Kezdőoldal / Teszt / Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost (180) – A legdinamikusabb egyterű?
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost (180) - A legdinamikusabb egyterű?

A Ford C-Maxok csúcsa járt nálunk nemrégiben, ráadásul váratlan vendégként érkezett a hétszemélyes egyterű, hiszen a Grand kivitellel ellentétben mi a kisebbik modellt vártuk szerkesztőségünkbe. Persze nem csüggedtünk, hiszen a 7 személy szállítására is alkalmas, 1,6 literes, 180 lóerős turbómotorral ellátott Grand C-Maxot is szívesen vettük górcső alá.

Látványos, ám kevésbé praktikus egyterű

Ford Grand C-Max egyterű

A dinamika az erőssége

Az autó külső tulajdonságait tekintve nem tisztünk messzemenő következtetéseket levonni, hiszen az objektív ítélet meghozatalában személyes véleményünk nem tartozik bele. Azért azt megállapíthatjuk, hogy a Ford által követett egységes formatervi elemek nem állnak rosszul, sőt divatosnak mondható a hétszemélyes jármű. Egyedül a hátsó lámpák környékén alakulnak furcsán a vonalak. Ezen a részen a sima ajtókkal és kettővel kevesebb üléssel rendelkező alap C-Max sokkal harmonikusabbnak tűnik.

A belső tér tekintetében akadnak fenntartásaink a Ford egyterűjével kapcsolatban, hiszen bár divat és formatervi megoldások terén nem szenved hiányt, pont olyan szempontokban csorbul a Grand C-Max, amelyek egy családi autó tekintetében kiemelt fontossággal bírnak. Ilyen például a praktikum, mely a kevés tárolórekesz kapcsán válik kérdésessé, miközben a korlátozott számú üregek sem nyújtanak annyi helyet, amennyit várnánk tőlük. Az ajtózsebekbe például nem tudunk nagyobb üveget elhelyezni, és az egyébként nem túl nagy rekesszel rendelkező könyöklő előtt is csak két pohártartót lelünk fel.

Ford Grand C-Max egyterű

Hátul nem túl harmonikus

Az első sorban a helykínálattal sem voltunk megelégedve, mert a széles középkonzol bizony értékes helyet vesz el az ott helyet foglalók lábteréből. A középső sorban szerencsére már nincs ilyen probléma, sőt. Hátra tolva akár kétméteres személyek is könnyedén elférnek, de ügyesen alakítva az üléseket a plusz két leghátsó helyen is elférhet két átlagos méretű ember. Persze ha valakinek nem csak kiegészítésképp van szüksége az extra ülésekre, hanem hosszú távon is használná azokat, annak nagyobb autóra van szüksége.

Az újabb generációs Fordok „robotos” belsejének ergonómiájáról sok kritikát hallani, ám ahogyan a külsővel kapcsolatban, itt is inkább azt tudjuk mondani, hogy egyéni megítélés kérdése, hogy kinek mi a logikus felépítés. Azt azonban elmondhatjuk, hogy a C-Max viszonylag kedvező áron megvásárolható központi rendszere bár jól, de megfontoltan működik. Ezen felül a kék oválosok egyterűjében megtalálhatóak olyan, manapság már magától értetődő dolgok, mint az AUX és az USB csatlakozó, amelyen keresztül könnyedén játszhatjuk le saját zenéinket.

Sportos vezethetőség, kiváló motor

Ford Grand C-Max egyterű

Itt jó helyet foglalni

Miután helyet foglaltunk a kissé magas, ám elektromosan állítható vezetőülésben, olyanban lehet részünk, amiben egyedülállót nyújt kategóriájában a C-Max. Ez pedig nem más, mint a felettébb élvezetes vezethetőség, melyben a remek futómű-hangolás játszik főszerepet. Amellett, hogy stabil, gyors, és élénken manőverezhető, a kátyúknál sem hagy cserben minket, és bőven elfogadható csillapítást kínál. Mindezt egy jó kormányszervóval megspékelve úgy teszi, hogy közben elegendő visszajelzést biztosít az útról is.

