Mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy autónkban ülve bizony sok veszély leselkedik ránk. Akár saját hibánkból, vagy mások figyelmetlenségéből, akár a természeti körülményekből adódóan sok olyan helyzet alakulhat ki, mikor már nem tehetünk semmi, és járművünkre kell bíznunk az életünket. Így mindenki számára fontos, hogy vásárláskor tisztában legyen azzal, hogy mennyire érezheti magát biztonságban az adott négykerekűben, főleg, ha egy olyan családi autóról van szó, melyben sokszor az egész család utazik.

Összeválogattuk az egyterű törésteszteket.

Szerencsére sok szervezet foglalkozik azzal, hogy az anyagiakat nem kímélve, részletes tesztnek vessék alá az újonnan megjelent autókat, hogy aztán a figyelmes kiértékelés után hiteles információkkal tudjanak szolgálni számunkra. Ezzel pedig nagymértékben megkönnyítik a vásárlás előtt állók dolgát, hiszen ki ne szeretné biztonságban tudni hozzátartozóit a család újdonsült négykerekű barátjában.

Míg az Egyesül Államokban az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) nevű szervezet végzi az ilyen törésteszteket, addig a számunkra sokkal relevánsabb, európai piacra szánt autókat a European New Car Assessment Programme (Európai Új Autó Értékelő Program), röviden az Euro NCAP veszi górcső alá. Így oldalunkon természetesen utóbbi szervezet munkáját és tesztelési módszereit fogjuk részletesebben is ismertetni.

Az Euro NCAP

Európában az Euro NCAP töréstesztjei az irányadóak

Európában az Euro NCAP az irányadó

2009 előtt az Euro NCAP három külön osztályzatot adott az autók biztonságára (felnőtt védelem, gyermekvédelem és gyalogosvédelem), addig a legújabb rendszer szerint már csak egy átfogó értékelést kapnak a járművek, melyeket egy öt lépcsős skálán osztályoznak, méghozzá csillagokkal. Természetesen ez az egységes eredmény több részletből áll össze. A korábbi kategóriák mellett 2009 után már a biztonsági asszisztenseket is értékelik a szervezet munkatársai, így ennek a négy szempontnak a külön-külön való vizsgálata után áll össze az adott négykerekű végső teljesítménye.

De lássuk kicsit részletesebben, hogy miből is állnak ezek a tesztek. A járműveket minden esetben alávetik egy frontális, egy oldalirányú, egy oszloppal történő oldalirányú, valamint egy gyalogossal való ütközésnek. Ugyanebben a sorrendben az ütközéseket 64 km/h-val, 50 km/h-val, 29 km/h-val és 40 km/h-val hajtják végre úgy, hogy az első üléseken felnőtteket imitáló, bonyolult elektronikával és érzékelő rendszerekkel ellátott babák foglalnak helyet, hátul pedig gyerekülésben lévő kisgyermekeket mintázó próbafigurák. Mindezek mellett pedig még egy különleges tesztet is elvégeznek az autók üléseit felhasználva, melyen azt vizsgálják, hogy mennyire véd minket az adott fotel az ostorcsapás effektustól, mely hátulról történő ütközés esetén a nyakunkat megrántva akár halálos sérüléseket is okozhat.

Felnőtt védelem

A felnőttek védelmének értékelése az előbb felsorolt ütközéses, valamint ostorcsapás effektust vizsgáló tesztek alapján történik, melyek során a próbababákat ért behatások alapján a mai modern technológiák által könnyedén meg tudják állapítani a várható sérülések mértékét. A végső konklúziót egyébként százalékban adják meg, de minden autó értékelésénél találhatunk egy színes diagramot is, mely szemből ábrázolja a bábút, és minden testrészét egy szín borít, mely a sérülés súlyosságától függően a piros és a zöld között mozog. Természetesen a szervezet munkatársai az eredményt a különböző testalkatú emberek és üléspozíciójuk vizsgálatával együtt állapítják meg.

Gyermekvédelem

A gyermekek védelmét szolgáló értékelés három részből áll, melynek első részét szintén a különböző irányból történő ütközések alapján állapítják meg a hátul helyet foglaló kisgyermekeket imitáló bábúk segítségével. A második részben azt veszik górcső alá a szakemberek, hogy mekkora nehézségeket okozhat a szülőknek egy gyermekülés biztonságos és megfelelő beszerelése az autóba. A végeredmény pedig a harmadik próbával áll össze, melyben ellenőrzik, hogy az autó fel van-e szerelve a gyermekek biztonságát leginkább szolgáló ISOFIX rögzítési pontokkal, illetve egyéb hasonló extrákkal.

Gyalogosvédelem

A gyalogosvédelem vizsgálatát egy különleges, három részből álló ütközéses teszten végzik, melynél a láb alsó, valamint a láb felső részének, valamint a fejnek okozott sérüléseket vizsgálják. Ebben a kategóriában a legfontosabb szempontok az adott jármű első lökhárítójának, motorháztetejének és szélvédőjének kiképzése, illetve az, hogy ezek mennyire flexibilisek, és mennyire nyelik el az ütközés erejét.

Biztonsági asszisztensek

A törésteszt negyedik, és egyben utolsó eleme a biztonsági asszisztensek vizsgálata, mely a biztonsági öv alkalmazására figyelmeztető rendszer, az elektronikus menetstabilizáló, és a sebességtartó asszisztensek megbízhatóságának és működésének vizsgálatát foglalja magában különböző módszerek segítségével. Ezeket a rendszereket csak abban az esetben vizsgálja az Euro NCAP, amennyiben az adott autóból eladott darabszám nagy részében megtalálhatóak.

A rövid ismertető után már tisztán láthatjuk, hogy a szervezet munkatársai minden autót részletesen megvizsgálnak, hogy a négy kategória százalékos értékeléséből végül összeállhasson a maximum ötcsillagos értékelés, melyre mindenképpen hiteles eredményként tekinthetünk, ha egy esetleges új autó vásárlása során figyelembe vesszük. Egy dolgot azonban tudnunk kell, bármennyire is részletes vizsgálatoknak vetik alá a járműveket, a való életben adódhatnak olyan körülmények, melyeket nem lehet mesterséges körülmények között modellezni. Így tehát tartsuk be a közúti előírásokat, és minden helyzetben legyünk nagyon figyelmesek vezetés közben, főleg, ha szeretteink is velünk utaznak.

A legbiztonságosabb egyterűek

Ha már mindezt tudjuk, nézzük meg melyek voltak a kedves Olvasóink számára legrelevánsabb kategória, a családi kis- és nagy egyterűek, valamint kisbuszok legbiztonságosabb tagjai az elmúlt pár évben, akik természetesen mindannyian ötcsillagos értékelést kaptak:

2013: A kis egyterű kategóriában a Kia Carens és a Ford Tourneo Connect vállvetve kapták meg a megtisztelő címet.

2012: A kis egyterűek között a Ford B-Max és a Fiat 500L diadalmaskodott, míg a kisbuszok kategóriájában a Ford Tourneo Custom vitte a prímet.

2011: A Magyarországon gyártott Mercedes-Benz B-osztály kapta a kis egyterűeknek járó elismerést.

Forrás: Euro NCAP

Ugrás az egyterű töréstesztekhez.