Borozós hétvége Eger mellett vagy családi nyaralás nagyszülőkkel és unokákkal? Bármit is tervezünk kikapcsolódás gyanánt, elég csak egy személlyel több a csapatba, és máris problémás az utazás. Az új Ford Tourneo Custom egyterű azonban tökéletes megoldást kínál a nagyobb kiruccanásokra, és nemcsak 8-9 személyt, de azok csomagjait is gond nélkül eljuttatja a célállomásra. Cikkünkben a legmagasabb felszereltséggel bíró Tourneo Customot mutatjuk be: a nyolcszemélyes kivitelhez a legerősebb motor dukál, hogy az utazás komfortos és gyors legyen.
A tökéletes utazótárs
A nagycsaládok és baráti társaságok számára nem könnyű feladat jobb utazóautót találni a Ford Tourneo Customnál. Az amerikai autógyártó az újgenerációs egyterűvel azt a célt tűzte ki maga elé, hogy személyautós stílust és kifinomultságot honosít meg a kategóriában, amelyet nemcsak a hétköznapi életben, hanem üzleti használatra is bátran lehet használni. A 8+1 személyes Tourneónál igyekeztek is kihangsúlyozni, hogy az utastér rugalmasan alakítható, a belső tér anyagai kiválóak, és hogy a végeredmény egy pazar prémiumkategóriás autó.
Ezek után nekünk nem is volt más feladatunk, mint hogy megvizsgáljuk, miképp muzsikál a Ford legmagasabb felszereltséggel bíró egyterűje.
A külső tekintetében igyekeztek tompítani a korábbi dobozformát a modell hosszabb és rövidebb változatánál, azonban a klasszikus vonalakat meghagyták annyira, hogy ne beszélhessünk forradalmi változásról.
A hosszabb változat (5,34 méteres hosszúság. 3,3 méteres tengelytávolság) természetesen tágasabb és pakolhatóbb csomagtartót jelent, azonban meg is van a hátránya annak, hogy egy több mint ötméteres testet kell a forgalomban irányítani. A rövidebb Tourneóhoz képest ráadásul 1,3 méterrel nagyobb fordulóköre (10,9 méter) és szűk kétméteres szélessége van (tükrökkel együtt 2,29 méter), ami akár problémákat is okozhat, ha extrém manővereket kell végrehajtani egy-egy szűk utcában.
2,93 méteres tengelytávolságú és 4,97 méter hosszú rövidebb változat parkolása természetesen könnyebb, de a magasság mindkét esetben macerás lehet, hiszen a mélygarázsok egy része nem képes befogadni a 2,02 méter magas Tourneókat.
Személyautós hangulat, esztétikus belső
Az igazán érdekes dolgok persze a belső térben találhatóak, ezek láttán pedig nincs is okunk panaszkodni. A tervezők változtatás nélkül emelték át a Focusból a műszerfalat, aminek egyértelmű előnye a jó kezelhetőség és a bőséges szolgáltatások, hátránya viszont a kisméretű központi kijelző és a kicsit lassú működés. Az összhatás persze pozitív, a megvalósítás során ugyanis sikerült elérni az oly nagyon vágyott személyautós hangulatot és környezetet.
Negatívumként felhozható, hogy a hosszú távon hátunkat kímélő, felár ellenében akár elektronikusan is állítható ülések pozíciója közel sem tökéletes. Hiába a szintén állítható középső kartámasz és a jó kormányzás, ha a vezető komfortérzete nincs a maximumon a teherautós magasság láttán, amit bár lejjebb állíthatunk, de akkor a pedálok és a lábtámasz kerül kényelmetlen közelségbe. Felhúzott lábakkal pedig nem sokan szeretünk vezetni, ez ráadásul vészhelyzetben ügyetlen reakciókat és rossz döntéseket is okozhat.
Nem könnyíti a helyzetünket, hogy a baloldali ajtó könyöklője túlságosan messze van, így nem tudjuk pihentetni a karunkat. Sőt, a kisebb vagy helyes üléspozíciót kereső sofőrök még a nem kellően befordítható külső tükrök miatt is panaszos szavakat hallathatnak.
