Az utazás közbeni jó közérzet egyik legfontosabb eleme a kellemes és friss klíma, melyet az új XC90 akár négyzónás verzióban is képes biztosítani az utasok számára. A harmadik sorhoz szintén kérhető különálló légkondicionáló egység, mely egyes piacokon alapfelszereltség is lesz. A ClearZone névre hallgató légtisztító rendszer pedig még hatékonyabb filterrel lett ellátva, amely a legkisebb ártalmas részecskéket is kiszűri. Persze a friss levegő mellett a hangélmény is fokozza a komfortérzetet, amiről a hétüléses Volvo esetében egy Bowers & Wilkins rendszer felel. Az 1400 wattos, D kategóriájú erősítővel felszerelt hangtechnika 19 hangszóróval rendelkezik, melyek között megtalálható az első autóba integrált szellőztetett mélynyomó, amely lényegében egy nagy mélynyomóvá változtatja az utasteret. Mindez ráadásul a svédek szerint a legmodernebb hangfeldolgozó szoftverrel van ellátva, amely igazi élő zenei élményt képes produkálni – mindezt persze csak a csúcsverzióban kaphatjuk meg.
A legújabb XC90 a márka első modellje, mely a vadonatúj, méretezhető architektúrájára alapszik. Ez a platform a nagy családi autó tekintetében sokkal szabadabb formatervezést és jobb vezethetőséget biztosít, amellett, hogy lehetővé teszi a legfrissebb biztonsági megoldásokat, az internethez csatlakoztatható technológiákat és a nagyobb belső teret. Már statikus állapotában is sokat ígér az újdonság, a svédek azonban technológiai oldalról is szeretnének kompenzálni. Ugyan tetemes súllyal és nagy méretekkel van megáldva a hétüléses családi autó, a régebbi öt- és hathengeres motoroktól el kell búcsúznunk, hiszen az újdonságba kizárólag négyhengeres erőforrások kerülnek. Erre a lépésre a legtisztább SUV cím bezsebelése érdekében volt szükség.
Az alapkivitelbe a kétliteres, D4-es dízelmotor kerül 190 lóerővel és 400 Nm-es csúcsnyomatékkal, mely értékekhez várhatóan alig 5 literes átlagfogyasztás tartozik majd – persze csak ha tojáshéjjal a lábunk alatt közlekedünk. Aki ennél valamivel izmosabb szerkezetre vágyik, az ugyanezen Drive-E dízelmotor kétturbós, 225 lóerős és 480 Nm nyomatékú változatát választhatja majd, melynek 7,8 másodpercre lesz szüksége a 0-100-as sprint teljesítésére, és meg sem áll egészen 220 km/h-ig. Ez utóbbi tűnhet a leglogikusabb választásnak az autó mellé, amit a nagyobb teljesítmény mellé ugyancsak viszonylag alacsony, 5,8 literes fogyasztási értéke bizonyít.
Benzines fronton szintén egy kétliteres négyhengeres erőforrásból gazdálkodik a családi autó: míg a T5 254 lóerőt és 350 Nm nyomatékot biztosít a sofőr számára, addig a T6 eszméletlen, 160 lóerő/literes értékkel 320 tagú ménest és 400 Nm csúcsnyomatékot présel ki magából. Utóbbi ráadásul a magas fordulatszámon nagy teljesítményt garantáló turbófeltöltő mellett az alacsonyabb tartományokban egy kompresszorral gondoskodik a nyomatékról, amelynek 400-as csúcsa így már 2200-as fordulattól fennáll, és egészen 4500-ig kitart, de az 5700-nál jelentkező 320 lovas csúcsig sem csökken jelentősen. Így nem is csoda, hogy az óriás képes 6,9 másodperc alatt 100-ra katapultálni, hogy aztán meg se álljon 230 km/h-ig, mindezt 7,7 literes gyári vegyes fogyasztás mellett.
