Kezdőoldal / Teszt / Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI – Érzelmekre ható egyterű
/ '); ?>
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - Érzelmekre ható egyterű

Nehéz az Opel legnagyobb egyterűjéről megcáfolhatatlan véleményt mondani. Bizonyos szempontból az egyik legjobb a kategóriájában, míg más szemszögből vizsgálva vannak lemaradásai. A szentgotthárdi dízelmotor érkezését nagyon vártuk már, és abban bíztunk, hogy ez jelenti majd a megváltást a Zafira Tourer számára műszaki téren. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy elmondom, a csoda sajnos most is elmaradt. A családi jármű ugyanakkor még mindig szegmensének egyik legmultifunkcionálisabb darabja, ami a legtöbb igényt kielégíti, és használati értékeit tekintve szinte utolérhetetlen. Nehéz a dolgom tehát, hiszen olyan képet kell nyújtanom Önöknek, mely alapján az objektív és szubjektív, pozitív és negatív tulajdonságok között lavírozva saját véleményt tudnak formálni.

Sportos formájú tágas egyterű

Opel Zafira Tourer egyterű

Egyterű létére sportos formákkal bír

Az Opel családi autója vitathatatlanul dinamikus és lendületes képet nyújt, főleg akkor, ha összehasonlítjuk a kategóriatársak egyszerű formaterveivel. Míg régebben a hasonló autóknál a külsőségek nem tartoztak a legfőbb szempontok közé, addig mostanra minden gyártó próbálja a fiatalabb korosztály számára is emészthető formákkal megáldani az újabb családi típusait, melyek közül az új Zafira kiemelkedőnek bizonyul. A sportosan agresszív tekintet, a sziluettet ügyesen tagoló árnyékoló vonalak és a letisztult hátsó rész tökéletesen leplezi a tengelytávolságában 57 milliméterrel, hosszában pedig összesen 19 centiméterrel megnyújtott Tourer valódi méreteit.

A méretnövekedés hatásait nyilvánvalóan belül is lehet érezni, ami egy családi hétüléses autó esetében természetesen a pozitívumok közé sorolható. Az Opel egyterűjének nem is kell szégyenkeznie ilyen téren. A második üléssor padját az új generáció esetében már három különálló ülésre cserélték, és ezzel együtt a variációs lehetőségek száma is nagymértékben megnőtt az elődhöz képest. Kevés olyan szituációt tudunk elképzelni amely esetben egy kis kompromisszum árán ne találnánk megfelelő elrendezést.

Opel Zafira Tourer egyterű

Minden szögből jól mutat

Azt mindenesetre megállapíthatjuk, hogy a Zafirák történetében minden eddiginél több hely kínálkozik a lábak számára. Sőt, kiaknázva azt a lehetőséget, hogy a középső ülésből könyöklőt hajtogatva, a szélsőket hátra és befelé csúsztatva használjuk, elmondhatjuk, hogy a Tourer akár egy luxusautó kényelmét is tudja biztosítani a hátul ülőknek. A harmadik sorról – ahogy az általában lenni szokott – sajnos már nem nyilatkozhatunk ilyen elismeréssel, mert az alacsonyan fekvő ülőlap és a kisebb lábtér miatt az ott utazóknak magasabbra kell húzniuk a térdüket, és a fejteret is feláldozták a divatosabb formaterv oltárán.

Kezelhetőség és praktikum

Opel Zafira Tourer egyterű

A variációk száma szinte végtelen

Abban tehát megegyezhetünk, hogy a legkelendőbb helyek a második sor szélső ülései lesznek, de azért a sofőrnek sem kell szomorkodnia. A számunkra biztosított tesztautó gazdag felszereltségéhez hozzá tartoztak a kényelmes, állítható combtámasszal rendelkező sportülések, melyeket szinte végtelen számú variációban állíthatunk be. A széles skálán állítható volánnal együtt így nehéz megtalálni a tökéletes pozíciót, de megéri a fáradtság, mert ha sikerül, onnantól kezdve királyi kényelemben érezhetjük magunkat a személyautós vezetői helyünkön.

