Manapság egyre kevesebben választják a pár évvel ezelőtt még újdonságnak és felkapottnak számító egyterűek kategóriáját, aminek egyik fő oka a mostanában egyre nagyobb divatnak örvendő SUV-k és crossoverek megjelenése lehet, még akkor is, ha előbbiek sokkal inkább felelnek meg a családi autó szerepnek. Talán mégis eljárt volna felettük az idő? Szerintünk nem, amit tesztünk alanyával, a Kia Carens-szel tudunk bizonyítani.
Mégis mire van szüksége egy családnak? Tulajdonképpen rengeteg praktikumra egy bádogdobozba tömve. Nyilván ezen felül nem árt, ha van egy tágas, barátságos, világos utasterünk, egy minden generáció számára megfelelő formánk és egy viszonylag takarékos motorunk. Utóbbival persze vitába lehet szállni, de szerencsére a sportos apukák is megtalálhatják a megfelelő versenyzőt a kategóriában – például a már általunk is tesztelt turbós Opel Zafira Tourert.
Átlagos külső, kellemes belső
A ranglétrán a Hyundai hátszelével lassan, de biztosan felfelé kúszó Kia többi modellje mellett bizony a Carens is képes meglepetéseket okozni. A külső talán az egyetlen, ami nem tartozik ezek közé, hiszen bár a családi autó is megkapta a márkától megszokott és megkedvelt formákat, mint a középen beszűkülő hűtőmaszk, a jellegzetes fényszóró, mégis kissé sótlanra sikerült az összkép. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tetszetős részletek egységes képe ne lenne szerethető, hiszen sokan éppen ezt szeretik az autóban.
Belül azonban annál több helyen képes meglepni minket a Kia. Elég például a kifejezetten tágas helykínálatot említeni, mely mind elöl, mind pedig hátul bőséges teret biztosít az utasok számára. Arról nem is beszélve, hogy a hátsó három, különálló, dönthető háttámlával rendelkező ülés képes ugyanazt a kényelmet nyújtani, mint az első két fotel. Szemünk kényeztetéséről esetünkben a világos bőrkárpit gondoskodott, míg a kiemelkedő komfort érdekében az első ülések nem csak fűthetőek, hanem hűthetőek is – arról nem is beszélve, hogy a fotelek melegítése még hátul is elérhető. Ugyan az előbb említett krémszínű kárpitok sokaknak ellenségei lehetnek a koszolódás miatt, mégis érdemes ezt választani, hiszen amellett, hogy szemrevaló, az utastér térérzetén és otthonosságán is sokat dob.
A jellegzetes Kia műszerfalat alkotó kellemes formák, szép óracsoport és jó minőség érzetét keltő gombok és kapcsolók igazán barátságossá teszik a környezetet. Sajnos a dél-koreaiak évek óta visszatérő hibáját ezúttal sem sikerült orvosolni: az érintőképernyős navigáció fényereje ugyanis sötétben még a legalacsonyabb fokozaton is bántó lehet a szemnek, míg nappal a rajta megjelenő tükröződések miatt nehézkesen olvasható.
Praktikus családi autó, feledhető hajtáslánccal
A praktikum terén nem ismertek lehetetlent a tervezők, hiszen az ajtókárpitokban ügyesen kialakított palacktartókban, az ülések sarkán található rekeszekben valamint a középboxban található két elfedhető tárolóban és a könyöklő alatti rekeszben megannyi apróságnak találhatunk helyet. És akkor még nem is beszéltünk a hátul ülők számára elérhető asztalkáról és térképzsebről.
Ha azonban nagyobb csomagoknak keresünk helyet, akkor a közel 500 literes csomagtér jelent megoldást, mely a padlóban található rekeszekkel együtt korrekt helyet biztosít számunkra. Sajnos a jó pár ellenlábasban megtalálható, szatyroknak szánt kis akasztóval a Carensben nem találkozhatunk, de cserébe kapunk a csomagtér oldalfalából kipattintható zseblámpát. A kalaptartó is két helyzetben állítható, hogy igazodjon a hátsó ülések háttámlájának dőlésszögéhez, de ha nagyobb a család, 250.000 forintért akár plusz két ülést is kérhetünk tesztalanyunkba.
Amennyire meg voltunk elégedve az utastérrel, akkora csalódást okozott a papíron ígéretesnek tűnő hajtáslánc. A kétliteres, soros négyhengeres szívómotor hiába nyújt 166 lóerőt és 213 Nm maximális csúcsnyomatékot, a régi típusú hatsebességes automataváltóval együtt nem képes megfelelni a mai kor magas követelményeinek. A leggyengébb pontja persze nem más, mint a fogyasztás: városban 9,5-10 liter benzint nyel el, amit bizony a betonrengetegből kiérve sem tud kompenzálni a Carens.
Mielőtt még valaki azt hinné, hogy csak az öregecske, sokat csúsztató, néha össze-vissza kapcsolgató automataváltó a hibás, el kell, hogy keserítsük. 90-100 km/h-s, tempomattal tartott sebesség mellett ugyanis még a legideálisabb körülmények között sem esett 7 liter alá a pillanatnyi fogyasztás képzeletbeli mutatója, míg autópályás tempó mellett 8,5-9 litert kér 100 kilométerre vetítve a családi autó. Igaz, az automata hibáit talán valamelyest feledtetni tudja a kategóriában olcsónak számító 300 ezer forintos felára.