A csúcsverzió a későbbiekben érkező T8-as lesz, mely egy konnektorról tölthető hibrid variánst takar. Ebben a T6-os 320 lóerős erőforrása hajtja majd az első kerekeket, míg egy 80 lóerőt teljesítő elektromotor a hátsókat, így kiadva a 400 lóerőt és a 640 Nm csúcsnyomatékot. Mindezek fejében ráadásul teljesen elektromos módban akár 40 kilométer megtételére is képes lehet az XC90 a svédek szerint, ami igencsak vonzóvá teheti a hibrid hajtásláncot.
A fokozatok cserélgetéséről egyébként minden változatban alapáron egy nyolcfokozatú bolygóműves automataváltó gondoskodik majd, és eleinte kizárólag összkerékhajtással lesz elérhető a modell. Később nem kizárt az elsőkerekes verziók érkezése, de az sem kizárt, hogy marad a terepre ideálisabb négykerékhajtás egyeduralma, amivel könnyebben kihasználhatjuk az alapból 237, légrugóval felemelve pedig 267 milliméteres hasmagasságot.
A svédek egyedül a menetdinamikai jellemzőkről nyilatkoztak kissé szűkmarkúan, amik megismerése így majd az első próbákra marad. Annyit azért tudni az XC90-ről, hogy elöl kettős keresztlengőkaros, míg hátul többlengőkaros futóművet találhatunk, az elektrohidraulikus kormányművet teljesen eltekerve pedig 12 méteres fordulókörre képes az autó. A fékekről is elárultak néhány részletet: elöl 345 milliméteres, hátul pedig 320 milliméteres tárcsákkal találkozhatunk, amik 36 méteres fékutat ígérnek – nyilvánvalóan gumiabroncsoktól és terheléstől függően.
Az eddig sokak által kissé unalmasnak tartott gyártó ezúttal a személyre szabhatóságot is szem előtt tartotta. Két csomag közül (Urban, Rugged Luxury) választhatnak a vásárlók, attól függően, hogy az újdonság elegáns, vagy inkább sportos, „terepes” hangulatát szeretnék kihangsúlyozni. De mindzek mellett a márka készül egy különleges, First Edition felszereltséggel is, melyből mindösszesen 1927 darab készül. „Gyorsnak kell lennie azoknak, akik e lenyűgöző sport-szabadidő autó első tulajdonosai között szeretnének lenni. A vadonatúj XC90 modellt övező hatalmas érdeklődés arra utal, hogy a First Edition széria darabjai gyorsan elkelnek majd.” – mondta a gyártó értékesítési, marketing és ügyfélszolgálati alelnöke Alain Visser.
A gyönyörű küszöbökön egyedien számozott és a csomagtartó fedélen megkülönböztető emblémával ellátott First Edition változatokat a legerősebb benzines vagy dízelmotorral vihették haza a gyorsan kattintók – hiszen ezt a szériát kizárólag online lehetett megrendelni, és 487 óra alatt elkelt az összes példány. A felszereltség természetesen a lehető legjobb: az elektromosan vezérelt légrugózás öt választható üzemmóddal rendelkezik, amelyek közül az egyiket a vezető személyre szabhatja. A különleges kivitelek Onyx fekete fényezést és nyolcküllős, 21 collos Inscription kerekeket, az utastérben pedig borostyánszínű nappa bőrüléseket, fekete bőrrel borított műszerfalat és diófa dekorbetéteket kapnak. Az elektronikusan mozgatható elülső ülések nem szellőztetettek. A második sor szélső ülései rendelkeznek ülésfűtéssel, és mind a második, mind pedig a harmadik sor foteljeit elektromotorok mozgatják. Természetesen a fejlett központi rendszer és a Bowers & Wilkins audiorendszer sem marad ki, ahogyan a teljes biztonsági arzenált is megkapják az első modellek.
A szeptember 3-án, 16 órakor megnyílt online megnyitott felületet két nap leforgása után le is zárták a gyáriak, hiszen mind az 1927 példány elkelt. Így tehát aki az új XC90-et szeretné garázsában tudni, annak egyelőre várnia kell, hiszen elsőként az októberi Párizsi Autószalonon mutatják be a nagyközönségnek az autót, amit csak az után, de nagy valószínűséggel még idén megjelenik a kereskedésekben.