A Volvo kínálatában eddig is találhattunk családi használatra alkalmas járműveket, igazán nagy teret azonban csak a sokat megélt, és mára már elavult XC90-es SUV tudott biztosítani. Most azonban új korszak köszöntött a svéd márkára, hiszen a nehéz helyzetben lévő gyártó végre bemutatta a régóta beharangozott, vadonatúj XC90-et, mely meghatározza a márka jövőjét.
A hajtóerő pedig megvolt a tervezők számára, ugyanis a cél az volt, hogy egy látványos, prémium minőségű, hétüléses szabadidőautót mutassanak be, mely világviszonylatban is kiemelkedik a biztonság, a hajtáslánc-technológiák, az erő, az alacsony fogyasztás és mindent felülmúló utastér-kidolgozás terén. Első ránézésre pedig nem kell csalódnunk a gyáriak munkájában.
A három év kemény munkájával elkészített családi autó fejlesztésére 11 milliárd dollárt szánt a svéd márka, melynek történelmében új fejezetet nyit az újdonság. A dinamikusan variálható SPA platform mellett az új XC90 mind technológiai, mind pedig formatervi szempontból előrevetíti a gyártó jövőjét. „A történelmünk során ez a nap a legfontosabbak között szerepel. Nemcsak egy autót bocsátunk útjára, hanem magát a márkanevet is újraindítjuk. Ez a nap a vállalatunk új korszakát nyitja meg. Az XC90 az elkövetkező években megjelenő izgalmas autók portfoliója előtt kövezi ki az utat” – mondta a Volvo Car Group elnök-vezérigazgatója, Håkan Samuelsson.
Mindezt megerősítendő, az újdonság elsőként kapja meg a svédek új és feltűnő fém logóját, amelyben a jól ismert nyíl elegánsan kapcsolódik a hűtőrácson átlósan végigfutó vonalhoz. A sokak által csak „Thor kalapácsának” nevezett, döntött T-alakú ledes nappali menetfény az új márkajelzéssel együtt fog majd megjelenni minden jövőbeli Volvo modellen. Nem csak ezek a stílusjegyek határozzák meg a jövőt, hiszen a sajátos elrendezésű motorháztető, a hátsó lámpákhoz kapcsolódó övvonal és a hangsúlyosabb vállak is visszatérő motívumok lesznek majd.
Oldalról az autóra pillantva még izmosabb hatást keltenek az akár 22 collos méretig, széles kínálatból választható keréktárcsák. Talán hátulról lett leginkább visszafogott az XC90, ugyanakkor itt is korszerűek a hosszabbra húzott látványelemek. A 4,95 méter hosszú, 2984 milliméteres tengelytávval rendelkező svéd családi autó méretei magáért beszélnek: mind a hét utas számára elegendő hellyel számolhatunk. A 2008 milliméteres szélesség és az 1775 milliméteres magasság tudatában már egyértelművé válik az is, hogy bizony súlyban is nagyobb értékekkel számolhatunk. Mindezek ellenére az 1940 és 2030 kilogramm (felszereltségtől függően) közötti súlyra és a 0,3-as légellenállási együttható így is kifejezetten jó értéknek számít a kategóriában.
Az utastérre sem lehet panaszunk, hiszen a svédek által tervezett autók közül eddig egyértelműen ez sikerült a legfényűzőbbre. Az ihlet természetesen a márka szülőhazájának világszerte elismert minőségi anyaghasználata és letisztult, elegáns formái adták – mindezt persze a legmodernebb technológiákkal ötvözve. „A legátütőbb jellegzetesség a tablet-szerű érintőképernyős középkonzol, amely az autó belső irányítórendszerének a szíve” – mondta a Volvo Cars formatervezési alelnöke, Thomas Ingenlath. A rendszer valóban fizikai gombok nélkül működik, és internet alapú eszközök és szolgáltatások igencsak széles köréhez nyújt könnyed hozzáférést, ezzel képviselve az autó vezérlésének újszerű felfogását.
