Kezdőoldal / Teszt / Egyterű magyar szívvel – Opel Meriva 1.6 CDTI 136 teszt
Egyterű magyar szívvel - Opel Meriva 1.6 CDTI 136 teszt

A kis egyterű kategória egyik legsportosabb képviselője egy frissítés után, ráadásul szentgotthárdi szívvel érkezett hozzánk nemrég. A Meriva ugyan magasabb áron kelleti magát ellenfeleinél, de többet is nyújt azoknál. Az Opel most a magyar erőforrással próbál még jobban ellépni a mezőnytől, hiszen 136 lóerős öngyulladóst senki más nem kínál a szegmensben, ráadásul mindezt alig kínálja drágábban a német gyártó. Nézzük is, mire elég ez.

Kívül látványos, belül praktikus egyterű

Opel Meriva egyterű

Komolyabbá vált

Az autó megjelenése egyértelműen a pozitívumok közé tartozik, formája, vonalai komolyságot és igényességet tükröznek, és hiába van piacon már jó pár éve, még mindig igazán frissnek hat. Ezt a frissességet persze fokozhatjuk mi magunk is: a különleges, szürke metálfényezés, az OPC csomag kiegészítői és a 18 colos könnyűfém felnik egy kis agresszivitást, sportosságot adnak az összképhez. A ráncfelvarrással érkező új fényszórók a komolyságot fokozzák, miközben a fő ismertetőjegyek megmaradnak, így a hátrafelé nyíló hátsó ajtó és a jó érzékkel megtört, valamivel nagyobb hátsó üvegfelületet eredményező övvonal sem marad el. A hátrafelé nyíló ajtók funkcionalitásáról sokáig fognak még vitatkozni, annyi azonban biztos, hogy a beszállást megkönnyíti, valamint ad némi extrát az amúgy is tetszetős Merivához. Mindenesetre szokni kell a nyitást, ugyanis nem elég könyökből kibillenteni a vaskos szerkezetet, hanem elöl, a kezünknél kell nagyobb erőt kifejteni.

Befelé haladva a már jól megszokott körülmények fogadnak. Az ergonomikus sportülések határozottan ölelik át az embert, míg a hátsó ülések kiválóan variálhatóak, de a tömésükkel nem teljesen voltunk megelégedve: kissé vékonyra is keményre sikerült a párnázás. A csomagtartó a kis külső méretekhez képest kimondottan tágasnak mondható, hiszen 400 literes értéke magáért beszél a kategóriában. Elöl sem lehet sok panaszunk, egyedül talán a hátralátással lehet problémánk, de ezen a tolatóradar mellé kapható tolatókamera könnyen segíthet. Ennek előnye a széles látószöge, hátránya viszont a segédvonalak hiánya, melyek nélkül a manőverezést sajnos nem segíti, legfeljebb a tájékozódásban nyújt támaszt.

Opel Meriva egyterű

A lámpa igazán elegáns lett

A középkonzol tetején található kijelző a márkától megszokott jó felbontással és szép színekkel jeleníti meg a frissítéssel magáévá tett IntelliLink rendszer tartalmát. Ennek legnagyobb hátulütője azonban éppen az, amiért született: az érintőképernyőre szabott felépítése. Ugyanis az Insigniában már ilyen módszerrel működő szoftver a régebbi modellekbe – mint a Meriva – bekerülve maradt a gombtengerrel irányítható, ami alaphelyzetben némi tanulás után gyorsítaná a kezelhetőséget, az IntelliLink esetében viszont inkább nehezíti.

