A dél-koreai kis egyterű ikertestvérpáros egyik tagjának alapmotorral szerelt verzióját már kipróbálta szerkesztőségünk a Kia Venga személyében, amely műszakilag szinte egy az egyben megegyezik jelen tesztünk alanyának alapváltozatával. Ám most alkalmunk nyílt beleülni a Hyundai emblémával szerelt kis-nagy autóba is, melyet ezúttal a szintén 1,4 literes, de gázolajjal hajtott változatban kaptunk meg.
Kellemes küllemű kis egyterű
Az ix20 és a Venga sziluettje és felépítése ugyan egy az egyben megegyezik, azért mindkét gyártó próbálta a saját képére formálni a kompakt méretekkel rendelkező családi járművet. Ez nagyon jól sikerült, hiszen függetlenül a hasonlóságoktól, így is elsőre meg lehet különböztetni a két járművet. Hogy kinek melyik tetszik jobban, azt kedves Olvasóink véleményére bízzuk, ám azt megállapíthatjuk, hogy mindkét modell igencsak divatosra sikerült.
Most azonban a Hyundai vendégeskedik nálunk, így nézzük is meg ezt a modellt közelebbről. A testvérénél valamivel részletgazdagabb jármű megjelenése a hatszögletű első hűtőráccsal és a modern lökhárítókkal igazán stílusosra sikerült. Nehéz lett volna ennél látványosabbra faragni egy 4,1×1,77×1,6 méteres doboz formájú kisautót, tehát elmondhatjuk, hogy a dél-koreai formatervezők kitettek magukért.
Praktikus utastér
A kis egyterűbe bepattanva szintén jól átgondolt vonalakkal találkozhatunk, még ha egy kicsit fantáziátlanabbra sikerült is, mint az autó külseje. Minden kezelőszerv helyén van a logikusan felépített középkonzolon, miközben a többsíkú klímavezérlő-panel még egy kis egyediséget is csempész az összképbe. Egyedül a kissé kemény műanyagok azok, amik zavarhatják az itt helyet foglalókat.
A helykínálatra viszont nem lehet panaszunk, hiszen a tengernyi tárolórekesz mellett mind az első, mind a hátsó sorban óriási tér fogadja a beszállókat. A második sor ülései ráadásul külön-külön tologathatóak. A nagy láb- és fejtér mellett még a csomagoknak is tisztességes hely marad, mivel a 440 literes csomagtér az ix20 kategóriájában nem számít rossz értéknek, sőt az ülések lehajtásával akár másfél köbméteressé is varázsolhatjuk a rakteret.
Takarékos dízel erőforrás
A Kia Vengában már kipróbált – az ix20-ban is megtalálhatóval azonos – 1,4 literes benzines alapmotor ugyan elfogadhatóan hajtja az autót, egyértelmű, hogy a szintén 1,4 literes gázolajos erőforrás a legjobb társa a koreai párosnak. Az egyik legnagyobb előnye a hatfokozatú váltó mellett az 1750 1/perces fordulattól jelen lévő 220 Nm-es csúcsnyomaték. Ezek mellett ráadásul a dízelmotorért kért felár is viszonylag gyorsan megtérül az alacsonyabb fogyasztás miatt, míg a másik nagy előnye a jobb értéktartás. Ezek alapján tehát szinte egyértelmű, hogy melyik erőforrás a jobb választás, de a valóságban azért árnyaltabb a kép.
Amellett, hogy a kormányzás a Kia modelljéhez hasonlóan messze nem tökéletes, a dízel verzió váltója is rakoncátlankodik, mikor gyorsabban váltanánk vissza 3-ból 2-be. Ezek a hibák a korábban tesztelt Venga benzines változatánál is előjöttek, de a turbós dízelmotor várható előnye, a – papíron – kiemelkedő rugalmasság sem volt tapasztalható egyértelműen a gyakorlatban. Nemes egyszerűséggel a 2000-es fordulatszám-határ alatt lomhán viselkedik az autó, a várt erő csak felette érkezik, miután felépült a turbónyomás. Ez a kettősség a fogyasztásban is meglátszik: a vezető dönthet, hogy hétvégi sofőrös tempóban közlekedik, cserébe keveset fogyaszt az autó,vagy esetleg felveszi a forgalom lüktető ritmusát, de ebben az esetben súlyosabb pénzeket hagy a benzinkúton.
