Amerikából jöttem, mesterségem címere: importált egyterű. A Fiat felismerte az új amerikai autókban rejlő előnyöket, és nem habozott sokáig, sietve átvette a Dodge Journey-t (más néven Chrysler Sebringet vagy Chrysler 200-ast). A Freemont egy Fiat-logó alatt futó középkategóriás szürke eminenciás, amelynek ősét alig ismerjük, tehát joggal feltételezhető, hogy átgondolatlan lépés eredménye a honosítás. Pedig nem, és hogy mennyire nem, az cikkünkből kiderül.
Semmitmondó amerikai modellből korrekt olasz változat
A Fiat testközelből figyelheti meg, hogy milyen népszerűek világszerte az amerikai autók, hiszen utolsó negyedéves profitját nagyrészt a társként aposztrofált Chrysler remeklésének köszönhetik az olaszok. Nem véletlen, hogy a Fiat szerette volna a detroiti autógyártóba még jobban bevásárolni magát, és nem véletlen az sem, hogy az elmúlt időszakokban több típust is áthozott az öreg kontinensre. Ebbe a kezdeményezésbe illik bele az Amerikában Dodge Journey-ként ismert autó importálása is.
A hétüléses, átmárkázott modell 2008-ban indult útjára, és sokan semmitmondónak tartják, amelynek külsejét mintha baltával faragták volna, hogy kellően amerikai életérzést sugalljon a hétköznapokban. Az is jellemzően amerikai fogás, hogy nagy, robosztust testet adtak a modellnek, ami bizony jócskán nagyobb a konkurenseknél a maga 4,89 méteres hosszával és 1,72 méteres magasságával; cserébe persze méltóságot és az eggyel nagyobb kategóriák küllemét kölcsönzi magának az autó.
Tágas belsővel a kategória élére
A Fiat Freemont egyterű a nagy külső mellé igyekszik nagy belsőt is kínálni. A helykínálat terén a modell a kategória élén jár, és ezt leginkább a fejtéren lehet észrevenni, amely hátul is kellemes magasságot kínál a 180 centis felnőtteknek. Más kérdés, hogy a lábtérnél kompromisszumok kellenek a második üléssor tologatásával, de még így is kibírható az üldögélés a hátsó részeken. Persze, ha mind a hét ülés foglalt, akkor a pakolási lehetőségeink jelentősen redukálódnak, ráadásul a bővíthetőség sem épp a Freemont erénye. A hátsó ülések ledöntésével csupán 1,46 köbméteres teret kapunk, pedig a riválisnak is mondható Renault Grand Scénic-ben ilyen esetekben már rég két köbméter felett járunk.
A legnagyobb bajt nem is ez jelenti, sokkal inkább a belső tér, amelynek láttán akár látványosan lehervadhat a mosoly az arcunkról. A műanyagok és kárpitok persze puhák és kellemesek, azonban mégis látszik a modell kora, az összeszerelés kimondottan rossz minőségű (itt-ott nyöszörgés), a karosszéria pedig merev és zajos. A Fiat négyéves garanciát ad a modellre, és a fentieket látva úgy érezzük, ez bizony jól jöhet még a tulajdonosoknak.
Bőséges extrák – kevés pénzért
Hogy némiképp kárpótolja a vevőket, a Freemont igyekszik bőséges szolgáltatásokkal ellátni őket. A széria kulcsnélküli rendszerrel működik, 10 ezer forintért pedig zárható tanksapkát rendelhetünk; utóbbi esetben kicsit megkínozhatja magát a vásárló, hiszen egy adagnyi ügyetlenkedéssel tudtunk csak üzemanyag-áldozatot adni a modellnek. A fedélzeti rendszer egyedi logika alapján működik, azonban kis gyakorlással a kezelhetőségre sem lehet panaszunk, sőt, 350 ezer forintért már nagyméretű navigációs rendszert is kérhetünk.
Az üléspozíció magas, és kellemes, korrekt kilátást biztosít a vezetőnek, maximum a furcsa érzetű váltókar tapintásakor érezhetjük magunkat barátságtalannak. Ettől függetlenül a szerkezet hosszabb utakon is könnyedén és pontosan jár, valamint gyorsan is kapcsolható. A szerkezet jól áttételezett, a kétliteres dízelmotor pedig kulturáltan jár, és egyenletes a teljesítményleadása.