Menettulajdonságok, árak
Azt persze azért nem orozhatjuk el a kétliteres erőforrástól, hogy az autó majd’ 1,5 tonnás tömege ellenére képes dinamikusan mozgatni az egyterűt. Persze csodákat ne várjunk: a 10,8 másodperces 0-100-as sprint ugyan nem számít rossznak, de inkább csak átlagos eredménynek számít. A legjobb pontja az amúgy gyenge teljesítményt nyújtó erőforrásnak, hogy mindvégig csendes és kulturált tud maradni. Igaz, a Kia igencsak jó áron kínálja a 2.0 GDI erőforrást, mégis azt kell mondanunk, nem jó választás a legerősebb benzines. Az 1,6 literes, 135 lóerős verzió 300 ezer forinttal olcsóbb, és azt kell mondanunk, ezt a felárat nem éri meg megfizetni a tesztalanyunkban található plus erőért. Az általunk is tesztelt 136 lóerős dízelmotorért ugyan 550 ezer forinttal többet kell fizetni, de a hatalmas fogyasztásbeli különbségeknek hála akár már 25, de legkésőbb 40 ezer kilométer alatt képes visszahozni az ártöbbletet az öngyulladós verzió – arról nem is beszélve, hogy karaktere is jobban passzol az autóhoz.
A futóműre ellenben egy rossz szavunk sem lehet, hiszen az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros szerkezet ügyes hangolásának köszönhetően a kényelmes utazás mellett még a tempósabbra vett kanyarokban sem vall szégyent. A Kia és Hyundai modellektől megszokott gyenge teljesítményt nyújtó elektromos rásegítésű kormányzás azonban ezúttal sem maradt el. A rásegítés mértékének állíthatósága ugyan dicséretes, de a még Sport módban is kifejezetten plasztikus és sokszor pontatlan kormányzás képtelen akármiféle visszajelzést is adni az útról.
A Carens tehát remek családi autó, amit bizonyított a teszthét alatt, azonban a tesztautóban szereplő kétliteres benzines még jó ára ellenére sem ajánlható. A szinte minden elérhető extrával (üvegtető, navigáció, bőrkárpit és egyebek) teletömött verzió 8,7 milliós ára ugyan elsőre soknak tűnhet, józanul ikszelgetve az opciós listán már 6,7 millióért elhozhatjuk a Carenst ezzel az automata kétliteres hajtáslánccal, amiből most még 550 ezer forint kedvezményt is kapunk.
Konkurensek, összegzés
A tisztán látás kedvéért nézzünk meg néhány ellenlábast is. Az Opel nagy egyterűje, a Zafira Tourer 170 lóerős, takarékosabb turbóssal és automatával szerelve, hasonló felszereltséggel közel 1,5 millióval drágább. A kiemelkedő ár/érték aránnyal bíró Renault Grand Scénic ugyan csak 130 lóerős 1,2 literes turbóval érhető el benzines fronton, de így sem sokkal lassabb tesztalanyunknál, ráadásul árban is közel áll hozzá.
A Peugeot 5008-hoz szintén választhatunk izmosabb benzinest, méghozzá a tapasztalataink alapján takarékosnak bizonyuló 156 lóerős 1.6 THP-t, melyhez automatát párosítva 7,8 milliós árat kapunk, amivel azonban most 1,2 milliós kedvezményt kaphatunk – így közel kerülve a Carens árcédulájához. A sportosabb apukák számára a Ford C-Max Grand is jó választás lehet, ami a bőséges Titanium felszereltségi szinten 6,8 millió forintot kóstál.
A Kia Carens kétliteres benzinessel szerelt változata tehát egy igencsak kétarcú versenyző: míg remekül teljesít, mint családi autó, addig hajtáslánca csalódással tölt el bennünket. A közel 10 literes fogyasztást pedig még a remek praktikum, a kényelem és az ergonómia sem képes háttérbe szorítani, így kizárólag abban az esetben bólintanánk rá a legerősebb Carens megvásárlására, ha elenyésző éves futás mellett ugrik bele a felhasználó. Amennyiben azonban a dízelt választjuk, mely kedvező fogyasztása révén hamar visszahozza árát, úgy csak a plasztikus kormányzástól és néhány apróbb hibától kell eltekintenünk az egyébként jó tulajdonságokkal bíró egyterűvel kapcsolatban.
Alapadatok | |
Márka: | Kia |
Modell: | Carens 2.0 GDI Aut. |
Motor felépítési módja: | Soros, szívó benzinmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1999 cm3 |
Sűrítési arány: | 11.5:1 |
Teljesítmény (max.): | 166 LE (122 kW) / 6500 |
Forgatónyomaték: | 213 Nm / 4700 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6700 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú bolygóműves automata |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.7 |
Fordulókör | 10.8 m |
Fékek | |
Elöl: | 280 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 275 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Hankook Ventus Prime 2 |
Méret elöl: | 225/45 R17 |
Méret hátul: | 225/45 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4525 mm |
Szélesség: | 1805 mm |
Magasság: | 1610 mm |
Tengelytáv: | 2750 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 492 – 1650 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 58 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1444 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 8.7 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 756 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10.8 másodperc |
Végsebesség: | 200 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 46 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2200 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2850 főtengelyfordulat/perc |
Zajszint | |
Alapjárat: | 40.5 dB |
100 km/h-nál: | 64.5 dB |
130 km/h-nál: | 67 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 9.4 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 10.6 liter/100 km |
Országút: | 6.3 liter/100 km |
Vegyes: | 7.9 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 184 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 499 000 Ft |
Tesztautó ára: | 9 039 000 Ft |