Kezdőoldal / Teszt / Kia Venga 1.4 egyterű teszt – Arany középút?
/ '); ?>
Kia Venga 1.4 egyterű teszt - Arany középút?

A kis családi autók mezőnye elég széles, és szerencsésnek érezhetjük magunkat, hogy már jó pár darabot ki tudtunk próbálni ebből a szegmensből, ám tesztünk alanya még hiányzott a sorból. Most végre kipróbálhattuk a kis egyterűek kategóriájának egyik kifejezetten ígéretes tagját, a Kia Vengát.

Kicsi, de mégis nagy családi autó

A családi autók szegmense – bár volt már rá példa – nem az, amelyik különösen felkelti az ember érdeklődését, vagy heves érzelmeket vált ki belőle. Ennek ellenére be kell, hogy lássuk, ezek a járművek képezik az utcakép nagy százalékát, hiszen elérhető áron kínálnak a vásárlók számára fontos tulajdonságokat, így mindenképpen meg kell becsülnünk őket. Ráadásul mindeközben a mérnökök számára is az egyik legnehezebb feladat, hogy elérhető áron faragjanak jó autókat. A Venga egyterű esetében mindez szerencsére sikerült.

Kia Venga egyterű

Jól mutat pirosban

A Kia kis egyterűje ugyanis kompakt külső méretei ellenére hatalmas bendővel rendelkezik. A külsőre is divatosnak mondható négykerekűben ugyanis akár kétméteres utasok is elférnek egymás mellett és egymás mögött is, miközben így is 440 liter szabad tér marad a csomagoknak. A kialakítás is megfelel az igényeknek. Leginkább a funkcionalitást és az ergonómiát állították a középpontba a mérnökök, amivel nincs is semmi probléma. A műanyagtengert egy 70.000 forintos csomaggal oldhatjuk kissé, ami könyöklőt, illetve bőrkormányt és bőr váltógombot tartalmaz. A lényeg, hogy bárki könnyedén elboldogul az autó kezelésével, ráadásul az összeszerelési minőségre sem lehet panasz.

Kétarcú vezethetőség

Kia Venga egyterű

Sokat fejlődött a Kia

Ebből a szempontból is a funkcionalitás kiemelését választották a dél-koreai mérnökök, így ne is várjunk túláradó érzelmeket. Ráadásul a fék és a gázpedál között bokából áthidalhatatlan szintkülönbség van, amivel egy vészhelyzet esetében súlyos tizedmásodperceket veszíthetünk, rontva ezzel a baleset elkerülésének esélyeit. Hogy jót is mondjunk, a fék adagolhatósága példásra sikerült, és a külföldi kollégák negatív értékelésének ellenére azt mondhatjuk, hogy nem is fog rosszul.

A menetdinamikát vizsgálva csak egy hibát tudunk komolyabban említeni, ami nem más, mint a kormánymű. Túlszervózott, pontatlan és nem ad elég visszajelzést az útról sem, amivel okozott számunkra pár kellemetlen percet. Szomorú ez, hiszen ez az a dolog, amit a felhasználó folyamatosan használ autójában. Na meg persze a váltó, amiről szerencsére csak jót tudunk mondani. Családi autóhoz méltóan pillekönnyen jár, de cserébe pontosan és viszonylag rövid úton kapcsolhat. A futómű hangolása is a kategória legjobbjai közé sorolja a Vengát. Bár kicsit billeg, ennek köszönhetően jól tűri az úthibákat, és a határon autózva is jóindulatúan viselkedik.

Használható alapmotor

A 90 lóerős 1,4 literes alap erőforrás megüti azt a minimum szintet, amit elvárhatunk a családi autók kategóriájába. Bár dinamizmusról csak jóindulattal beszélhetünk, akkor is csak városban, 1-2 utassal számolva. A rövid váltóáttételek segítségével azonban hosszabb utakon is elboldogulunk az autóval. Ugyanakkor ennek a tulajdonságnak van egy nagy hibája is: autópályás tempónál 4000-es fordulaton pörög a motor, ami az alapjáraton szinte észrevehetetlen erőforrás hangját is meghozza, és nem utolsó sorban, ilyen körülmények között akár 8 liter üzemanyagot is képes elfogyasztani 100 kilométeren. Emiatt az általunk tapasztalt fogyasztási adatok is elég magasan, 6,9 literen állapodtak meg, aminél a 200 ezer forinttal és 35 lóerővel több 1,6 literes benzines erőforrás sem eszik többet, így vásárlásnál érdemes latba venni.

Kia Venga egyterű

Egyszerű, de jól kezelhető beltér

Aki dízelre vágyik, annak mélyebben a pénztárcájába kell nyúlnia, hiszen a hatsebességes 1,4 literes 90 lóerős gázolajos 650 ezer forintos felárral kelleti magát, aminek kiautózásához bizony sok időt kell eltöltenünk a volán mögött, tehát mindenképpen előrelátóan kell döntenünk. Az alapár mellett számításba kell vennünk a magasabb szervizköltségeket is, amiket talán valamelyest ellensúlyoz a dízelek jobb értéktartása.

Konkurensek, összefoglalás

Kia Venga egyterű

Komolyan gondolja a Kia

Hosszú távra tehát jó választás lehet a gázolajos verzió, ám a kulturáltabb és szélesebb fordulatszám-tartományban használható benzines erőforrások mellett állást foglaló vásárlókat is csak támogatni tudjuk, hiszen alacsonyabb árukkal jó alternatívát jelentenek. Konkurensek terén nem szűkölködik a Venga, bár hasonlóan jutányos áron csak a Nissan Note-hoz juthatunk hozzá. A stílusos Citroen C3 Picasso, az ötletes Opel Meriva és a németes Skoda Roomster viszont jóval drágább partnerek. Legkomolyabb ellenfele a Kia kis egyterűjének saját ikertestvére, a Hyundai ix20 lehet.

A Kia Venga tehát a kis családi autók között az arany középutat képviseli, hiszen komoly hiba nélkül képes olyan tulajdonságokat felvonultatni, mellyel számos család számára remek alternatívát tud nyújtani. Egyedül a kormánymű gyors javítását tudnánk javasolni a Kia mérnökeinek.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Kia
Modell: Venga 1.4 CVVT
Motor felépítési módja: Soros benzinmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1396 cm3
Sűrítési arány: 10.5:1
Teljesítmény (max.): 90 LE (66 kW) / 6000
Forgatónyomaték: 137 Nm / 4000
Legmagasabb fordulatszám: 6500
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Ötfokozatú kézi
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt lengőkaros
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.8
Fordulókör 10.4 m
Fékek
Elöl: 280 mm b.h. tárcsa
Hátul: 258 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Continental PremiumContact2
Méret elöl: 195/65 R15
Méret hátul: 195/65 R15
Karosszéria
Hosszúság: 4068 mm
Szélesség: 1765 mm
Magasság: 1600 mm
Tengelytáv: 2615 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 440-1390 liter
Üzemanyagtartály mérete: 48 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1180 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 13.11 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 530 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 12.9 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 12.6 másodperc
Végsebesség: 168 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 35 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2900 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 3800 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 11.6 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 19.2 mp
Zajszint
Alapjárat: 38.9 dB
100 km/h-nál: 66.8 dB
130 km/h-nál: 69.8 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.4 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 7.5 liter/100 km
Országút: 5.5 liter/100 km
Vegyes: 6.2 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 130 g/km
Árak
Alapár: 2 999 000 Ft
Tesztautó ára: 3 919 000 Ft
Következő cikkPeugeot 5008 buszlimuzin - Egy családbarát autó tesztje

ugrás fel