Kezdőoldal / Teszt / Hyundai ix20 1.4 CRDi egyterű – Stílusos apróság
/ '); ?>
Hyundai ix20 1.4 CRDi egyterű - Stílusos apróság

A dél-koreai kis egyterű ikertestvérpáros egyik tagjának alapmotorral szerelt verzióját már kipróbálta szerkesztőségünk a Kia Venga személyében, amely műszakilag szinte egy az egyben megegyezik jelen tesztünk alanyának alapváltozatával. Ám most alkalmunk nyílt beleülni a Hyundai emblémával szerelt kis-nagy autóba is, melyet ezúttal a szintén 1,4 literes, de gázolajjal hajtott változatban kaptunk meg.

Kellemes küllemű kis egyterű

Hyundai ix20 kis egyterű

Látványos megoldások

Az ix20 és a Venga sziluettje és felépítése ugyan egy az egyben megegyezik, azért mindkét gyártó próbálta a saját képére formálni a kompakt méretekkel rendelkező családi járművet. Ez nagyon jól sikerült, hiszen függetlenül a hasonlóságoktól, így is elsőre meg lehet különböztetni a két járművet. Hogy kinek melyik tetszik jobban, azt kedves Olvasóink véleményére bízzuk, ám azt megállapíthatjuk, hogy mindkét modell igencsak divatosra sikerült.

Most azonban a Hyundai vendégeskedik nálunk, így nézzük is meg ezt a modellt közelebbről. A testvérénél valamivel részletgazdagabb jármű megjelenése a hatszögletű első hűtőráccsal és a modern lökhárítókkal igazán stílusosra sikerült. Nehéz lett volna ennél látványosabbra faragni egy 4,1×1,77×1,6 méteres doboz formájú kisautót, tehát elmondhatjuk, hogy a dél-koreai formatervezők kitettek magukért.

Praktikus utastér

A kis egyterűbe bepattanva szintén jól átgondolt vonalakkal találkozhatunk, még ha egy kicsit fantáziátlanabbra sikerült is, mint az autó külseje. Minden kezelőszerv helyén van a logikusan felépített középkonzolon, miközben a többsíkú klímavezérlő-panel még egy kis egyediséget is csempész az összképbe. Egyedül a kissé kemény műanyagok azok, amik zavarhatják az itt helyet foglalókat.

Hyundai ix20 kis egyterű

Hátulról is jól sikerült

A helykínálatra viszont nem lehet panaszunk, hiszen a tengernyi tárolórekesz mellett mind az első, mind a hátsó sorban óriási tér fogadja a beszállókat. A második sor ülései ráadásul külön-külön tologathatóak. A nagy láb- és fejtér mellett még a csomagoknak is tisztességes hely marad, mivel a 440 literes csomagtér az ix20 kategóriájában nem számít rossz értéknek, sőt az ülések lehajtásával akár másfél köbméteressé is varázsolhatjuk a rakteret.

Takarékos dízel erőforrás

Hyundai ix20 kis egyterű

Ergonomikus a vezetői környezet

A Kia Vengában már kipróbált – az ix20-ban is megtalálhatóval azonos – 1,4 literes benzines alapmotor ugyan elfogadhatóan hajtja az autót, egyértelmű, hogy a szintén 1,4 literes gázolajos erőforrás a legjobb társa a koreai párosnak. Az egyik legnagyobb előnye a hatfokozatú váltó mellett az 1750 1/perces fordulattól jelen lévő 220 Nm-es csúcsnyomaték. Ezek mellett ráadásul a dízelmotorért kért felár is viszonylag gyorsan megtérül az alacsonyabb fogyasztás miatt, míg a másik nagy előnye a jobb értéktartás. Ezek alapján tehát szinte egyértelmű, hogy melyik erőforrás a jobb választás, de a valóságban azért árnyaltabb a kép.

Amellett, hogy a kormányzás a Kia modelljéhez hasonlóan messze nem tökéletes, a dízel verzió váltója is rakoncátlankodik, mikor gyorsabban váltanánk vissza 3-ból 2-be. Ezek a hibák a korábban tesztelt Venga benzines változatánál is előjöttek, de a turbós dízelmotor várható előnye, a – papíron – kiemelkedő rugalmasság sem volt tapasztalható egyértelműen a gyakorlatban. Nemes egyszerűséggel a 2000-es fordulatszám-határ alatt lomhán viselkedik az autó, a várt erő csak felette érkezik, miután felépült a turbónyomás. Ez a kettősség a fogyasztásban is meglátszik: a vezető dönthet, hogy hétvégi sofőrös tempóban közlekedik, cserébe keveset fogyaszt az autó,vagy esetleg felveszi a forgalom lüktető ritmusát, de ebben az esetben súlyosabb pénzeket hagy a benzinkúton.

