Kitűnő kis benzines, kényelmes futómű
A végső konklúzió levonásához az egyik legfontosabb szempont a 1,6 literes turbós benzinmotor gyengébbik verziójának teljesítménye. Nem szeretem előre lelőni a poént, de a 180-as jelzésű 122 lóerőt és 200 Nm nyomatékot felvonultató erőforrás tökéletesen megfelel az elvárásoknak, még úgy is, hogy a hozzá kapcsolt hatfokozatú manuális váltó végáttétele nagyon hosszú. A szerkezet egyébként közepesen hosszú utakon jár, de pontosan kapcsolgatható. Elérhető a B-hez hétfokozatú duplakuplungos automata is, ám azért borsos, 728.000 forintot kell fizetni.
A csendesen működő, közepes lökettérfogatú turbós erőforrás már alsó tartományokban is szépen mozgatja az 1,4 tonnás testet. 1500 1/perces fordulatnál kezd igazán életre kelni, de legjobban 3500-as fordulat fölött van elemében. Természetesen a 122 lóerőtől csodát nem szabad várni, de a 10,9 másodperces gyári 0-100-as sprintet mérésünkön majd’ 3 tizeddel jobb eredményt ért el, ami a hétköznapokra tökéletesen megfelel. Ha hozzávesszük, hogy a karakterisztika kellemes és a rugalmasság jó, akkor egy tökéletes társat kapunk végeredményképpen, amit csak még tovább javít a kifogástalanul dolgozó Start/Stop rendszer.
Ehhez a harmóniához természetesen elmaradhatatlan a kormányzás és a futómű jól eltalált beállítás is. A jobbára kiegyensúlyozott és alulkormányozottságot eredményező hangolás jól sikerült, sőt az autó hátulját akár egy kis játékba is belevihetjük egy-egy nagyobb gázelvétellel, de a menetstabilizáló mindig időben beavatkozik. A korrekt kényelemhez az is hozzátartozik, hogy a futóművet nagyon jól leszigetelték, így a halk motorral párosítva kifejezetten csendessé és kényelmessé varázsolták az utazást.
Elfogadható fogyasztás, prémium árak
Hiába a kisebb motor, a sok extrának köszönhetően igencsak súlyos kasztni érezteti a hatását a fogyasztási adatokban is. A hosszú váltóáttétel miatt legfeljebb ötödikig tudunk felkapcsolni városi tempónál, így 7-7,5 literes fogyasztást produkál a B-osztály, de országúton akár öt liter alatti értékeket is produkálhatunk, autópályán pedig 6 litert kér az autó. A 6,2 literes vegyes átlagot könnyedén el lehet érni, de a nagyrészt városi használatban zajló teszthét alatt 7,2 literre adódott az átlag.
A Mercedes-Benz B-osztállyal tehát nehéz mellényúlni, hiszen aki ezt választja, kifinomult és igényes autót kap a pénzéért, ami tökéletes használhatósággal társul. Persze ezeket a tulajdonságokat meg kell fizetni: a B180 alapáron 6,9 millió, míg a biztonsági csomaggal és Becker navigációval szerelt tesztpéldány már 9,7 millió kóstál. Józan extrázással 7,5 millióból hozzájuthatunk a prémium egyterűhöz, de talán érdemes plusz 600.000 forintot költenünk a szintén 1,6 literes, azonos fogyasztással, de magasabb teljesítményszinttel rendelkező verzióért.
Konkurensek, összegzés
Ha őszinték szeretnénk lenni, akkor azt kell mondanunk, hogy a B-osztálynak egyelőre nincsen valódi vetélytársa, hiszen egyelőre egyik prémium konkurens sem kínál hasonló családi egyterűt. A kicsit nagyobb méretekkel, de elméletben ugyanabba a kategóriába tartozó Scénic és C4 Picasso nem nyújtja azt az exkluzivitást. Egyedül a nemrég bemutatkozott BMW 2-es Active Tourer fogja majd felvenni a versenyt a magyar Mercedesszel, de arra még várnunk kell egy kicsit.
A B tehát nem okozott csalódást, hiszen hamisítatlan prémiumérzéssel ajándékoz meg minket, ráadásul, ahogy előbb említettük, egyelőre valódi konkurensek nélkül áll a piacon. Az erőforrás ugyan kellemes karakterisztikájú és az étvágya moderált, de talán megéri kifizetni a 600.000 forintos többletköltséget. A példás ergonómia, a stílusos, finom anyagokból építkező utastér és a korrekt összeszerelés mind-mind a jó irányba fordítják a mérleg nyelvét, amit az apróbb hibák már nem billentenek vissza a rossz irányba.
Alapadatok | |
Márka: | Mercedes-Benz |
Modell: | B180 BlueEfficiency |
Motor felépítési módja: | soros turbós benzinmotor |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 1595 cm3 |
Sűrítési arány: | 10,3:1 |
Teljesítmény (max.): | 122 LE (90 KW) / 3600 |
Forgatónyomaték: | 200 Nm / 1250 |
Legmagasabb fordulatszám: | 6400 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú, kézi |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Többlengőkaros |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 2.5 |
Fordulókör | 11 m |
Fékek | |
Elöl: | Belső hűtésű tárcsák |
Hátul: | Tömör tárcsák |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Bridgestone Turanza T001 |
Méret elöl: | 215/55 R16 |
Méret hátul: | 215/55 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4359 mm |
Szélesség: | 1786 mm |
Magasság: | 1557 mm |
Tengelytáv: | 2699 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 486-1545 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 50 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 1395 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 11.43 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 565 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 10.9 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 10.61 másodperc |
Végsebesség: | 190 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1920 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2500 főtengelyfordulat/perc |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 9.45 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 39.4 dB |
100 km/h-nál: | 63.9 dB |
130 km/h-nál: | 67.0 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 7.2 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 8.3 liter/100 km |
Országút: | 5.0 liter/100 km |
Vegyes: | 6.2 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 144 g/km |
Árak | |
Alapár: | 6 908 800 Ft |
Tesztautó ára: | 9 697 630 Ft |
Kapcsolódó bejegyzések:
- Gyártósoron az elektromos egyterű Mercedes-Benz B-osztály Electric Drive
- Frissül a magyar prémium egyterű – ősszel jön a ráncfelvarrott B-osztály
- Magyar Mercedes-Benz – 1 milliónál jár a prémium egyterű B-osztály
- Mercedes-Benz B-osztály Electric Drive – az első elektromos egyterű
- Mercedes-Benz B-osztály egyterű törésteszt