Kezdőoldal / Teszt / Nissan Evalia kisbusz teszt – Fókuszban New York taxija
/ '); ?>
Nissan Evalia kisbusz teszt - Fókuszban New York taxija
Nissan Evalia kisbusz

A helykínálatot nem érheti panasz

Tetszetős azonban az ergonómia és a kezelhetőség, hiszen minden ott van, ahol keressük (leszámítva a laposan álló, csak magasságában állítható kormánykereket, amely azonban csupán minimális mértékben zavarja csak a vezetési pozíciót). Megnyerő még emellett a volánhoz közel elhelyezett váltókar is.

Bőven találunk ráadásul tárolókat és pohártartókat; nem véletlen, hiszen az Evaliának haszongépjárműs génjei is vannak. A két első ülés között lévő dobozból irattartó és laptoptartó hajtható ki, ugyanakkor kisebb hiányosság, hogy a kesztyűtartónak nincs fedele. Cserébe a nyitott rekesz fölött egy rejtett és zárt tároló található, ami ügyes ötletnek tűnik.

Kényelem elől és hátul

El vannak kényeztetve a hátul ülők is, mivel mindegyik oldalt kényelmesen beszállhatunk a biztonságos tolóajtók segítségével. A második sorban pohártartók és felhajtható asztalkák fokozzák a komfortot, de még a leghátul ülőknek is kijár az italtartó. A harmadik sor utasai ráadásul külön vezérelhető klímaberendezést és levegőrostélyt is kaptak, így mindenkinek jut elég friss levegő.

A helykínálatot hátul sem érheti panasz, a tervezéskor ugyanis ügyesen osztották be a 4,4 méteres hosszt. Középen a 190 centisek is probléma nélkül elférnek, hátul pedig a 180 centinél magasabbaknak csak a lábtérnél kell kompromisszumot kötniük. Szépséghiba a kartámasz hiánya, de a méretes és kényelmes ülések valamelyest kárpótolnak.

Nissan Evalia kisbusz

A navigációs rendszer a szériafelszereltség része

Pakolható a csomagtartó is, és ezt a hétszemélyes változatnál is megtapasztalhattuk. Az ülések alatt is van hely, és ha felhajtjuk a leghátsó székeket, valamint előrebillentjük a középső hármat, akkor igencsak bőséges szűk három köbméteres űrt kapunk a szállításhoz. Érdemes tehát nem az ötszemélyes szériaváltozatot kérni, hacsak nem áruszállításra használjuk az Evaliát, hiszen az autó praktikuma így érvényesül igazán.

Ha problémát kell keresni és találni a csomagtartó kapcsán, akkor a hozzáférhetőséget emelnénk ki, az ugyanis szűk parkolókban kellemetlenséget okozhat a mélyről nyíló hatalmas ajtó helyigénye miatt. Vigyázni kell, hogy ne csapjuk oda valaminek…

A hajtáslánc

Nissan Evalia kisbusz

A motor – korrekt mindkettő, mégis a dízeles a jobb választás

Az Evaliához 1,6 literes benzines és 1,5 literes gázolajas változat kérhető, mindkét esetben 110 lóerőt kapunk a modell alá. Ha választhatunk, akkor érdemes a drágább 1,5 literes dCi-t kérni, mivel hiába van élettel tele a benzines és hiába megbízható a darab, a kétkedők jobban járnak a dízellel. A váltásról öt- és hatfokozat gondoskodik, a tesztautót pedig a minőségi hatfokozatú váltófokozat irányította.

A hengerenként kétszelepes motor a Renault-tól származik, meglepetéseket ezért nem tartogatott egyikünk számára sem. A motor kulturáltan és halkan jár, ráadásul alacsony fordulatszámon is magas a nyomatéka, korrekt az ereje és kedvező a fogyasztása. A dízeles változat rendkívül tetszetősen húzza az üresen 1,3 tonnás Evaliát, és 12 másodperc alatt gyorsítja fel százra kocsit, valamint 160 kilométer per órás végsebességet érhetünk el a segítségével.

A száguldozást kicsit hátráltatja az autópályán megemelkedő fogyasztás és a hangos működés. A szélzaj erős a nagyobb sebességnél, és a szigetelésen is éreztük, hogy nem luxuscélokat igyekszik kielégíteni. A kellemes utazótempó 110-120 kilométer per óránál éri el a maximumot, a zajszint ekkor még ugyanis elfogadható, és baráti a fogyasztás (6-6,5 liter) is.  130 kilométer felett az étvágy már inkább 8 literes, tehát érdemes csínján bánni vele; országúton 5,5-6 litert, a városban 6,5-7 litert mértünk.