A modern megoldások mellett az új családi autó utasterében olyan anyagokat találhatunk, mint a puha bőr és a kézműves részletekkel megáldott fabetétek. Még az Orrefors (híres svéd üvegműves cég) is hozzájárult az autó lenyűgöző kialakításához, méghozzá a sebességváltó kristályüveg gombjával és a gyémánt metszetű hangerő-szabályozó és start-stop kezelőszerveivel. „Ezek a részletek úgy lettek kialakítva, hogy ékszerként díszítsék a belső teret. Sokkal inkább egyfajta fényűző játékosságot, mint pusztán színtiszta funkcionalitást képviselnek” – mondta a belső designigazgató, Robin Page. „Az új belső felépítés letisztult és logikus elrendezésű, miközben azt a kifinomult önbizalmat és formalitást sugározza, amit a luxus szabadidőautók vásárlói elvárnak” – tette hozzá a kutatási és fejlesztési részleg alelnöke, Peter Mertens.
A lenyűgöző formák mellett természetesen a kényelem is fontos szerepet játszik, melyben talán az ülések teszik hozzá a legtöbbet az autóhoz. A vékony kialakítású fotelek a gyáriak szerint kiemelkedően jól sikerültek, ráadásul előbb említett tulajdonságuk miatt a tér jobb kihasználásában is jeleskednek. „Csakúgy, mint a klasszikus skandináv székek, az új üléseink is azt igazolják, hogy a kényelemhez nem feltétlenül szükséges a vastag párnázottság. Az ülés ergonomikus kialakítású belső vázának egésze az emberi gerincoszlopra hasonlít. A rengeteg beállítási lehetőségnek köszönhetően valamennyi felhasználó megtalálhatja a számára ideális ülőhelyzetet” – mondta Page úr.
A legolcsóbb verziókban is megtalálható Comfort ülések is elektromosan vezérelhetőek, ráadásul az alapbeállításokon kívül mindez kiterjed az oldaltámaszoktól kezdve, a szélesíthető ülőfelületen és a több irányban állítható deréktámaszon át egészen a fejtámlák függőleges beállításáig. Az opciósan választható Contour ülések pedig kiváló tervezésüknek köszönhetően a vállaktól egészen a combokig nagyobb oldaltámaszt biztosítanak.
A második sorban sem kell szűkölködnünk: három különálló, állítható háttámlájú ülés kapott helyet itt. Ha mindez nem lenne elég, ezek a fotelek hosszirányban is csúsztathatóak, ráadásul a középsőbe akár beépített emelőpárna is kérhető gyermekek számára. Leghátul 170 centiméteres magasságig ígérnek kényelmes utazást a gyáriak, amelyről az akár elektromos mozgatással is dönthető fotelek gondoskodnak, ráadásul magasabb elhelyezésük miatt jó kilátást is biztosítanak. A leghátul helyet foglalóknak a második sori ülések alatt kialakított plusz lábtér növeli a kényelmét, és a komfortos bejutásra is nagy figyelmet fordítottak a svédek, mely állításuk szerint a szegmens legjobb megoldása lett.
A biztonságról híres gyártó ezúttal szerette volna még magasabbra tenni a lécet, így mind a hét ülés hárompontos, övfeszítővel ellátott biztonsági övvel rendelkezik, oldalütközés vagy borulás esetén pedig valamennyi utast függönylégzsákok védik a sérülésektől. Az új generációs XC90 már alapfelszereltségben is az autógyártás jelenleg elérhető legátfogóbb és technológiailag legkifinomultabb biztonsági felszereltségét nyújtja. Mindezek közé két világújdonság is szorult, méghozzá az útelhagyást megakadályozó, és a keresztező irányú forgalom esetén automatikus fékezést megvalósító rendszerrel.
Az autó azt is észleli, ha véletlenül letérünk az útról, és megfeszíti az első utasok biztonsági öveit, ráadásul a gerincsérülések elkerülése végett az ülés és az üléskeret párnái közé energiaelnyelő zónát építettek, ami felfogja a hirtelen fellépő függőleges irányú erőket. Az XC90 mindezek mellett a világon elsőként lett felszerelve olyan automatikus fékezési technológiával, mely akkor aktivizálódik, ha a sofőr egy közeledő jármű elé kanyarodik ki. Ilyen helyzetekkel sűrűn találkozhatunk olyan vársoi kereszteződésekben, ahol magasabb a megengedett sebesség. A City Safety – a Volvo automatikus fékezés funkcióinak gyűjtőneve – alapáron jár minden új generációs XC90 modellben. Ráadásul működése mostantól éjjel és nappal is kiterjed a járművekre, kerékpárosokra és gyalogosokra. Minderről fentebb egy videót is megtekinthetnek cikkünkben.
Ha további részletekre kíváncsiak az autóval kapcsolatban, lapozzanak!