A felszereltség a szükséges plusz költségek kifizetésével minden igényünket kielégíti: fűthetőek az ülések és a kormánykerék, a középkonzol tetején ott ül a navigáció, az ülések között pedig a néha-néha megzizzenő, sínen csúsztatható tárolóelemek találhatóak, és természetesen a piros színű hangulatvilágítás sem maradhatott el. A Mervia nagy előnye leginkább a hátsó sor variálhatósága, ami a kis egyterűek mezőnyében a megszokottnál jobb képességekkel ruházza fel az autót. Az ülések sínen való tologatásával a lábtér-csomagtér kettősön változtathatunk nagy szabadsággal, de amennyiben szeretnénk igazi, már-már luxusautós kényelmet varázsolni, az is megoldható. A hátsó oldalsó ülések ugyanis a középső elem ledöntése után becsúsztathatóak középre, amivel mind válltérben, mint lábtérben bőséges helyet kaphatunk, míg a hab a tortán a középre bepattintható, tárolóval rendelkező könyöklő. Ezen felül 200 ezer forintért juthatunk hozzá a panoráma üvegtetőhöz, ami ugyancsak sokat javít az utazási komforton.

Opel Meriva egyterű

Az élmezőnyhöz tartozik

Említésre méltó még a hátsó lökhárítóból kihúzható, 170 ezer forintba kerülő FlexFix kerékpártartót, amely a biciklizés szerelmeseinek kötelező választás – kár, hogy miatta a tolatóradarról le kell mondanunk. A minőséggel és a kivitelezéssel máskülönben nincs probléma, sőt, a kategória élmezőnyébe tartozik a Meriva ebből a szempontból is, de az anyagok még így is olcsóbb hatást keltenek, mint egy hasonló áron adott Astra Sports Tourerben.

Magyar erőforrás, sportos futómű

Opel Meriva egyterű

Jó itt ülni

A motorháztető alatt egy 1,6 literes dízelmotort találunk, amely a korábbi, általunk is tesztelt 1,7 literes verziót teljesítményben enyhén, kulturáltságban pedig nagyon is felülmúlja. A magyar négyhengeres szinte le is tagadhatná öngyulladós mivoltát: a rezgéseit és a hangerejét is ügyesen szigetelték a szakemberek. A fejlődés egyértelmű: az eddigi 130 helyett 136 lóerőt kapunk, amihez nem 4000-ig, hanem mindössze 3500-ig kell forgatni az egyhatos öngyulladóst. Az eddigi 300 helyett pedig 20 Nm-el több áll rendelkezésünkre, már 2000-es fordulattól.

Idáig azonban nem is feltétlenül kell pörgetni a motort, ugyanis ha alapjáraton adunk nagyobb gázt, már 1500-tól egészen szépen megindul a legerősebb dízellel szerelt Meriva. mindezt ráadásul olyan lendülettel, hogy az általunk mért 9,9 másodperces 0-100-as vágtánál akár jobbnak is gondolnánk az autót. Abban a pillanatban, amikor a turbós öngyulladós nagy nyomatékát magasabb fordulaton felváltja a 136 tagú ménes, es megszokjuk az innentől egyenletesen érkező erőhöz, rájövünk, hogy ugyan jó a menetdinamika, sportautósnak azért nem lehet nevezni. Ezt pedig további két ok is ellehetetleníti: a gázadásra fordulattól függetlenül kissé lassan felépülő teljesítmény és a megszokást igénylő kulisszában, viszonylag hosszú úton járó váltó.

Opel Meriva egyterű

Jókedvű a beltér

A futómű azonban nem tartozik ezek közé, hiszen a Meriva kategóriájának messze legsportosabb tagja. Ezekhez az érdemekhez persze nagyban hozzájárultak a tesztalanyunkon feszülő 225/40 R18-as sportgumik, de a futómű alaphangolása is határozottságot mutat az ellenfeleinek kimondottan lágy megoldásaival szemben. Ugyanakkor az is igaz, hogy a puhább rugózás sokak számára előnyt jelenthet, de a kanyargás mellett (amiben egyterű felépítése ellenére jól teljesít a Meriva) a biztonság sem elhanyagolható szempont, az Opel pedig egy hirtelen terhelésváltásos manővernél gyorsabban és stabilabban tud reagálni, miközben fékjei is jóval tovább bírják.

