Kezdőoldal / Teszt / Kisbusz, kis dízellel – Renault Trafic (2014) menetpróba
/ '); ?>
Kisbusz, kis dízellel - Renault Trafic (2014) menetpróba

Okos extrák, jó menettulajdonságok

Renault Trafic kisbusz

Igazi ‘mobil iroda’

Az extrák listája rengeteg hasznos aprósággal bővült: van tolatóradar, tolatókamera, kulcs nélküli nyitás és indítás és széria az utánfutó-stabilizálóval, visszagurulás-gátlóval és fokozott tapadás üzemmóddal kiegészített menetstabilizáló rendszer. Az általunk is jól ismert, LG-től származó, jó ár/érték aránnyal rendelkező MediaNav navigáció mellett a Trafic megkapta az R&GO névre hallgató multimédiás rendszert is, ami egy bluetooth-on összekötött telefon mellett egy táblagép dokkolójaként is funkcionál az USB-csatlakozóján keresztül. Ráadásul, ha a táblagépre letöltünk egy speciális Renault-alkalmazást, az eszköz teljes kommunikációt képes folytatni az autóval és ezzel szinte minden információt meg tudunk tekinteni rajta, amit csak szeretnénk. Mindezt pedig 15 ezer forint ellenében teljes Európa-térképpel is bővíthetjük, ami örökre szól. Az R&GO további kitűnő megoldása, hogy mind a telefon, mind pedig a táblagép számára biztosít egy beépített tartót, így ezzel sem kell törődnie a tulajdonosnak.

Sajnos még nem sikerült messzemenő következtetéseket levonni a menettulajdonságokkal kapcsolatban: egyrészt Dánia útjai szinte hibátlanok, másrészt pedig nem szerettünk volna egy sok számjegyű csekkel a zsebünkben hazatérni az útról. Mindezek ellenére azért azt sikerült megállapítani, hogy a rugózás terhelve kifejezetten kényelmesnek hatott és a kanyarképességekkel sem voltak különösebb problémák. Ami feltűnő volt, az a sokat javuló zajkomfort, amit az alacsonyabb szélzajnak és a hatékonyabb szigetelésnek köszönhetünk. A kormányzás kissé plasztikusra sikerült, ám valljuk be, hogy egy kisbusz esetében ez mit sem számít.

1,6 literes dízelek, összefoglalás

Renault Trafic kisbusz

Rengeteg a hely

A motorkínálatról már esett szó a cikkünk elején: kizárólag a személyautókból már ismert 1,6 literes dízel kerül beépítésre a Trafic motorházteteje alá. Ez persze kétkedésre adhat okot, hiszen a ketyegők hiába teljesítettek jól a kisebb méretű modellekben, egy kisbusz esetében másfajta terhelésről beszélünk. A kínálat egyébként egy egy- és egy kétturbós 1,6-os öngyulladósból áll, melyek két-két teljesítményszinttel rendelkeznek: előbbi 90/115 lóerőt valamint 260/300 Nm nyomatékot teljesít, míg utóbbi 120/140 tagú ménest és 320/340 Nm nyomatékot ereszt az aszfaltra. Érdekesség még, hogy a kétturbós kivitel elsőként a Traficban debütál, míg a személyszállító modellekbe csak később kerül bele 160 lóerővel és 380 Nm-rel. A kisebb hengerűrtartalmú és nagyobb literteljesítményű motorok kapcsán felmerül a megbízhatóság kérdése, ám a helyszínen egy kedves Renault mérnök megnyugtatott minket, hogy a kemény és szigorú teszteknek alávetett, a komoly futásteljesítményre tervezett 1,6-osok semmivel sem lesznek kevésbé strapabíróak kétliteres elődeiknél.