Barátságos menettulajdonságok

Nissan Evalia kisbusz

Nissan Evalia kisbusz

Kicsit meglepődtünk, de azért nem kellett tátott szájjal konstatálni az Evalia tisztességes menettulajdonságait. Nem vártunk kiemelkedő teljesítményt az alacsony súlypont, a merevtengelyes futómű, a szélesség kontra magasság arány, a dobfékkel operáló hátsó fékrendszer vagy a mindössze 175 milliméter széles 14 colos abroncsok miatt.

A csalódás mégis kellemes volt, és az ügyes beállítás, na meg az alacsony súly miatt az Evalia stabilan mozog. Sportos menettulajdonságot ettől még ne várjunk, de a modell korrekten kanyarodik és áll meg, valamint kiszámítható és biztonságos menetstabilizáló rendszert is kapunk magunk alá. Elfogadható a rugózás is, persze a hátsó futómű laprugói az úthibákat nem mindig vezetik százszázalékosan (oda se neki).

Az árak

A Nissan egyetlen felszereltségben kínálja az Evaliát, és az extrák sem éppen kiugróak. A metálfényezésért 114 ezret kell fizetnünk, a plusz két ülés ellenben mindössze 105 ezer forintba kerül. A listaáron 6,28 milliós gázolajas változat tehát maximum 6,5 millióig tornázható fel; a benzines ára 5,76 milliótól kezdődik, de ahogy fentebb írtuk, van kedvezmény magáncélra és üzletire is.

Nissan Evalia kisbusz

A hátsó semleges; az elején már lehet vitázni

A szériatartozékos extrák bőségesek: négy légzsák, ESP, könnyűfém-felni, két tolóajtó, automata klíma, Bluetooth-os telefonkihangosító, USB-csatlakozós hifi, navigációs rendszer, tempomat, ülésfűtés és persze kulcsnélküli rendszer; ezekkel a modell fel tudja venni a verseny szinte bármelyik személyautóval.

Az NV200 megjelölés a személyautós, költséghatékonyabb kialakítást rejti, amelyhez alacsonyabb felszerelés jár (ESP és oldallégzsák nincs), az ára pedig bruttó 5,39 millió forint. 150 ezer forinttal olcsóbban 90 lóerős 1,5 literes dCi dízelmotorral is megkaphatjuk, amelyhez ötfokozatú váltó jár. A konkurens ebben az esetben az olcsóbb, hétszemélyes Dacia Lodgy lehet.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
Alapadatok
Márka: Nissan
Modell: NV200 Evalia 1.5 dCi
Motor felépítési módja: Soros CR-turbódízel
Hengerszám: 4
Szelepszám: 8
Lökettérfogat: 1461 cm3
Sűrítési arány: 15,2:1
Teljesítmény (max.): 110 LE (81 KW) / 4000
Forgatónyomaték: 240 Nm / 1750
Legmagasabb fordulatszám: 5000
Erőátvitel
Tipus: Elsőkerékhajtás
Váltómű Hatfokozatú kézi
Futómű
Elöl: MacPherson
Hátul: Merevtengely laprugóval
Kormányfordulat végállástól végállásig 3.4
Fordulókör 10.6 m
Fékek
Elöl: B.h. tárcsafékek
Hátul: Dobfékek
Kerekek
Abroncs típusa: Pirelli Chrono Winter
Méret elöl: 175/70 R14
Méret hátul: 175/70 R14
Karosszéria
Hosszúság: 4400 mm
Szélesség: 1695 mm
Magasság: 1860 mm
Tengelytáv: 2725 mm
Csomagtartó mérete (min – max): 900-2900 liter
Üzemanyagtartály mérete: 55 liter
Tömeg
Gyári üres tömeg: 1316 kg
Tömeg/teljesítmény arány: 12.65 kg/lóerő
Maximális megadott terhelhetőség: 714 kg
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): 12.6 másodperc
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): 12.6 másodperc
Végsebesség: 160 km/h
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: 48 km/h
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: 2100 főtengelyfordulat/perc
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: 2730 főtengelyfordulat/perc
Rugalmasság
60 – 100 km/h IV. fokozatban: 8.9 mp
80 – 120 km/h V. fokozatban: 14.1 mp
Zajszint
Alapjárat: 49.8 dB
100 km/h-nál: 66.8 dB
130 km/h-nál: 70.9 dB
Fogyasztás
Tesztfogyasztás: 6.7 liter/100 km
Fogyasztás (gyári):
Város: 6.3 liter/100 km
Országút: 5 liter/100 km
Vegyes: 5.5 liter/100 km
CO2-kibocsátás: 144 g/km
Árak
Alapár: 6 281 000 Ft
Tesztautó ára: 6 500 300 Ft
Előző cikkOpel Zafira Tourer 1.6 CDTI - Érzelmekre ható egyterű Következő cikkEgy divatos családi autó - Ford B-Max 1.4 teszt

ugrás fel