Árak, konkurensek, összegzés

Opel Meriva egyterű

Jól variálható kisautó

Ami a költségeket illeti, a listaárakat összehasonlítva a Meriva általánosságban csak néhány százalékkal borsosabb, mint konkurensei. Ez azonban egy ámokfutás kezdete lehet. Hiába kínálja az Opel viszonylag jó áron az extrákat, ha szeretnénk mindazt megkapni, amire a típus hivatott, bizony könnyen elszaladhat velünk a ló, az induló 1,6-os dízel 5,35 milliós árától egészen a tesztautó 7 millió feletti árcédulájáig. Ami érdekes, hogy ennek az összegnek csak kis részét adja az izmos öngyulladós választása. Előbbi összegért ugyanis 95 lóerőt és 280 Nm-t kapunk (érdekesség, hogy korábban a jóval kevésbé nyomatékos 1.3 CDTi is ugyanennyibe került), amit 130 ezer forintért 110 lóerőre és 300 Nm-re emelhetünk. Innen pedig az előbbi változatot jóformán feleslegessé tevő 40 ezer forintos pluszt kell fizetnünk az öngyulladós csúcsverzióért. Igaz, ez papíron 4 deciliterrel többet is fogyaszt (ami a sportosság miatt rövidebbre áttételezett váltó miatt lehet). Túlzottnak azonban így sem mondható a fogyasztás: a gyári 4,4 helyett 4,9 litert mértünk fogyasztási körünkön, amelyhez önmagában úgy 3-4 decit tett hozzá a teljes felszereltség plusz tömege és a hatalmas kerekek ellenállása. Ami azonban örömhír lehet a Merivára vágyóknak, hogy az importőr jelenleg 826 ezer forintos csomagkedvezményt kínál az autóhoz, amivel máris a múlté lehet a kis családi Opel többletára.

Opel Meriva egyterű

Még jobb lett

A kis egyterű Meriva kategóriájában a technológiai csúcsot jelképezi, hiszen ilyen erős dízelt ellenlábasai közül senki nem kínál, a rengeteg extráról már nem is beszélve – még ha ezeknek meg is kéri az árát a német gyártó. A frissítéssel komolyabbá váló típushoz további pluszként járul a hangulatos, hátrafelé nyíló ajtó is, azonban a feszes futómű sokak számára fekete pontként kerülhet fel a listára, még ha ez egyben jó tartást, valamint dinamikus és biztonságos kanyarképességeket tesz lehetővé. Az 1,6 literes magyar dízelmotorral a kevésbé jól kapcsolható váltót leszámítva sokat fejlődött a Meriva: kulturáltabb, gyorsabb és takarékosabb lett. A sokat autózóknak kiváló választás, a kevesebbet közlekedők pedig a jóval olcsóbb turbós benzinessel járhatnak jól.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Opel
Modell: Meriva 1.6 CDTI 136 (2014)
Motor felépítési módja: Soros turbódízel motor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1598 cm3
Sűrítési arány: 16.0:1
Teljesítmény (max.): 136 LE (100 kW) / 3500
Forgatónyomaték: 320 Nm / 2000
Legmagasabb fordulatszám: 5300
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú kézi
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt lengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.6
Fordulókör 11.1 m
Fékek
Elöl: 308 mm b.h. tárcsa
Hátul: 264 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Continental SportContact 3
Méret elöl: 225/40 R18
Méret hátul: 225/40 R18
Karosszéria
Hosszúság: 4300 mm
Szélesség: 1812 mm
Magasság: 1615 mm
Tengelytáv: 2644 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 400 – 1500 liter
Üzemanyagtartály mérete: 54 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1400 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 10.32 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 640 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 9.9 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 0 másodperc
Végsebesség: 197 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 50 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1750 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2200 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 7.7 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 13 mp
Zajszint
Alapjárat: 46 dB
100 km/h-nál: 64 dB
130 km/h-nál: 67 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 5.1 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 4.8 liter/100 km
Országút: 4.2 liter/100 km
Vegyes: 4.4 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
Árak
Alapár: 5 520 000 Ft
Tesztautó ára: 7 373 000 Ft
Előző cikkKlasszikus vs. modern - Suzuki SX4 S-Cross és Nissan Qashqai családi SUV összehasonlító Következő cikkKisbusz, kis dízellel - Renault Trafic (2014) menetpróba

ugrás fel