 
			
		
A kis családi autók mezőnye elég széles, és szerencsésnek érezhetjük magunkat, hogy már jó pár darabot ki tudtunk próbálni ebből a szegmensből, ám tesztünk alanya még hiányzott a sorból. Most végre kipróbálhattuk a kis egyterűek kategóriájának egyik kifejezetten ígéretes tagját, a Kia Vengát.
Kicsi, de mégis nagy családi autó
A családi autók szegmense – bár volt már rá példa – nem az, amelyik különösen felkelti az ember érdeklődését, vagy heves érzelmeket vált ki belőle. Ennek ellenére be kell, hogy lássuk, ezek a járművek képezik az utcakép nagy százalékát, hiszen elérhető áron kínálnak a vásárlók számára fontos tulajdonságokat, így mindenképpen meg kell becsülnünk őket. Ráadásul mindeközben a mérnökök számára is az egyik legnehezebb feladat, hogy elérhető áron faragjanak jó autókat. A Venga egyterű esetében mindez szerencsére sikerült.
A Kia kis egyterűje ugyanis kompakt külső méretei ellenére hatalmas bendővel rendelkezik. A külsőre is divatosnak mondható négykerekűben ugyanis akár kétméteres utasok is elférnek egymás mellett és egymás mögött is, miközben így is 440 liter szabad tér marad a csomagoknak. A kialakítás is megfelel az igényeknek. Leginkább a funkcionalitást és az ergonómiát állították a középpontba a mérnökök, amivel nincs is semmi probléma. A műanyagtengert egy 70.000 forintos csomaggal oldhatjuk kissé, ami könyöklőt, illetve bőrkormányt és bőr váltógombot tartalmaz. A lényeg, hogy bárki könnyedén elboldogul az autó kezelésével, ráadásul az összeszerelési minőségre sem lehet panasz.
Kétarcú vezethetőség
Ebből a szempontból is a funkcionalitás kiemelését választották a dél-koreai mérnökök, így ne is várjunk túláradó érzelmeket. Ráadásul a fék és a gázpedál között bokából áthidalhatatlan szintkülönbség van, amivel egy vészhelyzet esetében súlyos tizedmásodperceket veszíthetünk, rontva ezzel a baleset elkerülésének esélyeit. Hogy jót is mondjunk, a fék adagolhatósága példásra sikerült, és a külföldi kollégák negatív értékelésének ellenére azt mondhatjuk, hogy nem is fog rosszul.
A menetdinamikát vizsgálva csak egy hibát tudunk komolyabban említeni, ami nem más, mint a kormánymű. Túlszervózott, pontatlan és nem ad elég visszajelzést az útról sem, amivel okozott számunkra pár kellemetlen percet. Szomorú ez, hiszen ez az a dolog, amit a felhasználó folyamatosan használ autójában. Na meg persze a váltó, amiről szerencsére csak jót tudunk mondani. Családi autóhoz méltóan pillekönnyen jár, de cserébe pontosan és viszonylag rövid úton kapcsolhat. A futómű hangolása is a kategória legjobbjai közé sorolja a Vengát. Bár kicsit billeg, ennek köszönhetően jól tűri az úthibákat, és a határon autózva is jóindulatúan viselkedik.
Használható alapmotor
A 90 lóerős 1,4 literes alap erőforrás megüti azt a minimum szintet, amit elvárhatunk a családi autók kategóriájába. Bár dinamizmusról csak jóindulattal beszélhetünk, akkor is csak városban, 1-2 utassal számolva. A rövid váltóáttételek segítségével azonban hosszabb utakon is elboldogulunk az autóval. Ugyanakkor ennek a tulajdonságnak van egy nagy hibája is: autópályás tempónál 4000-es fordulaton pörög a motor, ami az alapjáraton szinte észrevehetetlen erőforrás hangját is meghozza, és nem utolsó sorban, ilyen körülmények között akár 8 liter üzemanyagot is képes elfogyasztani 100 kilométeren. Emiatt az általunk tapasztalt fogyasztási adatok is elég magasan, 6,9 literen állapodtak meg, aminél a 200 ezer forinttal és 35 lóerővel több 1,6 literes benzines erőforrás sem eszik többet, így vásárlásnál érdemes latba venni.
