Bár első ránézésre inkább egy vérbeli munkásautónak tűnik az Opel Vivaro Tour ecoFLEX kisbusz, a jármű valójában pazar társa lehet a nagycsaládok mindennapjainak. Kiskorunkban persze nem feltétlenül erről a modellről álmodoztunk, és az sem valószínű, hogy ezek a formák lógtak lefelé tinédzserkorunk falairól, viszont a németek négykerekűje hibátlanul kiszolgálja az utazást szerető nagycsaládokat és vállalkozásokat.
Legyen szó magánfelhasználásról vagy céges használatról, a Vivaro Tournál nehéz ideálisabb transzporterből átalakított személyautót találni. Attól függően, hogy melyik típus mellett voksolunk, 7-8 vagy akár 9 személyt is szállíthatunk az autóban, és még a csomagok elhelyezésén sem kell nagyon törnünk a fejünket.
11 éve a piacon
A Vivaro Tour gyakorlatilag a Renault Trafic ikertestvére, és rátermettségét többek között azzal is bizonyította már, hogy 11 éve hódít az autópiacon. Ennek ellenére mi még nem próbáltuk, ezért a legnagyobb konkurensnek számító Ford Transit Custom Tourneo menetpróbája után kíváncsiak voltunk arra, mit is tud ez a német fiatalúr.
Amikor aztán először lehetőségünk adódott arra, hogy teszteljük a szegmensben régóta regnáló modellt, azonnal lecsaptunk a régi-új Vivaróra, és annak legfrissebb változatára, az ecoFLEX kivitelre. Az sem tántorított el, hogy a hírek szerint a Renault-Opel csapat mérnökei már dolgoznak a következő generáción, amit 2014-ben szeretnének is bevetni. Sebaj, gondoltuk, lássuk a ‘klasszikust’.
Ráadásul a mostani kivitel búcsúját a kínálat folyamatos szűkülésén is lemérhetjük, hiszen a korábbi 2,5 literes dízelmotoros Vivaróval szemben a mostani plafont a kétliteres 114 lóerős teljesítmény képviseli (legyen szó hosszú vagy rövid tengelytávról). Az alapmodell amúgy 90 lóerős.
Kevésnek tűnő lóerő – mégis megfelelő dinamika
Első hallásra persze mi is felhúztuk a szemünket a 114 lóerő és a négyhengeres 290 Nm hallatán, hiszen az üresen is kéttonnás autó megmozgatásához úgy gondoltuk, ez az erő nem feltétlenül elég. Az alapáron hét- vagy nyolc utazó személyt még csak bele sem mertük kalkulálni (a plusz 43 ezerért kilencedik hely utasa pedig már-már ijesztőnek tűnt), viszont a dinamikában mégsem kellett csalódnunk.
Nem vártunk csodát, és nem is lepődtünk meg azon, hogy két utassal a százas sprintet 15 másodperc körüli idővel vettük. Köszönhetően azonban az 1500-1600-as fordulaton berobbanó magas nyomatéknak, egy középtartományban rugalmas kis autónak örülhettünk, amellyel viszonylag egyszerű tartani a forgalom ritmusát.
Kellemes társnak bizonyult a hatfokozatú manuális váltó is, amellyel jól és gyorsan lehet kapcsolni a sebességfokoztok között, elhelyezése pedig rendkívül kényelmes váltást ígér a vezetőknek.
Takarékosságra nevelt ecoFLEX
Az ecoFLEX-szel a fogyasztás is baráti mértéken tartható: a takarékosságra nevelt rendszerrel az autó főtengelye 130 kilométer per óránál is képes 2500 alatt forogni, és a 8,5 literes fogyasztásért ekkor már csak a nagy homlokfelület a felelős.
A Vivaro persze a 110-120 kilométer per órás sebességet szereti a legjobban, ekkor ugyanis a fogyasztás legalább egy literrel kevesebb, és a szélzaj is kellemesre mérséklődik. Szükség esetén az utazótempót felvihetjük 160-ig is, de azt le kell szögezni, hogy a Vivarót nem a száguldásra találták ki, és a motornak sem használ ez az esztelenül feszített tempó.
130 felett azért futás már bizonytalanabb, és a féktáv is jelentősen megnő; emiatt az ecoFLEX Vivaróról elmondható, hogy bár szépen teljesít, viszont leginkább akkor hiányzik belőle a szufla, amikor kellene. Egy hosszabb autópályás vagy országúti utazásnál az előzések során kevésnek bizonyulhat a kétliteres négyhengeres teljesítménye, de a melegebb pillanatokban cserébe legalább lehűt a tökéletesen működő klíma.