Sokan a kétturbós technológia hallatán is a rövid élettartamra asszociálnak, de ezt szintén megcáfolták a szakemberek, hiszen elmondásuk szerint az egyturbós változatok bonyolultabb változó geometriájú feltöltőt kapnak, míg a kétturbósoknál kihasználva a dupla feltöltést, elegendő volt kevésbé kényes fix geometriájú megoldásokat alkalmazni, így bár kicsivel bonyolultabb maga a motor, a fix geometriák előnye mégis a javukra szólnak. Éppen ezért talán a 120 lovas duplaturbós lehet a legjobb befutó a négy változat közül, hiszen a széria start/stop rendszerrel (ami a 115 lóerős verzió kivételével mindegyik változathoz kérhető) 5,7 literes gyári vegyes fogyasztásra képes. Egyébként az összes Trafic esetében az első kerekekhez érkezik az erő, méghozzá egy hatfokozatú manuális váltón keresztül, ami mellett hamarosan elérhető lesz hatfokozatú, duplakuplungos automataváltó is.

Renault Trafic kisbusz

Jó választás lehet a Trafic

Elsőként éppen a 115 lóerős, start/stop nélküli verziót volt szerencsénk kipróbálni, amely kifejezetten kulturáltan viselkedett és a középső fordulatszám-tartománytól jó erőben is volt. Mindössze 1700 1/perces fordulat alatt mutatkozott kissé nyomatékszegénynek. A nyomatéklyuk kijavításában a hosszú áttételekkel rendelkező, jól kapcsolható váltó sem segít igazán. Másnap lehetőségem nyílt kipróbálni a legerősebb, 140 lovas verziót, amit a kollégák már jó előre beharangoztak számomra. Ez pedig nem volt véletlen: még a széria ECO-üzemmódban is nagyon elmében van a kis négyhengeres, ami a két turbónak köszönhetően egyáltalán nem ismeri az alacsony fordulaton fennálló nyomatéktalanságot; szűk, lassú fordulókban, valamint körforgalmakból kiérkezve gond nélkül viseli a harmadik fokozatot is, s gyönyörűen építi fel erejét egészen lentről.

Renault Trafic kisbusz

Kíváncsian várjuk mennyit bírnak hosszútávon a kis motorok

A 340 Nm és a 140 lóerő révén mindenhol jobban teljesít kisebb testvérénél a kétturbós csúcsváltozat. A Trafic már-már feleslegesen erős vele, amit a személyautók között is jónak számító a 10,8 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő és a 181 km/h-s végsebesség is bizonyít. Feleslegesnek azonban mégsem nevezhetjük, hiszen a korán érkező magas nyomaték egy ilyen autó esetében nagyon sokat ér, s ez bizony csak a drágább motorok sajátja. A váltóáttételek megegyeznek (100 km/h-nál 1800-at forog a motor hatodikban), és bármennyire is meglepő, fogyasztásban nálunk a kétturbós kivitel bizonyult takarékosabbnak, ami azzal magyarázható, hogy a lenti nyomatéktöbbletnek köszönhetően hamarabb lehetett felváltani vele. Igyekeztem takarékosan vezetni, s a higgadtan, ám változatos körülmények között teljesített tesztúton 5,7 literes fogyasztást produkált a közepesen terhelt kisbusz, ami kitűnő eredmény – a 115 lóerős testvér ugyanígy kezelve 4 decivel bizonyult torkosabbnak, igaz, hiányzott belőle a start/stop rendszer.

Renault Trafic kisbusz

Nekünk tetszett

Ha hiszünk a mérnököknek és feltételezzük, hogy a Trafic továbbra is ugyanolyan megbízható marad, mint eddig, akkor bizony az újdonság a kisvállalkozók és a nagycsaládosok egyik legjobb választásának bizonyulhat. Semmi kétség sem fér hozzá, hogy elődjéhez képest mindenben jobb lett: ergonomikusabb, tágasabb, fürgébb, takarékosabb. Mindezek mellett már csak az ár lehet a buktatója, amire azonban még várni kell egy hónapot. Minden esetre az ígéretek szerint csupán minimális felárral kell számolnunk az előző generációhoz képest, ami kitűnő ajánlattá teszi majd a Traficot.

Előző cikkEgyterű magyar szívvel - Opel Meriva 1.6 CDTI 136 teszt Következő cikkA legsportosabb egyterű - Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 200 teszt

ugrás fel