A színes központi rendszer kezelése első nekifutásra némi türelmet igényel, de miután elsajátítottuk a szerteágazó menü csínját-bínját, nem okoz majd nehézséget a kiigazodás. Sokan panaszkodnak az Opelek középkonzoljának gombtengere miatt, ám a legújabb megoldások kizárólagos érintőképernyős rendszerei után sokan mégis visszasírják a jól kiismerhető kezelőszerveket. Mindenki döntse el maga, de megszokás után nem okoz gondot az átlagosnál több gomb használata sem.

A praktikum terén szinte verhetetlen az Opel családi hétülésese, hiszen kis túlzással az összes végtagunk összes ujja sem elég ahhoz, hogy megszámoljuk, hogy hány kisebb-nagyobb rekesz, fiók, tarsoly és tároló van az autóban. A nagy választéknak persze hátrányai is vannak, hiszen egy apróbb tárgyat, kulcscsomót, papírt annyi helyre lehet tenni, hogy feledékenységünk ára egy komoly, hosszú kutatás lehet. A középső könyöktámasz alsó hangon is három-négyemeletes, és legalább ugyanennyi gomb, kallantyú és roló található benne/rajta. A kesztyűtartó is két fiókból áll, és a szivargyújtó USB-csatlakozó páros is egy rejtett rekeszben kapott helyet. A végeláthatatlan lehetőségeket jól tükrözi, hogy még a vezetőülés alatt is található egy fiók.

Opel Zafira Tourer egyterű

Óriási hely mindenütt

A keresgéléssel elvesztegetett percekkel véget is ér a negatívumok sora, hiszen az új generáció nyújtotta fejlesztéseknek köszönhetően számos hiányosság kiküszöbölésre került. Ilyenek például, hogy immáron a kivett kalaptartónak is akad hely az autóban, és az előredőlő második ülések megkönnyítik a leghátsó sorba történő beszállást. A FlexFix nevű kerékpárhordozó rendszer szintén briliáns megoldást nyújt a biciklis kirándulásokat és sportágakat kedvelők részére. Az első alkalommal könnyedén elsajátítható kezeléssel bíró szerkezet nagy terheket vesz le a használók válláról, hiszen a nehezen megközelíthető tetőcsomagtartó helyett ezentúl egyszerűen felpakolhatjuk a családi kétkerekűeket. Boldogságunknak mindössze a 214 ezer forintos vételár szabhat határt.

Erőforrás és dinamika

Ha már a kerékpárokat is felpakoltuk a három gyerek és a hétvégi csomagok mellé, nem nehéz kitalálnunk, hogy az üresen is körülbelül 1,8 tonnás jármű mozgatásához nem kevés erőre lesz szükségünk. Ebben az Opelben ellenben „csak” egy 1,6 literes dízelmotort találunk. Azért annyira nem kell megijedni, hiszen a szentgotthárdi gyártású erőforrás 136 lóerővel és 320 Nm-rel büszkélkedhet, így kíváncsian vártuk mire képes.

Opel Zafira Tourer egyterű

Jó kiállású egyterű

Miután fejünkben összeálltak ezek a számok, könnyedén beláthatjuk, hogy az új Zafira ezzel a dízellel semmiképpen sem a számháborús adatokra kívánja helyezni a hangsúlyt. Az Opel mérnökei sokkal inkább az erőforrás kulturáltságára büszkék, mely a sokat kritizált kétliteres gázolajost hivatott elfeledtetni. Való igaz, az újdonság járása nagyon kifinomult, és minden nemű rezonanciától mentes, de indításkor nem tudja letagadni hovatartozását, mert továbbra is jelen van a tipikus dízeles kerregés. A Start/Stop rendszer működése is hagy némi kívánnivalót maga után, de ez szintén az öngyulladós motorok sajátja. Azt kell, hogy mondjuk, nem történt akkora ugrás, mint amekkorára számítottunk, de a típusra jellemző robosztusság, és jó hangszigetelés remek utazóautót varázsol a kényelmes egyterűből.