Kényelmet ígérő utazások
A nyugalmat, komfortot igénylő kiruccanásokhoz viszont éppen emiatt tűnik remek választásnak a Vivaro. A konstrukció egyszerű, a futómű hangolását sikerült remekül eltalálni, és sem a sofőr, sem az utasok nem érzik magukat kényelmetlenül az ülésekben (elől és hátul is el van mindenki kényeztetve). A leghosszabb lábakkal megáldott utasokat pedig egyenesen kötelező a jobb oldali leghátsó székbe ültetni, mivel ott nincs a placc előtt ülés, ezért a nyurga láb végeláthatatlanul kinyújtható.
Persze a láb-, váll- és fejtérrel sehol sincs gond, azok mindenhol tekintélyesek és csábítóak, a Cosmo elnevezésű szinthez 200 ezer forint felárért pedig már komfortos könyöklők is igényelhetőek. A belső magasság megfelel a hórihorgas igényeknek, az üléssorok között sztepp táncolni lehet, és a jobb oldali tolóajtón játszi könnyedséggel lehet beszállni.
Sokat segít még a természetes vezetési pozíció (ebben tutira veri a Vivaro a rivális Transitot), amelyet a mérnökök a négy irányban állítható kormányoszloppal, a méretes tükrökkel és az állítható ülésmagassággal értek el. Nem árt persze kicsengetni a pénzt a feláras tolatóradarra, hiszen véletlenre nem bízunk semmit.
Pakolható és tágas a csomagtartó is, ami legalább 700 literrel könnyíti meg a csoportos utazást, és az ülések alá is sok csomagot bepasszírozhatunk. A variálhatóság sajnos nem tartozik a Vivaro előnyei közé, azonban a leghátsó ülések háttámláit előrehajtva a meglévő mellé még tekintélyesebb teret nyerhetünk.
Negatívumként talán a csomagtérajtó helyigényét, a gyenge hatású műanyagokat és a nem éppen exkluzív összeszerelést tudnánk felhozni, amik kéz a kézben járnak a kevésnek számító tárolórekeszekkel és a felőlük érkező neszekkel. Nem nyert meg minket magának a 200 ezer forintos felárral elhozható TomTom navigációs rendszer sem, amelyet csupán távirányítón keresztül tudunk vezérelni.
Van extra bőven, amiért fizetni érdemes
A Vivaro árlistáját elemezve látható, hogy a Start/Stop rendszert nem tartalmaző 114 lóerős ecoFLEX (hét személyre szabva) 8,22 millió forinttól indul, amihez ha hozzáadjuk a Cosmo névre hallgató kivitelt, már 8,42 millió forintnál járunk. Ehhez mindössze két légzsákot kapunk, a többiért ugyanúgy fizetni kell, ahogy a menetstabilizálóért, a tolatóradarért, a tempomatért vagy a könnyűfém felnikért is.
Persze végigböngészve a konkurensek listáját, azt már láthatjuk, hogy a Renault Trafic egy kicsit olcsóbbnak számít, viszont a többi praktikus haszonjármű egyáltalán nem kapható a Vivarónál kedvezőbb árért. A Volkswagen és a Mercedes pedig még az Opelnél is drágább, ahogy az új Ford Transit Custom Tourneo-ért is többet kell fizetni, viszont ezek minőségben talán jobban is megérik a pénzüket.
Alapadatok | |
Márka: | Opel |
Modell: | Vivaro Tour 2.0 CDTI ecoFLEX |
Motor felépítési módja: | soros CR-turbódízel |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1995 cm3 |
Sűrítési arány: | 16.5:1 |
Teljesítmény (max.): | 114 LE (84 KW) / 3500 |
Forgatónyomaték: | 290 Nm / 1600 |
Legmagasabb fordulatszám: | 4200 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú, manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Független, csatolt |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 3.4 |
Fordulókör | 11.8 m |
Fékek | |
Elöl: | 305 mm átmérőjű b.h. tárcsák |
Hátul: | 280 mm átmérőjű tárcsák |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | GoodYear Cargo Marathon |
Méret elöl: | 215/65 R16 |
Méret hátul: | 215/65 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4782 mm |
Szélesség: | 1904 mm |
Magasság: | 1982 mm |
Tengelytáv: | 3098 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 700 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 90 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1958 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 17.18 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 877 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 15.1 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 14.7 másodperc |
Végsebesség: | 160 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 53 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1880 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2450 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 11.4 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 15.8 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 49.2 dB |
100 km/h-nál: | 66.5 dB |
130 km/h-nál: | 71.1 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.8 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 8.6 liter/100 km |
Országút: | 5.9 liter/100 km |
Vegyes: | 6.9 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 180 g/km |
Árak | |
Alapár: | 8 220 000 Ft |
Tesztautó ára: | 9 630 000 Ft |