T (2014) | SX4 S-Cross 1.6 |
Motor felépítési módja: | Soros, benzines turbómotor | Soros, szívó benzinmotor |
Hengerszám: | 4 | 4 |
Szelepszám: | 16 | 16 |
Lökettérfogat: | 1197 cm3 | 1586 cm3 |
Sűrítési arány: | 10.0:1 | 11.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 115 LE (85 kW) / 4500 | 120 LE (88 kW) / 6000 |
Forgatónyomaték: | 190 Nm / 2000 | 156 Nm / 4400 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6600 | 6300 |
Erőátvitel | ||
Tipus: | Elsőkerékhajtás | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi | Ötfokozatú kézi |
Futómű | ||
Elöl: | MacPherson | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 | 3.1 |
Fordulókör | 10.7 m | 10.6 m |
Fékek | ||
Elöl: | B.h. tárcsa | B.h. tárcsa |
Hátul: | Tárcsa | Tárcsa |
Kerekek | ||
Abroncs típusa: | Bridgestone Dueler H/T | Continental EcoContact 5 |
Méret elöl: | 225/45 R19 | 205/60 R16 |
Méret hátul: | 225/45 R19 | 205/60 R16 |
Karosszéria | ||
Hosszúság: | 4377 mm | 4300 mm |
Szélesség: | 1806 mm | 1765 mm |
Magasság: | 1590 mm | 1575 mm |
Tengelytáv: | 2646 mm | 2600 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 401 – 1560 liter | 430 – 1269 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 55 liter | 50 liter |
Tömeg | ||
Gyári üres tömeg: | 1318 kg | 1100 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 11.46 kg/lóerő | 9.17 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 542 kg | 630 kg |
Menetteljesítmények | ||
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 11.3 másodperc | 11 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 12.3 másodperc | 10 másodperc |
Végsebesség: | 185 km/h | 180 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 44 km/h | 39 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2250 főtengelyfordulat/perc | 2600 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2925 főtengelyfordulat/perc | 3380 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | ||
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 11.9 mp | 11.74 mp |
Zajszint | ||
Alapjárat: | 39 dB | 38.5 dB |
100 km/h-nál: | 64.5 dB | 65.5 dB |
130 km/h-nál: | 67.5 dB | 68.5 dB |
Fogyasztás | ||
Tesztfogyasztás: | 7.8 liter/100 km | 6 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | ||
Város: | 6.9 liter/100 km | 6.6 liter/100 km |
Országút: | 4.9 liter/100 km | 4.8 liter/100 km |
Vegyes: | 5.6 liter/100 km | 5.4 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 129 g/km | 124 g/km |
Árak | ||
Alapár: | 4 990 000 Ft | 4 490 000 Ft |
Tesztautó ára: | 6 990 000 Ft | 5 395 000 Ft |