Hyundai ix20 kis egyterű

Akár 1,5 köbméterig bővíthető

Egy kis összeszokást követően azonban lehet dinamikusan közlekedni az ix20-szal, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a meglepően lassú 14,5 másodperces gyári 0-100 km/h gyorsulást 1,4 másodperccel is túl tudtuk szárnyalni. A benzineshez képest felszedett 100 kg többletsúly természetesen meglátszik a stopperen, de mindent figyelembe véve nem szégyenkezhet a kis dízel egyterű, 120 km/h-ra gyorsulásnál mindösszesen 1,5 szekundumot veszít a benzineshez képest. A rugalmasság terén azonban nem nyűgözött le a benzinesnél jóval nagyobb nyomatékkal bíró dízelmotor, viszont magasabb fordulaton kulturáltabb hangzással, és alacsonyabb fogyasztással tud szolgálni. Mindentől függetlenül érdemes lehet elgondolkodni a típushoz elérhető 1,6 literes 126 lóerős benzinmotoron is, mely bár magasabb fogyasztást produkál, dinamikában könnyedén felülmúlja társait.

Konkurensek, összegzés

Ahogyan azt már a Kia Vengánál is megemlítettük, konkurenseknek nincs híján az ix20/Venga páros, hiszen a kis egyterűek kategóriájában igencsak telített a mezőny. Hogy néhányat megemlítsünk, a Citroen C3 Picasso a dízel ix20 4,8 milliós alapárával azonos összegért kelleti magát közel megegyező felszereltséggel, míg az Opel Meriva Ecoflexet 1,3 literes dízellel és 95 lóerővel félmillióval drágábban kaphatjuk meg.

Nem is olyan titkos tippként az ikertestvért érdemes még számításba venni, amely kapható a Kia nagyobb, 1,6 literes dízelmotorjával is, elenyésző, 150 ezer forintos ártöbblet mellett. Ez a 115 lóerős motor sokkal kifinomultabban dolgozik a kisebb dízelnél, miközben jobbak a menettulajdonságai és érdemi fogyasztástöbbletet sem generál. Így, ha gazdaságos és racionális döntést szeretnénk hozni, akkor érdemes rá is vetni egy pillantást.

Hyundai ix20 kis egyterű

Dinamika terén többet vártunk

Kinek ajánlanánk tehát az 1,4 literes dízellel szerelt ix20-at? A sokat utazóknak, mert takarékosan is használható és a felára sem rettenetes a benzinessel szemben. A motor bosszantó hibái miatt azonban érdemes körbenézni a piacon, hiszen kicsit drágábban jobb ajánlatot is kaphatunk. Elsősorban a testvérmodell 1,6 literes dízelére gondolunk, ami minden téren jobb, és szinte elenyésző az érte kért ártöbblet.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Hyundai
Modell: ix20 1.4 CRDi HP
Motor felépítési módja: Soros, egyturbós dízelmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1396 cm3
Sűrítési arány: 17.0:1
Teljesítmény (max.): 90 LE (66 kW) / 4000
Forgatónyomaték: 220 Nm / 1750
Legmagasabb fordulatszám: 5200
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú kézi
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt lengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.8
Fordulókör 10.4 m
Fékek
Elöl: 280 mm b.h. tárcsa
Hátul: 262 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Continental PremiumContact2
Méret elöl: 195/65 R15
Méret hátul: 195/65 R15
Karosszéria
Hosszúság: 4100 mm
Szélesség: 1765 mm
Magasság: 1600 mm
Tengelytáv: 2615 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 440 – 1390 liter
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1270 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 14.11 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 530 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 14.5 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 13.2 másodperc
Végsebesség: 167 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 48 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1950 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2550 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 10.4 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 14.2 mp
Zajszint
Alapjárat: 44.8 dB
100 km/h-nál: 66 dB
130 km/h-nál: 68.9 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 5.5 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 5 liter/100 km
Országút: 4.2 liter/100 km
Vegyes: 4.5 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 119 g/km
Árak
Alapár: 4 799 000 Ft
Tesztautó ára: 4 904 000 Ft
Előző cikkFord Grand C-Max 1.6 EcoBoost (180) - A legdinamikusabb egyterű? Következő cikkOpel Meriva egyterű teszt - Egy pazar 1.7 CDTI

ugrás fel