Tágas helykínálat a hátul utazók kényelméért
Bár a vezetők néha csalódottak lehetnek az ilyen apróságok láttán, a Ford mindent megtett a hátul ülők kényelme és biztonsága érdekében. A teljesen kárpitozott kabinban pompás kényelem fogadja az utazókat: a szőnyeggel borított padló és az oldalfalakat is takaró kárpitok a személyautós életérzést erősítik, opcióként pedig napellenzőket is rendelhetünk. A magasabb felszereltségnél a műbor kárpitozás is elérhető, és ez csak tovább fokozza a hangulatot.
A kényelem mellett kiemelt figyelmet fordítottak a minőségi összeszerelésre és a megfelelő kivitelezésre, hiszen a pár kisebb hézagtól eltekintve az illesztések pontosak. Döccenőknél persze még érződik az alacsony merevség és a teherautós múlt, mivel a berendezés ilyenkor fel-felnyikordul.
A Tourneo Custom új tervezésű hátsó üléssorait ugyanakkor ötletesen alakították ki, és számos konfiguráció szerint változtathatunk rajtuk. A háromszemélyes üléssor egy-egy szimpla és egy-egy dupla ülést tartalmaz, amiket külön is ledönthetünk, és amik elég könnyűek ahhoz, hogy erőlködés nélkül eltávolíthassuk őket szükség esetén az autóból.
Az üléstáblákat síkba is dönthetjük, így egy sok mindenre használható munkafelületet is létrehozhatunk a kabinból; sőt, ha tovább fordítjuk őket, akkor az összehajtott ülések akár függőleges állásban is reteszelhetőek, így extra padlófelületet érhetünk el a csomagok számára.
Osztunk és szorzunk, és látjuk, hogy a két hátsó üléssor harminc konfiguráció szerint állítható be és át, vagyis bármilyen utazás vagy feladat áll előttünk, könnyedén igazíthatjuk hozzá az autó hátsó részét.
Az alakíthatóság mellett nem érheti rossz szó a helykínálatot sem, mivel a második üléssor még a felnőttek számára is megengedi a kinyújtott lábtartást. A leghátsó sorban persze szükséges a kompromisszum, de a Ford az itt utazók esetében feledkezett meg a háttámlák állítható dőlésszögéről. A magasság hátul bőven 1,8 méter fölé kúszik.
A biztonságos utazás érdekében minden üléshez hárompontos biztonsági övet adnak, és a szériafelszereltség része a be nem kötött övre figyelmeztető jelzés (a vezetőülés esetében). A Ford gondoskodott az ISOfix gyermekülés-rögzítési pontokról is (második üléssor szélső ülésein és a harmadik üléssor középső ülésein), amelyeket kiegészítettek felső bekötési pontokkal is.
Hosszú tengelytáv, több csomag
A csomagokról a rövidebb tengelytávú modellnél sem felejtkeztek el, és ügyes pakolással ide is elegendő mennyiségű poggyászt helyezhetünk el. A legjobb megoldást persze sok poggyásznál a hosszú tengelytávú modell jelenti, amely a 37 centiméteres pluszt szinte teljesen a raktár megnyújtására használja fel. A felár ezért mindössze 150 ezer forint, ezért aki előre tudja, hogy a bőröndök száma nem fog csökkenni az évek során, jobban jár, ha a nagyobb változatba ruház be.
Vezetés közben a hosszból fakadó különbség persze érezhető, és szűk körforgalomban, valamint parkoláskor problémák adódhatnak, amiket az opcionálisan kérhető tolatókamerával redukálhatunk.