A játékos vezethetőségben pedig tökéletes társnak bizonyul a 180 lóerős, 1,6 literes turbómotor, amely olyannyira egyenletes nyomatékgörbét produkál, hogy észre sem vesszük, hogy 8,9 másodperc alatt már 100 km/h-val száguldunk a családi hétszemélyesben. Persze ebben a kategóriában a nagy gázfröccsök helyett sokkal inkább a dinamikus közlekedés vonzza a vásárlókat, melyet tökéletesen tud nyújtani a Grand C-Max ezzel az EcoBoost erőforrással, mely 300 ezer forinttal olcsóbban 150 lóerős kivitelben is elérhető.

Kedvező fogyasztás, magas árak

Mi sem bizonyítja jobban, hogy a Ford egyterűjéhez jól illik ez a motor, hogy a gyári 6,8 literes vegyes fogyasztási értéknél tesztünk alatt képes volt még egy kicsivel jobb eredményt is produkálni 100 kilométeren. Ráadásul mindezt úgy tette, hogy a feláras Start/Stop rendszer nem képezte részét a tesztautó felszereltségének.

Ford Grand C-Max egyterű

Hátul sínen csúsznak az ajtók

Mindez azt jelenti, hogy ha nem akarunk minden sarkon nagy gázadással kilőni, akkor alig 1,5 literrel fogyaszt több üzemanyagot az erős motor, mint a típusba szintén rendelhető 115 lóerős dízel erőforrás. Persze ennek meg is kérik az árát a Fordnál, hiszen a gázolajos változatnál 420 ezer forinttal kerül többe a a csúcsverzió, ám ha megelégszünk a 150 lóerős változattal, akkor mindössze 120 ezerrel kell többet otthagynunk a kereskedésben. Azonban ha egy erősebb, ám hosszú távon azért gazdaságosabb dízelt szeretnénk hazavinni, akkor fordul a kocka, és a tesztünkben szereplő hajtáslánc áránál már 220 ezerrel többet kell fizetnünk a 140 lóerőért, míg a 163 paripáért már közel félmilliót kell otthagynunk a kasszánál. Listaáron egyébként az általunk tesztelt erőforrással és egy józan felszereltséggel körülbelül 6,7 millió forintot kell fizetnünk.

Konkurensek, összegzés

Ford Grand C-Max egyterű

180 paripát kelt életre ez a gomb

Ez az ár egyébként nem számít kifejezetten borsosnak a kategóriában, főleg ha a dinamikus motort vesszük alapul, hiszen a Volkswagen egyelőre csak dízelből kínál hasonló teljesítményt, azt is csak automatával, és körülbelül egymillió forinttal drágábban. A Peugeot kínálatában találhatunk még erősebb benzinest az 1.6 THP személyében, mely 156 lóerőt présel ki magából, és bár 0-100-as sprintje elmarad a Ford egyterűjétől, rugalmasságban ugyanazokat az eredményeket produkálja, ráadásul árban is közel azonos szinten vannak. A többi konkurens esetében nem találkozhatunk hasonlóan dinamikus hajtáslánccal.

A Grand C-Max tehát azok számára jelenti a legjobb megoldást, akiknek szüksége van ugyan a nagy térre, de a praktikum terén képesek lemondani a dinamikus közlekedés javára. Kellemes és határozott élményt nyújt az 1,6 literes 180 lóerős EcoBoost erőforrással, és kifejezetten jól sikerült futóművel ellátott modell, így bátran merjük ajánlani.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Ford
Modell: Grand C-MAX 1.6 EcoBoost 180
Motor felépítési módja: Soros benzines turbómotor
Hengerszám: 4
Lökettérfogat: 1596 cm3
Teljesítmény (max.): 180 LE (132 kW) / 5700
Forgatónyomaték: 240 Nm / 1600
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú kézi
Futómű
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.7
Fordulókör 10.9 m
Karosszéria
Hosszúság: 4520 mm
Szélesség: 1828 mm
Magasság: 1684 mm
Tengelytáv: 2788 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 439 – 1706 liter
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1400 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 8.9 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 8.8 másodperc
Végsebesség: 215 km/h
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.2 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
CO2-kibocsátás: 159 g/km
Árak
Alapár: 6 660 000 Ft
Tesztautó ára: 8 614 000 Ft
Előző cikkChevrolet Orlando és Renault Grand Espace - Ugyanaz, mégis más Következő cikkHyundai ix20 1.4 CRDi egyterű - Stílusos apróság

ugrás fel