Sajnos a kisebb dízel pozitívumai itt véget is érnek, mert a szerényebb hengerűrtartalom nyomatékszegénységgel jár az alsó fordulatszám-tartományokban, valamint rugalmasságban és gázreakcióban sem tud versenyezni a nagyobb társaival. Pedig, mint a márka egyik legnagyobb típusa, elkélne benne az erő, amit a kis gázolajos nem tud maradéktalanul biztosítani. Emiatt az indulás kissé nehézkes, hiszen a lefulladástól félve a sofőr a gázpedált mélyen lenyomva próbál elindulni. Ettől függetlenül a nyomatékgörbe fennsíkjának gyors lecsengése (2000-2250) ellenére a teljesítmény figyelemreméltó egyenletességgel épül fel, így érdekes módon érdemes pörgetni az 1,6 literes gázolajost.

Opel Zafira Tourer

A hely több mint elegendő

A százas sprint során ezt a tanácsot megfogadva, az amúgy sem szégyellnivaló gyári 11,2 szekundumos időn akár hozhatunk is pár tizedet, amennyiben kellően gyorsan tudjuk kezelni a közepesen hosszú utakon járó, de egyébként gördülékeny hatfokozatú váltót. Persze aki ilyen autóban gondolkodik, annak a villámgyors váltások helyett sokkal fontosabb szempont a hosszú végáttételezés, mely a Zafira Tourer esetében autópályás tempónál alig 2200-as fordulatot jelent.

A gyári 4,1 literes fogyasztás elérése egy ekkora autó esetében már önmagában is csodaszámba menne, és ennek megfelelően sajnos nem is lehetséges. A legfinomabb gázpedálkezelés mellett is 6,1 litert kért el a nagy egyterű 100 kilométeren. Ez még így is szép eredmény, és noha a teszt alatt sokszor nagy terhelés alatt kellett bizonyítania az Opel óriásának, a legdurvább körülmények között is 7,2 literes átlagot tudott produkálni, melynél többre valós felhasználás során sem kell számítani.

Kezes és komfortos hétüléses

Hosszú utak alkalmával tehát tökéletes társnak bizonyulhat a Zafira Tourer, melynek legfeljebb középállásban bizonytalan kormányzása tűnhet zavarónak, mely kicsit túlszervózott és érzéketlen jellegének tudható be. Erre azonban van egy ravasz megoldás. A Sport gomb konfigurálható mivoltának köszönhetően a menüben a kormányzáson kívül minden mást kiiktatva elérhetjük, hogy megszűnjön a probléma.

Opel Zafira Tourer egyterű

Élvezetes, bár napfényben nem túl praktikus a panorámaablak

A tesztautóhoz borsos áron megrendelt állítható FlexRide futómű bár kitűnő, de szükségessége erősen megkérdőjelezhető, hiszen a Zafira felfüggesztése alapállásban is tökéletesen teljesít mind komfort, mind „sportosság” terén. Egyértelműen azért nem jelenthetem ki, hogy felesleges lenne ez az extra opció, hiszen a lágyabb „Tour” és a keményebb „Sport” állások között a rendszernek van saját mozgástere, amin belül szinte tökéletesen és észrevétlenül működik, miközben a 244.000 forintos árért a kormányzást (mely a fentebb említett esetben hasznos lehet) és a gázreakciót is tudjuk állítani.

Az Opel egyterűje tehát biztonságosan semleges viselkedésével jól vizsgázik a menetdinamika és kezelhetőség terén, hiszen még a sportosabb vezetést kedvelők számára is nyújthat némi élvezetet a szerpentineken, miközben a motorból kifogyó szufla előbb szab gátat a mókának, mint a futómű. A vezetéstámogató rendszereken ellenben spórolhatunk kicsit, mivel a márka legújabb segédasszisztensei annyira hevesen próbálják megelőzni a bajt, hogy azzal már inkább okozzák.

Opel Zafira Tourer egyterű

Megszokást igényel, de otthonos a beltér

Az első és hátsó parkolóradarok például annyira érzékenyre sikerültek, hogy néha egy-egy könnyedebbnek gondolt manővernél is folytonos sípolással bizonytalanítják el a sofőrt, így a tolatásban is csak a kamerára és saját érzékeinkre bízhatjuk a helyezkedést. Ugyanez a túlzott óvatoskodás jellemző néha a holttérfigyelőre is, mely nagy sebességgel történő előzések alkalmával még akkor is jelez, amikor már bőven elhagytuk az előzött járművet. Eközben olyan hibák fordulhatnak elő, hogy a tartósan holttérben haladó járművet figyelmen kívül hagyja a rendszer.