Tourneo Custom a fent említett előnyök mellett egy különleges, összecsukható tetőcsomagtartó rendszert is bevezetett, amely használaton kívül a tetőbe tud simulni. Az extraként kérhető megoldás három keresztirányú rögzítő sínt tartalmaz, amik a tető kivágásaiba illeszkednek, és amiket felhasználás hiányában néhány mozdulattal lehajthatunk a tető síkjába, így csökkentve a légellenállást és a fogyasztást. Ezzel a megoldással a jármű magassága két méter alá mehet, tehát behajthatunk vele a parkolóházak többségébe.
A tetőcsomagtartó keresztrúdjai 130 kilogrammos teherbírással rendelkeznek, és szinte bármilyen tartozék rögzíthető rajtuk.
2,2 literes dízelmotor a megbízható teljesítményhez
A Tourneo Custom mindegyik kivitelét 2,2 literes dízelmotor hajtja, de három különböző teljesítményszintet kérhetünk a vásárlás során. A 100 lóerős példány az elfogadható minimumot jelenti a maga alapjárati 310 Nm-es nyomatékával. A 125 lóerős modell 1450-es fordulaton 350 Nm-es nyomatékkal közepes terheltség esetén is bírja a megpróbáltatásokat, persze komolyabb emelkedőknél és gyorsabb pillanatokban nem ártott használni a kiválóan működő, hosszúra áttételezett hatfokozatú váltót.
A csúcsverziónak persze a tesztelés alapjául szolgáló 155 lóerős változat számít, amely plusz 300 ezer forintért 385 Nm-nyi csúcsnyomatékot képes felszabadítani. A legerősebb motor már az autópályákon sem szemérmes, és a jól telepakolt kabin sem gátolja a lendületes vezetésben. A menetteljesítménye kiváló: 13 másodperc alatt százon (két személlyel az autóban), és 170 km/h-s végsebesség, amely mosolyt csalhat azoknak az arcára, akik egy megpakolt Tourneóval sem szívesen állnának be a kamionok mögé.
A legnagyobb bosszúságot az jelentheti, hogy nagyobb tempónál igencsak megugrik a fogyasztás a rossz légellenállás és az óriási homlokfelület miatt. A Tourneo 100 km/h esetén 6-6,5 litert, 130 km/h-nál viszont már másfélszer többet kér enni, sőt, akár 9 liternél magasabb dízeláldozatot is igényelhet bizonyos esetben, ami alapvetően nem rossz teljesítmény, de megdöbbentő a különbség a fokozatok között. Városban 8-8,5 literes átlaggal számolhatunk a széria start/stop rendszerének köszönhetően.
A dízelmotor hangja elfogadható, szélzaj esetén nagyobb tempónál pedig még kevesebbet hallunk, ezzel pedig kategóriájában kiemelkedőnek számít a Tourneo.
A futómű stabilnak mondható, de a nagyobb terhelésváltási manővereknél persze nem árt odafigyelni. Ilyenkor a menetstabilizáló sokat segíthet, és felárért a sávtartást segítő rendszer is kiváló asszisztenciát nyújthat. Utóbbi a kormány rezegtetésével jelzi, ha irányjelzés nélkül akarjuk elhagyni a rendszer által leolvasott sávszéleket.
Kedvező fogyasztású kisbusz
Amit igazán érdemes még megvizsgálni, az a fenntartás: a 7,9 literes normafogyasztás kedvező egy ilyen méretekkel rendelkező autónál, amely 5 köbméternyi árut vagy 8 főt is el tud szállítani. Kis szépséghiba, hogy a gyár által ígért 6,5 literes adathoz képest van egy kis eltérés (felfelé, több mint 20 százalékkal), de ezen nem érdemes fennakadni, ha a végeredmény is jónak számít.
Az általános garancia öt évig, az átrozsdásodási garancia pedig 12 évre szól. Kétévente és 50 ezer kilométerenként pedig kötelező karbantartás van, így ez a tényező is csak javítja az értéktartási és fenntartási tényezőket.
