Kezdőoldal / Teszt / Fiat Freemont egyterű – Egy kétliteres kettős állampolgár tesztje
/ '); ?>
Fiat Freemont egyterű - Egy kétliteres kettős állampolgár tesztje

Amerikából jöttem, mesterségem címere: importált egyterű. A Fiat felismerte az új amerikai autókban rejlő előnyöket, és nem habozott sokáig, sietve átvette a Dodge Journey-t (más néven Chrysler Sebringet vagy Chrysler 200-ast). A Freemont egy Fiat-logó alatt futó középkategóriás szürke eminenciás, amelynek ősét alig ismerjük, tehát joggal feltételezhető, hogy átgondolatlan lépés eredménye a honosítás. Pedig nem, és hogy mennyire nem, az cikkünkből kiderül.

Semmitmondó amerikai modellből korrekt olasz változat

Fiat Freemont egyterű

Nagy külső, nagy belső

A Fiat testközelből figyelheti meg, hogy milyen népszerűek világszerte az amerikai autók, hiszen utolsó negyedéves profitját nagyrészt a társként aposztrofált Chrysler remeklésének köszönhetik az olaszok. Nem véletlen, hogy a Fiat szerette volna a detroiti autógyártóba még jobban bevásárolni magát, és nem véletlen az sem, hogy az elmúlt időszakokban több típust is áthozott az öreg kontinensre. Ebbe a kezdeményezésbe illik bele az Amerikában Dodge Journey-ként ismert autó importálása is.

A hétüléses, átmárkázott modell 2008-ban indult útjára, és sokan semmitmondónak tartják, amelynek külsejét mintha baltával faragták volna, hogy kellően amerikai életérzést sugalljon a hétköznapokban. Az is jellemzően amerikai fogás, hogy nagy, robosztust testet adtak a modellnek, ami bizony jócskán nagyobb a konkurenseknél a maga 4,89 méteres hosszával és 1,72 méteres magasságával; cserébe persze méltóságot és az eggyel nagyobb kategóriák küllemét kölcsönzi magának az autó.

Tágas belsővel a kategória élére

Fiat Freemont egyterű

Amerikából jöttem…

A Fiat Freemont egyterű a nagy külső mellé igyekszik nagy belsőt is kínálni. A helykínálat terén a modell a kategória élén jár, és ezt leginkább a fejtéren lehet észrevenni, amely hátul is kellemes magasságot kínál a 180 centis felnőtteknek. Más kérdés, hogy a lábtérnél kompromisszumok kellenek a második üléssor tologatásával, de még így is kibírható az üldögélés a hátsó részeken. Persze, ha mind a hét ülés foglalt, akkor a pakolási lehetőségeink jelentősen redukálódnak, ráadásul a bővíthetőség sem épp a Freemont erénye. A hátsó ülések ledöntésével csupán 1,46 köbméteres teret kapunk, pedig a riválisnak is mondható Renault Grand Scénic-ben ilyen esetekben már rég két köbméter felett járunk.

A legnagyobb bajt nem is ez jelenti, sokkal inkább a belső tér, amelynek láttán akár látványosan lehervadhat a mosoly az arcunkról. A műanyagok és kárpitok persze puhák és kellemesek, azonban mégis látszik a modell kora, az összeszerelés kimondottan rossz minőségű (itt-ott nyöszörgés), a karosszéria pedig merev és zajos. A Fiat négyéves garanciát ad a modellre, és a fentieket látva úgy érezzük, ez bizony jól jöhet még a tulajdonosoknak.

Fiat Freemont egyterű

Minden úton jól néz ki

Bőséges extrák – kevés pénzért

Hogy némiképp kárpótolja a vevőket, a Freemont igyekszik bőséges szolgáltatásokkal ellátni őket. A széria kulcsnélküli rendszerrel működik, 10 ezer forintért pedig zárható tanksapkát rendelhetünk; utóbbi esetben kicsit megkínozhatja magát a vásárló, hiszen egy adagnyi ügyetlenkedéssel tudtunk csak üzemanyag-áldozatot adni a modellnek. A fedélzeti rendszer egyedi logika alapján működik, azonban kis gyakorlással a kezelhetőségre sem lehet panaszunk, sőt, 350 ezer forintért már nagyméretű navigációs rendszert is kérhetünk.

Az üléspozíció magas, és kellemes, korrekt kilátást biztosít a vezetőnek, maximum a furcsa érzetű váltókar tapintásakor érezhetjük magunkat barátságtalannak. Ettől függetlenül a szerkezet hosszabb utakon is könnyedén és pontosan jár, valamint gyorsan is kapcsolható. A szerkezet jól áttételezett, a kétliteres dízelmotor pedig kulturáltan jár, és egyenletes a teljesítményleadása.

