Komfortos vezetés, öregecske erőforrás
A Ford tisztességesen kiszolgálja sofőrjét: az elektromos rásegítéssel működő szervokormány jól működik, az ötsebességes váltó pontosan jár, a futómű pedig komfortos és egyben a kellő stabilitást is biztosítja, így nem okoz zavart a magasabb felépítés. Az autót jól beláthatjuk a vezetőülésből, és a kisautó zajszintje is kellemesen alacsony a kategóriájához mérten.
A régi, 1,4 literes, 90 lóerős, 128 Nm nyomatékkal bíró Duratec erőforrásnak azonban meggyűlik a baja a kis családi autó 1,2 tonna feletti tömegével. Városban, vagy országúton, amennyiben nem túl sietős, kellemesen el lehet autózgatni vele, ám amint előzni szeretnénk vele, vagy egy nagyobb emelkedővel találjuk szembe magunkat, jobban tesszük, ha a váltót megragadva egy-két sebességgel lejjebb gangolunk, és a motort 4000 fölé pörgetve próbáljuk megoldani a feladatot. Ezt az erőtlenséget jól mutatják a dinamikai adatok is, melyek 13,8 másodperces 100-as sprintet, és 20,4 másodperces 50-100 km/h-s rugalmasságot ígérnek, amik már papíron sem túl acélos értékek.
Mielőtt valaki azt gondolná, hogy a gyengébb teljesítmény mellé legalább kedvező fogyaztás jár, el kell, hogy keserítsem, hiszen a 7,9 literes gyári adat városi környezetben reális, sőt autópályás tempó esetében is hasonló mutatókra számíthatunk 100 kilométeren. Az országúton egy kis odafigyeléssel akár 5,5 liter alatt is járhatunk a B-Maxxal, ám a 7-7,5 literes vegyes érték már kevésbé mondható jó eredménynek egy 1,4 literes erőforrástól.
Felszereltség, árak
A felszereltség szempontjából nem lehet panaszunk a kis családi Fordra, hiszen már alapáron is rengeteg légzsák, visszagurulás-gátlóval ellátott ESP, defektfigyelő rendszer, programozható kulcs, négy villanyablak, fűthető tükrök, távirányítós központi zár és manuális légkondicionáló jár. A tesztautónk Titanium szintje pedig további extra felszereltséggel kecsegtet minket, mint a könnyűfém felnik, a hangulatvilágítás, a fedélzeti számítógép, a kormányról vezérelhető USB-s hifi, vagy a gyerekfigyelő tükör. Ezek összesen 250 ezer forintba kerül, így ezzel a csomaggal együtt 4,65 milliót kóstál a B-Max, ám a legjutányosabb a „Technology” limitált széria, melyhez 4,49 millió forintért juthatunk hozzá.
A tesztalanyunkban is megtalálható 1,4 literes szívó benzines helyett azonban megéri a 120 ezer forinttal drágább, 100 lóerővel és 170 Nm nyomatékkal rendelkező egyliteres EcoBoost erőforrást választani, mely az 50-100 km/h közötti gyorsulást a tesztelt verzió 20,4 másodperces eredménye helyett 12 szekundum alatt teljesít, és 4,8-4,9 milliós árával egy kellemes társ lehet a hétköznapokban. Aki sokat autózik annak pedig a 95 lóerős (215 Nm) 1,6 literes dízelt tudjuk ajánlani, ami ugyan megéri felárát, de ebben az esetben már 5,4 milliót kell letennünk az asztalra.
Konkurensek, összegzés
Nézzük meg, hogy kik ellen is száll harcba a B-Max. Hasonló motorizáltsággal az egyik legjobb választás a piacon a Kia Venga lehet, mely a hétéves garancia mellett már kiváló ár/érték arányt társít, ami azt jelenti, hogy 4 millióból már egy jól felszerelt példányba ülhetünk bele. A Kia ikertestvére, a Hyundai ix20 ugyanazt körülbelül 200-250 ezer forinttal drágábban nyújtja, míg a Citroen C3 Picasso ára a két dél-koreai között mozog, ám ha igénybe vesszük a franciák által kínált cserprogramot, akkor a szegmens legjobb árát produkálja a kényelmes Picasso. A még komolyabbnak látszó Opel Meriva a B-Maxxal körülbelül egy áron fut, ám ez nem jelenti azt, hogy az előbb említett olcsóbb modellekkel szemben ne lenne esélyük a piacon, hiszen amellett, hogy talán kissé komolyabb benyomást keltenek, egy-egy akció keretein belül akár kedvezőbb áron is hozzájuthatunk valamelyikhez.
A Ford különlegessége minden kétséget kizáróan a két hátsó tolóajtó, aminek szűk parkolókban, garázsokban a családosok érzik majd a pozitívumait, ám ezek mellett bizony meg kell barátkozniuk a negatívumokkal is. Szűkíti a belső teret, növeli a tömeget, ráadásul nem eredményez nagyobb nyílást sem. A kis szívómotor 90 lóereje megszenvedi a plusz súlyt, a kellemesen hangolt futómű, a jó váltó és a könnyű kormányzás pedig nem mindig tudja ezt elfeledtetni velünk. A minőségre és a formákra viszont nem lehet panaszunk: a B-Max egy divatos családi autó, amit megfelelő hajtáslánccal tulajdonosai biztosan szeretni fognak.
Alapadatok | |
Márka: | Ford |
Modell: | B-MAX 1.4 |
Motor felépítési módja: | soros |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1388 cm3 |
Sűrítési arány: | 11,0:1 |
Teljesítmény (max.): | 90 LE (66 KW) / 5750 |
Forgatónyomaték: | 128 Nm / 4200 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6300 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Ötfokozatú manuális |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Csatolt lengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.7 |
Fordulókör | 9.9 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsafékek |
Hátul: | Dobfékek |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental PremiumContact 2 |
Méret elöl: | 195/60 R15 |
Méret hátul: | 195/60 R15 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4077 mm |
Szélesség: | 1751 mm |
Magasság: | 1604 mm |
Tengelytáv: | 2489 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 318-1386 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 48 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1200 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 13.33 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 545 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 13.8 másodperc |
Végsebesség: | 171 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 38 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 2600 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 3400 főtengelyfordulat/perc |
Alapjárat: | 41 dB |
100 km/h-nál: | 65.6 dB |
130 km/h-nál: | 68.8 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.3 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.9 liter/100 km |
Országút: | 4.9 liter/100 km |
Vegyes: | 6 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 139 g/km |
Árak | |
Alapár: | 4 395 000 Ft |
Tesztautó ára: | 5 245 000 Ft |