Aki dízelre vágyik, annak mélyebben a pénztárcájába kell nyúlnia, hiszen a hatsebességes 1,4 literes 90 lóerős gázolajos 650 ezer forintos felárral kelleti magát, aminek kiautózásához bizony sok időt kell eltöltenünk a volán mögött, tehát mindenképpen előrelátóan kell döntenünk. Az alapár mellett számításba kell vennünk a magasabb szervizköltségeket is, amiket talán valamelyest ellensúlyoz a dízelek jobb értéktartása.
Konkurensek, összefoglalás
Hosszú távra tehát jó választás lehet a gázolajos verzió, ám a kulturáltabb és szélesebb fordulatszám-tartományban használható benzines erőforrások mellett állást foglaló vásárlókat is csak támogatni tudjuk, hiszen alacsonyabb árukkal jó alternatívát jelentenek. Konkurensek terén nem szűkölködik a Venga, bár hasonlóan jutányos áron csak a Nissan Note-hoz juthatunk hozzá. A stílusos Citroen C3 Picasso, az ötletes Opel Meriva és a németes Skoda Roomster viszont jóval drágább partnerek. Legkomolyabb ellenfele a Kia kis egyterűjének saját ikertestvére, a Hyundai ix20 lehet.
A Kia Venga tehát a kis családi autók között az arany középutat képviseli, hiszen komoly hiba nélkül képes olyan tulajdonságokat felvonultatni, mellyel számos család számára remek alternatívát tud nyújtani. Egyedül a kormánymű gyors javítását tudnánk javasolni a Kia mérnökeinek.
| Alapadatok | |
| Márka: | Kia | 
| Modell: | Venga 1.4 CVVT | 
| Motor felépítési módja: | Soros benzinmotor | 
| Hengerszám: | 4 | 
| Szelepszám: | 16 | 
| Lökettérfogat: | 1396 cm3 | 
| Sűrítési arány: | 10.5:1 | 
| Teljesítmény (max.): | 90 LE (66 kW) / 6000 | 
| Forgatónyomaték: | 137 Nm / 4000 | 
| Legmagasabb fordulatszám: | 6500 | 
| Erőátvitel | |
| Tipus: | Elsőkerékhajtás | 
| Váltómű | Ötfokozatú kézi | 
| Futómű | |
| Elöl: | MacPherson | 
| Hátul: | Csatolt lengőkaros | 
| Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.8 | 
| Fordulókör | 10.4 m | 
| Fékek | |
| Elöl: | 280 mm b.h. tárcsa | 
| Hátul: | 258 mm tárcsa | 
| Kerekek | |
| Abroncs típusa: | Continental PremiumContact2 | 
| Méret elöl: | 195/65 R15 | 
| Méret hátul: | 195/65 R15 | 
| Karosszéria | |
| Hosszúság: | 4068 mm | 
| Szélesség: | 1765 mm | 
| Magasság: | 1600 mm | 
| Tengelytáv: | 2615 mm | 
| Csomagtartó mérete (min – max): | 440-1390 liter | 
| Üzemanyagtartály mérete: | 48 liter | 
| Tömeg | |
| Gyári üres tömeg: | 1180 kg | 
| Tömeg/teljesítmény arány: | 13.11 kg/lóerő | 
| Maximális megadott terhelhetőség: | 530 kg | 
| Menetteljesítmények | |
| Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 12.9 másodperc | 
| Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 12.6 másodperc | 
| Végsebesség: | 168 km/h | 
| Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 35 km/h | 
| Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2900 főtengelyfordulat/perc | 
| Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 3800 főtengelyfordulat/perc | 
| Rugalmasság | |
| 60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 11.6 mp | 
| 80 – 120 km/h V. fokozatban: | 19.2 mp | 
| Zajszint | |
| Alapjárat: | 38.9 dB | 
| 100 km/h-nál: | 66.8 dB | 
| 130 km/h-nál: | 69.8 dB | 
| Fogyasztás | |
| Tesztfogyasztás: | 7.4 liter/100 km | 
| Fogyasztás (gyári): | |
| Város: | 7.5 liter/100 km | 
| Országút: | 5.5 liter/100 km | 
| Vegyes: | 6.2 liter/100 km | 
| CO2-kibocsátás: | 130 g/km | 
| Árak | |
| Alapár: | 2 999 000 Ft | 
| Tesztautó ára: | 3 919 000 Ft | 






 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				