Az utolsó tényező az árlista, amely az eddigi pozitívumokhoz képest igencsak versenyképesnek tűnik. A 100 lóerős motor rövidebb tengelytávval bruttó 8,72 millió forinttól indul, míg a legerősebb 155 lóerős változatért már egymillióval többet kérnek a márkakereskedők. A Titanium névvel illetett csúcsfelszereltségű kategória esetében az ár 10,3 millió forint, azonban 12 millió fölé is mehetünk, ha minden jót és hasznosat bele szeretnénk pakolni az egyterűbe.
Éppen ezért érdemes figyelni a Ford akciót, amikkel némiképp enyhíthetjük a kiadásainkat. Viszont nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a hasonló felszereltséggel bíró és hasonló méretekkel rendelkező Mercedes-Benz Vianót hasonló árért megkaphatunk, míg egy Volkswagen Multivanért már jóval többet kell lecsengetnünk a szalonokban.
Alapadatok | |
Márka: | Ford |
Modell: | Tourneo Custom SWB 155 |
Motor felépítési módja: | soros common rail turbódízel |
Hengerszám: | 4 |
Szelepszám: | 16 |
Lökettérfogat: | 2198 cm3 |
Teljesítmény (max.): | 155 LE (114 KW) / 3600 |
Forgatónyomaték: | 385 Nm / 1600 |
Legmagasabb fordulatszám: | 4600 |
Erőátvitel | |
Tipus: | Elsőkerékhajtás |
Váltómű | Hatfokozatú kézi, Start/stop |
Futómű | |
Elöl: | MacPherson |
Hátul: | Laprugók, merev híd |
Kormányfordulat végállástól végállásig | 3.5 |
Fordulókör | 10.9 m |
Fékek | |
Elöl: | B.h. tárcsák |
Hátul: | Tárcsák |
Kerekek | |
Abroncs típusa: | Continental Vanco 2 |
Méret elöl: | 215/65 R16 |
Méret hátul: | 215/65 R16 |
Karosszéria | |
Hosszúság: | 4972 mm |
Szélesség: | 1986 mm |
Magasság: | 2020 mm |
Tengelytáv: | 2933 mm |
Csomagtartó mérete (min – max): | 922-5520 liter |
Üzemanyagtartály mérete: | 80 liter |
Tömeg | |
Gyári üres tömeg: | 2100 kg |
Tömeg/teljesítmény arány: | 13.55 kg/lóerő |
Maximális megadott terhelhetőség: | 900 kg |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (gyári): | 0 másodperc |
Gyorsulás 0-100 km/h (mért): | 13.1 másodperc |
Végsebesség: | 170 km/h |
Sebesség legmagasabb fokozatban, 1000/perc-es főtengelyfordulatnál: | 63 km/h |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 100 km/h-nál: | 1600 főtengelyfordulat/perc |
Fordulatszám legmagasabb fokozatban 130 km/h-nál: | 2080 főtengelyfordulat/perc |
Rugalmasság | |
60 – 100 km/h IV. fokozatban: | 10.53 mp |
80 – 120 km/h V. fokozatban: | 0 mp |
Zajszint | |
Alapjárat: | 48.4 dB |
100 km/h-nál: | 65.7 dB |
130 km/h-nál: | 68.5 dB |
Fogyasztás | |
Tesztfogyasztás: | 8.2 liter/100 km |
Fogyasztás (gyári): | |
Város: | 7.3 liter/100 km |
Országút: | 6.1 liter/100 km |
Vegyes: | 6.5 liter/100 km |
CO2-kibocsátás: | 172 g/km |
Árak | |
Alapár: | 9 760 800 Ft |
Tesztautó ára: | 11 968 970 Ft |
Kapcsolódó bejegyzések:
- Ford Tourneo Custom kisbusz törésteszt
- Így teljes a kép – bemutatkozik a dobozos Ford Tourneo és Transit Courier
- 50 éves a Ford Transit kisbusz – rengeteg kalandot élt át
- Itt a legnagyobb Ford Transit minibusz – 18 személyre
- A fejlődés szele – Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115 családi autó teszt
- Itt a legújabb Ford egyterű, a Tourneo Connect