Kezdőoldal / Teszt / Kisbusz, kis dízellel – Renault Trafic (2014) menetpróba
/ '); ?>
Kisbusz, kis dízellel - Renault Trafic (2014) menetpróba

Nemrégiben Koppenhágában jártunk, hogy kipróbáljuk a Renault legújabb büszkeségét, a harmadik generációba lépő Trafic áru- és személyszállító modellcsaládot. A hosszú utazás után kissé nehezünkre esett az egyébként hasznos prezentáció végighallgatása, ám amint az erőforrások taglalásához érkeztünk, máris mindenki érdeklődve kapta fel a fejét, hiszen beigazolva az előzetes várakozásokat, kiderült, hogy kizárólag 1,6 literes dízelmotorral lesz elérhető az újdonság.

Nagyobb és divatosabb kisbusz

Renault Trafic kisbusz

Hátul ne várjunk sokat egy kisbusztól

Az igencsak kis hengerűrtartalmú motorok megjelenése ismervén az autó méreteit, sokakat meglepett. Az összesen 21 centiméteres nyújtásból 10 centimétert tesz ki a hátsó túlnyúlás, valamint 11-et a tengelytáv növekedése – így a rövidebb tengelytávú verzió (3,1 méter) kereken 5, míg a hosszabb (3,5 méter) 5,4 méteresre duzzadt. Ennek köszönhetően természetesen a raktér is nőtt, méghozzá 200 literrel, így elérve a legkisebb variáns esetében is az 5,2 köbméteres helyet – ahol elfér egymás mögött három euro-raklap. Ezt az értéket az eredeti 1971 milliméteres magasság 2465 milliméteresre növelésével toldhatjuk meg további értékes literekkel a felár kifizetése ellenében.

A szemből jámbor, ám annál tetszetősebb arcot mutató Trafic oldalán lendületes árnyéktörő csík húzódik, amivel jó érzékkel törték meg a formatervezők az unalmas elemeket. Hátul persze nem tudtak ők sem csodát tenni. Az új kisbusz tehát kétféle tengelytávval és kétféle magassággal rendelhető, amely az áruszállító verziók esetében 5,2-8,6 köbméter közötti rakteret eredményez, amihez az alapból is 1,7 tonnás jármú kiviteltől függően 1,2-1,3 tonnás terhelhetőséggel párosul.

Praktikus, okos megoldások

A Trafic rengeteget fejlődött ergonómia és ötletesség terén is. Elég csak kiemelni, hogy az autóban található 14 tárolórekesz összesen 90 liternyi helyet biztosít apróságaink számára. Az alapból 2,54/2,94 méter hosszú rakteret a magasabb felszereltségi szinteknél az utastérrel való összenyithatóságnak köszönhetően akár 3,75/4,15 méterre bővíthetjük kisebb szállítmányok esetén, de újdonságként a raktérben, egyebek mellett felül cső-/létratartó is akad.

Renault Trafic kisbusz

Jól mutat az árnyéktörő vonal

A franciák nagyon büszkék a háromszemélyes kabin középső ülésének ’mobil irodává’ alakíthatóságára. A háttámlát lehajtva egy forgatható irattartót és alatta egy 17 colos laptop befogadására képes rekeszt találunk. Az egyik leghasznosabb ötlet például az utas oldalán lévő napellenzőben található görbített piperetükör, mely nem csak szépítkezésre alkalmas, hanem a sofőr számára jó rálátást biztosít az autó melletti holttérre is. A belső kialakítása egyébként személyautós, az ülések kényelmesek és minden irányban állíthatóak – egyedül talán a könyöklő magasságának beállítási lehetősége hiányzott kissé.

Nagycsaládosok előnyben

Renault Trafic kisbusz

Kétszintű, nagy raktér

Mivel a családi használatra leginkább a személyszállító verzió alkalmas, így minket is ez a variáns érdekelt volna igazán, ám sajnos a menetpróba alkalmával nem állt módunkban kipróbálni a Combi utónévvel ellátott példányt. Ugyanakkor a gyáriak biztosítottak minket afelől, hogy az általunk kipróbálható darabok mindenben megegyeznek a soküléses verziókkal, így mindössze a hátulról érkező plusz fényt és a hátul ülők zsibongását kellett odaképzelnünk. A Renault emberei egyébként némi műrakományt is biztosítottak, így terhelés alatt is volt alkalmunk kipróbálni a Trafic – mintha hét fővel és csomgajaikkal utaztunk volna.

Az alapból is 1,9 tonnás, kétféle tengelytávval, ám csak egy (az alacsonyabb) magassággal rendelhető Trafic Combi nyolc- és kilencszemélyes verzióban érhető el, melyek között a különbséget az első sor jelenti. Egyes források szerint a későbbiekben egy hat főre optimalizált luxusverzió is napvilágot láthat, mely a Volkswagen Multivan, Mercedes-Benz V-osztály kettőst venné célba, ám erről nem érkezett hivatalos megerősítés. Ugyan menet közben nem tudtuk kipróbálni a személyszállító verziót, egyhelyben állva azért közelebbről is szemügyre tudtuk venni, és nem esett nehezünkre megállapítani, hogy a megnövelt térnek köszönhetően rendkívül kényelmesen elfér 8 személy az utastérben. A második sorba akár két tolóajtót is kérhetünk, de itt akadnak hibák: az ülések előtt van egy kis lépcső, a lábunkat pedig nem tudjuk betenni az első ülések alá, így hiába a nagy hely minden irányban, nem tudunk igazán kibontakozni. Leghátul viszont már kinyújthatjuk a lábunkat, így az első sor mellett talán itt a legkényelmesebb az utazás a Traficban. Könyöklőket mindenhol találunk, s felárért nagyobb teljesítményű klímát is kérhetünk két klímakompresszorral, külön állíthatósággal a hátsó sorban, s plusz szellőzőrostélyokkal.

Renault Trafic kisbusz

Rengeteg ügyes megoldást nyújt az új generáció

A kisbusz kategória legnagyobb előnye az akár 9 szállítható személy mellett persze a csomagtér. A hétszemélyes egyterűekkel szemben – ahol szinte semmi nem marad a helyből a plusz két ülés használata mellett – a Traficban akár 1000/1800 literes csomagtér is rendelkezésünkre áll attól függően, hogy a rövidebb vagy a hosszabb tengelytávval rendeljük meg az autót. Ha mindez nem lenne elég, a padok támláját előre is dönthetjük, vagy akár egyben ki is szedhetjük őket – habár ez nem kis feladat a nehézségük okán. A praktikumot egyébként a kétszintű csomagtér is tovább növeli, így az autó kitűnő választás családoknak is.

Ha kíváncsiak milyen extrákat nyújt a Trafic, és mire képes menet közben, lapozzanak!

Előző cikkEgyterű magyar szívvel - Opel Meriva 1.6 CDTI 136 teszt Következő cikkA legsportosabb egyterű - Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 200 teszt

ugrás fel