Fiat Freemont egyterű

Kellemes üléspozíciós, korrekt kilátás

Motorból igaz csak a kétliteres MultiJet egység rendelhető, azonban két teljesítményverzió közül is választhatunk a vásárlás során. Az első a 140 lóerős szerényebb változat, a másik a plusz 210 ezerért kikérhető 170 lóerős, 350 Nm-es erőgép. Utóbbihoz szűk egymillióért automata váltót és négykerék-meghajtást is igényelhetünk a még nagyobb kényelem és biztonság érdekében. Ettől függetlenül a nagyobb motorra nem minden esetben szükség, mivel az egyenletesen felépülő nyomatékplató kellő magabiztossággal gyorsítja fel a Freemontot. Hiába a nagy súly, a gép elvisz minket úgy és oda, ahova szeretnénk, ezért le a kalappal előtte.

Ez a gép sok helyre elvisz

Ha bizonyítékot akarunk, nem csak ígéretet, akkor érdemes megfigyelni a rugalmassági méréseket, ahol jól látható, hogy a Freemont szép példával jár elő a konkurenseknek (akár 60-100 km/h a negyedik sebességben, vagy 80-120 km/h az ötödikben). A könnyebb és gyorsabb Renault Grand Scénic is csak a hátát nézheti, és bár a százon történő gyorsulásnál tapasztalt 12,2 másodperc azért nem túl baráti, az erősebbik dízellel ez az eredmény is leszorítható 11 alá. Mindkét változat gyári fogyasztása 6,4 liter, amit a modell 6,5-ös értékkel igazolt a normakörnél.

Fiat Freemont egyterű

Átadhatjuk magunkat a vezetés örömének

Még jobban boncolgatva a modellt, jól látható, hogy a hajtáslánc is kulturált, a szigetelés korrekt, a modell zajszintje pedig normális. A futómű beállításakor a kényelmet tartották szem előtt, és a hangolás kifejezetten puha, hogy a komolyabb úthibákat is át lehessen vészelni. Persze a hirtelen terhelésváltásnál ez a beállítás a far kitörésében visszaüt, de ez is tompítható a menetstabilizátor segítségével. A kormányműre sem lehet panaszunk, ugyanakkor elszomorító a 12 méteres gigászi fordulókör, amely problémás manőverezést eredményezhet bizonyos pillanatokban (bizonyos embereknél).

Utazáskor persze a vezető és társai átadhatják magukat az élvezetnek, és azt is mondhatnánk, hogy minden a legnagyobb rendben van, ha nem zavarna annyira a beltér satnya kivitelezése. Ha nem feledkeztek volna meg erről, akkor a kiváló belső méret és az elviselhető ár (7,65 millió forint az akcióval) egy pompás kis autót szülhetett volna. Aggodalomra persze így sincs ok, de nem szabad elfelejteni, hogy a hasonlóan felszerelt Renault Grand Scénic akciósan 7,3-ba kerül, és egy literrel kevesebb fogyaszt.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Fiat
Modell: Freemont 2.0 JTDm 140
Motor felépítési módja: Soros turbódízel motor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1956 cm3
Sűrítési arány: 16.5:1
Teljesítmény (max.): 140 LE (103 kW) / 4500
Forgatónyomaték: 350 Nm / 1750
Legmagasabb fordulatszám: 5000
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú kézi
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Multilink
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.9
Fordulókör 12 m
Fékek
Elöl: 302 mm b.h. tárcsa
Hátul: 305 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Yokohama Aspec
Méret elöl: 225/65 R17
Méret hátul: 225/65 R17
Karosszéria
Hosszúság: 4890 mm
Szélesség: 1880 mm
Magasság: 1720 mm
Tengelytáv: 2890 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 165 – 1460 liter
Üzemanyagtartály mérete: 78 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1895 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 13.54 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 585 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 12.3 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 12.2 másodperc
Végsebesség: 185 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 50 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2000 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2600 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 7.4 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 10.65 mp
Zajszint
Alapjárat: 44 dB
100 km/h-nál: 64.5 dB
130 km/h-nál: 68 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.1 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 8.3 liter/100 km
Országút: 5.3 liter/100 km
Vegyes: 6.4 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 169 g/km
Árak
Alapár: 6 960 000 Ft
Tesztautó ára: 7 490 000 Ft

Kapcsolódó bejegyzések:

Előző cikkOpel Meriva egyterű teszt - Egy pazar 1.7 CDTI Következő cikkTürelmesen takarékos - Renault Scénic 1.5 dCi egyterű teszt

ugrás fel