Egy kis összeszokást követően azonban lehet dinamikusan közlekedni az ix20-szal, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a meglepően lassú 14,5 másodperces gyári 0-100 km/h gyorsulást 1,4 másodperccel is túl tudtuk szárnyalni. A benzineshez képest felszedett 100 kg többletsúly természetesen meglátszik a stopperen, de mindent figyelembe véve nem szégyenkezhet a kis dízel egyterű, 120 km/h-ra gyorsulásnál mindösszesen 1,5 szekundumot veszít a benzineshez képest. A rugalmasság terén azonban nem nyűgözött le a benzinesnél jóval nagyobb nyomatékkal bíró dízelmotor, viszont magasabb fordulaton kulturáltabb hangzással, és alacsonyabb fogyasztással tud szolgálni. Mindentől függetlenül érdemes lehet elgondolkodni a típushoz elérhető 1,6 literes 126 lóerős benzinmotoron is, mely bár magasabb fogyasztást produkál, dinamikában könnyedén felülmúlja társait.
Konkurensek, összegzés
Ahogyan azt már a Kia Vengánál is megemlítettük, konkurenseknek nincs híján az ix20/Venga páros, hiszen a kis egyterűek kategóriájában igencsak telített a mezőny. Hogy néhányat megemlítsünk, a Citroen C3 Picasso a dízel ix20 4,8 milliós alapárával azonos összegért kelleti magát közel megegyező felszereltséggel, míg az Opel Meriva Ecoflexet 1,3 literes dízellel és 95 lóerővel félmillióval drágábban kaphatjuk meg.
Nem is olyan titkos tippként az ikertestvért érdemes még számításba venni, amely kapható a Kia nagyobb, 1,6 literes dízelmotorjával is, elenyésző, 150 ezer forintos ártöbblet mellett. Ez a 115 lóerős motor sokkal kifinomultabban dolgozik a kisebb dízelnél, miközben jobbak a menettulajdonságai és érdemi fogyasztástöbbletet sem generál. Így, ha gazdaságos és racionális döntést szeretnénk hozni, akkor érdemes rá is vetni egy pillantást.
Kinek ajánlanánk tehát az 1,4 literes dízellel szerelt ix20-at? A sokat utazóknak, mert takarékosan is használható és a felára sem rettenetes a benzinessel szemben. A motor bosszantó hibái miatt azonban érdemes körbenézni a piacon, hiszen kicsit drágábban jobb ajánlatot is kaphatunk. Elsősorban a testvérmodell 1,6 literes dízelére gondolunk, ami minden téren jobb, és szinte elenyésző az érte kért ártöbblet.
Alapadatok | |
Márka: | Hyundai |
Modell: | ix20 1.4 CRDi HP |
Motor felépítési módja: | Soros, egyturbós dízelmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1396 cm3 |
Sűrítési arány: | 17.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 90 LE (66 kW) / 4000 |
Forgatónyomaték: | 220 Nm / 1750 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5200 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 |
Fordulókör | 10.4 m |
Fékek | |
Elöl: | 280 mm b.h. tárcsa |
Hátul: | 262 mm tárcsa |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental PremiumContact2 |
Méret elöl: | 195/65 R15 |
Méret hátul: | 195/65 R15 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4100 mm |
Szélesség: | 1765 mm |
Magasság: | 1600 mm |
Tengelytáv: | 2615 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 440 – 1390 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 48 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1270 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 14.11 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 530 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 14.5 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 13.2 másodperc |
Végsebesség: | 167 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 48 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1950 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2550 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 10.4 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 14.2 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 44.8 dB |
100 km/h-nál: | 66 dB |
130 km/h-nál: | 68.9 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 5.5 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 5 liter/100 km |
Országút: | 4.2 liter/100 km |
Vegyes: | 4.5 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 119 g/km |
Árak | |
Alapár: | 4 799 000 Ft |
Tesztautó ára: | 4 904 000 Ft |