Vastagon fogó ceruza

Az új Zafira Tourer tehát egy nagyon jó családi hétüléses, melyet meleg szívvel tudunk ajánlani, azonban az igényeknek megfelelő motor és felszereltségi szint megválasztása nagyon fontos az Opel egyterűjével kapcsolatban. A szentgotthárdi dízellel szerelt verzió alapáron 7,59 millió forint, és bár a kisebb gázolajos is képes kellően megmozgatni az autót, a papírforma és a kellemesebb járáskultúra ellenére a régebbi, kétliteres, 130 lóerős erőforrás továbbra is magabiztosabban repíti az autót, ráadásul éppen ugyanolyan áron vásárolható meg. Az utóbb említett nagyobb hengerűrtartalmú motornak a 165 lóerős változata egyébként mindössze 150 ezer forinttal drágább „Edition” felszereltségi szinten Start/Stop rendszerrel, és ebben az esetben az automataváltó felára is megfizethető (250.000 Ft) szintre lép. Ha a legerősebb BiTurbót szeretnénk hazavinni, azért további 450.000 forintot kell előteremtenünk, azonban mindent egybevetve még így is ez mondható a kínálat legjobb választásának.

Opel Zafira egyterű

Divatos formák

A képeken látható tesztautó ára egyébként kevéssel több, mint tízmillió forint, de az Opel hétülésese még így is tartja előkelő helyét a konkurensek között. Az általunk tesztelt modellváltozat egyébként az ellenlábas modelleknél átlagosan 7-800.000 forinttal drágább. Igaz, a Chevrolet hamarosan kivonul Európából, de szervízhálózatát megőrizve még így is tuti tipp az Orlando, mely kétliteres motorral szerelve 1,4 millióval olcsóbb, míg a Peugeot 5008 115 lóerős variánsa 1,1 millióval kerül kevesebbe listaáron.

Az Opel nem csak drágább, de magasabb alapfelszereltséget is kínál, persze a hatalmas különbségeket ezzel sem tudja ellensúlyozni. Annak ellenére, hogy az egyterűek szegmense nem az, ahol a vásárlók érzelmi alapon döntenek, így sem beszélnénk le senkit a Zafira Tourerről, pedig sem a műszaki tartalom, sem a kivitelezés minősége, sem az árcédula nem jelent előnyt számára a konkurensekkel szemben.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Opel
Modell: Zafira Tourer 1.6 CDTI
Motor felépítési módja: Soros dízelmotor
Hengerszám: 4
Szelepszám: 16
Lökettérfogat: 1598 cm3
Teljesítmény (max.): 136 LE (100 kW)/3500
Forgatónyomaték: 320 Nm/
Legmagasabb fordulatszám: 5250
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú manuális
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Csatolt hosszlengőkar, Watt-rúd
Kormányfordulat végállástól végállásig 2.65
Fordulókör 11.4 m
Fékek
Elöl: 300 mm b.h. tárcsa
Hátul: 292 mm tárcsa
Kerekek
Abroncs típusa: Continental WinterContact
Méret elöl: 235/45 R18
Méret hátul: 235/45 R18
Karosszéria
Hosszúság: 4658 mm
Szélesség: 1884 mm
Magasság: 1685 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 152 – 710 – 1680 liter
Üzemanyagtartály mérete: 58 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1633 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 12 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 707 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 11.2 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 10.79 másodperc
Végsebesség: 193 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 59 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 1700 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2210 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 8.2 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 14.1 mp
Zajszint
Alapjárat: 45.2 dB
100 km/h-nál: 65.1 dB
130 km/h-nál: 67.5 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 7.2 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 4.6 liter/100 km
Országút: 3.8 liter/100 km
Vegyes: 3.1 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
Árak
Alapár: 7 590 000 Ft
Tesztautó ára: 10 358 000 Ft
Előző cikkFord Tourneo Custom kisbusz teszt - 155 lóerő, prémium kategória Következő cikkNissan Evalia kisbusz teszt - Fókuszban New York taxija

ugrás fel