Gyors és takarékos mindenes
A slusszkulcs elfordításával visszafogott kevésbé dízeles hangon éled fel a kétliteres turbós gázolajos. A már papíron is jól teljesítő erőforrás – 150 lóerő, 340 Nm nyomaték – a tetemes súly és a magas felépítés ellenére képes a gyakorlatban is meglepetést okozni. A szépen, alulról felépülő erő csak a magasabb tartományokban hagyja el a motort, így pedig szinte minden helyzetből, akár váltás nélkül is képes magabiztosan kihúzni magát a 3008. A turbódízel akár még országúti tempóról is képes nagyobbat rugaszkodni, amivel nagy magabiztosságot biztosít a sofőrje számára, főleg egy-egy esetleges előzés alkalmával.
Ami pedig a legjobb az egészben, hogy a jó menetteljesítmények mellett a fogyasztásra is figyeltek a mérnökök. A teszthét alatt, nagyrészt városban közlekedve és kihasználva az autó képességeit, az üresen is 1,5 tonnás igásló beérte 6,3 literrel 100 kilométeren, ami a körülményeket tekintve szép eredmény. Hosszabb országúti használat mellett a 3008 beérheti akár 5 literrel is, de vegyes használatban sem lehetetlen elérni az 5,6 literes gyár által megadott értéket, ami manapság ritkaság.
Kényelmes utazás, elfogadható árak
A fogyasztás alacsonyan tartásához persze a jól áttételezett hatfokozatú manuális váltó is elengedhetetlen, aminek váltási érzete nem tökéletes, sőt néha akadásra is hajlamos. A felfüggesztés hangolása kellemessé teszi a hétköznapokat, hiszen az úthibákon könnyedén lép át, ugyanakkor a gyorsabb kanyarokban sem produkál nagyobb oldaldőlést, így nehéz kihozni a sodrából. A gyors közlekedéshez az erőtől duzzadó kétliteres turbódízel is hozzájárul, ráadásul az eddig kissé érzéketlen kormányzáson is sikerült valamicskét javítani – még ha a kategória átlagánál nem is lett jobb.
A biztonságot és nyugalmat nyújtó 3008 pedig most az importőr által nyújtott 1,2 millió forintos árelőnnyel vihető haza, ami minden modell esetében fennáll. Így az 1,6 literes 120 lóerős benzines Peugeot-hoz Access felszereltségi szinten már 4.590.000 forintért hozzájuthatunk, ami egy jó ajánlat, még akkor is, ha ehhez a szinthez csak manuális klíma és dísztárcsa jár. Ha dízelt szeretnénk jobb felszereltséggel, akkor az Active szintet kell választanunk az 1,6 literes, 115 lóerős HDi erőforrással, amit kereken 6 millióért kaphatunk meg. Ha mindenképpen az erősebbik gázolajost szeretnénk, akkor ehhez még 550.000 forintot kell hozzáadnunk. Ha pedig a tesztautónkhoz hasonló, legmagasabb felszereltségi szinttel vinnénk haza a 3008-at, akkor már 7.110.000 forintot ekll letennünk az asztalra. Ehhez már alapáron jár a tetőablak, a parkolóradar és a hátsó napfényrolók is, de 125.000 forintért JBL hangrendszert – ami kiválóan szól -, 281.000 forintért tolatókamerát és navigációt, vagy 250.000 forintért kanyarkövető xenon fényszórókat is rendelhetünk az autóba.
Konkurensek, összegzés
Igazi mindenes révén kevés valódi konkurenst állíthatunk a 3008 mellé. Leginkább talán az újdonsült Nissan Qashqai versenyez tesztünk alanyával, ami kellemes felszereltséggel és 1,6 literes 130 lóerős dízelmotorral hasonló áron kelleti magát. Ugyanennyi pénzért azonban választhatunk az egyterűek közül is, amelyek ugyan földúton kevésbé állják meg a helyüket, azonban helykínálatukkal és praktikus megoldásaikkal ellensúlyozzák a 3008 előnyeit. Ebből a mezőnyből akár már a drágábbik modellek közül is kedvünkre válogathatunk 8 millió forint környékén, hasonló erőforrásokkal.
A Peugeot 3008 tehát egy igazi mindenes, amely a modellfrissítéssel sokkal elegánsabb külsőt kapott, ám az utastérben felvetődő ergonómiai hibákat nem orvosolták a franciák, ami feketepontot jelent a családi SUV neve mellett. Mindezek ellenére a biztonságot, nyugalmat, kényelmet és nagy helykínálatot nyújtó négykerekű a kétliteres, dinamikus és takarékos turbódízellel párosítva jó társa lehet mindenkinek, akit magával tud ragadni.
Alapadatok | |
Márka: | Peugeot |
Modell: | 3008 2.0 HDi (2014) |
Motor felépítési módja: | soros, turbódízel |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1997 cm3 |
Sűrítési arány: | 16.0:1 |
Teljesítmény (max.): | 150 LE (110 kW) / 3750 |
Forgatónyomaték: | 340 Nm / 2000 |
Legmagasabb fordulatszám: | 5000 |
Erőátvitel | |
Tipus: | elsőkerékhajtás |
Váltómű | hatsebességes manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.75 |
Fordulókör | 11 m |
Fékek | |
Elöl: | 302 mm átmérőjű b.h. tárcsák |
Hátul: | 268 mm átmérőjű tárcsák |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Michelin Primacy HP |
Méret elöl: | 225/50 R17 |
Méret hátul: | 225/50 R17 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4365 mm |
Szélesség: | 1837 mm |
Magasság: | 1639 mm |
Tengelytáv: | 2613 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 432 – 1604 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 60 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1504 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 10.03 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 576 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 9.7 másodperc |
Végsebesség: | 195 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 55 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1900 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2500 főtengelyfordulat/perc |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 6.3 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.1 liter/100 km |
Országút: | 4.7 liter/100 km |
Vegyes: | 5.6 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 146 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 550 000 Ft |
Tesztautó ára: | 9 055 000 Ft |