Motorból igaz csak a kétliteres MultiJet egység rendelhető, azonban két teljesítményverzió közül is választhatunk a vásárlás során. Az első a 140 lóerős szerényebb változat, a másik a plusz 210 ezerért kikérhető 170 lóerős, 350 Nm-es erőgép. Utóbbihoz szűk egymillióért automata váltót és négykerék-meghajtást is igényelhetünk a még nagyobb kényelem és biztonság érdekében. Ettől függetlenül a nagyobb motorra nem minden esetben szükség, mivel az egyenletesen felépülő nyomatékplató kellő magabiztossággal gyorsítja fel a Freemontot. Hiába a nagy súly, a gép elvisz minket úgy és oda, ahova szeretnénk, ezért le a kalappal előtte.
Ez a gép sok helyre elvisz
Ha bizonyítékot akarunk, nem csak ígéretet, akkor érdemes megfigyelni a rugalmassági méréseket, ahol jól látható, hogy a Freemont szép példával jár elő a konkurenseknek (akár 60-100 km/h a negyedik sebességben, vagy 80-120 km/h az ötödikben). A könnyebb és gyorsabb Renault Grand Scénic is csak a hátát nézheti, és bár a százon történő gyorsulásnál tapasztalt 12,2 másodperc azért nem túl baráti, az erősebbik dízellel ez az eredmény is leszorítható 11 alá. Mindkét változat gyári fogyasztása 6,4 liter, amit a modell 6,5-ös értékkel igazolt a normakörnél.
Még jobban boncolgatva a modellt, jól látható, hogy a hajtáslánc is kulturált, a szigetelés korrekt, a modell zajszintje pedig normális. A futómű beállításakor a kényelmet tartották szem előtt, és a hangolás kifejezetten puha, hogy a komolyabb úthibákat is át lehessen vészelni. Persze a hirtelen terhelésváltásnál ez a beállítás a far kitörésében visszaüt, de ez is tompítható a menetstabilizátor segítségével. A kormányműre sem lehet panaszunk, ugyanakkor elszomorító a 12 méteres gigászi fordulókör, amely problémás manőverezést eredményezhet bizonyos pillanatokban (bizonyos embereknél).
Utazáskor persze a vezető és társai átadhatják magukat az élvezetnek, és azt is mondhatnánk, hogy minden a legnagyobb rendben van, ha nem zavarna annyira a beltér satnya kivitelezése. Ha nem feledkeztek volna meg erről, akkor a kiváló belső méret és az elviselhető ár (7,65 millió forint az akcióval) egy pompás kis autót szülhetett volna. Aggodalomra persze így sincs ok, de nem szabad elfelejteni, hogy a hasonlóan felszerelt Renault Grand Scénic akciósan 7,3-ba kerül, és egy literrel kevesebb fogyaszt.
Alapadatok | |
Márka: | Fiat |
Modell: | Freemont 2.0 JTDm 140 |
Motor felépítési módja: | Soros turbódízel motor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1956 cm3 |
Sűrítési arány: | 16.5:1 |
Teljesítmény (max.): | 140 LE (103 kW) / 4500 |
Forgatónyomaték: | 350 Nm / 1750 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5000 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Multilink |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.9 |
Fordulókör | 12 m |
Fékek | |
Elöl: | 302 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 305 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Yokohama Aspec |
Méret elöl: | 225/65 R17 |
Méret hátul: | 225/65 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4890 mm |
Szélesség: | 1880 mm |
Magasság: | 1720 mm |
Tengelytáv: | 2890 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 165 – 1460 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 78 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1895 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 13.54 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 585 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 12.3 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 12.2 másodperc |
Végsebesség: | 185 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 50 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2000 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2600 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 7.4 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 10.65 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 44 dB |
100 km/h-nál: | 64.5 dB |
130 km/h-nál: | 68 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.1 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 8.3 liter/100 km |
Országút: | 5.3 liter/100 km |
Vegyes: | 6.4 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 169 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 960 000 Ft |
Tesztautó ára: | 7 490 000 Ft |